اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | در تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنیم یا نه؟ بازاریابی دیجیتال

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | در تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنیم یا نه؟

مطمئنم شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با هر بار سر زدن به گوشی خود اینستاگرام را هم چک میکنید. قطعا اینستاگرام را هم که باز میکنید، صاحب اغلب پیجهای فالوور بالا (به اصطلاح اینفلوئنسرها) را در حال تبلیغ محصولی میبینید. به این نوع بازاریابی و تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند. چندبار با همین ایفلوئنسرها به پیج یا سایتی هدایت شدید و خرید هم کردید؟ حداقل یک بار شده است؟ نه؟!

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی از بازاریابی مؤثر در دنیای دیجیتال است که امروزه بیشتر با اینستاگرام شناخته میشود. اما میتواند در صفحات وب و یا شبکه ی اجتماعی دیگری مثل یوتیوب هم صورت بگیرد. در این نوع تبلیغات، افرادی که در شبکه های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارند، از نفوذ خود برای تبلیغ برند شما استفاده می کنند.

اینفلوئنسر کیست؟

influencer به معنای تأثیرگذار است و در فضای دیجیتال به کسانی اطلاق میشود که در حوزه یا صنعت خاصی مور اعتماد کاربران قرارگرفته اند و میتوانند بر روی آنها تاثیر بگذارند. اینفلوئنسرها می توانند افراد مشهور ، ورزشکاران مشهور یا حتی افراد عادی باشند. آنها اغلب دنبال کنندگان(فالوور) گسترده ای دارند و می توانند این فالوورها را ترغیب کنند تا از محصولاتی که پیشنهاد می دهند استفاده کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | در تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنیم یا نه؟

اینفلوئنسرها بر اساس نوع فعالیت:

  • بلاگرها در شبکه های اجتماعی: بیوتی بلاگر، فود بلاگر و …
  • یوتیوبرها: کسانی که محتواهای ویدئوی درست میکنند و مثلاً در یوتیوب منتشر میکنند.
  • سلبریتی ها(افراد مشهور)
  • واینرها: کمدینها
  • بلاگ نویسان در وبسایتها

اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوور

  • ماکرو اینفلوئنسرها: آنهایی که بیش از 1 میلیون نفر دنبال کننده ی واقعی دارند. سلبریتی ها (که در دنیای غیرمجازی هم فن یا دنبال کننده دارند) و یک سری بلاگرها در این دسته قرار میگیرند.
  • میکرو انیفلوئنسرها: کسانی که کمی تخصصی تر فعالیت میکنند و مخاطبان آنها محدودتر است. فالوور این دسته معمولا بین 50 هزار نفر تا 1 میلیون است.

در تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنیم یا نه؟

استراتژیِ اینفلوئنسر مارکتینگ را مانند یک سکه در نظر بگیرید. یک روی خوب دارد یک روی بد. بنابراین قبل از اینکه وقت و هزینه خود را صرف تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها کنید، مهم است که با مزایا و معایب این نوع بازاریابی آشنا شوید. در ادامه این مقاله درباره برخی از مزایا و معایب عمده استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای برند شما بحث خواهیم کرد. ابتدا نگاهی به نکات مثبت می اندازیم.

فواید اینفلوئنسر مارکتینگ

1. به شما کمک میکند تا به مخاطب مرتبط خود برسید

همکاری با اینفلوئنسرهای مناسب برای تبلیغ محصول یا خدمات شما می تواند به شما در جذب مخاطبان مرتبط کمک کند. اینفلوئنسرها معمولاً به صورت نیچ بلاگ فعالیت میکنند، یعنی فقط در حوزه‌ی خاص. پس دقت کنید که اینفلوئنسرهای متناسب با فعالیت خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید هتل یا رستوران خود را تبلیغ کنید، در نتیجه باید به دنبال یک بلاگر غذا یا سفر باشید. بلاگرهای معروف سفر یا غذا می توانند از طریق تصاویر و ویدئوهای مناسب، فالوورهای خود را به سمت شما هدایت کنند.

یافتن اینفلوئنسر مناسب هم می تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص اگر در دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ تازه وارد باشید. اگر میخواهید در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید، می توانید از آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ کمک بگیرید. جدا از یافتن اینفلوئنسر مناسب برند خود، به کمک آنها می توانید از راهبردهای بازاریابی در دنیای دیجیتال مطلع شوید.

2. به شما در ایجاد اعتماد و اعتبار برند کمک می کند

برای به دست آوردن اعتماد به زمان نیاز دارید. اما اگر با یک بلاگری همکاری کنید که مورد اعتماد اغلب مردم است، به زودی مدال اعتماد را دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر یک اینفلوئنسر در مورد یک برند صحبت کند و تجربه ی مثبت خود را از استفاده از آن محصول یا خدمات بیان کند، دنبال کنندگانش هم به آن برند اعتماد میکنند.

پس یکی از بزرگترین مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ این است که به شما کمک می کند اعتماد مردم را به برند خود جلب کنید و اعتبار برند خود را افزایش دهید.

3. دسترسی به برند شما را گسترش می دهد

از طریق اینفلوئنسرها میتوانید محصول یا خدمات خود را به هزاران یا میلیونها نفر نشان دهید. تعدادی که شاید برای خود شما غیر ممکن باشد. طبق نظرسنجی انجام شده در سال 2016، که 22000 زن در آن شرکت کردند، 45٪ از زنان محصولی را که توسط اینفلوئنسر پیشنهاد شده خریداری می کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | در تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنیم یا نه؟

4. نسبتاً کم هزینه است

اگر اینفلوئنسرهایی را که کمتر معروف هستند انتخاب کنید(میکرو اینفلوئنسر)، به بودجه هنگفتی نیاز ندارید. همکاری با این بلاگرها در مقایسه با اینفلوئنسرهای مشهور مقرون به صرفه تر است. میتوانید چند بلاگر ارزانتر را انتخاب کنید و معرفی محصول/خدمات خود را به آنها بسپارید. گاهی اوقات، عده‌ای از اینفلوئنسرها نیز موافقت می کنند که برای محصولات یا خدمات رایگان تبلیغ کنند. سعی کنید از این فرصتها نیز استفاده کنید.

5. محصول شما به سرعت فروش میرود

اینفلوئنسرها زمان و تلاش زیادی را صرف جذب فالوورهای خود می کنند. به همین دلیل است که اکثر افراد تأثیرگذار دارای مخاطبان ثابت و حرف گوش کنی هستند. وقتی اینفلوئنسر برند شما را تأیید می کند ، احتمالاً مخاطب او به توصیه او اعتماد خواهد کرد. ممکن است بسیاری از فالوورهای آنها سریعتر از مشتری دیگری که از طریق روشهای دیگر با شما آشنا میشوند، محصول را خریداری کنند.

6. صرفه جویی در زمان

هنگام کار با اینفلوئنسر ، لازم نیست نگران ایجاد محتوای عالی باشید. اینفلوئنسر خوب بهترین روش های ایجاد محتوا را می داند که به آنها کمک می کند فالوورهای خود را درگیر کنند. آنها می دانند که چگونه می توانند محتوایی تولید کنند که بیشترین جذابیت را برای دنبال کنندگان آنها داشته باشد.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | در تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنیم یا نه؟

خیلی مواقع، محتوای ایجاد شده توسط اینفلوئنسر بیشتر از محتوای ایجاد شده توسط برندها جذابیت دارد. محتوایی که آنها ایجاد می کنند ، باعث می شود برند شما قابل اعتمادتر به نظر برسد. چون آنها از تجربه ی استفاده خود از آن محصول/خدمات به شما میگویند.

مضرات اینفلوئنسر مارکتینگ

حالا بیایید نگاهی به اشکالات یا معایب این نوع بازاریابی بیاندازیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | در تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنیم یا نه؟

همکاری با اینفلوئنسرِ اشتباه، برند شما را شکست میدهد

برای یافتن اینفلئونسر مناسب برای فعالیت های خود ، زمان و تلاش زیادی لازم است. همکاری با اینفلوئنسرهای نامناسب، می تواند به اعتبار برند شما آسیب برساند.

اشتباهات در اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند برای شما هزینه بر باشد

بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها هنوز یک استراتژی نسبتاً جدید است. بنابراین بازاریاب ها زیاد دچار اشتباه میشوند. هیچ منبع و راهنمای درست و حسابی هم برای استراتژی بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار موجود نیست. بنابراین بیشتر اوقات، برندها از تجربه شکست ها و موفقیتهای خود چیزی یاد میگیرند.

بررسی تاثیر و نتیجه تبلیغ دشوار است

شما تلاش زیادی برای یافتن اینفلوئنسر مناسب و راه اندازی یک کمپین کردید. اما اگر نتوانید عملکرد کمپین خود را ردیابی و نظارت کنید، تلاش شما بی فایده است. شما باید تحلیل کنید که آیا اینفلوئنسر قادر به ارائه نتایج مطلوب است یا نه؟ در غیر این صورت، باید کار با آنها را متوقف کنید. پس به طورکلی، بررسی کمپین تبلیغات یاز طریق اینفلوئنسرها می تواند کمی مشکل باشد.

در مقالات قبلی دیدید که بررسی عملکرد و تاثیر تبلیغات کلیکی چقدر راحت و بدون دردسر بود.

از آنجاییکه امروزه این نوع بازاریابی مخصوصاً در اینستاگرام خیلی باب شده و جا افتاده است، به شما پیشنهاد میکنیم حتما یک روش جایگزین هم داشته باشید. توجه داشته باشید که معمولاً در کشور ما عمر شبکه های مجازی دیر یا زود به پایان میرسد.

از طرفی این تبلیغات تا حدی برای مخاطبان جذاب خواهد بود. ممکن است روزی برسد که این حجم عظیم تبلیغات اینفلوئنسرها برای فالوورها از صرصام آور باشد و نتیجه ی عکس بگیرید. مسئله‌ی فیلترینگ احتمالی این پلتفورم را هم در نظر بگیرید.

این نکته را باید همیشه در نظر بگیرید که داشتن سایت همیشه مطمئن ترین راه برای بازاریابی دیجیتال شماست. پس قبل از تبلیغات در شبکه های مجازی، به فکر طراحی سایت برای برند خود باشید.

دریچه‌ی ورود شما به بازاریابی دیجیتال وب‌سایت شماست

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

در این نوع تبلیغات، افرادی که در شبکه های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارند، از نفوذ خود برای تبلیغ برند شما استفاده می کنند.

اینفلوئنسر کیست؟

influencer به معنای تأثیرگذار است و در شبکه های اجتماعی به کسانی اطلاق میشود که در حوزه یا صنعت خاصی مور اعتماد کاربران قرارگرفته اند.

در تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده کنیم یا نه؟

با توجه با مزایای بسیاری که این نوع بازاریابی دارد و حضور گسترده ی مردم در پلتفورمهایی مثل اینستاگرام، به نظر معقولانه میرسد که حداقل یکبار کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ایجاد کنیم. اما باید دقت کنیم کوچکترین اشتباه موجب شکست ما میشود.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.