ترفندهای تبلیغاتی | استفاده از عناصر نوستالژیک بازاریابی دیجیتال

ترفندهای تبلیغاتی | استفاده از عناصر نوستالژیک

برندهای مطرح دنیا، ترفندهای تبلیغاتی و بازاریابی مختلفی دارند. پیشتر ما به برخی از آنها اشاره کردیم. مثلاً برند استارباکس با یادداشت کردن اسم مشتریها روی لیوانهایشان با آنها صمیمی میشود. به این ترتیب پای بحث و شوخی را نیز با آنها باز میکند. گاهی هم غلط املایی را چاشنی کار کرده و به همین ترتیب مردم عکس این اشتباهات عمدی را در شبکه های مجازی بارها منتشر میکننند. پس بدون اینکه خودشان بفهمند به دیجیتال مارکتینگ این برند کمک شایانی میکنند. برند دیگری چون برگرکینگ، جنگ سخت تبلیغاتی به راه می اندازد تا رقیب را با خاک یکسان کند. گاهی هم ویدئوی همبرگر گندیده اش را به نمایش میگذارد تا صداقت و درستکاری خودش را به رخ بکشد.

نوستالژیا : یکی از مؤثرترین ترفندهای تبلیغاتی

بافزایش سن ، اشتیاق و علاقه ی ما به عناصر نوستالژیک نیز رشد می یابد. این باعث می شود که تبلیغات و آگهی هایی که بیشتر از نوستالژیا استفاده میکنند برای ما جذاب شوند. این همان است که محققان می گویند “حسرت خاطرات مثبت از گذشته” . علاوه بر گذر زمان ، این اشتیاق به نوستالژی با توجه به شرایط فعلی جامعه که از پیش بینی و فرصت خارج می شود ، بیشتر تشدید می شود. در ایران که جمعیت رو به پیر شدن است، این ترفند تبلیغاتی میتواند راهی هوشمندانه برای جذب مشتری باشد. پس استفاده از المان های نوستالژیک در آگهی تبلیغاتی میتواند آن تبلیغ یا محصول را در خاطر مشتری مانا کند.

باید دقت داشت که تاکید بیش از حد بر بازاریابی نوستالژیک، ممکن از باعث از دست دادن بخشی از مشتریان شما شود. چرا که این نوع بازاریابی مختص به قشر میانسال است که خاطراتی در گذشته دارند. فرض مثال اگر ما در تبلیغ خود از المانی استفاده کنیم که مربوط به دهه های 60 و یا 70 باشد، یک جوان 20 ساله امروزی هیچگونه ارتباطی نمیتواند با این سبک بازاریابی شما برقرار کند. پس عملاً این بخش از مشتریان را از دست خواهید داد. مگر اینکه تبلیغ شما برای محصول ویژه ی بزرگسالان و یا میانسالان باشد.

نمونه تبلیغات نوستالژیک

این روزها خیلی از برندها در سراسر جهان و حتی ایران از تاثیر این ترفند بهره بردند و حداقل یک بار از یک المان نوستالژیک در تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ و یا تولید محصول جدیدشان استفاده کردند. به این ترتیب با تحریک عواطف و احساسات مشتری، به فروش محصول بیشتری دست یافتند. در زیر به چند نمونه مثال اشاره میکنیم:

1- گوشی نوستالژیک موتورولا: Razr

با ورود به سال 2000 که هنور گوشی های هوشمند هم به دنیای ما پا نگذاشته بودند، یکی از گوشی های محبوب موتورولا وارد بازار شد. گوشی کوچک و پهنی به نام Razr. صفحه نمایش و صفحه کلید کوچکی داشت ولی مردم آن را به خاطر طراحی و سادگی حسابی دوست داشتند.

همین دو سه سال پیش در سال 2019 موتورولا با تولید نسل جدید Razr حسابی سر و صدا به پا کرد. این نسل از گوشی های Razr لمسی و هوشمند بودند. در تبلیغ Razr جدید، مدل قدیمی razr را می بینید که در حالی که لایه های قدیمی اش جدا می شود ، از روی میز بلند می شود و به هوا پرواز می کند و تبدیل میشود به razr هوشمندی که صفحه ی لمسیِ تاشو دارد. سپس تلفن باز می شود تا صفحه لمسی شبیه Android را نشان دهد. این ترفند یکی از ترفندهای تبلیغاتی موتورولا برای تبلیغ با استفاده نوستالژی بوده است

2- آدیداس : مسابقه ی تاریخ ساز تنیس

در سال 1973 ، بیلی جین کینگ 25 ساله در یک مسابقه تنیس، بازیکن مرد بابی ریگز که 55 سال سن داشت را شکست داد. این مسابقه در واقع “نبرد بین زن و مرد” بود. اولین باری بود که در مسابقات، یک تنیسور زن مقابل یک مردبازی میکرد. پیش از آن همیشه مردان به عنوان ورزشکاران برتر شناخنه میشدند. این پیروزی ارزش بسیاری داشت و کلیشه های جنسیتی را زیر سوال برد.

طی آن مسابقه ، کینگ یک جفت کفش تنیس آبی رنگ آدیداس پوشیده بود. سالها بعد ، برای جشن 45 سالگی پیروزی کینگ ، آدیداس یک سری کفش لیمیتد ادیشن همان کفش را با حک چهره و حروف اول اسطوره تنیس زن BJK عرضه کرد.

کمپین تبلیغاتی آدیداس با جسارت بسیار از یکی از بهترین ترفندهای تبلیغاتی استفاده کرد. این کمپین چند سری فیلم ساده و کوتاه منتشر کرد که در پایین یکی از آنها را میبینید. در این ویدئو بیلی جین کینگ آبی پوش را میبینید که تنیس در دست، کفشهای آدیداس را با اسپری آبی رنگ میکند.

اپل: شخصیت کارتونی

اپل در یک تبلیغ برای آیفون 6 اس ، از یک شخصیت کارتونی محبوب و نوستالژیک استفاده کرده است. اسم این عروسک کوکی مانستر است (از لحاظ ظاهر تقریباً شبیه سنجدِ خودِ ما البته به رنگ آبی). او که همیشه هم در رژیم غذایی به سر مییبرد، این بار در این ویدئوی تبلیغاتی در حال شیرینی درست کردن است. از Siri درخواست تنظیم زمان پخت و همچنین پخش موسیقی میکند.

در دوره ای هستیم که بیشتر کمپین های تبلیغاتی، برای تبلیغات برندها تمرکز بیشتری بر آینده دارند. به این ترتیب ویژگیهای محصولات آتی را به نمایش میگذارند. پس استفاده از آن دسته ترفندهای تبلیغاتی که مربوط به نوستالژی و خاطرات خوش گذشته میشوند باید دقت لازم را به کار گیرید و همواره در این مورد اغراق ننمایید.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.