جنگ تبلیغاتی مک دونالدز و برگر کینگ | جنگ همبرگرها بازاریابی دیجیتال

جنگ تبلیغاتی مک دونالدز و برگر کینگ | جنگ همبرگرها

در دنیای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ،برندهای مطرح دنیا برای پیروزی در این رقابت دست به هر کار کثیفی میزنند. در این بین، جنگ تبلیغاتی مک دونالدز و برگر کینگ دیدنیه! این دو برند در سطح جهان مشهور و محبوب هستند. البته مک دونالدز قدمت خیلی بیشتری داره و حسابی جای خودشو بین علاقه مندان به فست فود باز کرده. رقیب اون یعنی برگرکینگ یه جنگ ظالمانه ی تبلیغاتی رو شروع کرده که پشت هر کدوم، سیاستهای خصمانه ای خوابیده. اینجا قراره در مورد چندتایی از تبلیغات برگر کینگ که در اونها حسابی مک دونالدز رو با خاک یکسان کرده حرف بزنیم.

سال 2014 برگر کینگ همبرگر محبوبش، Whopper رو در یک بسته بندی جدید با تصویری از رنگین کمان و جمله ی The Proud Whopper عرضه کرد. این بسته بندی حاوی این پیام هم بود: “We are all the same inside.” برگرکینگ این واپر رو یک روز در سنفرانسیسکو عرضه کرد و تمام درآمد حاصل از اون رو صرف خیریه کرد. این حرکت کوچیک (یا بهتر بگیم در مقیاس کوچیک) باعث شد سیل واکنشهای مثبت به سمت برگرکینگ سرازیر بشه. خیلیا عکس واپر برگرِ توی اون پاکت رنگین کمانی رو در شبکه های اجتماعی بارها منتشر کردند و اینجا بود که یه قدرت دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی برجسته تر شد. 

جنگ تبلیغاتی مک دونالدز و برگر کینگ | جنگ همبرگرها

شروع جنگ تبلیغاتی مک دونالدز و برگر کینگ

برگر کینگ راضی به همین کار نشد. یک سال بعد یه شیرین کاری دیگه ای کرد که حسابی توجه رسانه ها و شبکه به سمتش جلب شد. در نیویورک تایمز و شیکاگو-تریبون طی جشن روز صلح اومد و مک دونالدز رو به صلح و آشتی دعوت کرد و از اون خواست که مک واپر تولید کنه و در آمد حاصل از فروش اون رو به بنیاد خیریه ی Peace One Day اهدا کنه!

فکر میکنید مک دونالدز چیکار کرد؟! معلومه که رد کرد! اگه قبول میکرد یعنی رسماً اعلام باخت میکرد. اما خب از این طرف هم با رد کردنش کلی طرفدار کشوند سمت برگر کینگ! که البته اتاق فکر تبلیغاتِ برگر کینگ هم هدفی جز این نداشت. میدونست در هر حال مک دونالدز بازنده ی این نبرده.

برگر کینگ،بیخیال جنگ تبلیغاتی نمیشود

خب جالبه بدونید که برگرکینگ تحقیر مک دونالدز رو اینجا خاتمه نداد. خب شاید به نظر شما برسد که چرا تبلیغاتش رو با اثبات خودش و محصولاتش پیش نمیبره و دائماً در حال تخریب و تحقیر رقیبشه؟ اونم چه رقیبی؟! قَدَر و پیشکسوت در عرصه… باید بگم که هیچ محدودیتی در تبلیغات برای جامعه ی جهانی وجود ندارد. البته ممکنه در ایران یه همچین حرکتهایی شمارو به خاک سیاه بشونه…

برگر کینک شمشیر را از رو بست

کمپین تبلیغاتی برگرکینگ به مناسبت هالوین، تصویری عجیب منتشر کرد. تصویری که روی شعبه ای از برگرکینگ در نیویورک یک پارچه ی سفید انداختند و اونو شبیه شَبَه کرده. و جای لوگوی خودش لوگوی مک دونالد قرار گرفته. قسمت بدترش جاییه که یه جمله ای از قول برگر کینگ نوشته شده : “Booooooo! Just kidding, we still flame-grill our burgers. Happy Halloween.” “بووووو! شوخی کردیم، ما هنوزم برگرامون رو گریل میکنیم. هالوین مبارک.” این شیرین کاری حسابی توی شبکه های اجتماعی دست به دست شد و مثل بمب صدا کرد… “برگر کینگ رقیب سر سخت خودشو دست میندازه”.

برگر کینک شمشیر را از رو بست

کسی که این ایده های خصمانه رو میده، اسمش David Miami است. این آقا از مارکتینگ هالوین خیلی خوشش اومد و سالانه اونو به سبکای مختلف اجرا کرد.

اخرین ترفند تبلیغاتی برگرکینگ علیه مک دونالدز

حیله ی آخر دیوید میامی علیه مک دونالدز: “whopper detour” میشه گفت این دیگه آخرِ تحقیر برای مک دونالدز بود.

برگر کینگ اومد و یه همبرگری به اسم whopper detour رومعرفی کرد به قیمت 1سنت! یعنی دیگه مفتی! اما نحوه ی دریافت این همبرگر به این صورت بود: 1- اپلیکیشن برگر کینگ را نصب کنید. 2- به سمت نزدیکترین شعبه ی مکدونالدز حرکت کنید 3- به فاصله ی 600 فوتی که رسیدید whopper detour رو با قیمت یک سنت از طریق اپلیکیشن برگرکینگ سفارش بدید. 4- نگران هم نباشید. اپ ما شمارو به سمت نزدیکترین شعبه ی برگرکینگ راهنمایی میکنه.

این کارشون باعث شد تا خیلی از مشتریها به اشتباه برن شعبه ی مکدونالدز و از اونا whopper detour بخوان. یعنی برن شعبه رقیب و برگر مختص به برگرکینگ رو درخواست کنند. حتی یه عده ادرس نزدیکترین شعبه ی برگرکینگ رو میپرسیدند. این ایده دیگه مک دونالدز رو با خاک یکسان کرد. حتی آقای دیوید میامی به خاطر این تبلیغ جایزه خلاقیت کن فرانسه رو گرفت.

برگرکینگ همیشه موی دماغ مک دونالدز بوده و هست. باید منتظر بود و دید حقه ی بعدی این مجموعه برای جنگ تبلیغاتی چه چیزی خواهد بود.

نویسنده مهسا سلیمیان
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.