کنیبالیزیشن (cannibalization) در سئو چیست و روش رفع همگون خواری سئو

کنیبالیزیشن (cannibalization) در سئو چیست و روش رفع همگون خواری

کنیبالیزیشن یا هم معنی ان هم گونی خواری یک بخش رایج در سئو است که بسیاری از سایت ها از آن رنج می برند. این موضوع باعث می شود سایت شما با سایت شما در گوگل به رقابت بپردازد و در نهایت هم گون خواری اتفاق افتد. در این مقاله به بررسی کنیبالیزیشن (cannibalization) می پردازیم و روش های جلوگیری از این موضوع را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

کنیبالیزیشن در سئو و اتقافاتی که برای سایت ما می افتد

شاید تا به اینجا هنوز متوجه مفهوم همگون خواری یا کنیبالیزیشن نشده باشید. اگر کمی در سئو سایت خود کار کرده باشید حتما متوجه این شده اید که در برخی جستجو ها، دو صفحه یا سه صفحه از سایت شما نمایش داده می شود. به این موضوع کنیبالیزیشن گفته می شود.

شاید در ابتدا فکر کنید که این موضوع مشکلی برای شما ندارد اما این موضوع باعث می شود که به جای این که یک صفحه از سایت شما در اول گوگل باشد دو نتیجه در رده های پایین تر قرار گیرند.

اما با حل هم گون خواری یا cannibalization در سئو سایت، چه اتفاقی می افتد و چه سودی برای ما خواهد داشت؟

جواب ساده است یک صفحه سایت شما در رتبه بالاتر قرار می گیرد.

سود جلوگیری از کنیبالیزیشن در سئو

همانطور که در بخش قبلی گفته شد برای این که یک صفحه سایت خود را در نتایج بالاتر مشاهده کنیم، نیاز است که از کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم.. برای این منظور راه کار هایی باید در پیش بگیریم که گوگل دو مقاله از سایت را مانند هم نبیند و برای یک موضوع خاص با هم به رقابت نپردازند.

روش جلوگیری از کنیبالیزیشن (cannibalization)

برای جلوگیری از کنیبالیزیشن باید ابتدا صفحات سایت خود را که مشابه هم هستند را تشخیص دهیم. برای این موضوع باید از خود گوگل استفاده کنیم.

site:domain.com "keyword"
site:دامنه سایت شما "keyword or کلید واژه "

همانطور که در بالا مشاهده می کنید می توانید، در مورد یک سایت در گوگل ، مطالبی که کلید واژه مشابهی دارند را بیابید. البته باید توجه داشته باشید که همه مقالاتی که مثلا سئو داخل ان ها باشد در گوگل به این روش نمایش داده می شود و دلیل بر هم گون خواری این کلمات نیست.

ولیکن با این روش می توانید مقالات که عناوین بسیار نزدیک به هم دارند را بیابید و از هم گون خواری ان ها جلوگیری کنید.

روش جلوگیری از کنیبالیزیشن (cannibalization)

برای نمونه در تصویر بالا می توانید کلمات سئو داخل سایت ایران وبر را مشاهده کنید و مثلا بخش سئو دارای چند صفحه است. در ادامه به روش برطرف کردن آن می پردازیم.

روش برطرف کردن کنیبالیزیشن یا هم گون خواری کلمات کلیدی

برای برطرف کردن این مشکل باید ابتدا مقاله اصلی خود در زمینه یک کلمه کلیدی را مشخص کنید. پس از ان بهترین حالت این است که لینک داخلی از مقاله ی دیگر به مقاله اصلی دهید.

همچنین استفاده از تگ canonical نیز برای برگه اصلی شما می تواند موثر باشد.

یکی دیگر از راه ها حذف مطلب کم اهمیت تر و ریدایرکت کردن ادرس ان مقاله به مقاله اصلی است. البته در صورتی که این ریدارکت انجام نشود بر سئو شما تاثیر منفی خواهد داشت.

مشکل کنیبالیز شدن کلمات کلیدی در فروشگاه ها

این مورد یکی از مهم ترین مشکلات سئو در فروشگاه های اینترنتی است. دلیل ان نیز این است که اجناس بسیا نزدیک به هم هستند. مثلا از یک مدل یخچال مثلا یخچال الجی اما ادامه شماره مدل کمی تفاوت دارد. اگر این دو با هم به رقابت بپردازند باعث می شود که سایت شما به جای رتبه یک تا 5، رتبه بدتری بگیرد. اما راه حل چیست؟

برای حل این مشکل:

  • از دسته ها استفاده کنید
  • کلید واژه کانونی کلی برای دسته ها در نظر بگیرید.
  • لینک دادن از هر محصول به دسته بندی مورد نظر

این مورد بهترین راه حل برای جلوگیری از این مشکل هست و در بسیاری از مواقع موفق است. برای مثال شما با جستجوی یخچال در گوگل دسته بندی دیجی کالا را مشاهده می کنید که پس از ان با رفتن به ان دسته بندی به ادامه جستجو می پردازید.

سوالات متداول

کنیبالیزیشن یا همگون خواری در سئو چیست؟

زمانی که شما کلمات کلیدی نزدیک به هم برای مطالب مختلف خود استفاده کنید و محتوای این دو مقاله نیز نزدیک به هم باشند، گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام اصلی است و هر دو را در نتایج خود نشان می دهد.

مشکل اصلی همگون خواری چیست؟

شاید به نظر شما دو نتیجه در گوگل خوب باشد اما باید بدانید که این دو با هم در حال رقابت هستند و در صورتی که یکی از این دو نتیجه در گوگل نمایش داده میشد، در رتبه بالاتری بود. در حالی که حال، ارزش سایت بین این دو صفحه تقسیم شده است!

روش پیدا کردن کنیبالیزیشن در سایت چگونه است؟

در این مقاله به صورت کامل در مورد روش پیدا کردن و رفع همگون خواری صحبت شد که یکی از بخش های مهم ان استفاده از خود گوگل است. برای یافتن کلمات کلیدی هم گون خوار از این سرج گوگل استفاده کنید: site:domain.com “keyword”

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد.

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.