2. دیجیتال مارکتینگ چیست و تفاوت آن با مارکتینگ؟

ویدئو های این دوره

توضیحات این قسمت

سلام من شهاب و اینجا استدیو ایران وبر. در این قسمت قراره تعریف مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ رو از زبان یکی از بهترین بازاریابان جهان داشته باشیم. با من همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ به صورت ساده  به بازاریابی در فضای دیجیتال می گن! خب ممکنه از خودتو سوال کنید که چرا همون مارکتینگ گفته نشده و دیجیتال اینقدر داخل این کلمه بولد هست. مارکتینگ به صورت سنتی ، بسیاری از ابزار های بررسی دقیق رو نداشت و در یک کلام بازاریاب نمی تونست به صورت دقیق در مورد نتیجه حرف بزنه یا حتی مشکلات رو پیدا کنه.

 مثلا شما چند بیلبورد در بزرگراه همت، چمران و حکیم اجاره کردید. تو همین زمان مشتری های جدیدی با شما تماس می گیرن و به طور کلی فروشتون افزایش پیدا می کنه. ایا شما می تونید بگید کدوم یک از این بیلبورد ها بهتر بوده؟ قطعا نه! برای رزرو مجدد کدوم بهتره؟ باز هم جوابتون مشخص نیست. 

ولی در بازاریابی دیجیتال ، ابزار های دیجیتال به کمک ما میان! ما به راحتی جزئیات رفتار کاربر رو بررسی می کنیم. مشکلات سایت، اپلیکیشن رو بررسی می کنیم و اون رو به بخش فنی منتقل می کنیم. 

خب برای این که بهتر روشن بشه یک مثال براتون میارم. ما همیشه فکر می کنیم که داخل صفحه مقالات، کاربران به دقت همه چیز رو می خونن! 

اما با یک ابزار ساده و ضبط رفتار کاربر متوجه میشیم که کاربران خیلی بی حوصله هستند و  خیلی رفتار های متفاوت دارن! این ابزار کاربر رو ردیابی می کنه و نشون میده که به کدوم بخش علاقه داره و یا از کدوم بخش خوشش نمیاد و توجه نمی کنه!

 بعد از اون ما سریع بخش هایی که کاربر دوست نداره و یا توجه کاربر رو جلب نمی کنه رو تغییر می دیم تا به نتیجه ای برسیم که بیشترین بازدهی رو برامون داشته باشه! خب زیاد بحث رو در اول دوره سنگین نمی کنم. این موارد به طور کامل داخل دوره  پیشرفته توضیح داده میشه و بررسی می کنیم که چگونه از این ابزار ها استفاده کنید. اینجا فقط گذرا بهش اشاره کردیم. و در ابتدای دوره نیاز نیست جزییات این ابزار ها رو بدونید.

پس در دیجیتال مارکتینگ ابزاری های دیجیتال نقش بسیار مهمی دارند و یک انقلاب در بازاریابی حساب می شن. به همین دلیل دیجیتال رو با تاکید در کنار مارکتینگ اوردن و بخش جدیدی به نام دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده!

البته باید بدونید که دیجیتال مارکتینگ بر اصول مارکتینگ و بازاریابی استواره و چیز جداگونه ای نداره و فقط ابزار های دیجیتال همراه اونه!

پس اول  تعریف بازاریابی رو انجام می دم و در اخر هم یک تعریف جامع از بازاریابی دیجیتال رو می گم.

تعریف مارکتینگ از زبان کاتلر

کاتلر که کتاب مدیریت بازاریابی اون یکی از منابع مهم جهان در مورد بازاریابی  هست، بازاریابی رو اینجوری تعریف می کنه:

بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش،

با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است.

بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد؛

بازارِ آن‌ها را تعریف می کنه، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند.

مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می تونه بهتر تأمین کند؛

و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند.

این تعریف خیلی دانشگاهیه !ولی خب این رو اوردیم که شما بدونید که اساس بازاریابی چیه.  کلا بحث تئوری داخل دوره کم داریم و اکثرا تلاشمون اینه عملی باشه و همه بخش ها رو به صورت عملی جلو ببریم و تمرینات واقعی داشته باشیم. این مباحث تئوری هم به اجبار در ابتدای دوره باید داشته باشیم.

بر اساس این تعریف، بازاریابی سه بخش داره: 

  • تشخیص نیاز بازار 
  • تشخیص بازار هدف و حجم بازار 
  • طراحی محصولات مناسب و خدمات مناسب 

خب دیگه بیشتر وارد جزئیات تعریف بازاریابی نشیم. بریم و ببینیم که بازاریابی دیجیتال رو چطور تعریف می کنن:

تعریف دیجیتال مارکتینگ

هاب اسپات یکی از مراجع بازاریابی دیجیتاله در مورد دیجیتال مارکتینگ می گه:

دیجیتال مارکتینگ به همه ابزارها و فعالیت‌هایی گفته می شه که برای بازاریابی محصولات یا خدمت در فضای دیجیتال  مورد استفاده قرار می گیره!

حالا این فضای دیجیتال می تونه هر چیزی باشه: تلفن، اینترنت، ایکس باکس پلی استیشن  و یا هر ابزار دیگه ای!

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم ایران وبر