بازاریابی همهمه ای (buzz marketing) چیست؟ | کمپین “امشب شیلا رو به همسرت معرفی کن!” بازاریابی دیجیتال

بازاریابی همهمه ای (buzz marketing) چیست؟ | کمپین “امشب شیلا رو به همسرت معرفی کن!”

در این بخش قرار است اطلاعات مفیدی در مورد یکی از روشهای بازاریابی در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم بازاریابی همهمه ای (buzz marketing) چیست؟

سریال معروف Game Of Trones را دیدده اید؟ اگر هم ندیده باشید قظعا اسمش را شنیده اید. اگر به یاد داشته باشید ۱۴ آوریل ۲۰۱۹ فصل آخر این سریال منتشر شد. اولین قسمت از این فصل رکورد HBO را با 17.4میلیون بیننده شکست. علاقه مندان به این سریال چیزی حدود 20 ماه منتظر فصل جدید آن بودند.

سریال Game Of Trones یا بازی تاج و تخت یکی از بهترین برنامه های تلویزیونی است که تا به حال ساخته شده است. این سریال دارای داستان پیچیده ای است که مملو از سردر گمی و مرگ شخصیت های مورد علاقه شما است. این سریال به خوبی توانست در ببیننده ترس و ولع همزمان برای دیدن هر قسمت ایجاد کند. در واقع ترس از دست هر قسمت را با مهارت فومو مارکتینگ در بیننده به خوبی القا کرد. اما این تنها روش بازاریابی به کاررفته در این سریال نبود.

قصه گویی استادانه بازی تاج و تخت و تگنیک فومو تنها دلیلی نیست که 8 فصل آن رکورد رتبه بندی HBO را شکست. تیم بازاریابی و تبلیغات نمایش نیز در فصل پایانی خود سر و صدای زیادی ایجاد کرد و تقریباً دو سال آن را با موفقیت حفظ کرد. این همان تکنیکی است که در بازاریابی به آن بازاریابی همهمه ای میگویند!

بازاریابی همهمه ای چیست؟

طبق تعریف سایت هاب اسپات بازاریابی همهمه ای نوعی از بازاریابی وایرال یا ویروسی است. بازمارکتینگ از اعمال نفوذ محتوای خلاقانه، رویدادهای تعاملی و تأثیرگذاران جامعه(اینفلوئنسرها) برای ایجاد بازاریابی دهان به دهان بهره میبرد.

حالا شاید بپرسید با چه سوژه‌ای می‌توان همهمه ایجاد کرد؟ شما می‌توانید برای اینکه بردنتان و تبلیغش سر زبانها بیفتد و همه جا ولوله به پا کند تا به این ترتیب فروش بیشتر داشته باشید از سوژه‌های تبلیغاتی زیر استفاده کنید:

  • یک واژه
  • یک عبارت
  • یک تگ لاین
  • یک لوگو
  • یک شعار تبلیغاتی

در کل شما می‌‌توانید از هر سوژه تبلیغاتی برای سر و صدا کردن در بازار استفاده کنید؛ چیزی که برای شما باید اهمیت داشته باشد افزایش آگاهی از برند خود و رسیدن به نرخ تبدیل مورد نظر شما است.

این سبک بازاریابی مورد علاقه ی دیجیتال مارکترها و شرکتهای تبلیغاتی، صاحبان برند و همچنین مخاطبان است؛ مخصوصاً در شبکه های اجتماعی! کاربران شبکه های اجتماعی سرشان درد میکند برای بحث و گفتگو سر همین تبلیغاتِ پر حاشیه! آنها بدون اینکه خودشان متوجه باشند و بدون دردسر به وایرال شدن آن کمپین و معروف شدن برند کمک میکنند. نمونه هایش را اخیراً در ایران زیاد دیدید: تبلیغ عجیب غریب امرسان با لیلا حاتمی، تبلیغ بستنی دومینو که نیامده هم حذف شد و …

بازاریابی همهمه ای HBO برای سریال بازی تاج و تخت

چند ماه قبل از پخش فصل آخر بازی تاج و تخت، باد لایت(برند نوشیدنی) یکی از تبلیغات Bud Knight خود را در Super Bowl 53 پخش کرد. اما اواسط تبلیغ، تماشاگران بلافاصله متوجه شدند که این فقط یک آگهی بازرگانی فان نیست. این در واقع یک تبلیغ بسیار دراماتیک از بازی تاج و تخت بود!

[pars-player mp4=”https://www.iranweber.com/wp-content/uploads/2021/08/Game-of-Thrones-X-Bud-Light-_-Official-Super-Bowl-LIII-Ad-_-Extended-Version-_-H.mp4″ mp4_label=”720″ id=”20099754″]

از آنجا که تقریباً هر طرفدار بازی تاج و تخت این تبلیغ را به همه دوستان خود نشان میدهد یا برایشان میفرستد، خودش یک جور بازاریابی دهان به دهان را پیش میبرد! پس این سریال واقعاً به هیچ اینفلوئنسری برای تبلیغ آن نیاز نداشت.

با این حال، باد لایت با به اشتراک گذاشتن یکی از پربیننده ترین تبلیغات سال خود با HBO و از بین بردن Bud Knight، یکی از مشهورترین مسکات های این برند، نشان داد این شرکت تولید نوشیدنی چقدر این سریال را دوست دارد. و این میزان حمایت نه تنها سطح ناهنجار تبلیغاتی فصل گذشته بازی تاج و تخت را به شدت افزایش داد، بلکه باعث شد تا هوادارانی که حتی یک قسمت از این سریال را تماشا نکرده بودند، به هفت فصل اول خود ترغیب کنند.

بازی تاج و تخت همچنین با راه اندازی تجربه کنسرت زنده Game of Thrones ، یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ با افراد مشهور، مانند جیمی کیمل، T-Pain و آرون راجرز ایحا کرد. به همین ترتیب برای فصل آخر خود هیاهو به پا کرد و طرفداران را تشویق کرد تا هفت فصل اول را دوباره تماشا کنند.

بازاریابی همهمه ای در کمپین های تبلیغاتی ایرانی

بازاریابی همهمه ای یا بازمارکتینگ(buzz marketing) در ایران هم بارها توسط برندهای کوچک و بزرگ اجرا شده است که حتما سر و صدایشان به گوشتان رسیده است. چند نمونه را با هم بررسی میکنیم.

امشب شیلا رو به همسرت معرفی کن

کمپین تبلیغاتی رستوران های زنجیره ای شیلا در سال 94 در اقدامی جسورانه یک بازاریابی همهمه ای به راه انداخت. کمپین جذاب: “امشب شیلا رو به همسرت معرفی کن”. این کمپین با هدف ایجاد ولوله و همهه در بین مردم و در شبکه های اجتماعی قصد داشت این پیام را وایرال کند. به این ترتیب به آگاهی از برند برسد و مشتریان قدیمی را دوباره به شامی لذیذ دعوت کند.

این پیام تبلیغاتی طنز آمیز، با توجه به اسمی که در آن استفاده شده است حساسیت و دقتی را در مخاطب ایجاد میکند. همین موجب کنجکاوی مخاطب و پیگیر شدن او میشود.

اما این همه ی کاری که آن کمپین کرد، نبود. شیلا به انبوهی از مشتریان خود پیامی با همین محتوا ارسال کرد. (شما فرض کنید یک دفعه همچین پیامی روی گوشی همسرتان ظاهر شود!”امشب شیلا رو به همسرت معرفی کن”). در ادامه ی پیام محصولات جدید را معرفی کرده بود و کد تخفیفی برای مشتری در نظر گرفته بود. این کمپین برای شیلا واقعا ثمربخش بود!

بازاریابی Buzz چگونه می تواند بر نام تجاری شما تأثیر منفی بگذارد؟

بازاریابی همهمه ای ممکن است مؤثرترین راه برای ایجاد تبلیغات و معرفی محصول جدید شما باشد. اما، قبل از شروع استراتژی کمپین بازاریابی خود احتیاط کنید! محصول یا خدمات جدیدی که برای آن سر و صدا ایجاد می کنید باید انتظارات کمپین شما را برآورده کند. در غیر این صورت، مشتریان خود را ناامید می کنید! باعث می شوید اعتماد آنها به شما از بین برود و به ارزش ویژه برند شما آسیب برساند.

پس لازم است تا با تیم حرفه ای و متخصصی در زمینه بازاریابی برند خود داشته باشید و به این ترتیب هرچه سریعتر به هدف خود برسید.

نویسنده مهسا سلیمیان
موضوعات مرتبط Buzzباز مارکتینگ

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.