آیا لوگو اسنپ کپی است؟ | چرا اسنپ لوگو خود را تغییر داد؟ آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

آیا لوگو اسنپ کپی است؟ | چرا اسنپ لوگو خود را تغییر داد؟

در مقاله های پیشین به بررسی دلایل تغییر لوگو شرکتها به طور کلی پرداختیم. لوگوی اسنپ یکی از آشنا ترین لوگوها بین مردم، در سال 97 تغییر کرد. منتقدین بسیاری لوگوهای این نرم افزار را به کپی برداری متهم کرده اند. در این مقاله پس از نگاهی کوتاه به این شرکت و فعالیتش، تغییرات لوگو و حاشیه های پیرامون آن را بررسی میکنیم.

اسنپ از کجا آمد؟

اسنپ از سال 1393 توسط شرکت اینترنت ایران شروع به فعالیت کرد. البته نه با نام اسنپ، بلکه تاکسی یاب. یک سال بعد تاکسی یاب به اسنپ تغییر پیدا کرد و نسخه ی آزمایشی اپلیکیشن با تغییراتی در UIو UX آن ارائه شد. دلیل این تغییر نام گسترش فعالیتهای این شرکت بود. جالب است بدانید، امروز اسنپ، هفتمین استارت آپ حوزه‌ی حمل‌ونقل آنلاین در جهان است.

این شرکت استارت‌آپهای «بامیلو»، «زودفود»، «پین‌تاپین» و «اسکانو» را نیز در دست داشت.

لوگو اسنپ در آغاز فعالیت

لوگوی اسنپ در آغاز فعالیتش به عنوان تاکسی اینترنتی به شکل مقابل بود که شامل یک لوگوتایپ و یک لوگو تصویری است. تصویر نمادین این لوگو یک ایکون لوکیشن بود که از جانب خیلی ها مورد انتقاد قرار قرار گرفت. انتقاداتی از جمله اینکه این لوگو بیشتر مناسب اپلیکیشن های نقشه و مسیریابی است تا تاکسی اینترنتی! همچنین در میان این لوگو تصویر حرف P دیده میشود که هیچ ارتباطی با اسم این شرکت ندارد.

اسنپ برای زیرمجموعه های دیگرش(اسنپ فود و …) لوگوهای مختلف دیگری داشت.

آیا اولین لوگوی اسنپ کپی برداری بود؟

لوگوی اسنپ از همان اول هم از نظر منتقدین کپی برداری ناشیانه ای از Progress Profiles بود. لوگو این سایت را با لوگو اولیه ی اسنپ مقایسه کنید. فقط یک چرخش تقریباً 90 درجه… قضاوت با خودتان!

آیا لوگو اسنپ کپی است؟ | چرا اسنپ لوگو خود را تغییر داد؟

لوگوی اسنپ فود هم نمونه ی مشابهی در سایت dribbble داشت! در سال 2016 شخصی به نام Anton Popov این لوگو را برای مشتری روسی خود طراحی کرده بود! اما این طراح لوگو را به اسنپ فود نفرخته است. پس اسنپ فود چطور از این لوگو استفاده است؟

این شرکت هرگز به این اتهامات پاسخی نداد.

آیا لوگو اسنپ کپی است؟ | چرا اسنپ لوگو خود را تغییر داد؟

چرا لوگو اسنپ تغییر کرد؟

در سال 1397 گروه اینترنت ایران تصمیم گرفت لوگو خود را تغییر دهد. زیرا این شرکت میخواست تمام زیرمجموعه های خود را (از جمله اسنپ، اسنپ فود، اسنپ تریپ، اسنپ باکس، اسنپ کیو و اسنپ مارکت و …) با هم ادغام کند.

برسی لوگو دوم اسنپ

وقتی اسنپ و زیرمجموعه هایش ادغام شدند، یک لوگو واحد برای این شرکت طراحی شد. این لوگو سه بخش قابل بحث دارد: رنگ، لوگوتایپ، نشان یا sign.

لوگو تایپ

در لوگوتایپ که بخش اصلی این لوگو است خلاقیت چندانی به چشم نمیخورد. این بخش با استفاده از فونت Futura نوشته شده و سپس یک سری ادیت روی آن اعمال شده است.

sign

لوگو تایپ با علامت تعجبِ کمی کج همراه شده است. علامت تعجب کج میتواند حس سرعت را به ما القا کند. این علامت تعجب در تمام زیر مجموعه های اسنپ مورد استفاده قرار گرفته است.

رنگ

رنگ سبز نئونی این لوگو اولین چیزی است که در لوگو خودنمایی میکند. اسنپ برای هر کدام از زیرمجوعه هایش رنگ متفاوتی در نظر گرفته است.

لوگوی دوم هم کپی برداری است؟

خیلی ها رنگ سبز نئون این لوگو و همچنین فیس تایپش را خیلی نزدیک به اپلیکیشن spotify میدانند. برخی هم میگویند اسنپ، چند لوگوی خارجی را با هم ترکیب کرده و نهایتاً به این لوگو رسیده است.

آیا یاهو از اسنپ در طراحی لوگو تقلید کرده است؟

یاهو در سال 2019 لوگو خود را تغییر داد. این بازطراحی توسط  Pentagram  صورت گرفته است. شرکتی که طراحی لوگوی برندهای مطرحی را به عهده داشته است، مثل مستر کارت. اگر دقت کنید میبینید که تایپ فیس این لوگو بسیار شبیه اسنپ است. یک لوگوتایپ و یک علامت تعجب کج در کنارش. اما آیا چنین شرکت بزرگی از اسنپ تقلید کرده باشد؟

چرا که نه! درست است که این علامت تعجب همیشه با یاهو همراه بوده است، اما این حد از تشابه به لوگوتایپ اسنپ، شاید حاکی از یک سری کپی برداریهایی باشد. نظر شما چیست؟ آیا ممکن یاهو از شرکتی ایرانی در طراحی لوگو تقلید کند؟

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.