بررسی لوگو استارباکس | راز نهفته در لوگو استارباکس چیست؟ آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

بررسی لوگو استارباکس | راز نهفته در لوگو استارباکس چیست؟

شاید جذاب‌ترین و پر رمز و رازترین لوگو، لوگو استارباکس باشد. در چشمان این پری دریایی اعتماد به نفس موج میزند. موهایش تداعی گر امواج دریاست. اسمش سایرن(Siren) است و از ابتدای تولد استارباکس با او بوده است . سایرن که بارها دستخوش تغییر شده، شما را به لحظه ای آرامش و نوشیدن لته ای دلچسب دعوت میکند. اما ایده سایرن از کجا آمده است؟ خود استارباکس چطور؟ در ادامه جواب این سوالات را خواهید گرفت.

تاریخچه‌ی استارباکس

استارباکس در سال 1971 توسط گوردون بووکر ، جری بالدوین و زو سیگل تاسیس شد. هر سه نفر از علاقه مندان قهوه و هم اتاقی بودند. آنها با هم کار خرده فروشی قهوه خود را آغاز کردند که در ابتدا قهوه سرو نمی کردند! بلکه دانه های قهوه ، ادویه ها ، چای ، دستگاه های قهوه و لوازم جانبی آن را میفروختند. در اولین لوگو استارباکس هم میبینید که نوشته شده قهوه، چای، ادویه.

تاریخچه‌ی استارباکس

آلفرد پیت مؤسس یک شرکت coffee-roasting بود. او انگیزه اصلی آن سه نفر برای ایجاد استارباکس امروزی شد. پیت یک هلندی تبار بود که در دهه 1950 قهوه های عربیکا را به ایالات متحده معرفی کرد. در سال 1966 او مغازه کوچکی به نام Peet’s Coffee and Tea در کالیفرنیا افتتاح کرد که معروف بود قهوه و چای درجه یک وارد می کند. موفقیت Peet باعث شد تا بنیانگذاران استارباکس دامنه فروش دانه های قهوه و تجهیزات با کیفیت بالا را درک کنند. Peet به تأمین کننده اصلی قهوه Starbuck تبدیل شد. سپس شرکا یک رستر فرسوده خریداری کردند. روش های Peet را آزمایش کردند تا ترکیبات و طعم های خاص خود را ایجاد کنند.

نامگذاری استارباکس

شاید برایتان جالب باشد که استارباکس اولین انتخاب به عنوان نام تجاری نبود. بنیان گذاران به شدت از دریا و ماجراجویی الهام گرفته اند. آنها پس از تحقیق کامل ، با رمانی افسانه ای به نام Moby Dick روبرو شدند که توسط Herman Melville نوشته شده است. در آن کتاب ، استارباکس عنوان اولین همسر Pequod بود. از طرفی تیم تبلیغاتی آنها هم بر این اسم اصرار داشتند. آنها معتقد بود کلماتی که با “st” شروع می شوند معنی دار و قدرتمند هستند.

ایده لوگو استارباکس از کجا آمد؟

از آنجا که بنیانگذاران به شدت عاشق دریانوردی بودند، می خواستند که این علاقه در لوگوشان نیز نمود پیدا کند. آنها Terry Heckler ، را استخدام کردند و این لوگو استارباکس را طراحی کرد. تری با الهام از دریا و اسم افاسنه ای برند، تصویری افسانه به نام Siren سایرن خلق کرد. این چهره لوگوی اصلی استارباکس شد. سایرنِ تاج به سر با دو دُم و موهای بازی که دورش نشسته است. رنگ اولین لوگو استارابکس هم قهوه ای بود. سبک این لوگو، امبلم است.

اولین لوگو استارباکس

طراح، سایرن را فریب دهنده ی ملوانان میدانست. و آنها را به سمت خود میکشاند. این همان چیزی ست که صاحبان استارباکس میخواستند. جذب کردن دوستداران قهوه!

تغییرات لوگو استارباکس

سال 1980 سیگل، شرکایش را ترک کرد. تغییرات لوگو استارباکس هم با فروش آن به Howard Schultz شروع شد. حالا دیگر استارباکس یک برند بزرگ بود و لازم بود تصاویر لوگویش بر روی کامیونها ها نقاشی شود. بنابراین اولین تغییر در سال 1987 صورت گرفت. تغییراتی از جمله تغییر رنگ از قهوه ای به سبز(پیشتر در مقاله رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی گفتیم سبز نماد شکوفایی، طراوت و رشد است). پوشانده شدن سینه های سایرن توسط موهایش. از حلقه ی دور لوگو هم چای و ادویه حذف شد. بر روی دُم های سایرن به جای پولک، امواج دریا ایجاد شد. همچنین تاجش که دستخوش تغییراتی شده است.

تغییرات لوگو استارباکس

تغییر بعدی(1992) همانطور که در تصویر میبینید، در تصویر سایرن صورت گرفته است. بر روی چهره اش بزرگنمایی شده است و آن نمادهای دریایی دیگر حذف شد و فقط انتهای دم های سایرن دیده میشود.

در سال 2011 در چهلمین سالگرد ، لوگو استارباکس بار دیگر تغییر کرد. این بار نوشته ی دور سایرن و ستاره ها حذف شدند. فقط یک تصویر از سایرن، از نزدیک با رنگ سبز باقی مانده است. صورت سایرن صاف و بدون نقص و در تقارن کامل ایجاد شده است. با این حال ، بعداً ، طراح تصمیم گرفت کمی نامتقارن باشد تا زیبایی جهانی با اندکی نقص به آن ببخشد. حذف نوشته ی استارباکس به این دلیل بود که آنها تصمیم داشتند علاوه بر قهوه نوشیدنیهای دیگری نیز سرو کنند.

نویسنده مهسا سلیمیان
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.