بررسی لوگو اپل | سیب گاز زده برند اپل از کجا آمد؟ آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

بررسی لوگو اپل | سیب گاز زده برند اپل از کجا آمد؟

امروزه لوگو اپل ، پرچمدار دنیای تکنولوژی را همه میشناسند. یک سیب گاز زده ی ساده! اما شاید سؤال هر کسی این باشد که در پس این طراحی لوگو چه ایده ها و افکاری بوده است؟ چرا یک سیب گاز زده، که مثلا میتواند نماد سلامتی باشد برای شرکتی در عرصه ی فناوری و تکنولوژی انتخاب شود؟ اصلاً چرا اسم برند “اپل” شد؟ ما قرار است در این مقاله، به تمامی سؤالات کنجکاوانه شما در مورد این برند محبوب پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

دلیل انتخاب اسم “اپل”

همانطور که میدانید بنیان گذاران اولیه ی اپل دو دوست به نامهای استیو وزنیاک (Steve Wozniak) و استیو جابز (Steve Jobs) بودند. آنها در سال 1977 اولین نمونه کامپیوترهای اپل را با امکانات کم در گاراژ خانه ی استیو جابز تولید کردند. در همان سالها هم به دنبال اسمی برای برند خود بودند. Walter Isaacson در کتابی که بیوگرافی استیو جابز را نوشته است در مورد انتخاب اسم این برند میگوید: “استیو واقعاً عاشق سیب بود. سیب به عنوان عضو اصلی در رژیم غذایی او همیشه وجود داشت.” اما ایده قطعی و اصلی انتخاب اسم اپل برای شرکت خیلی ناگهانی به ذهن استیو جابز رسید؛ درست زمانی که در راه فرودگاه بود در حاشیه اتوبان 85، چشمش به مزرعه ی سیبی می افتد و تصمیم میگیرد اپل اسم شرکتشان شود. به عقیده ی او “اپل” اسمی پر انژی و باحالی بود.

لوگو اپل

یک بار وقتی از استیو جابز در یک کنفرانس مطبوعاتی(1981) در این باره سؤال شد، در جواب گفت: “من عاشق سیب هستم! سیب خوردن را خیلی دوست دارم! اما ایده اصلی پشت انتخاب این اسم، آوردن سادگی برای مردم با پیچیده ترین و ماهرانه ترین راه ممکن است. و دلیل انتخاب نام اپل همین است و بس! سیب میوه‌ی آفرینش بود. ساده اما قوی و تأثیرگذار!

داستان لوگو اپل

خب برویم ببینیم لوگو اپل چرا یک سیب گاز زده است و چرا یک سیب گاز زده باید لوگو شرکتی باشد که امروزه بر دنیای فناوری پادشاهی میکند؟ با اینکه اسم برند، اپل انتخاب شده بود، در لوگوهای اولیه خبری از تصویر فیزیکی از سیب نبود. برویم روند تغییرات لوگو این برند محبوب را ببینیم.

لوگو اول

اولین لوگو اپل توسط رونالد وین (Ronald Wayne) طراحی شد. تصویری که می خواست قانون گرانش را الهام گرفته از یک سیب ارائه دهد.
اولین تصویری که نماینده شرکت کامپیوتر اپل بود ، تصویر ایزاک نیوتن بود. مردی که با کشفیات خود در زمینه گرانش انقلابی در علم ایجاد کرد. چگونه نیوتن به ین کشف بزگ رسید؟ سیبی روی سرش افتاد! اولین لوگو اپل هم تصویری از این واقعه بود. نیوتن که زیر درخت سیب نشسته است.این لوگو شامل نقل قولی از ویلیام وردزورث (William Wordsworth) ، شاعر انگلیسی بود. “نیوتن … ذهنی برای همیشه در دریاهای تفکر عجیب و غریب.” این خط شعر، روی قاب لوگو نوشته شده بود.

اولین لوگو اپل

به هر حال اپل زمان زیادی از این لوگو استفاده نکرد. تصمیم گرفته شد تا لوگو تغییر کند و چیز ساده تر، کوچکتر و متفاوتی طراحی شود. طرحی که با نسل جدید کامپیوترهای اپل و قد و قواره‌شان هارمونی داشته باشد.

لوگو دوم: شروع سیب گاز زده

استیو جابز میخواست لوگو اپل با اسم شرکت ادغام شود. پس طراحی به نام راب جانوف (Rob Janoff) را استخدام کرد و او هم شکل لوگوی سیب گاز زده را طراحی کرد. لوگوی جدید خیلی سریع (اواخر یک سالگی شرکت) مورد استفاده قرار گرفت. این لوگو، لوگویی بود با طرح سیب گاز زده به رنگ رنگین کمانی.

طراحی لوگو اپل

حالا چرا سیبِ گاز زده؟

و اما در مورد مسئله ی مهم سیب گاز زده فرضیه های مختلفی مطرح شده است. مثلاً یکی از این فرضیه ها، احترام به آلن تورینگ، پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی است. او کسی بود که پایه های کامپیوتر امروزی را بنا نهاد. به دلیل مشلات افسردگی، تورینگ با گاز زدن سیبی که به سیانید سمی کرده بود، خود کشی کرد. برخی میگویند دلیل انتخاب سیب گاز زده همان ادای احترام طرح و بنیان گذاران اپل به تورینگ بوده است.

دومین لوگو اپل

فرضیه یک دیگر مربوط به همان قضیه ی نیوتن میشود که سیب در این داستان نماد دانش است. همچنین فرضیه هایی مربوط به قضیه‌ی آدم و حوا است که سیب را به عنوان نماد آفرینش نمایش میدهد.

اما حقیقت چیز خیلی ساده‌تری است. طراح این لوگو، راب جانوف همه ی این فرضیه ها را رد کرده است. او میگوید در زمان طراحی لوگو اپل به این چیزها فکر نکرده بود. علی رغم اینکه فرضیه تورینگ برایش خیلی جالب بود، اما گفته در آن زمان از این داستان خبری نداشته است. Janoff می گوید که “استیو جابز به او توضیحات زیادی در مورد طراحی لوگو نداد. او فقط لوگویی مطابق اسم شرکت میخواست. دلیل گاز زدگی سیب هم کاملاً واضح است: آن را برای تناسب و قیاس قرار دادم، طوری که یک لوگو کوچک اپل مانند یک سیب به نظر برسد و نه یک گیلاس یا گوجه گیلاسی.

جانف بعدتر هم توسط یکی از همکارانش فهمید که “بایت” سنگ بنای اصلی محاسبات است. یک لوگو این همه مفهوم نهفته پشتش داشت و خود طراح از آن خبر نداشته. جالب نیست؟ میتوان این همه راز از دل یک لوگو ساده بیرون کشید.

دلیل انتخاب رنگ “رنگین کمانی” چه بود؟

این رنگ، در واقع نشانگر Apple II بود که اولین کامپیوترهای جهان با صفحه نمایش رنگی بود. جانف گفته هیچ نظم و رازی نهفته در ترتیب این رنگها وجود ندارد. فقط استیو جابز میخواست که سبز در بالا باشد. آن هم به خاطر برگ سیب. این لوگو به مدت 22 سال مورد استفاده قرار گرفت. البته باید گفت در این مدت موفقیتهای بسیاری را برای اپل به ارمغان آورد.

لوگو اپل

سومین لوگو اپل

سومین لوگو اپل با حفظ شکل اصلی سیب گاز زده دچار تغییر رنگ شد. آبی رنگی بود که برای این لوگو در سال 1995انتخاب شد. البته سایه ی آبی روشنی در بالای این لوگو نیز اضافه شد. اما چرا این رنگ انتخاب شد؟ برای پاسخ به این سؤال پیشنهاد میکنم مقاله‌ی مربوط به روانشناسی رنگهای لوگو را مطالعه کنید.

اما این تغییر رنگ یک استراتژی برای نجات شرکت اپل بود. وقتی اپل در آستانه ی ورشکستگی مالی قرار داشت، استیو جابز به اپل بازگشت. او میدانست که تغییر لوگو میتواند به نفع آنها تمام شود. پس تصمیم گرفت آن را تغییر دهد. هنگامی که اپل اولین iMac خود را با نام Bondi Blue منتشر کرد ، لوگو تغییر کرد و رنگ رنگین کمانی کنار گذاشته شد. لوگو رنگین کمانی در کامپیوتر آبی احمقانه ، کودکانه و نامناسب به نظر می رسید.

سپس این لوگو اپل با نقش برجسته جلوه ای فلزی به خود گرفت که روی بسیاری از محصولات آنها اعمال می شد. لوگو با مضمون “Glass” تکامل بعدی برای اپل بود.

تغییرات لوگو از 1998 تا کنون

امروزه این شرکت از یک آرم تخت مدرن مدرن “Minimal” اپل استفاده می کند. آرم به طور عمده در 3 رنگ ارائه می شود. نقره ای ، سفید و سیاه. لوگو اپل به هدفی که استیو جابز داشت، یعنی متفاوت بودن، رسید. لوگویی که بسیار شیک و مینیمال است و بدون هیچ توضیح و نام بردن از اسم برند، گویا و کامل است.

تغییرات لوگو اپل


نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.