تغییر لوگو یا بازطراحی | چه زمانی به باز طراحی لوگو نیاز پیدا میکنیم؟ آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

تغییر لوگو یا بازطراحی | چه زمانی به باز طراحی لوگو نیاز پیدا میکنیم؟

دلایل بسیاری وجود دارد که شرکتها و برندها در باز طراحی و ایجاد لوگو خود تجدیدنظر میکنند. این تغییر لوگو گاهی ممکن است موجب موفقیت برند یا گاهی هم به شکست آن ختم شود. حتما با تغییرات لوگوی برندهای بزرگ در ایران و جهان مواجه شده اید. خیلی ها لوگویشان را ساده تر کردند: مثل مک دونالدز. نمونه ی ایرانی آن هم اسنپ. برخی تغییرات ممکن است پایه ای و اساسی باشد و کل لوگو به طور کلی تغییر کند. برخی دیگر هم به تغییرات جزئی بسنده میکنند؛ مثل استارباکس که همواره قالب دایره شکل را داشته و دارد. به هر حال آنچه که در طراحی یا بازطراحی لوگو اهمیت دارد تناسب لوگو با بیزنس شما، جذابیتش برای مشتری و کمک شناخته شدن شما است.

چرا شرکت ها لوگوی خود را بازطراحی میکنند؟

لوگو هویت بصری برند شماست. پس باید خیلی هوشمندانه طراحی شود. تقریباً هیچ برندی وجود ندارد که از ابتدای تاسیسش به فکر تغییر لوگو نیفتاده باشد. اما شاید برای شما سؤال باشد چرا شرکت ها لوگوی خود را تغییر میدهند؟ دلایل مختلفی وجود دارد که برندها تصمیم به تغییر لوگو میگیرند. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.

منسوخ شدن طرح لوگو

شرکت ها و برندها لوگوی خود را متناسب با سلیقه هنری و معیارهای زیبایی شناسی زمان خود طراحی میکنند. ممکن است بعد از مدتی دیگر آن طرح، زیبایی کافی را نداشته باشد. و یا مطابق با معیارهای روز نباشد. پس تصمیم به تغییر لوگو میگیرند. باید دقت داشت این تغییرات باید به گونه ای باشد که یک سری المانهای لوگوی قبلی را نیز در بر بگیرد. تغییر اساسی وکلی لوگو، بعد شناخته شدن و جا افتادن لوگوی سابق اصلاً کار منطقی نیست؛ زیرا ممکن است به کسب و کار شما لطمه بزند.

تغییر و تکامل فعالیت شرکت

گفتیم طراحی لوگو براساس نوع فعالیت برند طراحی میشود. گاهی ممکن است شرکتی نوع خدمات یا محصولاتش تغییر کند. پس در این صورت باید به فکر تغییر لوگو هم باشد. لوگویی که هم راستا با فعالیتها و ارزشهای فعلی برند باشد. در این میان میتوان به تغییر لوگوی گوگل اشاره کرد. شرکت هولدینگ گوگل لوگویش را تغییر داد تا بتواند توسعه و گسترش اش را بر روی پلتفورم های موبایل نشان دهد.

گاهی یک برند یا شرکت ممکن است با یک برند دیگری ادغام شده و یک شرکت جدید ایجاد شود. در این صورت دیگر مجاز به استفاده ی هیچکدام از لوگوهای قبلی نیست. پس شرکت جدید باید لوگوی جدید نیز داشته باشد. گاهی هم شرکتی با فعالیتی خاص تصمیم میگیرد زیر مجموعه هایی به خود اضافه کند که فعالیتشان صرفاً با فعالیت اولیه ی شرکت یکسان نیست. مثل اسنپ! در ابتدا تاکسی آنلاین بود. لوگویش هم ترکیبی از لوگوتایپ و ایکون لوکیشن بود. اما بعد از اینکه تصمیم گرفت بخش های دیگری(اسنپ مارکت، اسنپ فود و …) را به خود جذب کند، با تغییری اندک، یک لوگوی واحد برای خود انتخاب کرد. جالب است بدانید اسنپ هم طراحی لوگو و تایپ نامش از لوگوی یاهو تقلید کرده است.

نمونه ی دیگرش در دنیای تکنولوژی، تغییر لوگو سامسونگ پس از تغییر فعالیت است! برای اطلاعات بیشتر مقاله ی بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی

تغییر نام شرکت

لوگو به عنوان اولین جنبه ی بصری برنده شما، اسم برند را نیز به همراه دارد. پس وقتی نام برند شما تغییر میکند، لازم است لوگوی شما نیز تغییر کند. مثل شرکت تارگت که در ابتدا اسمش دیتونز (بر اساس نام بنیان گذارش ،جورج دیتون) بود. از سال 1962 که نام این شرکت به تارگت تغییر یافت، تغییر لوگو هم شروع شد. یک سیبل قرمز رنگ که روی آن نوشته بود تارگت. تا به امروز در جهت مینیمال تر شدن چندین بار نیز تغییر کرد.

تغییر لوگو تارگت

واگذاری شرکت

گاهی برند یا شرکتی ممکن است به سازمان یا شخص دیگری واگذار شود. یا حتی مدیریت آن تغییر کند. در این صورت ممکن است صاحب جدید برای نشان دادن این تغییر، تصمیم بگیرد لوگو را ریدیزاین کند یا تغییراتی در آن ایجاد کند. مثل اینستاگرام. وقتی به فیسبوگ واگذار شد، لوگوی آن نیز تغییر کرد. در ابتدا این تغییر مورد انتقاد خیلی از کاربران قرار گرفت. اما خیلی زود هم جای خود را باز کرد. چرا که این تغییر در زمان درست، وقتی هنوز به این حد از محبوبیت و شناخته شدن نرسیده بود صورت گرفت.

تغییر لوگو اینستاگرام

منحصر بفرد نبودن لوگو

شاید شما در ابتدای تاسیس شرکت یا به راه انداختن کسب و کارتان، پول یا زمان کافی برای طراحی لوگویی خاص و مناسب نداشته باشید. پس یک لوگوی سردستی برای برند خود انتخاب میکنید که شاید هم نشان دهنده ی هویت برند شما نباشد. اما مدتی بعد برای بهبود کسب و کارتان تصمیم میگیرید آن را تغییر دهید.

لوگوی خود را بازطراحی کنیم یا نه؟

درست است که میگویند از تغییر نترسید، ولی تغییر لوگو همیشه یک تصمیم سخت و مهم است. اگر به درستی و در زمان مناسب صورت نگیرد موجب دوری مشتریان از شما میشود.لوگوی یک شرکت چهره ی و جلوه ی آن است. این لوگو است که به مردم اجازه می دهد بلافاصله بفهمند دقیقاً با چه کسی، چه محصولاتی و خدماتی طرف هستند. نکته ی دیگر، یادتان باشد که تغییرات مدام لوگو، شکست قطعی شما را به همراه دارد. بنابراین گرچه ایجاد رابطه و اعتماد با مشتری مهم است ولی دانستن زمان تحول و تغییر لوگو نیز بسیار مهم است.پس خیلی محتاطانه عمل کنید و کار را به دست کاردان بسپارید.

آیا شما نیاز تغییر لوگو یا برند خود دارید؟ همینک فرم زیر را پر نمایید ! همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس برقرار خواهند نمود.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.