رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی

پیشتر در بحث نکات مهم در طراحی لوگو | چگونه لوگوی خوبی طراحی کنیم؟ به اهمیت رنگ لوگو اشاره کردیم. قرار شد در مقاله ای جداگانه به روانشاسی رنگ ها و تاثیر روانی آنها در بازاریابی بپردازیم. در ادامه خواهید آموخت چگونه میتوانید رنگ مناسب برای لوگو انتخاب کنید و قدم اول در جهت موفقیت برند خود را بردارید.

انتخاب درست و آگاهانه ی رنگ حین طراحی لوگو می تواند نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته کند و به شما در جذب مشتری بسیار کمک کند. همانطور که حدس می زنید ، ترکیب اشتباه می تواند اثر معکوس داشته باشد و باعث شکست شما شود. همه در مورد روانشناسی رنگ ها چیزهایی شنیده اند. رنگها بر احساسات و بر رفتار ما تأثیر می گذارند. زرد شاد است (زیرا آفتاب روشن و زرد است!) و سبز آرامش می بخشد (مانند خوابیدن در چمن و نگاه کردن به دسته برگها که آرامش بخش است). اما آیا این “قوانین” رنگها در بازاریابی معنایی واقعی دارند؟

آیا رنگ‌ها در بازاریابی مؤثر اند؟

دو محقق به نامهای لورن لابرك و جورج میلن، طی بررسیهایی دریافتند که برخی رنگها تاثیر قابل توجهی بر مصرف کنندگان یا مشتریان دارد و البته برخی دیگر تاثیر چندانی نداشتند. بنابراین بله ، رنگ زرد باعث می شود تا برند شما جوان و قابل دسترس به نظر برسد، قرمز اشتها آور است، آبی احساس امنیت میدهد… اما یک لوگوی سبز ذاتاً باعث نمی شود مشتریان فکر کنند نام تجاری شما صلح آمیز است. به طور کلی تحقیقات نشان داده است که هنگام خرید یک محصول ، 93٪ از خریداران بر روی ظاهر بصری آن محصول تمرکز می کنند. 84.7٪ از خریداران ادعا می کنند که از ظاهر، رنگ اولین چیزیست که آنهارا متوجه خود میکند. ما از تحقیقات آنها (و دیگران) استفاده کرده ایم تا تاثیر رنگها را بر مشتریان به شما نشان دهیم.

هر رنگ در لوگو، به چه معناست؟

لوگوی قرمز

رنگ قرمز نشانه جهانی هیجان ، شور و عصبانیت است. این باعث جلب توجه می شود و باعث می شود در میان جمعیت متمایز شوید. آیا برند شما پر شر و شور، بازیگوش ، جوان پسند است یا مدرن؟ پس به انتخاب رنگ قرمز فکر کنید. برند سر و سنگین ، کلاسیک یا جدی تری هستید؟ قرمز ممکن است برای شما مناسب نباشد.

رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی

قرمز اولین رنگی است که نوزادان می توانند ببینند (علاوه بر سیاه و سفید). دانشمندان این نظریه را مطرح می كنند كه انسان توانایی دیدن قرمز را بهتر از سایر رنگها دارد؛ زیرا این امر به ما اجازه می دهد میوه های روی درختان را با سهولت بیشتری شناسایی كنیم. این یک مفهوم تکاملی دیگری هم دارد: هنگامی که آنها احساسی باشند (یا با عصبانیت یا اشتیاق) ، چهره های انسان قرمز می شود. بنابراین امروز ما این رنگ را با احساسات شدید ، از جمله عشق ، رابطه جنسی ، عصبانیت و اشتیاق مرتبط می کنیم. و گرچه دقیقاً یک احساس نیست ، اما نشان داده شده است که رنگ قرمز باعث تحریک اشتها می شود (به همین دلیل است که آن را در بسیاری از لوگو های غذا و رستوران مشاهده می کنید).

لوگوی زرد

لوگوهای زرد نشانگر دوستی است. رنگ زرد باعث تشویق شما می شود ، و نام تجاری شما انرژی مضاعفی را منتشر می کند. از طرف دیگر ، اکثر مصرف کنندگان رنگ زرد را با برندهای لوکس مرتبط نمی دانند، بنابراین اگر می خواهید تجارت شما اینگونه باشد ، خوب فکر کنید چون زرد رنگ مناسب برای لوگو ی شما نیست.

رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی

زرد در سیستم های رنگی یک رنگ اصلی است و یکی از اولین رنگ هایی است که بشر قادر به مخلوط کردن آن بوده است. این رنگ تداعی گر معانی بسیاری است، مثل :طلا ، مزارع گندم و ذرت ، نور خورشید و … . زرد یکی از آن رنگ های بسیار متنوع است و کمی رنگ روشن تری داشته باشد، تازگی را میرساند.

لوگوی نارنجی

نارنجی رنگی نشاط آوری است. نارنجی استفاده کنید تا از جمع متمایز شوید. کمتر از قرمز استفاده می شود، اما هنوز هم انرژی دارد. اگر مارک شما سعی دارد لوکس ، زنانه یا جدی به نظر برسد ، هنگام استفاده از نارنجی احتیاط کنید ، زیرا نارنجی این صفات را به مصرف کنندگان نمی رساند. نارنجی که ترکیب زرد و قرمز است، در ویژگی های روانشناسی نیز ترکیبی از همین دو رنگ است.

رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی

نارنجی یکی از جدیدترین واژه های مربوط به رنگها بود که به زبان انگلیسی اضافه شد (در واقع در انگلیسی قدیمی به “قرمز-زرد” معروف بود. کلمه نارنجی از زبان فرانسوی، با ورود میوه ی نارنج از مدیترانه وارد زبان انگلیسی شد.) نارنجی با تغییر همراه است (برگهای پاییز یا آسمان نارنجی هنگام طلوع یا غروب آفتاب را تصور کنید.) این رنگ اغلب توسط برندهایی استفاده می شود که دوست دارند کمی متفاوت جلوه کنند.

لوگوی سبز

تحقیقات نشان می دهد که سبز با بسیاری از ویژگی های شخصیتی برند ارتباط ندارد ، اما دارای ارتباطات فرهنگی قوی است. این بدان معناست که شما می توانید برای هر نوع مشاغل از رنگ سبز استفاده کنید.

رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی

از آنجا که گیاهان سبز هستند (و بعد از یک زمستان طولانی دوباره زنده می شوند) ، بسیاری از مردم می گویند سبز رنگ نماد رشد یا زندگی جدید است. در قرون وسطی زنان باردار تقریبا همیشه لباسهای سبز رنگ میپوشیدند. اما از نظر تاریخی و در فرهنگ های مختلف ، رنگ سبز، رنگ مرگ بوده است. (در حقیقت ، در قرن هجدهم یک رنگ سبزی درست کرده بودند که حاوی آرسنیک بود و به معنای واقعی کلمه باعث کشته شدن افراد می شد. برخی اظهار داشتند که ممکن است تا حدی علت مرگ ناپلئون بناپارت کاغذ دیواریهای سبزش بودند). در ایالات متحده ، سبز را با پول مرتبط می دانند زیرا دلار سبز است ، اما به یاد داشته باشید که این در فرهنگ های دیگر ممکن است صدق نکند. همه اینها یعنی چه؟ یعنی رنگ سبز می تواند تقریباً برای هر برندی جواب بدهد. از طریق سایه ، شکل لوگو و فونتی خاص، خود معنی ایجاد کنید.

لوگوی آبی

رنگ آبی نماد قابل اعتماد بودن و بلوغ است. اگر می خواهید جدی گرفته شوید باید از آبی برای برند خود استفاده کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که به عنوان سلطان رنگهای کلاسیک، آبی در بیش از نیمی از لوگوها دیده می شود. اگر از رنگ آبی برای نام تجاری خود استفاده می کنید باید راهی برای برجسته سازی و تمایز پیدا کنید!

رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی

با توجه به محبوبیت امروزی و رنگ اصلی بودن آبی ، یکی از جدیدترین رنگهایی است که توسط انسان نامگذاری شده است: انسانِ باستان (یونانی ، چینی ، ژاپنی و عبری) نامی برای رنگ آبی نداشتند. این یکی از آخرین اسم رنگها است که تقریباً در هر زبان وجود دارد. در حقیقت امروزه هنوز قبیله ای در نامیبیا وجود دارد که زبان آنها کلمه ای برای رنگ آبی ندارد.

با تمام آنچه گفته شد ، اگر می خواهید اعتماد به نفس خود را بیرون بیاورید یا اعتماد به نام تجاری خود را تضمین کنید ، رنگ آبی را به عنوان رنگ مناسب برای لوگو خود انتخاب کنید. (خوب ، مگر اینکه در نامیبیا باشید!) اگر برند غذایی هستید از آبی اجتناب کنید (ظاهرا اشتها را فرو می نشاند). اگر عاشق رنگ آبی هستید و می خواهید بازیگوشی بیشتری داشته باشید ، فقط مطمئن شوید که رنگ آبی روشن تری را انتخاب کرده اید.

لوگوی بنفش

بنفش جایی است که رنگین کمان مجلل می شود و میدرخشد. از رنگ بنفش استفاده کنید تا هوشمندانه به نظر برسید. در این رنگ نیز نشانه ای از زنانگی وجود دارد.

رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی

بنفش احتمالاً با خود تجلل می آورد زیرا رنگ بنفش از نظر تاریخی بسیار گران بود. بنابراین این رنگ، فقط رنگِ افراد ثروتمند بود. اگرچه یک نکته جالب در مورد رنگ بنفش این است که گرچه با تجمل و ثروت همراه است ، اما به عنوان یک رنگ بیش از حد جدی دیده نمی شود. پروژه ای گران قیمت و بازیگوش دارید؟ بنفش رنگ مناسب برای لوگو ی شماست.

برای مشاهده بهترین ترکیب رنگها برای لوگو به مقاله پالت رنگی لوگو مراجعه کنید.

رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.