ویژگیهای لوگو خوب : ایا لوگو من استاندارد است ؟

لوگو برند به عنوان اولین هویت بصری برند شما، بسیار مهم و حیاتی است. پیشتر به نکات مهم در طراحی لوگو اشاره کرده ایم، که قبل و حین طراحی لوگو باید به آنها توجه کنید. اما یک لوگو خوب باید پس از طراحی هم از لحاظ فنی و تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد. پس شما چه طراح لوگو باشید و چه کارفرما، باید بررسی کیفیت لوگو خوب و استاندارد هم در دستور کار شما قرار گیرد.

چگونه میتوان لوگو خوب و استاندارد را بررسی کرد؟

برای برسی کیفیت لوگو لازم است تا فایل طراحی شده ی لوگو را به صورت SVG یا PNG خروجی بگیریم. سپس فایل مورد نظر را در سایت https://logolab.app/home آپلود میکنیم. این سایت لوگو طراحی شده را از چند نظر مورد برسی قرار میدهد:

  • توازن
  • سیاه و سفید شدن لوگو
  • رنگ لوگو برای افراد با بینایی مختلف
  • مقیاس پذیری
  • قرارگیری در اشکال مختلف
  • لوگو در رزولوشن پایین
  • گویا بودن لوگو در حالت محو (blur)
  • گویا بودن تکه ای از لوگو
  • لوگو در جایگاه ایکون اپلیکیشن
  • جلب توجه کردن

در ادامه با مثال لوگو سایت ایران وبر، تمام موارد گفته شده را توضیح میدهیم.

توازن

برای اینکه توجه مخاطب به تمام قسمتهای لوگو شما یکسان باشد لازم است تا لوگو عادل و توازن بصری داشته باشد. این سایت لوگو شما را در صفحه ای بین خطوط عمودی و افقی قرار میدهد تا نشان دهد لوگو شما درست و متوارن طراحی شده است یا نه.

سیاه و سفید شدن لوگو

یک لوگو خوب باید نه تنها در حالت رنگی، بلکه در انواع حالتهای سیاه و سفید نیز گویا باشد و تصویری مناسبی داشته باشد. مثلاً خیلی اوقات بر روی کاغذهای پرینتی، لوگو شما سیاه و سفید چاپ میشود! این سایت به شما نشان میدهد لوگو شما در رنگ سیاه و سفید هم به اندازه کافی زیبا و خوب است یا نه.

مثلاً در تصویر زیر میبینید که لوگو ایران وبر در حالت سیاه سفید هم به خوبی اجرا میشود و تصویری واضح دارد.

رنگ لوگو برای افراد با بینایی مختلف

باید توجه داشته باشید که همه ی افراد لوگو شما را به یک رنگ نمیبینند. خیلی ها کوررنگ(Color blindness) هستند و باید بدانید که لوگو شما به چشم آنها به چه رنگ خواهد بود.

مقیاس پذیری

یک لوگو خوب و استاندارد باید قابلیت تنظیم در همه ی سایزها از خیلی بزرگ تا خیلی کوچک داشته باشد و در هر سایزی کیفیت مطلوی داشته باشد.

گاهی لازم دارید لوگو خود را بر روی بنرهای بزرگ کنار جاده ها قرار دهید. یا گاهی به قدری کوچک میشود تا مناسب چاپ بر روی محصول کوچک، تراکت یا بروشورها باشد. در فضای دیجیتال هم حتی لازم میشود لوگو خود را گوشه ی عکسی درج کنید! پس لوگو شما باید باید قابلیت مقیاس پذیری داشته باشد تا در این سایزها هم زیبا و قابل فهم باشد.

قرارگیری در اشکال مختلف

یک لوگو خوب باید قابلیت قرارگیری در اشکال با نسبت های مختلف داشته باشد. در اینجا نحوه قرار گرفتن لوگو ایران وبر در دو شکل رایج آورده شده است.

لوگو در رزولوشن پایین

یکی از مهمترین ویژگیهایی که یک لوگو خوب باید داشته باشد، این است که در رزولوشن کم هم قابل دیدن و تشخیص باشد. در وضوح کم(رزولوشن کم) ، لوگوها جزئیات خود را از دست می دهند. اما یک لوگو خوب بخش زیادی از فرم خود را در رزولوشن های پایین حفظ می کند.

در تصویر زیر میبینید که لوگو ایرن وبر بازهم در رزولوشن خیلی کم، قابل تخیص است و شکل کلی منهدم نشده است.

گویا بودن لوگو در حالت محو (blur)

این سایت همچنین لوگو شما را در حالت محو(blur) به شما نشان میدهد. این به شما کمک میکند تا اشکال اصلی را در لوگو خود مشاهده کنید. در واقع نشان می دهد چه چیزی از لوگو در نگاه اول توجه مخاطب را جلب میکند یا اینکه آیا او از لوگوی شما سرسری میگذرد یا نه!

گویا بودن تکه ای از لوگو

لوگو مک دونالد را به یاد دارید؟ طراحی آن به قدری منحصر بفرد و گویا بود که حتی وقتی در تبلیغاتش از قسمتی از لوگو خود استفاده میکرد، همه آن را میشناختند. پس یک لوگو خوب، لوگویی است که حتی اگر فقط قسمت کوچکی از آن را ببینید، قابل تشخیص است! این یک مزیت محسوب میشود.

لوگو در جایگاه ایکون اپلیکیشن

قبل از اینکه لوگو خود را قطعی کنید، یا قبل از اینکه لوگوی کارفرما را تحویل دهید، ایکون آن را در فضای اپلیکیشن های موبایل قرار دهید و بررسی کنید که تم های مختلف گوشی های مختلف چگونه به نظر میرسد!

جلب توجه کردن

لوگوها همیشه برای جلب توجه مخاطب با یگدیگر رقابت دارند. لوگو طراحی شده را در میان لوگوهای آشنا و معروف دیگر قرار دهید و ببینید آیا به قدر کافی جذاب است و به چشم می آید یا نه!

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.