چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟ | طراحی لوگو با فوتوشاپ: اصلاً! آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟ | طراحی لوگو با فوتوشاپ: اصلاً!

به نظر می رسد Adobe Photoshop قادر به انجام هر کاری در زمینه گرافیک است. این دستگاه به خاطر ادیت عکس شناخته شده است، اما به قدری قدرتمند است که می تواند تا حدی نقاشی دیجیتال، ویرایش فیلم، طراحی وب و حتی آثار گرافیکی سه بعدی را انجام دهد. در نتیجه، ممکن است تصور کنید که امکان طراحی لوگو در فتوشاپ وجود دارد. اما واقعیت بسیار پیچیده تر است. در این مقاله به شما خواهیم گفت چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟

فوتوشاپ یکی از رایج ترین نرم افزارهای گرافیکی است – همه از عکاسان حرفه ای و طراحان گرافیک گرفته تا مادربزرگ ها این اسم را میشناسند. آنقدر که حتی به عنوان یک فعل وارد زبان ها شده! به شوخی یا جدی، هر جایی استفاده میشود. اخیراً هم که بیشتر… اما برحلاف تصور شما و آن چه که تا امروز شنیدید، فتوشاپ قرار نیست هر چیزی را جادو کند.

کار اصلی فوتوشاپ چیست؟

Adobe Photoshop از اسمش هم پیدا است؛ برنامه ای برای کار بر روی عکس. اکثر ابزارهای آن برای ویرایش عکس طراحی شده اند، به عنوان مثال: تنظیم کنتراست و روشنایی، از بین بردن لکه ها و ترکیب عکس ها در کلاژها.

عکسها تصاویری فوق العاده واقعی هستند زیرا دوربینها همه جزئیات، نور و رنگهای روزمره را با فرمت دیجیتال ضبط می کنند. روشی که کامپیوترها اطلاعات تصاویر را از طریق آنچه پیکسل نامیده می شود، ساده می کند و نمایش میدهد.

وقتی روی یک عکس در کامپیوتر بزرگنمایی می کنید، در نهایت می بینید که آن را در این پیکسل ها جدا کرده اید، و وقتی کوچک نمایی را میزنید، پیکسل ها با هم ترکیب می شوند و به تصویری واقع گرایانه تبدیل می شوند. بسته به نوع دوربین، یک عکس ممکن است هزاران پیکسل داشته باشد. پیکسل های بیشتر به معنی جزئیات بیشتر است یا به عبارت دیگر ، کیفیت بالاتر.

گرافیک های کامپیوتری که بر اساس پیکسل باشند، raster image نامیده میشوند. در نتیجه چون در فوتوشاپ تصاویر به صورت پیکسل هستند، این نرم افزار نیز raster program نامیده میشود. (نرم افزارهای برداری مثل adobe illustrator بر اساس بردار ها یا وکتور ها هستند.)

چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟
چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟

تفاوت کیفیت لوگو در فوتوشاپ و ایلستریتور

طراحی لوگو در برندسازی نقش مهمی دارد و این امر باعث می شود که لوگو همیشه در همه بخش های یک شرکت وجود داشته باشد. پس یک لوگو باید قابلیت این را داشته باشد تا در همه جا بتوان از آن استفاده کرد: از کارت ویزیت، سرصفحه وب سایت، سربرگ، تی شرت، پروفایل اینستاگرام گرفته تا بزرگ تری سایز یعنی بنرهای غول پیکر کنار جاده ها. پس در همه تمام سایز ها باید کیفیت یکسان و عالی داشته باشد.

همانطور که گفتیم تصاویر در فوتوشاپ به صورت پیکسلی(raster) هستند و با تغییر سایز کیفیت عکس پایین می آید و به اصطلاح پیکسل پیکسل میشود. پس مناسب لوگو نیست! اما در ایلستریتور تصویر به صورت وکتور یا برداری طراحی میشود. یعنی در هر سایزی، کیفیت ذره ای تغییر نمیکند.

پس در طراحی لوگو با فوتوشاپ ممکن رنگها، جزئیات و خطوط را با تغییر سایز از دست بدهیم.

چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟
چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟

آیا فوتوشاپ نرم افزار طراحی لوگو است؟

نه! نمی توانید از فوتوشاپ برای طراحی لوگوها استفاده کنید. گقتیم لوگوها به طور کلی باید ساده و همه کاره باشند و Photoshop نرم افزاری است که ابزارهای پیچیده ای برای روتوش و ویرایش عکس ها دارد. ابزارهایی که اصلا برای طراحی یک لوگو لازم نیست و فقط شما را گیج میکنند.

شما می توانید در فتوشاپ ظاهری شبیه به یک لوگو داشته باشید، اما تنها چیزی که وجود دارد این است که یک لوگو (در پیکسل) نقاشی کنید. تقریباً مثل این است که استیک را با قاشق بخورید! چرا از ابزار درست استفاده نکنیم؟!

چه زمانی میتوان برای طراحی لوگو از فوتوشاپ استفاده کرد؟

مراحلی در طراحی لوگو نیز وجود دارد که Photoshop می تواند برای آنها مفید باشد.

اول، برای پیاده کردن ایده های فکری تان! اگر نمیخواهید از قلم و کاغذ استفاده کنید و تبلت و قلم هوشمند دارید فتوشاپ می تواند به شما کمک کند. بر خلاف طراحی روی کاغذ، می توانید طرح های خود را جابجا کنید و از کلیدهایی چون Ctrl + Z بهره ببرید.

علاوه بر این، پس از ایجاد لوگوی خود در یک برنامه ی برداری( مثل ایلستریتور)، می توانید فایل موردنظر خود را در Photoshop برای انجام برخی مراحل نهایی وارد کنید. همانطور که گفته شد، Photoshop برای کار با جزئیات ایده آل است، و این باعث می شود بهترین برنامه برای جلوه های واقع گرایی خاص مانند نور و بافت باشد.

Photoshop همچنین می تواند برای تنظیم نسخه های نمایشی لوگو ها(موکاپ ها)، چه برای ارائه به مشتری و چه نمایش نمونه کارها، عالی باشد.

چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟

اما اینها فرآیندهای قبل و بعد طراحی لوگو هستند. پس نرم افزار مناسب طراحی لوگو چیست؟

از کدام برنامه برای طراحی لوگو باید استفاده کرد؟

با توجه به تمام نکاتی که گفتیم بهترین نرم افزار برای طراحی لوگو، نرم افزار ایلستریتور(adobe illustaror) است. این نرم افزار برداری(وکتوری) تمام ابزارهای لازم برای طراحی لوگو را به سادگی در اختیار شما قرار میدهد.

از همه مهمتر تصاویر در این نرم افزار مقیاس پذیر هستند. یعنی در کوچکترین ابعاد یا بزرگترین ابعاد، هیچ تغییری در کیفیت تصویر ایجاد نمیشود. و از آنجا که شما به جای پیکسل با کل اشکال کار می کنید، تغییر رنگ به آسانی انتخاب شکل و انتخاب رنگ از color picker کننده برنامه است.

چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟

از آنجایی که در ایلستریتور عناصر گرافیکی کمتری دخیل هستند و تصویر ساده تری ایجاد میکنید. البته اگر به دنبال رئالیسم هستید ایلستریتور مناسب شما نیست. ولی در طراحی لوگو آنجه به دنبالش هستیم تصویری ساده و نمادین است، نه رئال!

البته نرم افزارهای برداری زیا هستند، اما محبوب ترین آنها برای طراحی لوگو Adobe Illustrator ، Affinity Designer و برنامه رایگان منبع بازِ Inkscape است.

امیدوارم اکنون به خوبی متوجه این شده باشید که “چرا فوتوشاپ برای ساخت لوگو مناسب نیست؟”

نرم افزار فوتوشاپ با تمام ابزاری که دارد برای ویرایش عکس طراحی شده است. این را بدانید که یک لوگو مقوله ای کاملاً متفاوت با یک تصویر و عکس است. پس از نرم افزار مناسب خودش استفاده کنید.

برای سفارش طراحی لوگو حرفه ای با مشاوران ایران وبر در ارتباط باشید.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.