بررسی لوگو نتفلیکس (Netflix) و تاثیر بی‌نظیر آن در بازاریابی این شرکت

این روزها که مردم به واسطه بیماری کورنا زمان بیشتری در خانه هایشان هستند، بازار فیلم و سریال خیلی داغ شده است. شما هم قظعا از آن دسته هستید که حداقل یک سریال خارجی را از پلتفورمهای مختلف دنبال کرده اید. در این میان حتما چشمتان به لوگو نتفلیکس افتاده است. یک طراحی لوگو ساده (به صورت لوگوتایپ) که البته در عین سادگی توجه زیادی به خود جلب میکند.

در این مقاله قرار است به لوگو netflix و تغییر و تحولات این آرم از زمان آغاز به کار تا کنون بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاسیس نتفلیکس (Netflix)

Netflix، یکی از بزرگترین شرکت های سرگرمی جهان، در سال 1997 در کالیفرنیا ایجاد شد. تمرکز اصلی نتفلیکس پخش مستقیم رسانه ها و فیلم های درخواستی آنلاین و DVD از طریق پست است.

شرکت نتفلیکس توسط Marc Randolphand و Reed Hastings در سال 1997 تاسیس شد. در سال 2008 فقط 30 کارمند و کمتر از هزار DVD وجود داشت. با این حال، این شرکت خیلی سریع به موفقیت بزرگی دست یافت و رشد بلافاصله رشد خود را آغاز کرد. از سال 2013، در زمینه تولید فیلم و تلویزیون نیز شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر در این شرکت بیش از 3500 نفر مشغول به کار هستند.

لوگو نتفلیکس (Netflix) از آغاز تا کنون

لوگو این شرکت از سال 1997 تا آخرین نسحه (سال 2009) چهار بار تغییر کرده است. در ادامه به بررسی تغییرات لوگو و دلایل آن میپردازیم.

بررسی لوگو نتفلیکس و تاثیر بی‌نظیر آن در بازاریابی این شرکت

اولین لوگو شرکت Netflix

در اولین لوگوی Netflix نام وب سایت به صورت لوگوتایپ طراحی شده بود. یک فیلم سلولوئیدی بنفش هم حروف “T” و “F” را از هم جدا میکرد. فونت این لوگو هم همانطور که میبنید یک فونت سریف است. این لوگو سه سال در این شرکت استفاده میشد.

بررسی لوگو نتفلیکس و تاثیر بی‌نظیر آن در بازاریابی این شرکت

لوگو نتفلیکس از سال 2000 تا 2001

و اما در سال 2000 نتفلیکس نسخه جدیدی از لوگو خود معرفی کرد که تنها چند ماه در این شرکت ماند. این لوگو یک بیضی افقی سیاه بین دو براکت زرد رنگ بود. اسم netflix با حروف کوچک و نازکِ sans-serif به رنگ سفید نوشته شده بود. به جای نقطه بالای حرف “i” یک مربع گوشه گرد با حاشیه زرد رنگ طراحی شده بود. این مربع تداعی‌گر تصویر صفحه تلویزیون بود که با فعالیت شرکت همخوانی داشت.

بررسی لوگو نتفلیکس و تاثیر بی‌نظیر آن در بازاریابی این شرکت

سومین لوگو Netflix ( 2001 تا 2014)

تنها پس از گذر سه سال از تاسیس شرکت، سومین لوگو نیز طراحی شد. یک لوگوتایپ (سفید با حاشیه مشکی) با اسم نتفلیکس که روی پس زمینه ی قرمز رنگی میدرخشید. اینجا بود که رنگ قرمز وارد هویت بصری نتفلیکس شد. این لوگو 13 سالی دوام آورد. آیا رنگ مؤثر لوگو دلیل این دوام بود؟!

بررسی لوگو نتفلیکس و تاثیر بی‌نظیر آن در بازاریابی این شرکت

لوگو مونوگرام N

در این میان نتفلیکس یک لوگو مونوگرام (با حرف N) نیز برای خود انتخاب کرد. این مونوگرام هرگز جایگزین کلی لوگوتایپ این شرکت نبوده است. بلکه جایگزینی با سایز کوچکتر برای بخش های مختلف و جدیدی بود که با پیشرفت تلکنولوژی به این پلتفورم اضافه شد. مثلا برای استفاده از لوگو در شبکه های اجتماعی شرکت یا آیکون تلفن همراه، که لوگوتایپ برای آنها مناسب نبود.

بررسی لوگو نتفلیکس و تاثیر بی‌نظیر آن در بازاریابی این شرکت

با جایگزینی علامت کلمه با یک حرف ، این شرکت فرصتی برای رقابت بهتر با سایر موارد قابل مشاهده در صفحه تلفن همراه پیدا کرد. این “N” نه تنها از اول اسم نتفلیکس گرفته شده, بلکه شبیه یک نوار روی هم تا خورده نیز به نظر میرسد!

2014 تا کنون

لوگوی فعلی Netflix در سال 2014 رونمایی شد. همزمان، این شرکت وب سایت جدیدی را راه اندازی کرد. هویت بصری برند جدید، به عهده یک شرکت طراحی در نیویورک به نام Gretel بود. استعاره اصلی بصری برای لوگوی جدید یک stack بود.

لوگوتایپ جدید بسیار شبیه به قبلی است. اما در آن از فونت مدرن تری استفاده شده و سایه ها نیز حذف شده اند. حروف بولدتر شده اند و رنگ بندی نیز اصلاح شده است. اگرچه همچنان قرمز نقش خود را به عنوان برجسته ترین رنگ حفظ کرده است.

بررسی لوگو نتفلیکس و تاثیر بی‌نظیر آن در بازاریابی این شرکت

آیکون نتفلیکس

در سال های گذشته، لوگو و نماد Netflix به یکی از شناخته شده ترین عناصر هویت بصری در سراسر جهان تبدیل شده است. برای آیکون خود، Netflix از همان سبک و پالت رنگی استفاده می کند، مانند نماد رسمی خود – قرمز و سیاه.

بررسی لوگو نتفلیکس و تاثیر بی‌نظیر آن در بازاریابی این شرکت

تنها تفاوت آیکون با خود لوگو این است که آیکون فقط از یک حرف بزرگ “N” استفاده می کند که از سه نوار قرمز تشکیل شده و مورب آن با شدیدترین رنگ قرمز کشیده شده است. حرف قرمز روی یک مربع مشکی ساده قرار می گیرد که می تواند گوشه های آن راست و کلاسیک باشد یا در صورت استفاده در برنامه های تلفن همراه گرد شود.

ویژگیهای لوگو NETFLIX

و اما با ما همراه باشید با بخش پایانی این مقاله و پرداختن به شاحصه های اصلی این لوگو!

فونت

لوگوی قوس دار Netflix در تمام حروف بزرگ با یک حروف تمیز و مستقیم Sans-serif اجرا شده است. نوع حروف سفارشی مورد استفاده برای این لوگو بر اساس دو فونت ایجاد شده است: Gotham Bold و Gotham Book.

رنگ

این سرویس رسانه ای، پالت رنگی لوگو خود را قرمز و سفید انتخاب کرد. قرمز نماد اشتیاق و انرژی است، در حالی که احتمالاً سفید به عنوان پس زمینه خنثی انتخاب شده است، که رنگ اصلی در برابر آن برجسته است.

همین رنگ باعث شده تا لوگو بهتر در ذهن مخاطب بماند و بازاریابی این شرکت به سمت موفقیت پیش برود.

سوالات متداول

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.