ثبت لوگو رایگان | آموزش کامل ثبت لوگو در ایران و جهان

ثبت لوگو یکی از اقدامات مهم و ضروری در روند تاسیس شرکت و برند شماست. اگر میخواهید تمام حقوق معنوی لوگو اختصاصی شما برای خودتان به ثبت برسد و مالکیت آن را به دست داشته باشید، ثبت لوگو را به تعویق نیندازید. لوگو در بازاریابی و برندینگ نقش اساسی دارد. ممکن است شما سالها برای شناساندن برند خود با نمادتان تلاش و هزینه گزافی صرف کنید اما برندی دیگر با استفاده از لوگو شما سهم شما را در بازار در دست بگیرد. در این صورت شما هیچ کاری از دستتان بر نمی اید! چرا که هیچگونه مالکیت رسمی از این نماد یا علامت تجاری ندارید. پس در این مقاه برای آشنایی بیشتر با روند ثبت نماد تجاری همراه باشید و خودتان به سادگی آن را انجام دهید.

شرکتهای بسیاری هستند که برای ثبت لوگو هزینه های گزافی از شما دریافت میکنند، در حالیمه شما به صورت رایگان میتوانید این را خودتان در کوتاهترین زمان انجام دهید. این مقاله راهنمای شماست برای ثبت لوگو!

لوگو چیست؟

به طور کلی لوگو یا علامت تجاری نوشته ای با طراحی خاص، تصویری گرافیکی یا ترکیبی از این دو است. لوگو را به عنوان اولین جنبه ی بصری در هویت سازمانی یک برند یا شرکت میشناسیم. پس نقش اساسی و حیاتی در هویت برند دارد. لوگو، نماد یا نشان برند باید ویژگیهایی داشته باشد که در وهله ی اول معرف شما و برندتان باشد و بتواند در خاطر عموم مردم ماندگار شود. ویژگیهایی که در ادامه به آن میپردازیم.

همانطور که ثبت شرکت و برند در ایران قوانین و محدودیت خاص خود را دارد، ثبت علامت تجاری نیز قوانین مجزایی دارد. البته پیش از ثبت علامت، باید سراغ ثبت شرکت و اسم برند خود بروید تا اقدامات و اصلاحات لازم صورت بگیرد سپس به مرحله ی ثبت لوگو برسید. اما ویژگیهای اساسی که یک لوگو استاندارد در وهله ی اول از لحاظ گرافیکی و ظاهری باید داشته باشد از قرار زیر است:

کپی نباشد

مهمترین اصل، برای اینکه لوگو مورد نظر شما ثبت شود منحصر بفرد بودن آن است. واضح و مبرهن است که لوگو کپی و تکراری که قبلا نیز به ثبت رسیده باشد، نمیتواند به مالکیت شما برسد. اگر کار طراحی لوگو را به شرکت طراح و ایده پرداز مطمئنی بسپارید، دیگر نباید نگرانی این بخش را داشته باشید.

ساده و گویا باشد

لوگو خوب باید در ابتدا ساده و موجز باشد و تا بتواند در کوتاه ترین زمان در ذهن مخاطب حک شود. لوگو هر چه مینیمال تر باشد، گویاتر است و رسالت خود را به عنوان هویت برند بهتر شناسایی میکند. به یاد داشته باشید که لوگو صرفا یک علامت به عنوان نماینده برند شماست و قرار نیست همه چیز به وضوح در لوگو شما نمایش داده شود.

انعطاف پذیر باشد

لوگو استاندارد باید از هر نظر انعطاف پذیر باشد. در هر سایز و هر رنگ (سیاه و سفید) واضح و گویا باشد. لوگو قرار است در مکانهای محتلفی مورد استفاده قرار بگیرد. از کارت ویزیت و وبسایت گرفته تا بیلبوردها و تابلوهای بزرگ تبلیغاتی. پس باید کیفیت خود را در هر حالت به خوبی حفظ کند. همچین از لحاظ رنگ نیز این انعطاف را داشته باشد و اگر قرار شد در جایی بدون رنگ (سیاه، سفید یا در صورت استفاده در تابلوهای چلنیوم) کیفیت و گویایی خود را از دست ندهد.

ویژگی قانونی

اگر بخواهیم جزئی تر از نگاه سازمان ثبت به لوگو قابل ثبت بنگریم، هر کلمه(word mark)، حرف یا حروف(letter mark)، عدد، هر ترسیمی، عکس، رنگ، تصویر، برچسب، اشکال هندسی یا ترکیبی آنها که برای تشخیص کالا یا خدمات برندی به کار رود، لوگو یا علامت تجاری محسوب می‌شود.

در بعضی کشورها‌، شعارها یا اسلوگانهای تبلیغاتی هم علامت تجاری محسوب می‌شوند و در سازمان ثبت علائم تجاری به عنوان لوگو ثبت می‌شوند. تعدادی از کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هایی از علائم تجاری که پیشتر مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند: مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های شنیداری (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها).

با این حال، بسیاری از کشورها برای علامت های تجاری قابل ثبت، محدودیت‌ها و قوانینی در نظر گرفته اند و معمولاً اجازه ثبت نشان‌هایی را می‌دهند که قابل دیدن و رویت هستند یا می‌توان آن‌ها را بصورت گرافیکی نشان داد.

چه لوگویی غیر قابل ثبت است؟

واژه‌های عام: برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «یخچال» را برای فروش یخچال ثبت کند، ثبت این علامت رد خواهد شد زیرا «یخچال » کلمه ای عمومی برای این محصول است.

واژه‌های توصیفی: کلماتی هستند که معمولآ در تجارت برای توصیف محصول مورد نظر استفاده میشوند. مثلا، ثبت کلمه تُرد به تنهایی برای بیسکوییت قابل قبول نیست! زیرا محصول را توصیف می‌کند.

در واقع اگر به تولیدکننده بیسکوییت برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «تُرد» داده شود، عادلانه نخواهد بود. به همین ترتیب کلمات و واژهای کیفی مثل «دقیق»، «کلاسیک» ،«مدرن» «بهترین» و یا «نوآورانه»، یحتمل مردود خواهند شد، مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند و در کنار پیشوند و پسوندهای دیگر قرار گیرند، مثلا تُردیلا. در این گونه موارد، نوشتن عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت، حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، الزامی است.

علامتهای گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند. مثلا، عرضه کره گیاهی به بازار با لوگو یا علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد، رد میشود. چون مصرف کننده را فریب میدهد و او احتمالا، فکر میکند که این یک محصول لبنی (کره حیوانی) است.

علائمی که خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی هستند:بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای مذهبی و اخلاقی را نقض کنند بعنوان لوگو یا علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

علائم ثبت شده در دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) : نشان‌های سلطنتی، پرچم‌ها، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.

طبق ماده 32 قانون، علامت تجاری درموارد زیر قابل ثبت نیست‌:

الف ـ علامتی که قادر نباشد کالاها یا خدمات یک برند را از کالاها و خدمات برند دیگر متمایز کند.

ب ـ خلاف موازین شرعی یا هنجارهای عمومی و اخلاقی باشد.

ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را مخصوصاً درمورد مبدأ جغرافیایی کالا یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.

د ـ عین یا تقلیدی از پرچم‌، نشان نظامی‌، یا دیگر نشانهای مملکتی باشد. یا اینکه نام اختصاری (یا حروف اول) یک نام و نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد. مگر آن که توسط مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

هـ ـ عین یا به طرز فریب دهنده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد شرکتی دیگر باشد که همان کالا و خدمات را ارائه میدهد!

و ـ عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات یا محصولات غیرمشابه به ثبت رسیده است و معروف شده باشد. به شرطی که ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد و عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته.

ز ـ عین لوگو یا علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده است. و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

ثبت لوگو در ایران

اگر شما به عنوان یک برند، تصمیم دارید لوگو یا نشان خود را د رایران به ثبت قانونی برسانید، ادامه ی این مقاله راهنمای خوبی برای شما خواهد بود. در این از ضرورت ثبت لوگو، تمامی مدارک مورد نیاز و هزینه های این مسیر مطلع میشوید و خودتان به راحتی میتوانید لوگو خود را به ثبت برسانید.

ما در ایران وبر، علاوه بر طراحی لوگو اختصاصی برای برند شما، به سادگی آن را برای شما ثبت میکنیم! پس اگر زمان کافی برای ثبت لوگو ندارید، نگران نباشید!

[gravityform id=”1″ title=”false” description=”false” ajax=”true” ]

لوگوها یک دارایی تجاری منحصر به فرد و ارزشمند هستند که می توانند تاثیرات ماندگاری بر مشتریان بگذارند. صاحبان مشاغلی که مایل به محافظت از یک نام تجاری و شناسه(های) منحصر به فرد آن هستند، باید علامت تجاری را در سایت سازمان ثبت اسناد کشور ثبت کنند. ثبت علامت تجاری یا لوگو یک فرآیند نسبتاً ساده است، اما ملاحظات مهم در این مورد باید در طول و بعد از فرآیند تشکیل پرونده در نظر گرفته شود.

یک علامت تجاری می تواند یک کلمه، عبارت، نماد یا تصویر منحصر به فرد باشد تا به عنوان برند منحصر به فرد یک تجارت ثبت شود. با ثبت لوگو، صاحبان کسب و کار محافظت قانونی در برابر جعل، کپی برداری و کلاهبرداری به دست می آورند. سایر شرکت‌هایی که کالاها یا خدمات مشابه را ارائه می‌کنند، به دلیل استفاده از طرحی شبیه به یک لوگوی دارای علامت تجاری، از جمله شرکت‌های خارجی که محصولات را به کشور وارد می‌کنند، با مجازات‌های سختی روبرو می‌شوند.

مراحل ثبت لوگو

شما میتوانید تمامی مراحل ثبت علامت تجاری خود را به تیم طراحان ایران وبر بسپارید. کارشناسان ما در این زمینه، لوگو شما را بدون دردسر و در کوتاه ترین زمان به صورت رایگان به ثبت میرسانند.

1- عضویت در ثنا (ابلاغ الکترونیک قضایی)

قبل از اینکه وارد سایت ثبت استاد و املاک شوید باید در سامانه ی ثنا (سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی)عضو شده باشید. عضویت بسیار ساده است، روند در تصویر نشان داده شده است:

توجه داشته باشید که برای ثبت نام اگر شخص حقیقی را انتخاب کنید میتوانید به صورت غیرحضوری احراز هویت کنید و به راحتی فرایند ثبت نام را پیش ببرید. اما اگر ثبت نام حقوقی را انتخاب کنید ثبت نام و مراحل آن را باید به صورت حضوری(مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی) انجام دهید. -شما میتوانید لوگو را به نام خودتان ثبت کنید و هیچ مشکلی ندارد.

اگر احراز هویت شما پس از سه مرتبه تایید نشد، باید مجددا ثبت نام و پرداخت را انجام دهید.

وقتی احراز هویت شما تایید شد، برای شما پیامکی ارسال میشود و عضویت شما در سامانه ثنا را اطلاع میدهد. این پیامک از سمت adliran است و محتوای آن شامل شناسه (که همان کد ملی شماست) و رمز است.

2-ثبت نام در سازمان ثبت اسناد قوه قضاییه

اگر قبلا عضو نشده اید، ابتدا به سایت سازمان ثبت اسناد وارد میشوید و در بخش لینک های مفید در سمت راست، ثبت نام را انتخاب میکنید.

راهنمای ویدئویی عضویت در سازمان ثبت استاد

ویدئوی زیر راهنمای کامل شما برای چگونگی ثبت نام در این سایت است. لطفا به دقت مشاهده فرمایید:

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری

1-  ارائه اظهارنامه علامت؛ که تنها از طریق فایل الکترونیکی امکان پذیر بوده و متقاضیان ثبت علامت باید از طریق آدرس http://ipm.ssaa.ir  اظهار نامه خود را در اداره علامت آپلود نمایند.

2-مدارک ثبت هویت متقاضی؛

– اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

-اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی، کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

3-  مدارک نماینده قانونی: درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و …) انجام گیرد، مدارک آن ضمیمه گردد.

4- نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت یا همان لوگو درخواستی حداکثر درابعاد 10×10 سانتی متر

5-  درصورت سه بعدی بودن بودن علامت، باید علامت را به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی ارائه دهد که از شش زاویه متفاوت باشد و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

6-  ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و …

7-  استفاده از حق تقدم: درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشور از مزایای حق تقدم (حداکثر6ماه) استفاده کنند، می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با ارائه اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15روز از آن تاریخ ارائه کنند.

8- نسخه ای ازضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی

هزینه های ثبت نشان تجاری در ایران

هزینه های قانونی به منظور ثبت مالکیت نشان تجاری، تا این تاریخ به صورت زیر است:

-هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی مبلغ 20 هزار تومان و برای اشخاص حقوقی 40 هزار تومان

ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی 21033100000421033 نزد بانک ملی- شعبه برج آرمیتا به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریزگردد.

راهنمای ویدئویی ثبت اظهارنامه علائم تجاری

ویدئوی زیر، راهنمای کاملی برای چگونگی ثبت اظهارنامه لوگو در سایت سازمان ثبت است. بعد از اینکه یک نوع لوگو برای برند خود سفارش دادید، مدارک لازم را آماده کنید و مراحل ثبت را طبق راهنمای زیر انجام دهید.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.