لوگو دیجی کالا | لبخند معنادار دیجی کالا در لوگو جدید

بعد از بحث و نقد بر روی طراحی لوگوهای بین المللی و معروف، حالا دیگر وقت موشکافی لوگو دیجی کالا رسیده است! دیجی کالا را حتما میشناسید، معروف ترین وبزرگترین سایت فروش آنلاین. برویم ببینیم دیجی کالا و لوگویش چه بود و چه شد.

فعالیت دیجی کالا

خشت اول دیجی کالا در سال 1385 توسط حمید و سعید محمدی بنا نهاده شد. این دو برادر که پیشتر عکاسی دیجیتال را پیگیری میکردند، بعد از خرید ناموفق یک دوربین از خیابن جمهوری، که دست دوم از اب در امد انگیزه ی برپایی این سایت فروش مطمئن انلاین را پیدا کردند. شاید خیلی از شماها به یاد داشته باشید که دیجی کالا ابتدا فقط محصولات دیجیتال را بررسی و عرضه میکرد.

شرکتی که در ابتدا با 5 نفر پرسنل شروع به کار کرد، امروز در سال 1400 بالغ بر 8200 کارمند را استخدام کرده است و حالا به یک هولدینگ بزرگ تبدیل شده است. از زیر مجموعه ها و بخشهای دیجی کالا میتوان به دیجی‌کالا مگ، سوپر مارکت، دیجی‌کلاب، دیجی‌پلاس اشاره کرد. فیدیبو، دیجی‌استایل، دیجی‌پی، کُمُدا و پیندو نیز از شرکت ها و تابعه های دیجی کالا هستند.

تاریخچه لوگو دیجی کالا

لوگو دیجی کالا | لبخند معنادار دیجی کالا در لوگو جدید

دیجی کالا از همان اغاز فعالیت یک لوگوتایپ در کنار لوگو مونوگرامِ DK استفاده میکرد. در سال 1392 بخش مونوگرام را از لوگو جدا کرد و به لوگوتایپ تنها بسنده کرد. هرچند در برخی مکانها هنور هم نشان خالی از مفهوم DK دیده میشد.

رنگ لوگو

رنگ لوگو دیجی کالا تا سال 1390 ترکیبی از رنگهای مشکی قرمز و طوسی بود. بعد از ان کم کم مشکی حذف شد و طوسی و قرمز گل سرخی شد زنگهای اصلی این لوگو. البته از شدت و شارپی قرمز و طوسی خیلی کم شده بود. همانطور که میبینید شعاری در پایین، لوگو را همراهی میکند که از سال 1393 تغییر کرد. قرمز در روانشناسی رنگها نشان دهنده ی شور و هیجان است و البته از دست رنگهای مدرن و جوان پسند محسوب میشود.

تغییر اساسی هویت بصری دیجی کالا

جدیدترین لوگو دیجی کالا در سال 1399 با شعار “تجربه خرید خوشایند و ثبت لبخند” ظاهر شد. دیجی کالا ظاهر لوگوتایپ خود را خیلی دست کاری نکرد. تغییر اساسی در signe یا نشان این لوگو بود که دیگر خبری از مونوگرام در ان نبود. یک لبخند، که میتوان ان را الهام گرفته از لوگو امازون در نظر گرفت، شد ساین جدید لوگو دیجی کالا.

به هر حال ساین جدید دیجی کالا به نظر میرسد که به خوبی توانسته هویت و البته رسالت این برند را به تصویر بکشد. لبخندی که از رضایت حاصل از خرید می اید و به خوبی به شعار تبلیغاتی نشسته است.

همچنین این لوگو نمادی از دسته پاکت خرید نیز میتواند باشد. در تصویر زیر این شباهت را میتوانید ببینید.

لوگو دیجی کالا | لبخند معنادار دیجی کالا در لوگو جدید

رنگ لوگو جدید

در نسخه اخر این لوگو، رنگ قرمز، به تنهایی به عنوان رنگ لوگو انتخاب شد. قرمزی که به red rose شناخته میشود. کد 6 رقمی این رنگ EF4055 است.

آیا لوگو جدید دیجیکالا کپی است؟

دیجی کالا در طراحی لوگو جدید از لبخند لوگو امازون الهام گرفته است ولی نمیتوانیم بگوییم کپی کرده است. هرچند نمونه های جهانی پیش از دیجی کالا از این لبخند سمبولیک در لوگو خود استفاده کرده اند. مثل: homely

لوگو دیجی کالا | لبخند معنادار دیجی کالا در لوگو جدید
لوگو دیجی کالا | لبخند معنادار دیجی کالا در لوگو جدید

لوگوتایپ فارسی

لوگو دیجی کالا | لبخند معنادار دیجی کالا در لوگو جدید

از لحاظ گرافیکی این لوگوتایپ خیلی با گذشته فرقی نکرده است. اما میبینیم که دیگر نام دیجیکالا سرهم نوشته نشده. درست برعکس کاری که تپسی در تغییر لوگوتایپش انجام داد. “تپسی” شد “تپ‌سی” و “دیجیکالا” شد “دیجی‌کالا”. آن هم به دلیل سرچ گوگل است! بیشتر کاربران دیجی کالا را به صورت جدا از هم تایپ میکنند.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.