لوگو نوکیا تغییر کرد! | نگاهی به لوگو جدید نوکیا و انگیزه ی این تغییر آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

لوگو نوکیا تغییر کرد! | نگاهی به لوگو جدید نوکیا و انگیزه ی این تغییر

عکسی که در بالا مشاهده میکنید، لوگوی جدید نوکیا است! این لوگو نه تنها از یک برند نمادین، بلکه استراتژی جدید شرکت را نیز میرساند. درست یک روز قبل از MWC2023، نوکیا با تغییر لوگوی نمادین و شناخته شده خود، جهان را شوکه کرد. لوگوی نوکیا با گذشت زمان تغییر کرده است، که طبیعی است زیرا تغییر تنها ثابت در این جهان است. با این حال، لوگوی جدید از لوگوی کلاسیک، اثبات شده و شناخته شده نوکیا فاصله می گیرد و صفحه جدیدی در تاریخ نوکیا باز می شود. لوگوی جدید، که ما را به یاد برخی از لوگوهای مدرن می اندازد، نشان دهنده تمام انرژی است که نوکیا برای تغییری که بیش از 10 سال پیش آغاز شد، به کار می برد.

در ادامه با نگاهی به روند تغییرات طراحی لوگو نوکیا از ابتدا تا امروز، به برسی لوگو جدید این شرکت میرسیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه لوگو نوکیا

وقتی در مورد تلفن همراه صحبت می کنیم، اولین چیزی که به یاد می آوریم این است که نوکیا اولین شرکتی بود که موفق شد اصطلاح موبایل را در سراسر جهان رایج کند. دستیابی به این موفقیت هرگز آسان نبود. باور رایج بسیاری از مردم این است که در زمان مناسب آنجا بوده اند، که نمی تواند دور از حقیقت باشد. چیزی که به عنوان چیزی برای برقراری ارتباط با وسایل الکترونیکی شروع شد، ناگهان یک روز کل دنیای ارتباطات را به شدت تغییر داد.

اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه همه چیز شروع شد و چگونه نوکیا به آنچه امروز است تبدیل شد؟

از سال 1865، مهندس فردریک ایدستام شرکت را از یک کارخانه خمیر چوب در شهر کوچک تامپره، در جنوب فنلاند راه اندازی کرد. از آن زمان، این شرکت در طول سال ها بسیار رشد کرده است و طراحی لوگوی آن نیز به همین ترتیب است. در سال 1866، نوکیا اولین طراحی لوگوی خود را ایجاد کرد. فقط تصویری از ماهی داشت. آسیاب دوم در کنار رودخانه Nokianvirta بود. از این رو، از آن به ماهی قزل آلا همان رودخانه تعبیر می شود. نام نوکیا نیز از اینجا آمده است. در آن زمان کاغذ تولید می کردند.

لوگوی نوکیا 1898

دومین به روز رسانی لوگو در سال 1898 انجام شد. این زمانی بود که شرکت شروع به تولید لاستیک کرد. آرم یک مثلث قرمز است که در آن “1898 S.G.T.O.Y NOKIA” نوشته شده است. البته این لوگو چندان چشمگیر نیست. اما شرکت جدید سعی کرد چیزهای زیادی مانند دوچرخه، لاستیک ماشین، کابل های ارتباطی، ماشین آلات الکتریکی، تلویزیون و موارد دیگر را تولید کند.

آرم نوکیا در 1965

در سال 1965 شرکت نوکیا تأسیس شد. طراحی لوگو یک نشان سیاه و گرد بود. داخل آن کلمه نوکیا به رنگ بزرگ و سفید نوشته شده بود. در طول این مدت، تمرکز اصلی نوکیا بر روی صنعت کابل بود، اما به نظر نمی رسد که لوگو خود چیز زیادی بگوید.

نماد نوکیا در 1967

نوکیا در سال 1967 برای مدت کوتاهی از این لوگوی جدید استفاده کرد. در لوگوی جدید خود کلمه نوکیا با رنگ آبی روشن و پررنگ نوشته شده بود. در بالا نوعی سه گانه مشکی بود. این سه گانه نشان دهنده سلول های تلفن همراه و اتصال از تلفن به برج های تلفن همراه است.

لوگو نوکیا تا 2023

اما بلافاصله لوگوی “Nokia connecting people” وارد بازی شد که حتی تا همین چند روز پیش هم فقط با چند تغییر آن را می دیدیم. دو نسخه از این لوگو وجود دارد. Ove Strandberg اولین مورد را ایجاد کرد که در آن می توانید دو فونت مختلف NOKIA و CONNECTING PEOPLE را مشاهده کنید. اما، لوگویی که امروز می بینیم بلافاصله پس از آن ایجاد شد. اریک اسپیکرمن آلمانی این لوگو را ساخته است. در این زمان، نوکیا خود را به عنوان شرکت موبایلی که امروز می شناسیم، تثبیت کرد.

لوگو جدید نوکیا

لوگوی جدید شوکه کننده بود، اما اگر به سیر تکامل لوگوی نوکیا در طول تاریخ نگاه کنید، تغییر در لوگوها بین سال‌های 1965 و 1966 نیز شدید بود. مطمئناً مدتی طول می کشد تا بسیاری از مردم به لوگوی جدید عادت کنند، که در نهایت می تواند ارتباط با نوکیا قدیمی را که با از بین رفتن بخش دستگاه ها و خدمات از بین رفت، قطع کند.

بنابراین تغییر اینجاست و چه بخواهیم چه نخواهیم از بین نخواهد رفت و این همان چیزی است که می توانیم از نوکیا در آینده انتظار داشته باشیم. استراتژی تجدید شده، نوکیا را به گسترش بیشتر شبکه‌های خود در فضای ابری سوق می‌دهد تا از پتانسیل نمایی شبکه‌ها استفاده کند و نیازهای آینده متاورس را برآورده کند. نوکیا همچنین بر نوآوری فناوری B2B تمرکز بیشتری خواهد کرد تا دیجیتالی شدن را در تمام صنایع پیش ببرد. هدف اصلی افزایش کارایی، انعطاف پذیری و بهره وری به روشی پایدار است که در طرح رنگ سبز-آبی غالب آرم نوکیا منعکس شده است.

این استراتژی مبتنی بر شش رکن است که احتمالاً 6G یا تمام تلاش‌های لازم برای ایجاد نسخه آینده شبکه‌ها را نشان می‌دهد:

  • رشد سهم بازار با ارائه دهندگان خدمات، با هدایت تداوم رهبری فناوری؛
  • گسترش سهم شرکت ها در ترکیب مشتریان آن؛
  • به مدیریت فعال پرتفوی خود ادامه دهد تا از مسیری به سمت موقعیت پیشرو در تمام بخش هایی که تصمیم به رقابت دارد اطمینان حاصل کند.
  • فرصت‌ها را از بخش‌هایی فراتر از دستگاه‌های تلفن همراه برای کسب درآمد از IP نوکیا استفاده کنید و به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای فناوری‌های نوکیا ادامه دهید.
  • پیاده سازی مدل های کسب و کار جدید، مانند As-a-Service؛ و
  • ESG را به یک مزیت رقابتی تبدیل کنید و به “ارائه دهنده مورد اعتماد انتخابی” در صنعت تبدیل شوید.

نویسنده مهسا سلیمیان
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.