لوگو چیست؟ بررسی پیشینه و معنای لوگو به زبان ساده

در زندگی روزمره، همه ما با انبوهی از لوگو در اطرافمان مواجه میشویم. لوگوها اکنون بخشی از زندگی ما هستند. نمادهایی که فقط روی ذهن و ناخودآگاه ما تاثیر میگذارند و ما شاید متوجه انها نشویم مگر اینکه خودمان به لوگو نیاز پیدا کنیم. روی خودکار ما، روی میز کار، رژ لب یا روی تلفن همراه و ماشینمان؛ لوگوها همه جا هستند! پس واقعا لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟ این همان موضوع جذابی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

لوگو چیست؟

بر اساس توضیح ویکیپدیا logo یک علامت گرافیکی، نشان یا نمادی است که برای کمک به شناسایی و تشخیص عمومی استفاده می شود. ممکن است طرحی انتزاعی یا فیگوراتیو داشته باشد یا شامل نامی باشد که نشان می دهد مانند یک wordmark.

اما جالب است بدانید کلمه ی لوگو یک اشتباه مصطلح لغوی است. چرا که کلمه logos(لوگوس) در یونانی به معنای “واژه” است است. پس معادل درست تر “نشانه واژگانی” خواهد بود. البته در ایران از لوگو با نام های نماد، نشان یا آرم هم یاد میشود.

تعریف لوگو از دیدگاه حرفه ای

لوگو نمادهایی با ترکیبی از متن و تصاویر است که به کاربر یا مشتری کمک می کند تا برندها را شناسایی کند و بین شرکت ها تفاوت قائل شود. طراحی لوگوها اغلب توسط یک گرافیست متخصص لوگو با مشورت کارشناسان بازاریابی ایجاد می شوند. لوگوها یکی از چالش برانگیزترین بخش های طراحی گرافیک هستند. فقط یک متخصص می تواند با در نظر گرفتن قوانین بصری و گرافیکی، یک لوگوی کامل و متناسب با نیازهای برند بسازد. لوگو دارایی ارزشمند هر برند است زیرا به عنوان نمادی عمل می کند که مشتریان از آن برای شناسایی و ارتباط با برند استفاده می کنند. نماد نایکی، قوس های طلایی مک دونالد یا سیب اپل را تصور کنید. اینها نشان‌های نمادینی هستند که اکنون در سراسر جهان – حتی به زبان‌های مختلف – آشنا هستند.

اما لوگو خیلی بیشتر از اینهاست! سفر یک تجارت با یک لوگو و هدف خوب شروع می شود. تا نهایتاً روزی به یک برند تبدیل شود و به راحتی قابل تشخیص باشد. لوگو باعث می شود کاربران و مشتریان متوجه شوند که شما چه کار می کنید. چه خدماتی ارائه می دهید شما که هستید و برای چه چیزی ارزش قائل هستید! برای یک لوگو آسان نیست که چهره برند باشد!

به‌عنوان بخش مهمی از هویت یک سازمان، یک لوگو باید سعی کند جوهره برند یک شرکت یا آنچه سازمان نشان‌دهنده آن است، به اشتراک بگذارد. این امر باعث می‌شود طراحی لوگو برای یک طراح گرافیک بسیار مهم باشد و اغلب فرآیندی خلاقانه است که از نظر تحقیق و مشاوره سنگین است. برای سازمان های بین المللی، تفاوت های فرهنگی در نمادگرایی یا تداعی رنگ ها باید در نظر گرفته شود.

لوگو برای توضیح یا فروش مستقیم یک شرکت در نظر گرفته نشده است. در عوض، تنها هدف آن شناسایی شرکت به روشی به یاد ماندنی و آشناست. به عنوان مثال، اپل از یک سیب گاز گرفته به عنوان لوگوی خود استفاده می کند. سیب گاز گرفته توضیحی نمی دهد که شرکت به هیچ وجه چه کاری انجام می دهد یا می فروشد، اما متمایز و قابل تشخیص است. پس الزاماً فعایت برند در لوگو نمایش داده نمیشود!

معیارهای سنجش یک لوگو خوب:

  • سادگی: آیا درک نام تجاری به اندازه کافی ساده است؟ قابل تشخیص است؟ پیچیده و گیج کننده نیست؟ به اندازه کافی منعطف است که متناسب با نیازهای برند باشد؟
  • در خاطر ماندن: آیا در نگاه اول قابل تشخیص است؟ یا تا چند ثانیه ذهن بیننده را درگیر میکند؟
  • بدون تاریخ انقضا بودن: در 10، 30 یا 50 سال آینده به همان اندازه که در حال حاضر است جدید و تازه می ماند؟
  • مقیاس پذیری: آیا در هر زمینه ای خوب کار می کند؟ آیا به اندازه کافی پاسخگو است که در اندازه های مختلف بدون از دست دادن کیفیت مقیاس پذیر باشد؟
  • مناسب بودن: آیا با توجه به کسب و کار برند مناسب است؟

در مقاله انواع لوگو به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم. اما اینجا با نوعی دسته بندی خلاصه تری آشنا شوید:

  • ایدئوگرافیک ها: تصاویر آزاد که می توانند کاملاً انتزاعی باشند.
  • پیکتوگراف ها: تصاویر نمادین، بازنمایی.
  • لوگوتایپ ها: نمایش ساده و متنی، مانند حروف اول یک شرکت.
طراحی لوگو املاک روتوند
طراحی لوگو املاک روتوند بر پایه نوشتاری
پیکتوگراف و لوگوتایپ شرکت اونیکس

در مبحث انواع لوگو اشاره کردیم که لوگوها یا تصویری هستند یا نوشتاری و یا ترکیب این دو. دو دسته اول که در بالا اشاره شد لوگوهای تصویری هستند و دسته ی سوم در گروه لوگوهای نوشتاری قرار میگیرند. انتخاب نوع لوگو به سلیقه و البته صلاح تیم طراحی و بازاریابی بستگی دارد.

ممکن است فکر کنید که لوگوها یک ایده نسبتاً معاصر هستند که توسط شخصی در بخش بازاریابی طراحی شده است. اما مردم صدها، اگر نگوییم هزاران سال است که از نمادها برای شناسایی و متمایز کردن خود استفاده می کنند. در ادامه مقاله لوگو چیست ما نگاه کوتاهی به پیشینه لوگو می اندازیم.

پیشینه لوگوها: لوگوها مقوله جدیدی نیستند!

لوگوها بخشی از تاریخ ما هستند. حتی از عصر حجر که اولین انسان ابزاری را برای اولین بار ساخت، نیاز به شناخته شدن داشت. تشخیص اینکه چه کسی آن ابزار خاص را ساخته است و در کجا. پس از آن پادشاهان، هنرمندان و هر گروه ممکنی از جامعه به این نیاز داشتند. آنها نماد را بر روی بردگان، حیوانات، سکه ها و هر مکانی که می توانند تنها برای به رسمیت شناختن و اثبات هویتی که آن چیز متعلق به مالک است، ساختند.

کینگ ها برای سال‌ها از نمادها به عنوان هویت استفاده می‌کردند. شما ممکن است نمونه ای از آن ها را در فصل های بازی تاج و تخت دیده باشید. برخی، از الگوهای انتزاعی به عنوان نماد استفاده می کردند، برخی هم از حیوانات… یا ممکن است برخی از حروف را به عنوان یک مهر قرمز برای مهر و موم کردن حروف ببینید.

طراحی لوگو

بعد از اینکه به خوبی متوجه شدیم لوگو چیست، بد نیست اشاره ای هم به طراحی لوگو داشته باشیم. همانطور که گفتیم طراحی لوگو بخش کاملا تخصصی و مهم طراحی گرافیک است. این کار به تنهایی توسط گرافیست انجام نمیشود، بلکه یک تیم متخصص بازاریابی نیز باید در این فرآیند شرکت داشته باشند. طراحی لوگو اختصاصی کار حساس، پر چالش و زمان بر است که شامل ایده پردازی، اجرا دستی و نرم افزاری ست. برای اطمینان از کیفیت کار بهتر است طراجی لوگو را به تیم حرفه ای بسپارید تا پایه های هویت برند شما اصولی بنا نهاده شود.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.