لوگو KFC | حقایق جالب در مورد کی اف سی و لوگو آن

شاید بین لوگو های رستورانیِ جهانی، لوگو KFC بیشتر از همه توجه شما را جلب کند! لوگویی با عکس یک پیرمرد! اما شاید این سؤال هم برایتان پیش امده باشد که این تصویر متعلق به کیست؟ لوگو مسکات کی اف اسی متعلق به چه شخصی است؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا پرده از این راز برداریم.

رستوران کی اف سی

رستوران زنجیره ای فست فود KFC که متخصص مرغ سوخاری است، بیش از 20000 شعبه در سراسر جهان دارد. این شرکت متعلق به Yum است!صاحب برندهای Pizza Hut وTaco Bell.

قبل از تبدیل شدن به دومین فست فود زنجیره ای بزرگ در جهان، مرغ سرخ شده کنتاکی زاییده فکر مردی به نام هارلند سندرز بود. او غذاهای ساده روستایی را در یک پمپ بنزین کنار جاده می پخت. حتی پس از مرگش در سال 1980، سندرز همچنان چهره‌ای است که فوراً قابل تشخیص است. داستان زندگی او – و راه او به شهرت فست فود – شامل چیزهای بیشتری از مرغ است.

تاریخچه لوگو کی اف سی

لوگوی اصلی KFC توسط Lippincott & Margulies در سال 1952 ایجاد شد. از آن زمان به بعد، چهره زیبای کلنل سندرز، بنیانگذار زنجیره فست فود، بخش مهمی از برندسازی شرکت بوده است. لوگو سیاه و سفید بود. نام رستوران ها، “Kentucky Fried Chicken” “مرغ سرخ شده کنتاکی”، همانطور که هست در نماد گنجانده شده است.

در سال 1978 بازطراحی لوگو توسط همان آژانس، Lippincott & Margulies انجام شد. لبخند سرهنگ کمی متفاوت شد و مدل موی مرتب تری به دست آورد. در کنار صورت، کتیبه «مرغ سوخاری کنتاکی» وجود داشت که این بار کمی متفاوت بود.

تنها در سال 1991 بود که نام اختصاری معروف “KFC” به بخشی از لوگو تبدیل شد. برخی منابع ذکر می کنند که دلیل این امر این بود که این شرکت می خواست کلمه سرخ شده را حذف کند، زیرا تصور می کرد یک انتخاب غذایی ناسالم است. رنگ قرمز و همچنین نوعی درجه بندی افقی به لوگو اضافه شد. همچنین در همان سال سقف های مانسارد رستوران ها اصلاح شد و نوارهای قرمز رنگ گرفت.

لوگو کی اف سی از 1952 تا 1978

لوگوی اصلی KFC در سال 1952 طراحی شد و دارای لوگوتایپ (wordmark) و تصویر بود، ، یک تایپ دستی “Kentucky Fried Chicken” با حروف بزرگ “K”، “F” و “C” است. نشان KFC، که در کنار پرتره سرهنگ سندرز قرار داده شد. پالت رنگ تک رنگ است که باعث می شود لوگو بی انتها و شیک به نظر برسد.

تغییر لوگو KFC در سال 1978

ولین طراحی مجدد لوگو در سال 1978 نشان را در سمت چپ لوگوتایپ قرار داد که اکنون در سه طبقه با استفاده از حروف بزرگ نوشته شده بود. حروف تایپ مدرن شد و عنصر اصلی دم دراز “K” است.

دومین تغییر لوگو کی اف سی

این بار “Kentucky Fried Chicken” جای خود را به KFC تغییر می دهد و لوگو به طرز چشمگیری تغییر می کند. در سال 1991 این رنگ در هویت بصری KFC ظاهر شد.

پرتره سرهنگ اکنون به رنگ سیاه و سفید اجرا شده است که آن را زنده و دوستانه نشان می دهد. لوگوتایپ با حروف قرمز پررنگ با یک مستطیل قرمز در بالای آن همراه است. لوگوی جدید KFC درخشان و قابل توجه است که نشان دهنده برند قدرتمند و پرانرژی با برنامه ها و جاه طلبی های بزرگ است.

تغییر لوگو کی اف سی در 1997

در سال 1997 لوگوی KFC توسط آژانس Landon Associates دوباره طراحی شد. اکنون از یک نشان مربع تشکیل شده است که دارای پس‌زمینه‌ای قرمز و سفید با پرتره سرهنگ و علامت کلمه KFC به رنگ قرمز است که روی لباس او قرار گرفته است.

هنگامی که KFC این لوگو را دریافت کرد، به طور همزمان تغییرات زیادی در طراحی داخلی و خارجی رستوران ایجاد کرد. سقف های شیروانی با سقف مسطح جایگزین شد، در حالی که برج ضخیم تر شد.

ریدیزاین لوگو در 2006

در سال 2006 لوگو دوباره طراحی شد. اکنون یک دایره قرمز تیره با تصویری زیبا از سرهنگ است. البته جای تاکسیدو پیش بند به سر دارد. علامت کلمه KFC به رنگ سفید در سمت چپ صورت سرهنگ قرار گرفته است.

در این دوره، این شرکت همچنین از یک نسخه تک رنگ از نشان، به عنوان ادای احترام به لوگوی اصلی سال 1952 استفاده می کند.

لوگو KFC از 2014 تا 2018

لوگوی KFC از سال 2014 تمام عناصر نمادین را در مکان های خود نشان می داد. اما در یک پالت رنگی تک رنگ و با جزئیات اضافی کمی اجرا شده بود. پرتره بالای علامت کلمه KFC با حروف سیاه و سفید پررنگ و بدون هیچ قاب یا پس‌زمینه ثابت تنظیم شده است.

آخرین طراحی مجدد لوگو

آخرین طراحی مجدد لوگوی KFC در سال 2018 بود. شکل به ذوزنقه تغییر کرد و پرتره اصلاح شد. این ذوزنقه همان پاکت مرغ و سیب زمینی سوخاری است!

پس زمینه سفید و قرمز دارای سه خط عمودی است. صورت سرهنگ با کانتور سیاه روی خط سفید با علامت کلمه ای ایتالیک KFC در زیر آن قرار گرفته است.

لوگوی KFC روشن و دلپذیر است، این یک گزینه عالی برای صنعت فست فود است که حس گرما و مهمان نوازی را القا می کند.

جزئیات طراحی لوگو کی اف سی

در این بخش به جزیئات مربوط به طراحی این لوگو مشهور میپردازیم:

فونت

نوع ساده ایتالیک که برای کاراکترهای “KFC” در نشان فعلی استفاده می شود از سال 1991 استفاده شده است. فونت کتیبه “Kentucky Fried Chicken” بیش از یک بار تغییر کرده است و بیشتر و بیشتر مینیمال می شود.

رنگ

اساساً، طرح رنگ (قرمز، سیاه و سفید) از زمانی که نسخه 1991 لوگو ایجاد شد، ثابت مانده است. با این حال، اگر به جدیدترین نشان نگاهی دقیق‌تر بیندازید، قطعاً تفاوت رنگ قرمز استفاده شده را متوجه خواهید شد: کمی تیره‌تر و روشن‌تر شده است.

اما آنچه مهم است بُعد روانشناسانه ی این رنگ است. رنگ قرمز، رنگی هیجانی و اشتها آور است. شاید چون این رنگ به وظیفه خودد راین لوگو به خوبی عمل کرده، جای خود را به رنگ دیگر نداده است!

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.