بررسی لوگو بنز و مفهوم آن | لوگو بنز 100سال پیش چه بود و چه شد! آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

بررسی لوگو بنز و مفهوم آن | لوگو بنز 100سال پیش چه بود و چه شد!

امروزه ستاره ی سه پَر به عنوان لوگو بنز، نماینده‌ی درخشان و پرصلابت این خودرو است. خودرویی آلمانی که فقط صاحبانش میتوانند درک کنند چه گوهر گرانبهایی دارند. جالب است بدانید این لوگو راه پر پیچ و خمی را از 100 سال پیش طی کرده است. غول خودروسازی آلمانی، هفت بار لوگویش را تغییر داد و به این شکل شیک و باکلاس امروزی رسید. در این مقاله با نگاهی اجمالی به رشد این شرکت، میخواهیم روند تغییر لوگو و به طورکلی پروسه ی طراحی لوگو این برند را بررسی کنیم.

1888: تولد اولین خودرو مرسدس بنز

در سال 1885، کارل بنز اولین خودروی بنزینی دنیا را اختراع کرد. اما به دلیل وجود مخالفان پیشرفت و تکنولوژی(Luddites)، به ویژه مخالفان بنز رغبت چندانی برای رونمایی از این اختراع بزرگ خود نداشت.

اما همسر او (برتا بنز) در سال 1888 باعث رونمایی این محصول شد. او یک با یک سفر نمادین به عموم مردم ثابت کرد که یک اتومبیل می تواند مسافت های طولانی را طی کند. همین حرکت، انقلابی در تفکر مردم درباره سفر با ماشین ایجاد کرد.

این سفر به عنوان رویدادی که باعث ایجاد نام تجاری مرسدس بنز شد، در دنیای ماشینها شناخته میشود. امروزه مرسدس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتومبیل در سطح جهان است. همچنین اولین انتخاب میلیون ها نفر است که می خواهند با یک ماشین لوکس رانددگی یا سفر کنند.

داستان لوگو بنز

لوگوی بنز یکی از شناخته شده‌ترین لوگوهای دنیاست. این طراحی لوگو معروف نشان دهنده‌ی اخلاق حرفه ای ، صداقت و میراث غنی این شرکت خودروسازی است. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به تاریخچه لوگو بنز، مشهورترین هویت بصری برند در جهان و چگونگی ترکیب اِلمانهای طراحی با یکدیگر.

نگاهی به لوگو بنز و مفهوم آن | لوگو بنز 100سال پیش چه بود و چه شد!

1902: اولین لوگو بنز

در سال 1902 ، مرسدس برای ثبت برند تجاری خود ، نام “مرسدس” را انتخاب کرد و اولین هویت تجاری خود را ایجاد کرد. این لوگو در آن زمان فقط عنوانِ مرسدس را نشان می داد ، تصاویر ستاره ی سه خطی بعداً به مرور وارد لوگوی بنز شد . طراحی فونت همزمان زیبا و ظریف به نظر می رسید. این لوگوتایپ درون یک بیضی افقی گنجانده شده بود. با ترکیب رنگهای سیاه و سفید!

1909: دومین لوگو، ستاره‌ی سه پَر معروف بنز

پس از هفت سال ، مرسدس تصمیم گرفت ستاره سه پر را به لوگو اضافه کند. پس در سال 1909 لوگو مشهوری ایجاد شد که از آن روز تا به حال در خدمت این شرکت بوده است.

گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler) هنگامی که برای همسرش کارت پستال مینوشت طرح خام این لوگو را ترسیم کرد. او پیش بینی میکرد که این لوگو موفقیت بزرگی را در آینده برای شرکت به ارمغان بیاورد و سکوی پرشی برای شرکت باشد. او اشتباه نمیکرد، همین هم شد.

اما در همان سال مجدداً لوگو بنز ا تغییر دادند. اسم بنز در وسط نوشته شده بود و در دو طرفش خوشه های طلایی گندم قرار داشت.

1916: چهارمین لوگو بنز

در سال 1916 مجددا لوگوی بنز بازطراحی شد. ستاره ی سه پر دوباره به این لوگوی دایره ای شکل بازگشت. در حاشیه این دایره 4ستاره ی دیگر هم قرار داشتند. در پایین دایره هم اسم “مرسدس” نوشته شده بود. رنگ لوگو نیز ترکیبی از 4رنگِ قهوه ای، سفید، قرمز و زرد بود. ین لوگو برای یک دهه بدون تغییر باقی ماند.

1926: پنجمین لوگو بنز

در این سال لوگوی بنز ازحالت چند رنگی خارج شد و از دو رنگ آبی ملایم و سفید استفاده شد. همچنان دایره ای شکل و در دو طرف دایره همان خوشه ها اضافه شد. در انحنای بالای دایره نوشته شده بود:”مرسدس” در پایین هم “بنز”. و اما ستاه ی سه پر، در وسط دایره خودنمایی میکرد. طراحی این ستاره این بار حرفه ای تر و زیباتر بود و حالتی برجسته داشت.

نگاهی به لوگو بنز و مفهوم آن | لوگو بنز 100سال پیش چه بود و چه شد!

خوشه های گندم یکی متعلق به Benz و دیگر برای Cie motors بود. وقتی این دو با هم ادغام شدند، تصمیم بر این گرفته شد که لوگو به این شکل باشد.

لوگوی بنز از 2008 تا کنون

از سل 2008 تا کنون شکت بنز سه لوگو متفاوت داشته است. اما نه تفاوتی اساسی! این تغییرات فقط شامل رنگ لوگو میشد. نهایتاً عاقبت این لوگو به رنگ نقره ای رسید. که خب عاقبت به خیر هم شد. دیگر نمیتوان خودروی بنز را با لوگویی غیر از این تصور کرد. ستاره ی سه پَر برجسته به رنگ نقره ای! اما همین ستاره سه پر چه مفهومی دارد؟

چه رازی در لوگو ستاره‌ای بنز نهفته است؟

شکل

ستاره سه پر بارزترین نکته در شکل لوگوی مرسدس بنز است. مثلث سه شاخه نشان دهنده قدرتِ سه نیروی اساسی در زمین است: زمین ، هوا و دریا.

تصاویر درخشان و براق خیره کننده به نظر می رسند. این ذات واقعی شخصیت تجاری مرسدس را منتقل می کند. همچنین نگاه آینده نگرانه ی شرکت را برای داشتن یک آینده ای درخشان و پر رونق نشان می دهد.

رنگ

مرسدس به درستی از نقره ای متالیک در هویت برند خود استفاده می کند. گفته می شود که نقره ای، رنگ مورد علاقه نخبگان در سلطنت آلمان است. به همین دلیل از این رنگ برای لوگو مرسدس بنز استفاده شده است، که نشان دهنده ذهنیت بزرگ این شرکت است.

چه اولین لوگو بنز در سال 1909، چه لوگو ستاره سه پر با خوشه های گل در دو طرف، و چه لوگوی نقره ی امروزی، مرسدس با طراحی لوگوی عالی خود یک شخصیت منحصر به فرد در صنعت خودرو حک کرده است. از ایالات متحده تا اروپا به صحرای آفریقا تا شبه قاره هند ، هویت برند مرسدس در میان شناخته شده ترین ها در دنیا باقی مانده است. این نتیجه ی یک لوگو موفق و مؤثر است!

نویسنده مهسا سلیمیان
موضوعات مرتبط طراحی لوگولوگو بنز

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.