چرا لوگو شیائومی تغییر کرد؟ | حقایق لوگو 300 هزار دلاری شیائومی

شرکتها و برندها بر اساس ایده های بازاریابیِ تیم مارکتینگ خود تصمیم به ریدیزاین لوگو میگیرند. این تغییر یا تغییرات ممکن گاهی چشمگیر و اساسی باشد، گاهی هم ریز و به دور از چشم. در هر صورت هدف و انگیزه ای در پس آن نهفته است و هیچ برندی از سر بیکاری دست به این حرکت کمابیش ریسکی نمیزند. در سال 2021 خبری جنجالی از تغییر لوگو شیائومی منتشر شد. همه به سراغ موتورهای جستجو رفتند تا ببینند این تغییری که حرفش را میزنند چگونه و به چه دلیل بوده است! این همان چیزی است که ما در این مقاله به آن میپردازیم.

برند شیائومی

شیائومی در آوریل 2010 به عنوان یک شرکت سخت افزار سفارشی برای دستگاه‌های اندرویدی توسط لی جون، مدیرعامل سابق Kingsoft و 7 هم‌بنیان‌گذار آن تاسیس شد. در ابتدا، سازندگان می خواستند سیستم خود را با آنالوگ خدمات Google برای بازار چین ایجاد کنند. در 18 آگوست 2011، جهان اولین گوشی هوشمند شیائومی – Mi One را دید. در طی سه سال، این شرکت به چهارمین برند بزرگ در چین تبدیل شد و به خالق محبوب ترین سیستم عامل اندروید تبدیل شد. در سال 2013 اولین صادرات گوشی های هوشمند به خارج از چین آغاز شد. در طول 10 سال، این شرکت به یک شرکت بزرگ با برندهای متعدد و صدها محصول تبدیل شده است. در زبان چینی معنی کلمه شیائومی از دو کاراکتر تشکیل می شود. اولی به معنای “کوچک” 小 و دومی به معنای “برنج” 米 است.

تاریخچه لوگو شیائومی

نماد شیائومی همانند دیگر برندها از ابتدی تاسیس تا امروز، دستحوش تغیراتی شده است. در ادامه به طور خلاصه نگاهی به آنها می اندازیم تا به تغییر جنجالی 2021 برسیم:

چرا لوگو شیائومی تغییر کرد؟ | حقایق لوگو 300 هزار دلاری شیائومی

لوگوی آزمایشی یک نماد نارنجی با نام شرکت به زبان چینی و انگلیسی ارائه شد. خط اول بسیار پررنگ تر و بزرگتر بود، در حالی که خط دوم نسبتاً کوچک بود و به عنوان یک ترجمه سریع عمل می کرد. رنگ نارنجی خاموش فورا توجه را به خود جلب کرد.

چرا لوگو شیائومی تغییر کرد؟ | حقایق لوگو 300 هزار دلاری شیائومی

در این لوگو یک نسخه کوتاه شده از نام “Mi” در یک مربع نارنجی نشان داده شده است. در سمت راست، یک نسخه چینی از آن وجود داشت که به رنگ خاکستری روشن با وب‌سایت شرکت درست زیر آن با فونت کوچک‌تر و بدون سریف نوشته شده بود. این نسخه بیشتر جنبه بین المللی داشت، اگرچه به اصل خود وفادار بود.

آرم شیائومی از 2014 تا 2021

از آنجایی که این برند قبلاً محصولات خود را در خارج از چین می فروخت، تنها با یک نام انگلیسی عرضه شد. مربع نارنجی رنگ نارنجی عمیق تر و گوشه های گردتر پیدا کرد. لوگوتایپ روی آن نیز کوچکتر شد تا با اندازه نام کامل نوشته شده در خارج از جعبه مطابقت داشته باشد. این نام به رنگ سیاه و با استفاده از فونت sans-serif با خطوط گرد انجام شد.

چرا لوگو شیائومی تغییر کرد؟ | حقایق لوگو 300 هزار دلاری شیائومی

لوگو جدید شیائومی

خب نوبت رسید به جنجالی ترین تغییر لوگو شیائومی. در واقع نسخه 2021 با تغییرات کوچکی در نسخه قبلی ایجاد شد. مربع نه تنها کوچکتر شد، بلکه حتی گردتر شد تا شبیه نمادهای کوچک وب سایت های مختلف رسانه های اجتماعی و موارد مشابه باشد. حروف نام از هم فاصله بیشتری داشتند و “a” متفاوت به نظر می رسید. همچنین در رنگ خاکستری روشن انجام شد که ظاهر کلی را شبیه نسخه 2010 کرد. این توسط کنیا هارا از مرکز طراحی نیپون طراحی شده است.

چرا لوگو شیائومی تغییر کرد؟ | حقایق لوگو 300 هزار دلاری شیائومی

ریدیزاین لوگو شیائومی 300 هزار دلار برایش آب خورد!

همانطور که گفتیم طراحی لوگوی جدید توسط طراح گرافیک ژاپنی ، کنیا هارا، انجام شده است و ویدیویی به مدت 20 دقیقه وجود دارد که در آن الهامات و معنای طراحی جدید را شرح می دهد. بنابراین آیا تغییر بسیار جزئی یک لوگو 300 هزار دلار ارزش دارد؟ صادقانه بگویم نمی دانم، اما ما در گذشته شاهد تغییرات ظریفی از این دست از سوی شرکت های بزرگ فناوری بوده ایم. به عنوان مثال، مایکروسافت طراحی اصلی خود را مسطح کرد و گوگل نسبت به زمانی که شرکت شروع به کار کرد پیچیده تر شده است.

هر چند با این قضیه تغییر لوگو هم شوخی های متعددی در فضای مجازی منتشر شد، اما برای طراح مطرحی چون کنیا هارا خیلی مبلغ عجیب غریبی به نظر نمیرسد. در سال 2021 این مبلغ حدود 8 میلیارد تومان میشد.

نویسنده مهسا سلیمیان
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.