3. اصطلاحات مهم دیجیتال مارکتینگ

ویدئو های این دوره

توضیحات این قسمت

سلام من شهاب و اینجا استدیو ایران وبر. در این قسمت قراره اصطلاحات مهم دیجیتال مارکتینگ رو  مرور کنیم تا در حین دوره به راحتی آموزش رو متوجه بشید. در این قسمت فقط اصطلاحات مهم و اصلی رو بررسی می کنیم. هر زمان اصطلاحی رو متوجه نشدید به راحتی می تونید از کتاب اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ ایران وبر استفاده کنید. لینک دانلود این کتاب در پایین این مقاله و صفحه اصلی دوره هست. با من همراه باشید.

این اصطلاحات را حتما شنیدید:

  • اینباند مارکتینگ
  • اوتباند مارکتینگ
  • کانتنت مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • گوگل ادوردز

حالا قراره این موارد رو کوتاه بررسی کنیم.

اینباند مارکتینگ و اوتباند مارکتینگ

اولین اصطلاحی که بررسی می کنیم اینباند مارکتینگ و اوت باند مارکتینگ  هست. اینباند مارکتینگ و اوت باند مارکتینگ  چی هست؟! در جذب مشتری ممکن است ما از تبلیغات مستقیم استفاده کنیم. به این صورت مشتری از طریق بازاریابی بیرونی جذب شده. اما در مقابل تبلیغات ، استفاده از مطالب مفیدی هست که کاربر نیاز داره. شما با استفاده از مقاله، کتاب ، همایش و هر محتوای مفید دیگه ای که کاربر نیاز داره، مشتری جذب می کنید. به این روش بازاریابی ربایشی یا اینباند مارکتینگ می گن. بین این دو بازاریابی ، بهترین، بازاریابی ربایشه.  اما خب هر کدوم جایگاه خودشون رو دارن.

سئو

یکی از بخش های مهم در بازاریابی ربایشی اس ای او یا سئو هست. خب بهتر ببینیم سئو چیه!

اس ای او مخفف کلمه  سرچ انجین آپتیمیزیشن هست. از معنی کلمه مشخص هست که سئو یعنی بهینه سازی برای موتور های جستجو. بنابراین با سئو و قواعد سئو سایت خودمون رو برای موتور های جستجو بهینه می کنیم تا رتبه بالاتری نسبت به رقبا دریافت کنه و در نهایت کاربر بیشتری جذب کنه. این جذب بیشتر باعث فروش بیشتر میشه.

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

حالا بهتره با چند کلمه دیگه اشنا بشیم که اسمشون رو شنیدید. همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ که دیجی کالا چند سالیه اون رو راه انداخته. با همکاری در فروش شما تبلیغات محصولات سایت دیگه رو داخل سایت خودتون قرار میدید و به ازای فروش محصول درصد پورسانتی دریافت می کنید. 

من خودم یادمه که تقریبا سال ۱۳۸۹ از همین روش حدود ۴۰ ۵۰ هزار تومن دراوردم. در اون زمان سایت هایی برای همکاری در فروش بودن. من از طریق یک وبلاگ که داخل بلاگفا درست شده بود تونستم این درامد رو داشته باشم. اما این پورسانت برای من بود. در اصل درامد اصلی رو سایت فروشنده داشت و با این روش فروش خودش رو چند برابر می کرد.

ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ

اصطلاح بعدی که ممکنه شنیده باشید ایمیل مارکتینگ هست. ایمیل مارکتینگ همون ایمیل هایی هست که شما از شرکت های مختلف دریافت می کنید. ممکنه تخفیف داشته باشه یا ممکنه که فقط برای حفظ رابطه با شما باشه که شما برندشون رو فراموش نکنید. به هر عنوان در صورتی که از ایمیل برای بازاریابی استفاده کنید میشه ایمیل مارکتینگ. 

اس ام اس مارکتینگ هم همینجور هست. حتما شما اس ام اس از اسنپ و دیجی کالا دریافت کردید. ممکنه کد تخفیف باشه و یا هر چیز دیگه که به استراتژی اون شرکت مربوطه! در صورتی که بازاریابی با پیامک انجام بشه، بهش اس ام اس مارکتینگ می گن. ممکنه فک کنید که این روش دیگه جواب نمیده و توجه بهش کم شده. البته اینجور هست ولی باید بدونید که مشتری های شما چه کسانی هستند یا پرسونای مشتریای خودتون رو بدونید. ممکنه سن مشتری های شما بالا باشه و از ایمیل استفاده نمی کنن و فقط پیامک چک می کنن.

البته در مورد اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ نباید فکر کنید که ارسال ایمیل انبوه یا پیامک انبوه با خرید شماره یا لیست ایمیل جز این دسته است. این دو روش برای مشتریان شما هست.

پرسونا

خب یک کلمه جدید داریم و اونم پرسوناست. در بررسی  اس ام اس مارکتینگ این کلمه گفته شد. خب پرسونا چیه؟! ما برای بازاریابی باید بدونیم مشتری ما چه کسانی هستند، چه ویژگی هایی دارند، ساکن کجا هستند و چند سالشونه. شما در صورتی که این موارد رو ندونید مثلا محصولات مربوط به بزرگسالان رو برای کودکان تبلیغ می کنید و این باعث می شه هزینه های زیادی از دستتون بره. بنابراین ما نیاز داریم تا گروه های هدفمون رو بشناسیم و بر اساس اون برنامه ریزی های بازاریابی رو انجام بدیم. به این ویژگی های گروه هدف ما پرسونا می گن. مثلا برای پرسونا نویسی سن، مکان، جنسیت و هر ویژگی دیگه ای که گروه هدف ما رو خاص می کنه، می نویسیم. هر چه جزیی تر باشه به ما کمک می کنه بتونیم بهتر تصمیم گیری های بازاریابی رو انجام بدیم.

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی

خب اصطلاح بعدی که ممکنه بشنوید کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی است. این روش از بازاریابی همونجور که از اسمش مشخصه، استفاده از محتوا برای بازاریابی هست. در این روش از هر نوع محتوایی برای جذب مشتری جدید استفاده می شه. با استفاده از این نوع بازاریابی ابتدا مخاطب را جذب می کنیم و سپس با محتوا خوب و مناسب وفادار می کنیم و به خریدار تبدیل می کنیم. 

شاید براتون سوال بشه که اینباند مارکتینگ هم همین بود و چه فرقی با کانتنت مارکتینگ داره! باید بدونید که بازاریابی رو  با ملاک های  مختلف دسته بندی می کنیم. در اینجا هم دقیقا همین اتفاق افتاده! اینباند در مقابل اوت باند هست. همچنین مهمترین روش اینباند مارکتینگ استفاده از محتوا مفید هست. که همون کانتنت مارکتینگ میشه. بنابر این در ابتدا کار این موارد رو با هم ترکیب نکنید و فقط اینجا تعریف ها رو می گیم که در ادامه راحت تر باشید. هر چه دوره به جلو تر بره کامل اینا براتون روشن میشه و عملی حسش می کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی دیگه ای که بسیار مهم هست، بازاریابی شبکه های اجتماعی هست. هر زمان که شما در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و با تولید محتوا مخاطب جذب کنید از این روش استفاده کردید. در شبکه های اجتماعی بهتره که از مطالب مفید استفاده کنید و به صورت مستقیم اقدام به تبلیغ فروش محصول نکنید. با مطالب مفید مشتریان وفادار خودتون رو بیشتر می کنید.

گوگل ادوردز یا تبلیغات گوگل

گوگل ادوردز کلمه ای هست که بسیاری از مواقع در دیجیتال مارکتینگ به گوشتون می خوره. گوگل ادوردز سیستم تبلیغات کلیکی گوگل هست که می تونید از اون استفاده کنید. در گوگل ادوردز می تونید از استراتژی ppc استفاده کنید که مخفف pay per click یا پرداخت به ازای هر کلیک هست. شما با این روش هزینه هر کلیک رو برای کلید واژه و تبلیغ مورد نظر خودتون اعلام می کنید و گوگل با توجه به اون، تبلیغ شما رو نمایش میده. گوگل ادوردز یکی از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ هست که با استفاده درست از اون می تونید به سود بالایی دست پیدا کنید. در دوره پیشرفته روش استفاده از گوگل ادوردز و تمام تکنیک ها برای کاهش هزینه تبلیغات رو بیان می کنیم. 

صفحه فرود یا لندینگ پیج

در تبلیغات در فضای مجازی همیشه اسم لندینگ پیج به گوشتون می خوره. لندینگ پیج یا صفحه فرود یک بخش مهم از تبلیغات رو شکل می ده. حالا این صفحه چی هست؟ شما در تبلیغات دیجیتال هیچ زمان به صفحه اصلی سایت خودتون لینک نمی دید. بلکه با توجه به هدف تبلغاتیتون به یک صفحه اختصاصی برای تبلیغ لینک می دید. کاربر اگه به صورت عادی وارد سایت شما بشه در اکثر مواقع این صفحه رو نمی بینه و این صفحه فقط مخصوص کاربری هست که روی تبلیغ مورد نظر کلیک کرده. محتوای این تبلیغ هم با توجه به هدف شما هست. یعنی ممکنه کد تخفیف داشته باشه یا هر چیز دیگه! به هر حال طراحی لندینگ پیج از اهمیت زیادی برخورداره و می تونی نرخ تبدیل شما رو افزایش بده و هزینه تبلیغات شما رو کاهش بده.

کانورژن ریت یا نرخ تبدیل (Conversion rate)

خب یک کلمه در جمله اخر اومد که اونم نیاز به تعریف داره و اون نرخ تبدیله! نرخ تبدیل یا به انگلیسی کانورژن ریت به صورت مخفف با CR اونو می شناسیم. نرخ تبدیل یعنی تعداد کاربرانی که یک اقدام مشخص را از بین کل کاربران سایت انجام دادن. مثلا شما در لندینگ پیج خودتون یک فرم تماس با ما میذارید که کاربر درخواست مشاوره بده. ۱۰۰ نفر از طریق تبلیغ وارد سایت شما می شن و ۱۰ نفر فرم رو پر می کنن. نرخ تبدیل شما در این لندینگ پیج ۱۰ درصد هست. فرمول نرخ تبدیل به این صورته:

CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل

 حالا که نرخ تبدیل رو متوجه شدید. یک اصطلاحی داریم به نام بهینه سازی نرخ تبدیل یا کانورژن ریت آپتیمیزیشن! همونطور که از اسمش مشخص هست  به تمام کار هایی که برای بهتر شدن نرخ تبدیل انجام میشه، می گیم.

برای مطالعه بیشتر می تونید مقاله CRO را مشاهده کنید.

نرخ کلیک یا CTR

یک اصطلاحی وجود داره به نام نرخ کلیک یا  سی تی آر. این کلمه مخفف کلیک ثرو ریت هست که معنی همون نرخ کلیکه! این معیار بسیار برای ما مهمه و در دیجیتال مارکتینگ از اون استفاده ها زیادی میشه. در عین حال خیلی ساده هست!  نرخ کلیک یعنی تعداد کلیک نسبت به کل بازدید اون صفحه یا لینک! این معیار در گوگل ادز و ایمیل مارکتینگ و بخش های دیگه به فراوانی استفاده میشه. هر چه  CTR بیشتر باشه بهتره. برای این که بهتر متوجه بشید، اگه تبلیغ شما در گوگل ۱۰۰ مرتبه نمایش داده بشه و فقط ۳ نفر روی نتیجه کلیک کنن، سی تی ار شما ۳ درصد میشه.

CTA یا اقدام به عمل

 اصطلاح بعدی  کال تو اکشن یا  سی تی ای(CTA) هست. این عبارت رو اقدام به عمل هم ترجمه می کنن ولی خب ترجمه یه جوریه :)). به هر حال ما کلا می گیم کال تو اکشن و شما هم به این مورد عادت کنید. حتما شما داخل سایت های مختلف دکمه های ادامه مطلب، همین حالا تخفیف بگیر، و یا رزو انلاین را مشاهده کردید. این عبارات کال تو اکشن هستند. یعنی کاربر رو به انجام یک کار دعوت می کنن. این عبارات بسیار مهم هستند و یک بخش کامل جداگونه در دوره پیشرفته برای کال تو اکشن خواهیم داشت. دکمه های کال تو اکشن هم از نظر رنگ و هم از نظر عبارت فراخوان بسیار مهمه و تاثیر زیادی در انجام یک عمل توسط مشتری داره.

ROIیا نرخ بازگشت سرمایه

دو اصطلاح دیگه باقی مونده که بسیار مهم هست و تا اینجا بیان نشده. ROI یکی از اون ها هست. ROI  یا نرخ بازگشت سرمایه، مخفف ریترن آن اینوسمنت هست. این عبارت رو به صورت ساده شما می شناسید اما به این نام شاید کمی براتون عجیب باشه. نرخ بازگشت سرمایه از نسبت سود حاصل به هزینه انجام شده به دست میاد. یعنی این که شما به ازای هر یک تومن هزینه تبلیغ چند تومن سود می کنید. اگه این عدد صفر باشه یعنی اصلا سود نمی کنید و همه درامد شما با هزینه تبلیغ یکیه و اگه یک باشه یعنی شما به اندازه ای که تبلیغ می کنید سود خواهید داشت.

KPI یا شاخص کلیدی عملکرد

اصطلاح بعدی KPI هست که مخفف کی پرفورمنس ایندیکتور هست. و به فارسی بهش شاخص کلیدی عملکرد می گن. قبل از این که کار دیجیتال مارکتینگمون رو شروع کنیم باید شاخص های مهم برای کسب و کار مورد نظر را بنویسیم تا بتونیم میزان موفقیت رو اندازه بگیریم. پس باید شاخص های تعیین کنیم که بتونیم اندازه گیری باهاشون انجام بدیم.

دانلود کتاب اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

فک می کنم که تا به اینجا اصطلاحات مهم و ضروری رو گفته باشیم. یک کتاب به نام فرهنگ اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ رو منتشر کردیم که همه اصطلاحات داخل این کتاب هست. کافیه دانلود کنید و داخل گوشی خودتون داشته باشید. هر زمان معنی کلمه ای رو نفهمیدید یا فراموش کردید سریع داخل این کتاب بخونید. 

برای دانلود کتاب اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به این لینک مراجعه کنید.

برا مشاهده ادامه اموزش ها کافیه روی دکمه ویدئو بعدی کلیک کنید تا اموزش بعدی براتون پلی بشه. 

من شهاب و اینجا استدیو ایران وبر!

بدرود

دیدگاه ها

تیم ایران وبر