تبلیغات مینیمال | مینیمالیسم در تبلیغات و نمونه های آن بازاریابی دیجیتال

تبلیغات مینیمال | مینیمالیسم در تبلیغات و نمونه های آن

چرا تبلیغات مینیمال؟

در سالهای اخیر ، زیبایی شناسی مینیمالیستی به طور فزاینده ای در کشورهای غربی محبوب شده است. از قضا ، ایده ی “هر چه کمتر بهتر” جوامعِ امروزی را کاملاً درگیر کرده است و همه چیز را از طراحی داخلی گرفته تا فیلم سازی تحت تأثیر قرار داده است. استفاده از تبلیغات مینیمال در دیجیتال مارکتینگ یک ترند جهانی ست که با دنبال کردن آن قطعاً ضرر نمیکنید.

جوانب اصلی مینیمال مارکتینگ

سه جنبه اصلی مینیمالیسم در استراتژی دیجیتال مارکتینگ و برندینگ محصول وجود دارد: کلمات کمتر ، سادگی تصویر و گزینه های کمتر. استفاده از استراتژی مانند این می تواند بومی سازی را آسان تر کند و همچنین مشکلاتی را ایجاد کند. در ادامه نمونه هایی از هر سه جنبه را بررسی خواهیم کرد. در نهایت خواهیم گفت چرا تبلیغات مینیمال برای دیجیتال مارکتینگ شما مفید است.

کلماتِ کمتر (کم گوی و گزیده گوی…)

اولین جنبه مینیمالیسم ، استفاده از چند کلمه (یا گاهی اوقات هیچ کلمه) برای رساندن پیام است. این چند کلمه ی کوتاه باید قابلیت درک عمومی داشته باشد. به عنوان مثال ، شرکت انتقال کالای جهانی، FedEx عکاس برزیلی مانولو موران را استخدام کرد تا یک سری عکس به تصویر بکشد که مردم در حال عبور بسته ها از پنجره ها هستند (عکس زیر). روی دیوار کنار پنجره ها، قاره ها رنگ آمیزی شده است. این، تصویری از بسته هایی را که بین ملت ها منتقل می شود ، ایجاد می کند. این تبلیغات اصلاً کلمه ای ندارند ، با این حال ، توسط هر کس می تواند به راحتی تفسیر شود.

تبلیغات مینیمال | مینیمالیسم در تبلیغات و نمونه های آن

علاوه بر این ،استفاده از رنگها هم بسیار مهم هستند! در این تبلیغ میبینید که پس زمینه از سایه های مختلف رنگی نود(قهوه ای کرمی) است که تقریباً شبیه مقوا به نظر می رسد. این کار بسته بندی با آرم FedEx را که با رنگی متفاوت است برجسته می کند. تصویری که در این نوع تبلیغات استفاده میشود باید به گونه ای باشد که پیام را بدون متن و توضیحی به سادگی منتقل کند.

سادگی تصویر

جنبه دوم مینیمالیسم ، استفاده از تصاویر ساده ای که برای عموم مردم در جهان قابل درک باشد. چرا که متن زیادی برای توضیح وجود ندارد. تصاویر خاصی وجود دارد که در بسیاری از فرهنگ ها قابل درک است ، همانطور که در تبلیغات بالا نشان داده شده است ، نقشه جهان نمونه بارز این امر است. این جهانی سازی را منتقل می کند و می تواند در سراسر جهان تفسیر شود. یک شرکت دوچرخه سواری در بارسلونا به نام NuaBikes به خوبی این کار را انجام داده است. در زیر تصویری از وب سایت آنها وجود دارد. این سایت شامل لیستی از محصولات ، اطلاعات مربوط به شرکت و تصاویر است.

تبلیغات مینیمال | مینیمالیسم در تبلیغات و نمونه های آن

کلمات و جملات زیادی دراین تصویر نمیبینید. همینطور صرفه جوی در استفاده از رنگها، باعث شده تا تصویر رنگی دوچرخه به خوبی به چشم بیاید و جلب توجه کند.

هر چه کمتر، بهتر

سومین جنبه مینیمالیسم که بررسی میکنیم در این جمله خلاصه میشود : “less is more”. یکی از بهترین، معروفترین و با کیفیت ترین محصولات شما میتواند نماینده ی خوبی برای معرفی برندتان باشد. شاید عده ای فرض کنند این ایده منجر به فروش کمتر شود. اما دقیقا برعکس! سعی نکنید با به نمایش گذاشتن محصولات و گزینه های بسیار مشتری را سردرگم و عصبانی کنید. سبک مینیمالیستی برای افرادی که به دنبال محصول با کیفیت اند، بسیار مهم و ارزشمند است. شما فروشگاهی با ویترین شلوغ و پر از محصول را میپسندید یا ویترینی شیک که فرضاً فقط با یک یا نهایتاً دو محصول دیزاین شده؟! بنر تبلیغاتی شما چه در اتوبان ها و چهارراهها، و چه در فضای دیجیتال، معرف فروشگاه یا شرکت شماست. پس به اهمیت و تاثیر مینیمالیسم حتماً توجه داشته باشید.

در مینیمالیسم احتیاط کنید!

در تبلیغات مینیمال باید حواستان به فرهنگهای مختلف باشد. همه چیز را در نظر بگیرید. حتی گاهی برای برخی از جوامع لازم باشد تا جنبه ی “کلمات کمتر” را رعایت نکنید و جنیه توصیف و شفاف سازی را اضافه کنید. رعایت هنجارهای فرهنگی در جامعه را هم باید در نظر بگیرید. هر چه متن کمتر و همچنین تصاویر مختص فرهنگ خاص کمتر باشد ، یک کمپین استقبال جهانی بیشتری می تواند داشته باشد. این بدان معناست که نه تنها می توانید تبلیغات زیبایی ایجاد کنید که برجسته باشند ، بلکه بومی سازی آنها نیز آسان تر است.

خطای کوکاکولا در تبلیغات مینیمال

همانطور که گفته شد ، ساده سازی و مینیمال کردن بیش از حد در تصاویر خاص فرهنگی می تواند اینگونه به نظر برسد که این شرکت فرهنگ خاصی را درک نمی کند و توجهی به آنها ندارد. در صورت استفاده از مینیمالیسم ، تبلیغ باید قبل از ارسال با دقت بررسی شود. نمونه ای از آن ، در تصویر زیر ، کمپینی است که توسط کوکاکولا راه اندازی شده است. متن تقریباً به “این سال جدید با کوکاکولا کنار هم جمع شوید” ترجمه می شود. برای کسی که با جغرافیای روسیه آشنایی ندارد ، به نظر می رسد هیچ مشکلی ندارد ، اما کالینینگراد ، شهری که پس از جنگ جهانی دوم به روسیه پیوسته است در آن تبلیغ وجود ندارد. ( با رنگ قرمز روی تصویر در سمت راست مشخص شده است). این باعث خشم بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی در روسیه شد ، به طوری که آنها هشتگ #BanCocaCola را ایجاد کردند. این امر به ضرر این برند محبوب تمام شد.

تبلیغات مینیمال | مینیمالیسم در تبلیغات و نمونه های آن

نکته جالب در مورد مثال کوکاکولا این است که جنبه های مشابه بسیاری با نمونه های FedEx دارد. در این تبلیغ از تصویری استفاده شده که بیشتر مردم می فهمند ، نقشه روسیه و همچنین رنگ و لعاب کریسمسی که معرف حضور روسی ها ست.

مک دونالدز و تبلیغات مینیمال

نمونه های زیادی از مینیمالیسم در مارکتینگ مک دونالدز نیز پیدا میشود. در تصویر زیر که نشان دهنده ی آگهی دلیوری مک دونالدز است میبینید: تصویری از یک سمت لوگوی طلایی این برند بالای ساختمانها و یک جمله ی کوتاه: “we deliver”

حداقل استفاده از رنگ و کلمات! این برند آنقدر به قدرتش اعتماد دارد که با قرار دادن فقط نیمی از لوگویش پیام خود را میرساند.

تبلیغات مینیمال | مینیمالیسم در تبلیغات و نمونه های آن

تبلیغات اخیر صبحانه های مک دونالد که حسابی هم سر و صدا کرده مجموعه ای از تصاویر پوسته ی این صبحانه هاست. جایی که هیچ علائم و لوگوی تجاری دیگری به چشم نمیخورد، باز هم قوس های طلایی مک دونالدز جلب توجه میکند. این یعنی قدرت یک برند! جملات این تصاویر فقط به اسم آن صبحانه و جمله ی”breakfast,done properly” خلاصه شده است.

تبلیغات مینیمال | مینیمالیسم در تبلیغات و نمونه های آن
تبلیغات مینیمال | مینیمالیسم در تبلیغات و نمونه های آن

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.