جنگ دیرینه‌ی کوکا‌کولا و پپسی | کدام پیروز میدان است؟ بازاریابی دیجیتال

جنگ دیرینه‌ی کوکا‌کولا و پپسی | کدام پیروز میدان است؟

جنگ تبلیغاتی بین برندها از دیرباز وجود داشته است. امروزه با ظهور دیجیتال مارکتینگ این نبرد هیجان و رنگ و بوی دیگر به خود گرفته است. در این مقاله قرار است به جنگ دیرینه‌ی کوکا‌کولا و پپسی از ابتدا بپردازیم.

کوکاکولا بیش از یک قرن است که با رقبا در جنگ است. اما درگیری تبلیغاتی این برند با پپسی از همه بحث برانگیز تر است. به عنوان مثال ، در آغاز قرن 20 ، هر دو برند بر سر فواید دارویی خود جنگ داشتند. در دهه 40 بحث سرِ وطن پرستی بود. درگیری دهه 70 شان، مربوط به جوانی بود. در دهه 80 بر سر سلبریتی ها و اینکه چه کسی با حالتر است جنگیدند. در آخر قرن 20، که دیگر جوامع به دنبال محصولات غذایی سالمتر بودند، رقابت پپسی و کوکا بین این بود کدام سالمتر و طبیعی تر است! شاید اگر بخواهیم به طور مفصل در این باره بنویسیم، یک مقاله ی چندین صفحه ای شود. با ما همراه باشید تا به مرور درباره ی شکل گیری این دو برند و نهایتا جنگ بینشان برایتان بگوییم.

شروع کار کوکاکولا و پپسی

تاریخ شروع کوکاکولا به سال 1886 برمی گردد ، زمانی که یک داروساز در کلمبوس ، جورجیا این نوشیدنی را اختراع کرد و فروش آن را به فواره های سودا آغاز کرد. شش سال بعد ، شرکت کوکاکولا توسط یک داروساز آتلانتا تاسیس شد که دستور تهیه آن را تأمین می کرد (که تا سال 1929 حاوی مقدار کمی کوکائین بود). در کارولینای شمالی ، یک داروساز دیگر در سال 1893 نوشیدنی قندی خود را اختراع کرد. پس از دیدن موفقیت کوکاکولا ، نام نوشابه خود را از “Brad’s Drink” به “Pepsi-Cola” در سال 1898 تغییر داد و شرکت پپسی کولا را رسماً در سال 1902 تأسیس کرد.

آغاز جنگ دیرینه‌ی کوکا‌کولا و پپسی

چند دهه بعد ، کک (cock) به عنوان محبوب ترین نوشابه بین مردم انتخاب شد. از سال 1931 ، تبلیغات معروف بابانوئل آن را به عنوان یک نوشیدنی تازه کننده در طول سال به بازار معرفی کرد. در همین حال ، شرکت پپسی-کولا از نظر مالی با مشکل روبرو شد (در سال 1965 ، با Frito-Lay ، Inc ادغام شد و به PepsiCo تبدیل شد.) اما در سال 1975 ، پپسی یک کمپین بازاریابی را شروع کرد: “چالش پپسی” ، یک تست طعم مخفیانه که دو لیوان نوشابه به مردم میدادند. مردم بدون اینکه برند نوشابه را ببینند، پپسی را انتخاب میکردند. (این ویدئوها بسیار قدیمی هستند و کیفیت مطلوبی ندارند. لینک یوتیوب برای شما قرار داده میشود تا در صورت تمایل ویدئو را مشاهده نمایید.)

جنگ دیرینه‌ی کوکا‌کولا و پپسی | کدام پیروز میدان است؟

بزرگترین اشتباه کوکا کولا

در پاسخ ، کوکاکولا دست به سینه ننشست. در سال 1982 ، اولین نوشیدنی خود را برای گسترش نام Coke منتشر کرد: Diet Coke. سال بعد نمونه های بدون کافئین Coke و Diet Coke را منتشر کرد. مدیر عامل شرکت، Roberto Goizueta تصمیم گرفت تا برای کاهش هزینه ها از عصاره ی ذرت به جای شکر استفاده کند.

این جایگزینی، مقدمه ای برای تغییرات بیشتر در دستور العمل اصلی Coke شد. در 23 آوریل 1985 ، کوکاکولا اعلام کرد که فرمول مخفی نوشیدنی اش را تغییر می دهد. “کک جدید” طعم شیرین تری دارد و بیشتر شبیه به پپسی است. حالا دیگر مصرف کنندگان در تست های طعم مخفی از آن استقبال می کنند.

پپسی از اشتباه کوکا به نفع خودش استفاده میکند

به جای اینکه مردم از این تغییر هیجان زده شوند، خشمگین شدند؛ چرا که نمونه ی جدید به شدت شیرین بود و محصول قدیمی با فرمول اورجینال هم که دیگر در دسترس نبود . پپسی با خوشحالی از این موقعیت استفاده کرد. در یکی از تبلیغات پپسی ، یک دختر جوان ناراحت از New Coke نارضایتی خود را ار این تبلیغ اعلام میکند و در همان حین برای اولین بار پپسی را امتحان میکند. شعار آخر ویدئو هم این است: پپسی انتخاب نیل جوان. (به علت کیفیت پایین و قدیمی بودن این ویدئو، صرفاً لینک یوتیوب برای شما قرار داده میشود. در صورت تمایل میتوانید بر روی این لینک کلیک کنید.)

پشیمانی و بازگشتِ کوکا کلاسیک

طرفداران سابق و پرا قرصِ Coke ، مانند آن دختر در تبلیغ پپسی، نوشیدنی محبوبشان را رها نکردند. در عوض ، آنها کارزاری به راه انداختند. کارزارِ “Old Cola Drinkers of America” در سراسر کشور ایجاد شد تا از این شرکت درخواست کند تا دستور العمل Coke را دوباره تغییر دهد. در 11 جولای 1985کمتر از سه ماه پس از اعلام تغییر فرمول توسط کوکاکولا – این شرکت اعلام کرد فرمول قدیمی و اورجینال خود را با نام تجاری “Coca-Cola Classic” بازگرداند.

جنگ دیرینه‌ی کوکا‌کولا و پپسی | کدام پیروز میدان است؟

اول سقوط، بعد پیشرفت

به طور کلی ، نتیجه‌ی شکست New Coke یک موفقیت مالی چشمگیر برای کوکاکولا به همراه داشت. گریسینگ می گوید: “مردم می خواستند نوشیدنی را دوباره بچشند و همین باعث فروش بالای آن شد.” کوکاکولا همچنان در بالای فروش سالانه پپسی قرار دارد. در سال 2010 ، برای اولین بار ، هر دو Coke و Diet Coke از فروش پپسی هم پیشی گرفتند. این باعث شد روزنامه وال استریت ژورنال Diet Coke به عنوان برنده‌ی جنگ کوکا‌کولا و پپسی اعلام کند. اما همچنین می توان استدلال کرد که جنگ ها هرگز پایان نیافته اند.

گریسینگ می گوید: “این یک دشمنی خونین بین دو برند است که موارد مشابهش را در تاریخ تجارت به ندرت دیده ایم.” “نقطه اوج جنگ های کولا از بعضی جهات دهه 1980 بود ، اما جنگ دیرینه‌ی کوکا‌کولا و پپسی امروزه نیز در حال رخ دادن است.”

با ما همراه باشید تا به ادامه‌ی این جنگ دیرینه‌ی کوکا‌کولا و پپسی بپردازیم.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.