الکسا چیست؟ | آیا می توان روی رتبه الکسای سایت حساب کرد؟ بازاریابی دیجیتال

الکسا چیست؟ | آیا می توان روی رتبه الکسای سایت حساب کرد؟

برای شما به عنوان صاحب یک سایت که خدمات ارائه میدهید یا محصولی میفروشید برتری خیلی مهم است. این برتری شما از بالا بودنتان در گوگل می آید. در میان استراتژیهای جذب در دنیای بازاریابی دیجیتال، حتما اسم رتبه الکسا به گوشتان خورده است. خیلی از دیجیتال مارکترها تاکید دارند که برای موفقیت رتبه‌ الکسا سایت شما باید پایین باشد. در این مقاله میخواهیم در اول بدانیم الکسا چیست و سپس ببینیم آیا الکسا میتواند معیاری معتبر و دقیق برای بررسی جایگاه سایت ما باشد یا نه؟ در ادامه نیز راههای پیدا کردن الکسای سایت را به شما نشان خواهیم داد.

الکسا چیست؟

alexa ، سرویس یا ابزاری است که جایگاه و رنک سایت شما را در کشورتان و در دنیا نشان میدهد. شرکت الکسا اینترنت در سال 1996 این سرویس را با هدف معرفی وبسایتها به کاربران عرضه کرد. البته سه سال بعد، آمازون شرکت الکسا اینترنت را خرید و هنوز هم مالک آن است. رتبه ی الکسا هر چه کمتر باشد بهتر است. مثلاً سایتهایی مثل گوگل و توییتر الکسا رنک تک رقمی دارند.

چگونه الکسا سایتی را پیدا کنیم؟

برای اینکه رتبه سایتی را در الکسا پیدا کنید لازم است به سایت alexa.com/siteinfo مراجعه کنید. سایت مورد نظرتان را وارد کنید و رتبه الکسای آن را در مثلاً ایران و در کل دنیا پیدا کنید. همچنین میتوانید در مرورگر کروم یا فایرفاکس خود افزونه ی alexa toolbar را اضافه کنید. از طریق این افزونه میتوانید در هر سایتی که هستید، رتبه کشوری و جهانی آن را مشاهده کنید.این عدد، میانگینی از رتبه‌ی الکسای شما در 90روز گذشته است. این افزونه همچنین گزارشی از تعداد بک لینکهای سایت شما و کلمات کلیدی که کاربران با آنها وارد سایت شدند نمایش میدهد.

الکسا چیست؟ | آیا میشود روی رتبه الکسا سایت حساب کرد؟

اما لازم به ذکر است، الکساآمازون کشور ما را فیلتر کرده است و برای ورود به فیلتر شکن نیاز دارید.

تعداد کاربر ورودی از گوگل کدام سایت بیشتر است؟ شما حدس بزنید

حالا از شما میخواهیم حدس بزنید با توجه به رتبه الکسای دو سایت زیر، تعداد کاربران ورودی کدام سایت بیشتر است؟ این بخش را ابتدا با توجه به تصویر زیر حدس بزنید:

الکسا چیست؟ | آیا میشود روی رتبه الکسا سایت حساب کرد؟

نظر شما کدام سایت است؟ این دو سایت هر دو زیر نظر ایران وبر بوده و میزان کلیک هر دو از طریق ابزار گوگل به دست امده است. حال نظر شما چیست؟ ایا سایت دوم که رنک الکسای بیشتری دارد میزان ورودی بیشتری دارد یا سایت اول که رتبه الکسا در ایران ان 46927 است؟ شاید جواب شما هم مانند بسیاری سایت دوم باشد حال خوب است که نتایج را مشاهده کنید:

الکسا چیست؟ | آیا میشود روی رتبه الکسا سایت حساب کرد؟

همانطور که مشخص است این دو سایت تفاوت فاحشی دارند. هم از نظر رتبه الکسا و هم از نظر میزان ورودی از گوگل! اما این دو در تناقض هستند. به این معنی که اصولا باید سایتی که رتبه الکسای بیشتری دارد یا عدد رتبه الکسای ان بالاتر است میزان کلیک کمتر و کاربر کمتری داشته باشد و سایتی که الکسای پایین تری دارد میزان ورودی کاربر ان بیشتر باشد، اما نتایج کاملا برعکس است. سایت اول که رتبه الکسای بالای 46000 دارد، میزان ورودی 625 کاربر را دارد و سایت دوم فقط 84 ورودی از گوگل دریافت می کند.

هیچگاه الکسا را معیار کار خود قرار ندهید!

آیا الکسا قابل اعتماد است؟

بسیاری از وبمسترها و دیجیتال مارکترها از رتبه بندی الکسا به عنوان یک شاخص مهم استفاده میکنند. هنوز هم بین خیلی ها اختلاف هست که آیا این رتبه بندی قابل اعتماد و استناد است یا نه! برخی بر این باورند که رتبه بندی الکسا خیلی هم نمیشود حساب کرد. به چند دلیل:

  • محدودیت جامعه آماری
  • تاثیر مثبت افزونه الکساتولبار بر رتبه حتی با آپدیت های جدید
  • رتبه بندی سایت های مختلف با زمینه های مختلف(کاربران سایت های تکنولوژی افزونه الکسای بیشتری نصب دارند!)

پس الکسا به چه دردی میخورد؟

خب به نظر نمیرسد این عدد تخمینی الکسا خیلی قابل استناد باشد. چرا که جایگاه واقعی شما را در گوگل نمایش نمیدهد. و برتری سایتها با محتواهای مختلف را نمیتوان با یک عدد مقایسه کرد. بهترین و دقیق ترین راه سنجش جایگاه سایت همان آمار گوگل آنالیتیکس است. اما رتبه الکسای سایت شما میتواند در تبلیغات به کمک شما بیاید. همچنین شما میتوانید برای تبلیغات از این رتبه بهره ببرید.

دیدگاه ها