KPI یا شاخص کلیدی عملکرد چیست؟ | چگونه برای شرکت خود KPI تعریف کنیم؟ بازاریابی دیجیتال

KPI یا شاخص کلیدی عملکرد چیست؟ | چگونه برای شرکت خود KPI تعریف کنیم؟

KPI مخفف عبارت (Key Performance Indicator) به معنای شاخص کلیدی عملکرد یک معیار قابل اندازه‌گیری برای بررسی عملکرد یک فرد، شرکت یا کمپین است. KPI در دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است. این در حالی است که متاسفانه برخی از صاحبان مشاغل حتی یکبار هم اسم آن را نشنیده اند. به زبان ساده تر KPI مهمترین اطلاعات مربوط به عملکرد را فراهم می کند. با توجه به همین اطلاعات میتوان فهمید که آیا شرکت در مسیر رسیدن به اهدافش قرار دارد یا خیر. مثلاً برای یک کمپین اینستاگرامی، KPI میتواند تعداد فالُورها باشد.

KPI دقیقاً چیست؟

در کشتی اقیانوس پیما ، ناخدا و خدمه با استفاده از داده های ناوبری می فهمند که نسبت به مسیر برنامه‌ریزی شده خود کجا هستند. شاخص هایی مانند داده های موقعیت مکانی GPS ، سرعت ، سطح سوخت یا اطلاعات آب و هوایی به ناخدا کمک میکند تا بفهمد دقیقاً در کجا قرار دارند و تصمیم بگیرند که کشتی را به کجا هدایت کنند.

دقیقاً برای شرکتها نیز همین است. در اینجا ، KPI ابزار ناوبری است که مدیران استفاده میکنند تا بفهمند آیا تجارت در (رسیدن به هدف) موفق است یا اینکه از مسیر پر رونق در حال خروج است. یک KPI مناسب، نکاتی را در مورد عملکرد شما و کمپین شما روشن می کند و بخشهایی را که ممکن است نیاز به توجه داشته باشند برجسته می کند.

KPI

چرا به KPI نیاز داریم؟

در یک فضای بازاریابی دیجیتالی امروز ، بسیار مهم است که KPI های کوتاه مدت و بلند مدت خود را برنامه ریزی کنید. این یک روش مفید برای بازاریابان دیجیتال برای تعیین انتظارات و اثبات تأثیر مثبت کارشان است. برای افرادی که کارتان را از بیرون میبینند ، بررسی موفقیت بازاریابی دیجیتال شما بسیار دشوار به نظر میرسد! اما واقعاً اینطور نیست. در واقع ، اندازه گیری پیشرفت برای یک کمپین دیجیتال به طور معمول آسان تر از نوع دیگر است.

چگونه یک KPI مناسب برای بیزنس خود تعریف کنیم؟

خب حلا برای شما سؤال پیش می آید که چه مواردی را باید اندازه گیری کنیم؟ باید معیارهایی را اندازه گیری کنید که با اهداف سازمان شما همسو هستند. میتواند میزان فروش، میزان دسترسی یا تعامل با سایت شما باشد.

  • یک یا دو مورد را برای سنجش انتخاب کنید که مستقیماً در هر یک از اهداف شما نقش داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که مواردی که انتخاب کردید به راحتی قابل اندازه گیری و سنجش باشد.
  • مسئولیت هر KPI را به یک شخص دهید.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.