بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی

سامسونگ یکی از بزرگترین شرکتهای جهان در عرصه ی تکنولوژی است. لوگو سامسونگ برای همه در جهان شناخته شده و نمادی از شکوفایی و نوآوری است. در این مقاله، ما از نزدیک به طراحی لوگو سامسونگ با مقدمه ای از چگونگی به وجود آمدن این شرکت نگاهی می اندازیم.

آغازِ سامسونگ

امروزه، سامسونگ یک تولید کننده بزرگ الکترونیک در جهان است که طی سالهای اخیر به غول بازار تبدیل شده است. موفقیت آنها در سطح خود بی نظیر بوده و هر روز بیش تر و بیش تر میشود.

آیا می دانید سامسونگ در ابتدا یک توزیع کننده مواد غذایی بود، نه یک تولید کننده محصولات دیجیتال؟ آنها برنج، ماهی خشک و رشته فرنگی را به کشورهای همسایه چین و منچوری عرضه می کردند. از دهه 30 به بعد، مارک های مختلف ودکا و شراب برنج را تهیه می کردند. با رشد تجارت، به تدریج جهت و شکل ظاهری آن تغییر کرد – همانطور که اکنون لوگو معروف سامسونگ نیز تغییر کرده است.

بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی

کلمه سامسونگ به کره ای یعنی “سه ستاره”. بنیانگذار این شرکت، لی بیونگ-چول (Lee Byung-Chul)، هرگز به صراحت معنای دقیق سه ستاره را بیان نکرده است. اما شاید منظور سه پسر او بوند که همیشه قصد داشتند شرکت را به ارث ببرند و آن را جهانی کنند. شاید این ستاره ها نمادی از موفقیتی باشند که قرار بود سه پسر آن را دنبال کنند. دلیل آن هر چه بود، نشان سه ستاره بخش بزرگی از زندگی کره ای ها را گرفت و به نماد خوش شانسی تبدیل شد.

تغییرات لوگو سامسونگ از آغاز تا کنون

بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی

1-لوگو اول سامسونگ

بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی

این لوگو تقریباً شبیه یک تمبر پستی است. با فونت ، رنگ و قالب آن مانند چیزی است که دولت خود را درگیر کرده است. قاب آن را نوشته های کره ای سفید تشکیل داده اند و یک دایره روی یک مستطیلی سیاه وجود دارد. شما می توانید سه ستاره را در مرکز لوگو همراه با یک رشته گندم ببینید. گندم نشان دهنده فعالیت شرکت (توزیع محصولات کشاورزی) بود. رنگ این لوگو سیاه و سفید بود. خیلی راحت قابل چاپ بود و اندازه‌ی هر بسته بندی!

تغییر فعالیت

در اواسط قرن بیستم ، سامسونگ در تلاش بود تا فراتر از توزیع بسته های ماهی خشک و رشته فرنگی برود. و به این ترتیب به بازارهای قابل توجه و پردرآمدتری راه پیدا کند. اولین اقدام آنها مشارکت در کار بیمه و املاک بود. و به احتمال زیاد اگر جنگ جهانی دوم رخ نمیداد، سامسونگ در این زمینه پیروزی بزرگی کسب میکرد.

سامسونگ بعد از جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم در کره جنوبی بسیار سخت بود. دولت کره تصمیم گرفت از 30 شرکت سودآور مالیات کمتری بگیرد. و به این ترتیب بودجه توسعه صنعت را بهبود بخشید. سامسونگ از بیمه و دارایی فاصله گرفت و در جاده ی تولیدات الکترونیکی افتاد. جهانِ امروز قدردان این تصمیم است!

2-با تغییر فعالیت، لوگو تغییر کرد

بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی

کشورهای همسایه همگی سامسونگ را به عنوان تامین کننده ی محصولات کشاورزی میشناختند. چون این در لوگو آنها نیز نمود میکرد. پس سامسونگ در سال 1969 تصمیم گرفت با بازطراحی و تغییر لوگو، فعالیت جدیدش را نشان دهد. پس یک لوگوتایپ اسم سامسونگ به انگلیسی با نشان سه ستاره 4پَر در سمت چپش، شد لوگوی جدید سامسونگ!

سامسونگ زبان انگلیسی را در لوگوتایپ خود استفاده کرد؛ چرا که دیگر سر و کارش بازار جهانی بود! به همین منظور فونتی ساده و کاملاً شبیه فونت Helvetica را انتخاب کرد.

3-ظهور تلویزیون‌های رنگی باعث تغییر لوگو شد!

بعد از آن، در سال 1980همان لوگو قبلی سامسونگ اندکی تغییر به یک لوگو مدرن و غربی تبدیل شد. تغییراتی در تایپ فیس و همان ستاره های معروف به رنگ قرمز! اما این تغییر رنگ خیلی مهم بود. زیرا در آن سالها تلویزیونهای رنگی جای تلویزیونهای سیاه و سفید را در دنیا گرفتند.

بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی

4-لوگو سامسونگ از 1993 تا کنون

سال 1993 سالی بود که سامسونگ یک بار دیگر باید لوگو خود را تغییر میداد. لوگویی بیضی شکل، فونتی آینده نگرانه و رنگی آرام بخش! دیگر خبری از سه ستاره در لوگو نبود.

بررسی لوگو سامسونگ | از توزیع مواد غذایی تا غول تکنولوژی

مفهوم لوگو سامسونگ

بیضی آبی رنگ

بیضی آبی رنگ با لوگو تایپی سفید درونش برای اولین بار در لوگو سامسونگ ظاهر شد. ستاره های معروف سامسونگ حذف شدند. ولی بیضی آبی در اطراف اسم سامسونگ ارتباط با فضا و ستارگان را نشان میدهد که نمادی از جهان ماست. (البته در جدیدترین لوگو سامسونگ، این بیضی آبی حذف شده است.)

لوگوتایپ

هر عنصر طراحی سامسونگ، با وجود ظاهر ساده، با دقت توسط تیمی از طراحان باتجربه برنامه ریزی شده است. حذف نوار افقی “A” تصمیمی عمدی بود. این کار پویایی فونت و بلندپروازی شرکت را نشان میدهد. سامسونگ همچنین تصمیم گرفت تا قسمت کوچکی از “S” و “G” را برای انتقال ذهنیت و ارتباط باز باز بگذارد. طراحان این تصمیمات را عمداً گرفته اند زیرا این نماد تمایل سامسونگ به هر چیز جدید و کمال رشد است.

رنگ

آنها آبی را به عنوان پس زمینه انتخاب کردند. زیرا آبی یک رنگ شرکتی است و اغلب با قابلیت اطمینان ،ثبات و مسئولیت همراه است. آبی ، رنگ اقیانوس و آسمان، نشان دهنده آرامش، اعتماد به نفس و قابل اطمینان بودن است.

سخن آخر

سامسونگ از عرضه کننده نودل به تولید کننده تلویزیون 98 اینچی تبدیل شده است. سودآوری و سهم بازار آنها همیشه فوق العاده بوده است. هر کوهی که در راه این شرکت قرار گرفته باشد آنها فتح کرده اند. در حالی که همیشه فروتن و آماده ی یادگیری هستند. لوگو سامسونگ نقش بسیار مهمی در پیشرفت آن داشته است. دیگر به این ایمان پیدا کردید که اگر طراحی لوگو شرکتی به خوبی صورت بگیرد، چقدر به موفقیت نزدیک خواهید شد!

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.