تاریخچه لوگو | سیر تکامل لوگوها

همه ما می دانیم که یک لوگو پتانسیل این را دارد که دارایی بسیار قدرتمندی برای یک برند باشد. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها با لوگوی خود سریع‌تر از نامشان شناسایی می‌شوند. لوگوها همه جا در اطراف ما هستند و لوگوهای شناخته شده تقریباً توسط هر مصرف کننده ای به راحتی قابل تشخیص هستند. اما این لوگو از کجا شروع شد؟ و چگونه در طول زمان تکامل یافته است؟ در این مقاله قصد داریم به تاریخچه لوگو بپردازیم.

منشا پیدایش لوگو از کجا بود؟

مصریان باستان از اولین کسانی بودند که در حوالی 3200 سال قبل از میلاد به استفاده از نمادها پرداختند. پس منشاء لوگو را می توان به مصریان باستان بازگرداند. آن‌ها ابتدا از هیروگلیف برای علامت‌گذاری و شناسایی دارایی‌های خود استفاده می‌کردند، تا زمانی که در قرون وسطی از تصاویر گرافیکی مانند نشان‌ها برای تمایز بین وضعیت اشراف مختلف استفاده می‌شد.

حدود 1000 سال بعد، یونانیان باستان نیز شکل خطی خود را توسعه داده بودند که به خط B معروف بود، که شامل حدود 87 علامت هجایی و بیش از 100 علامت ایدئوگرافیک بود که نماد اشیاء یا کالاهای مختلف بود.

در واقع، کلمه “لوگو” که مخفف “لوگوتایپ” است، از یونان باستان -lógos به معنای “کلمه، گفتار” و túpos به معنای “علامت، نقش” آمده است.

تاریخچه لوگو

در قرون وسطی، در میان طبقه اشراف، خانواده‌های نجیب زادگان مشتاق بودند تا خود را با آرم‌های خاص خود که به عنوان تاج‌های هرالدیک یا نشان شناخته می‌شد، شناسایی و از دیگران متمایز کنند.

در اواسط قرن دوازدهم در میدان نبرد به عنوان یک راه مفید برای شناسایی افراد سلطنتی قرون وسطایی که در غیر این صورت زیر زره خود غیرقابل تشخیص بودند، شروع شد.

لوگو، نشانی برای بی سوادهای قرون وسطی

در تاریخچه لوگو میبینیم که در قرون وسطی مغازه ها به استفاده از لوگو روی آورده بودند. به گفته T Signs، جدای از اشرافیت، بیشتر اروپای قرون وسطی بی سواد بودند، بنابراین فروشگاه ها تابلوهایی را برای شناسایی کالاها یا خدماتی که ارائه می دهند آویزان می کردند.

در سال 1389، ریچارد دوم، پادشاه انگلستان قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کارخانه‌های آبجوسازی باید تابلویی را در بیرون نصب کنند. این به عنوان یک اقدام ایمنی تلقی می‌شد، زیرا در این دوره، آب همیشه برای نوشیدن مناسب نبود، و الکل جایگزین معمولی بود، بنابراین تابلوها برای کمک به بازرسان عبوری در نظر گرفته شده بود.

برای متمایز کردن خود از رقابت محلی، میخانه‌ها ترجیح دادند از تصاویر هرالدیک مانند اژدهای سبز یا شیر قرمز استفاده کنند – و اینها به نام‌هایی تبدیل می‌شوند که به مشتریان اجازه می‌دهد وفاداری به برند را به آبجوساز مورد علاقه‌شان توسعه دهند.

در واقع، به نظر می رسید که آبجوسازان در مورد لوگوها پیشتاز بودند. به گزارش 1000 Logos، آبجوسازی بلژیکی Stella Artois یکی از اولین شرکت هایی است که در سال 1366 از لوگو استفاده کرد. اشاره به آن تاریخ تا به امروز بر روی لوگوی آن باقی مانده است.

تاریخچه لوگو مدرن

عصر کنونی طراحی لوگو در دهه 1870 با اولین لوگوی انتزاعی، مثلث قرمز Bass آغاز شد. به لطف معرفی چاپ رنگی و صنعت تبلیغات، لوگوها برای برندهایی ضروری شدند که می‌خواستند برای مشتریان بالقوه خاطره‌انگیز باشند.

لوگوی Chase (در زیر)، که در سال 1960 توسط Chermayeff & Geismar ساخته شد، راه را برای طراحی لوگوی مدرن هموار کرد.

سیر تکامل لوگوها

لوگوهای امروزی با لوگوهای هزاران سال پیش بسیار متفاوت هستند. با تغییرات تدریجی در فرهنگ‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای مصرف‌کننده، لوگوها باید در طول زمان تطبیق داده شوند.

پیشرفت‌های فناوری همچنین باعث می‌شود که نقش لوگوها در فرهنگ ما تکامل یابد. می‌توانیم ببینیم که چگونه طراحی لوگو از پیچیدگی به سادگی تغییر کرده است.

طراحی لوگو موثر

هدف از طراحی یک لوگوی معتبر برای یک برند باید ایجاد یک نشان لوگوی منحصر به فرد و ساده باشد که هم قابل تشخیص باشد و هم به راحتی قابل تشخیص باشد. امروزه، یک لوگوی مناسب هم در طراحی و هم از نظر کاربرد انعطاف پذیر است و به طور ایده آل می تواند به تنهایی بایستد. هرچه لوگو ساده‌تر باشد، در دنیای مدرن راحت‌تر قابل تشخیص است.

لوگوی اپل را به عنوان مثال در نظر بگیرید: این لوگو به عنوان لوگوی ساده و متمایز امروزی شروع نشد. این به این دلیل است که طراحی لوگوی رنگین کمان اپل به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر بود که می‌توانست آن را برای تکمیل هر روند معاصر در هر زمان تغییر دهد. همچنین نیازی به همراه داشتن نام “Apple” ندارد و به آن اجازه می دهد به تنهایی بایستد.

اهیمت لوگوها درعصر بصری

ما در عصر بصری زندگی می کنیم و تصاویر و ویدئو برای مصرف کنندگان اهمیت بیشتری پیدا می کنند. این می تواند به عوامل متعددی برگردد. مانند سبک زندگی پرمشغله یا تغییر در مصرف محتوای رسانه های اجتماعی. اگر “یک تصویر هزاران کلمه را ترسیم کند”، می توانیم ببینیم که یک لوگو چگونه معنای خود را حفظ می کند. یک تصویر از یک لوگو می تواند خیلی بیشتر از کلمات واقعی نام یک برند بگوید، زیرا به سرعت در دنیای مدرن تصاویر بصری در بین مصرف کنندگان طنین انداز می شود.

لوگو و برند

در حالی که هدف یک لوگو برقراری ارتباط است، هدف یک برند شناسایی است. یک لوگو ممکن است فقط نماد چیزی باشد که نشان می دهد، اما همچنین به یک برند معنی می بخشد زیرا نماد ارزش های آن برند است.

لوگوی اپل را دوباره به عنوان مثال در نظر بگیریم: اگر قبل از وجود شرکت آن را ببینیم، هیچ واکنش احساسی نسبت به آن نخواهیم داشت. بنابراین امروزه، در حالی که ممکن است یک لوگو قدرت بیشتری نسبت به نام برندی که نشان می دهد داشته باشد، هنوز هم قبل از هر چیز یک نمایش بصری یا نماد هویت آن برند است.

لوگو در تعیین هویت بصری برند شما اساسی ترین نقش را دارد. پس در انتخاب تیم طراحی دقت لازم را داشته باشید.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.