تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال : تکنیک فومو FOMO بازاریابی دیجیتال

تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال : تکنیک فومو FOMO

بازاریابی دیجیتال درصورتی که بودجه زیادی ندارید می تواند یک چالش باشد ، اما صاحب مشاغل کوچک برای جذب و نگهداری مشتری بسیار زیادی دارد. افزایش بازاریابی دیجیتال ، کار صاحب مشاغل کوچک را در یافتن راهی برای جذب خریدار آگاه آسان کرده است. در این مقاله قصد داریم تا به یکی از مهمترینِ این تکنیک ها، یعنی تکنیک فومو بپدازیم.

فومو به چه معناست؟

در تکنیک‌های بازاریابی، فومو بسیار کارآمد و موثر است. اما فومو به چه معناست؟ در واقع FOMO مخفف fear of missing out است. یعنی ترس از دست دادن. همه ی ما با ترس از دست دادن یک موقعیت عالی و شگفت انگیز آشنا هستیم. یک بازاریاب باهوش و حرفه ای از این ویژگی مشتریان استفاده میکند و آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. حتما شما بارها و بارها در این دام فروشندگان افتاده اید در حالیکه هرگز هم متوجهش نشدید.

تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال : تکنیک فومو FOMO

برای استفاده از این تکنیک ابتدا شما باید دقیقاً بفهمید بازاریابی FOMO چیست و چگونه می توانید آن را اعمال کنید. در این مطلب ، ما در مورد این اصطلاح و جزئیات 10 تکنیکی را که می توانید از طریق فومو استفاده کنید به شما آموزش میدهیم.

بازاریابی فومو یعنی چه؟

بازاریابی FOMO به پیام رسانی اشاره دارد که تمایل مصرف کنندگان را برای استفاده از هر فرصتی قبل از آنکه از دستش بدهند جلب می کند. بسیاری از افراد ترجیح می دهند یک خرید هیجانی و سریع انجام دهد تا اینکه بعداً از اقدام نکردنشان پشیمان شوند. روانشناسی موجود در بازاریابی FOMO به این دلیل کار می کند که ما یک گونه خطرناک هستیم. در برخی موارد ، اجتناب از خطر به معنای پس انداز خرید است زیرا ما می ترسیم پول خود را پشت سر چیزی قرار دهیم که انتظارات ما را برآورده نکند. با این حال ، جلوگیری از خطر همچنین می تواند به معنای جلوگیری از احتمال پشیمانی از یک فرصت باشد.

مثلاً شما در فکر خرید ماشین هستید. شما یک ایده کلی درمورد نوع وسیله نقلیه و میزان پولی که میخواهید هزینه کنید، در ذهن دارید. ناگهان ، تبلیغات فیس بوک را مشاهده می کنید که از تبلیغات گسترده در نمایندگی محلی خود خبر می دهد. شما دقیقاً ماشین مورد نظر خود را می بینید. شاید هنوز تصمیم قطعی برای خرید نداشته بودید ، اما اکنون FOMO شما به شدت بالا میرود. شما می ترسید که این فرصت را دست دهید زیرا ممکن است هرگز دوباره نشان داده نشود. این بازاریابی FOMO است.

شما نیز به عنوان مسئول یک برند و یا یک بازاریاب با استفاده از چند تکنیک امتحان شده و درست که در زیر به آنها خواهیم پرداخت ، می توانید FOMO را به طور حرفه ای اعمال کنید.

چند تکنیک مؤثر فومو در بازاریابی دیجیتال

فومو فقط مختص به فروشگاهها نمیشود بلکه در بازاریابی دیجیتال نیز کاملاً قابل اجرا است. ما در ادامه به چند تکنیک فومو و نمونه هایی از آن اشاره خواهیم کرد.

محدودیت زمانی دقیق تنظیم کنید

هیچ چیزی اندازه ی محدودیت زمانی در بازاریابی تاثیرگذار نیست. ما از همان کودکی مشروط به رعایت ضرب الاجل ها هستیم و تحت فشار زمانی، تصمیم خرید می گیریم. نکته ی مهم این است که شما باید محدودیت زمانی خود را رعایت کنید. آن را مدام تمدید نکنید، زیرا مشتریان شما خواهند فهمید که آنها را فریب داده اید. این برای اعتبار برند شما بد است. یک صفحه از کتاببلک فرایدی و سایبر ماندی بگیرید و به مخاطبان خود معامله ای را بدهید که نمی توانند آن را از دست بدهند ، مثلا 20 درصد تخفیف محبوب ترین محصول شما در صورت سفارش در 48 ساعت. پیشنهاد را از طریق ایمیل ، رسانه های اجتماعی و سایر کانال ها منتشر کنید. همچنین میتوانید پیشنهاد خود را در وب سایت خود قرار دهید. روی آن نیز انیمیشنی تنظیم کنید تا بیشتر جلب توجه کند.

تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال : تکنیک فومو FOMO

استفاده از یک فرد مشهور و معتبر و یا اینفلوئنسر

وقتی شخصی با نفوذ یا شهرت (حتی در شبکه های اجتماعی) در مورد محصول شما صحبت می کند ، نقل قول از آن شخص می تواند کمک قابل توجهی به کمپین بازاریابی FOMO شما کند. شما به یک چهره مشهور در سطح خیلی بالا نیز احتیاج ندارید – اگرچه باشد هم بهتر است. اینفلوئنسرها بر مکالمات در شبکه های اجتماعی مسلط هستند. طبق نظرسنجی اخیر بین شبکه های اجتماعی، اینستاگرام (به لطف اینفلوئنسرها) مؤثرترین پلتفورم برای رساندن پیام شما به مشتریان است.

تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال : تکنیک فومو FOMO

اگر قصد دارید بازاریابی FOMO را با بازاریابی دیجیتال تأثیرگذار ترکیب کنید، مطمئن شوید که اکنون جایگاه خوبی در Instagram دارید. اگرچه به یاد داشته باشید که وقتی اینفلوئنسرها پیام برند شما را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند ، می توانید از نقل قول های آنها در بازاریابی خود استفاده کنید. آنها را در صفحات فروش و مکانهای دیگری که مخاطب شما آنها را می بیند قرار دهید. آنها حتی موضوعات عالی را برای بازاریابی از طریق ایمیل ایجاد می کنند.

پوز بدهید

بله درست است. شما باید پوز بدهید. مثلا یک رستوران معروف و پر طرفدار، پارکینگش را گونه ای طراحی کرده که در ملإ عام است. همه ی مردم با دیدن ماشین های پارک شده که به آن رستوران رفتند هیجان زده میشوند و میفهمند این رستوران غذای خوبی دارد. پس اگر به این رستوران نروند، موقعیت خوبی را از دست خواهند داد.

بنابراین ، چگونه این مفاهیم را در بازاریابی دیجیتال به کار می گیرید؟ لوگوی برندهای محبوبی که مشتری شما بودند را در صفحه ی خود قرار دهید. اگر شخص یا شرکت معروفی اسم شما را آورده آن را نیز چه (تصویر و چه ویدئو) در وب سایت و یا صفحه ی خود در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. تمام مدارک، گواهی ها و لوح های تقدیری که دریافت کردید را نیز باید منتشر کنید. به این ترتیب در ذهن مشتری این ترس را ایجاد میکنید که اگر از شما بگذرد، بهترین موقعیت زندگی اش را از دست داده است.

پیشنهاد ویژه در مهلت محدود اعلام کنید

در مورد تخفیف های شگفت انگیز در زمان محدود صحبت کردیم. اما فومو فقط محدود به همین تخفیف های مناسبتی و مدت محدود خلاصه نمیشود. مثلا دلیوری رایگان برای خرید بیش از یک مبلغی میتواند پیشنهاد خوب باشد. اما یک تکنیک خیلی حرفه ای تر که توسط برندهای محبوب ارائه میشود، قطعا جواب خواهد داد.

مثلا استارباکس را به خاطر بیاورید. همیشه موقع سال نو که میشود به مدت یک هفته، یک نوشیدنی جدید ارائه میدهد. یعنی در کل سال فقط همین یک هفته. من به عنوان مشتری، با شنیدن خبر این “فقط یک هفته” برای خرید این نوشیدنی تحریک میشوم. چرا؟ چون ترس از این دارم که فرصت امتحان کردن این نوشیدنی خاصِ عرضه محدود را از دست بدهم. پس برای خریدش درنگ نمیکنم. همین ترفند فوموی استارباکس باعث فروش فوق العاده ی این محصولش در شبهای سال نو مشود.

تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال : تکنیک فومو FOMO

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.