نیچ مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ بازاریابی دیجیتال

نیچ مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ و یا به طور کلی مارکتینگ، انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد. یکی از آنها نیچ مارکتینگ (niche marketing) است که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ نوعی بازاریابی هدفمند است. بر روی یک محصول یا نیاز خاص از بازار تمرکز دارد که پتانسیل بالایی برای ارتباط با یک محصول یا خدمات دارد. به زبان ساده تر، بخش حاشیه ای و کوچک بازار، که مخصوص آن افرادیست که نتوانستند نیاز خود را در فروشگاههای بزرگ پیدا کنند. پس هم کالا و خدمات نیچ مارکتها محدود و خاص است و هم مشتری هدفشان در جامعه ی محدود و ویژه ای قرار دارند.

مثلاً یک فروشگاه را تصور کنید که تصمیم میگیرد صرفاً لباس یا محصولات سالمندان را به فروش برساند. کارخانه لبنیاتی که تمرکزش بر تولید شیر نارگیل است.پس در واقع میتوان از نیچ مارکتینگ، بازاریابی تخصصی نیز یاد کرد.

نیچ مارکت چه ویژگی هایی باید داشته باشد

  • مهمترین ویژگی، کوچک بودنشان نسبت به یک بخش یا سگمنت مشخصی از بازار است. اما این تنها ویژگی این مارکت به حساب نمی اید.
  • باید طوری باشد که پتانسیل رشد در آن وجود داشته باشد.
  • اندازه‌شان در حدی باشد که موجب سودآوری شود.
  • رقیب واقعی و قدری در آن حیطه نباشد؛ یا حداقل رقیبی اگر بود، شما بتوانید متمایز از آن عمل کنید.
  • محصولات و یا نیازهایی در این سگمنت وجود داشته باشد، که تا به حال به چشم دیگران نیامده و یا نتوانستند تامینش کنند.
  • قابلیت خرید محصول شما وجود داشته باشد. گاهی به یک نیچ مارکتینگی پرداخته میشود که افراد اصلاً حاضر به خرید آن نیتسند.

مزایای نیچ مارکتینگ

مزایای مختلفی برای این نوع بازاریابی وجود دارد. یکی از آنها نبود یا وجود اندک رقیبان در این مارکت است. پس این مارکت در واقع رهبر بازار است و از انحصار قیمت برخوردار است. فواید دیگر رابطه قوی با مشتریان است زیرا این شرکت در یک بخش کوچک فعالیت می کند ، روابط بین شرکت و نام تجاری قویتر می شود که این نیز کلید وفاداری مشتری است. مشاغل خاص اغلب مشاغل با حاشیه بالا هستند. مشتریان بد نیست اندکی هزینه اضافی بپردازند ، زیرا آنها فقط قادر به دریافت این خدمات در آن شرکت یا با نام تجاری آن هستند.

چند ایده ی نیچ مارکتینگ

کشور خودمان را در نظر بگیریم. برای مثال فرض کنید شما قصد به راه انداختن یک فروشگاه نیچ مارکت را دارید. باید به یک نوآوری فکر کنید. باید نیاز جامعه هم در نظر بگیرید، هم امروز و هم آینده! با توجه به اینکه جمعیت ایران به زودی جمعیت پیری خواهد شد، راه اندازی نیچ مارکت مربوط به فروش محصولات سالمندان میتواند فکر خوبی باشد. چند سال آینده را در نظر بگیرید که سالمندان زیادی در کشور برای خرید محصولات نیازمندشان دیگر وقت و حوصله ی سر زدن به فروشگاههای بزرگ و شلوغ سر بزنند. فروشگاهی تخصصی، آرام و ویژه ی سالمندان نیاز این قشر از جامعه ی ماست.

این را در فضای دیجیتال هم میشود اعمال کرد. مثلاً سایتهای تخصصی فروش محصولات؛ محصولات ویژه ی کودکان، خدمات بانکی ویژه ی بازنشستگان. و یا حتی فروش جی پی اس مخصوص پتها. و هزران ایده ی جالب دیگر که با سر زدن به هر شرکت یا فروشگاه میشود موارد تخصصی از آن بیرون کشید.

نیچ مارکتینگ

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.