ROI در بازاریابی چیست؟ | نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه میشود؟ بازاریابی دیجیتال

ROI در بازاریابی چیست؟ | نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه میشود؟

هدف افراد برای تبلیغات و بازاریابی، بازگشت سرمایه و سودآوری است. شما چه به عنوان هزینه و چه به عنوان سرمایه گذاری به تبلیغات نگاه کنید، به هر حال منتظر دریافت نتیجه ای مثبت هستید. به زبان ساده تر بخواهیم بگوییم، ROI یا نرخ بازگشت سرمایه، سنجش نرخ سود به دست آمده نسبت به هزینه ی پرداختی (مثلاً در یک کمپین تبلیغاتی) است. در بازاریابی دیجیتال نیز به همین صورت است. ROI مخفف سه واژه ی ” Return On Investment” به معنای “بازگشت سرمایه” است.

چرا ROI مهم است؟

شما اگر صاحب یک کسب و کار بزرگ باشید، میلیونها تومان، و شاید هم میلیارد، خرج بازاریابی میکنید. ممکن است ابتدای کار هیچ مشکلی هم با این قضیه نداشته باشید و خیلی هم به ROI(نرخ بازگشت سرمایه ) اهمیتی ندهید. -که البته کار اشتباهی است- اما وقتی کسب و کار شما کوچک باشد و سرمایه شما هم محدود، به ازای هر هزارتومانی که تبلیغ میکنید انتظار سود دارید. در واقع این میزان بازگشت سرمایه برایتان بسیار حائز اهمیت است. وگرنه به زودی ورشکست خواهید شد.

پس شما به کمک ROI میتوانید ببینید هزینه های تبلیغاتی شما چه نتیجه ی به دنبال داشته است. همچنین از این طریق میتوانید عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را بسنجید.

محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه

همانطور که گفتیم، نرخ بازگشت سرمایه از نسبت سود حاصل به کل هزینه ی پرداختی شما برای تبلیغ به دست می آید. چون این عدد همیشه به درصد بیان میشود باید نتیجه ی تقسیمِ گفته شده را در 100 ضرب کنید.

ROI در بازاریابی چیست؟ | نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه میشود؟

خب همانطور که پیداست، فرض کنید اگر درآمد شما با سرمایه گذاریتان(اینجا هزینه در کمپین تبلیغاتیفرض شده است) یکی باشند، یعنی صورت کسر صفر شود، در این صورت ROIشما نیز صفر خواهد شد. پس نتیجه میگیرید که این سرمایه گذاری برای شما مفید نبوده است. حالا هرچه عدد در صورت کسر بالاتر رود، ROI هم عدد بیشتری خواهد شد. پس نتیجه میگیرید که سرمایه گذاری شما مؤثر بوده است.

کاربرد نرخ بازگشت سرمایه

خب بعد از محاسبه ی نرخ بازگشت سرمایه، برویم سراغ کاربردهای آن و ببینیم در بازاریبابی به چه دردی میخورد؟

اول اینکه وقتی ROI را محاسبه کردیم، میفهمیم از سرمایه گذاری مان چقدر نتیجه ی مثبت گرفته ایم! هر چه این درصد ROI بیشتر باشد، مشخص میشود که سرمایه گذاری ما جواب داده است. پس سود خوبی هم به دست آورده ایم.
از دیگر کاربردهای ROI وقتی است که می‌خواهید محصول جدیدی به بازار عرضه کنید. (بسته به شرکت شما، میتواند سرمایه گذاری شما در جهت قراردادن امکانات یا خدمات جدید نیز باشد).بعد از سرمایه گذاری، می‌خواهید ببینید این سرمایه گذاری بر روی محصول جدیدتان چقدر سوددهی خواهد داشت. پس بعد از عرضه، میزان سوددهی را با ROI محاسبه میکنید. سپس نتیجه میگیرید که آیا این محصول جدید برای شما صرفه ی اقتصادی دارد که دوباره اقدام به عرضه اش کنید یا نه.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.