سئو چیست؟ همه چیز در مورد سئو که باید بدانید! سئو

سئو چیست؟ همه چیز در مورد سئو که باید بدانید!

سئو چیست؟ این سوالی است که شاید برای اولین بار که با این واژه رو به رو شده باشید، برای شما پیش آمده باشد. در این مقاله به بررسی کامل سئو خواهیم پرداخت و از سیر تا پیاز سئو و تاثیرات ان را برای شما بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان سئو با ما تماس بگیرید یا درخواست مشاوره رایگان داشته باشید.

سئو مخفف چیست؟

سئو مخفف چیست؟

سئو به زبان انگلیسی SEO می باشد. تلفظ درست ان در کل اس ای او می باشد ولیکن در حال حاضر بسیاری ان را ایرانیزه کرده و آن را سئو می خوانند. SEO مخفف Search Engine Optimization می باشد که معنی فارسی آن بهبود نتایج جستجو می باشد. البته بسیاری بر این عقیده هستند که به تازگی می توان SEO را به صورت Search Experience Optimization نیز تفسیر کرد که این کلمه نیز به معنی بهبود تجربه کاربری در موتور های جستجوست. البته این امر به دلیل تاکید بر تجربه کاربر از سایت شماست. ولی در اصل و اصالتا معنی اول می باشد.

سئو چه کمکی به ما می کند؟

سئو یا اس ای او به ما کمک می کند که بتوانیم جایگاه بهتری در گوگل داشته باشیم. حال سوال برای شما ایجاد می شود که ایا سئو موتور های جستجو را دور می زند؟ باید این مورد را در ذهن داشته باشید که سئو یک راه برای دور زدن موتور های جستجو نیست و راهی است که شما بتوانید به همان اندازه که خوب هستید در گوگل و موتور های جستجو نمایش داده شود.

شاید منظور از این جمله را متوجه نشده باشد! شما با سئو یا اس ای او روش هایی بنیادینی را استفاده می کنید که به بالا رفتن رنکینگ سایت شما در گوگل کمک می کند. این بخش به این معنی است که سایت شما باید خوب کار کند و حال در کنار رقبا به خوبی در رنک بالا قرار گیرید. در ادامه یک مثال بیان خواهیم کرد.

مقایسه سئو با یک شرکت!

شما یک شرکت فرش هستید! برای این که در بازار بتوانید فروش خوبی داشته باشید باید کیفیت و نقش فرش خوبی داشته باشید! در صورتی که کیفیت خوبی نداشته باشید و فقط بازاریابی خوبی انجام دهید قطعا فروش شما کم خواهد بود. در صورتی هم که کیفیت بالایی داشته باشید و بازاریابی خوبی نداشته باشید ، مجدد فروش بدی خواهید داشت. بنابراین موفقیت شما در تولید با کیفیت و بازاریابی خوب است.

حال این مورد در مورد سایت شما هم صادق است. در صورتی که سایت شما به خوبی باشد ولی از نظر سئو مناسب نباشد در نتیجه در گوگل در مقایسه با رقبا در نتایج پایین تری نمایش داده می شود و در صورتی که کیفیت خوبی نداشته باشید و سئو کلاه سیاه، با دور زدن موتور های جستجو انجام شود، عاقبت جریمه خواهید شد و برای همیشه باید از گوگل و موتور های جستجو خداحافظی کنید.

تاریخچه سئو چیست؟

تاریخچه سئو چیست؟

اولین سایت در سال 1991میلادی (سال 1370 شمسی ) ایجاد شد. شاید بتوان شروع سئو را از این تاریخ دانست اما مسئله اصلی سئو زمانی ایجاد شد که به سرعت سایت های مختلفی ایجاد شدند. پس از این سال در سال 1993 میلادی (سال 1372 شمسی) موتور جستجوی Excite برای اولین بار سایت ها را بر اساس میزان کلمه ی کلیدی داخل ان ها رتبه بندی نمود.

کمی بعد از ان در سال 1994 میلادی(سال 1373 شمسی) یاهو،  Alta Vista و پس از ان BackRub (گوگل) در سال 1997 میلادی (سال 1376 شمسی) وارد بخش سئو و راحتی یافتن نتایج جستجو شدند. در این بخش از چرخه سئو بود که بسیاری از بازاریابان برای یافتن نتایج بالاتر رو به مطالب با کلمات کلیدی زیاد و تگ ها اوردند و همچنین از بک لینک ها جعلی استفاده نمودند.

برای ماشهده کامل تاریخه سئو می توانید این مطلب را مشاهده کنید: تاریخچه سئو : از شروع تا امروز | پنالتی شدن bmw و دستگیری متخلفان توسط امریکا

پس از این دوران گوگل به عنوان یک موتور جستجو، اقدام به رتبه بندی سایت ها بر اساس مطالب و سایت های ارزشمند نمود. که این مورد با الگوریتم های مختلف تا به امروز نیز ادامه داد.

هدف سئو چیست؟

همانطور که تا به اینجا با سئو و تاریخچه سئو آشنا شدید، متوجه شدید که کار سئو کمک به سایت ها برای قرار گرفتن در نتایج بالای نتایج گوگل است. اما با استفاده از خواندن الگوریتم های موتور های جتسجو! حال چگونه می توان از الگوریتم موتور های جتسجو سر در اورد؟ این چیزی است که در بخش بعدی این مطلب به ان می پردازیم.

خب حالا که نتایج شما در بالای گوگل قرار گرفت چه سودی برای کسب و کار شما دارد؟ پاسخ ساده است! بیش از 60 درصد کلیک های جستجو کنندکان در صفحه اول گوگل و سه نتیجه اول ان است. در صورتی که شما در این نتایج باشید، فروش شما و … افزایش پیدا می کند ولیکن در صورتی که در صفحات دوم به بعد باشید، حتی کاربر از وجود شما با خبر نمی شود.

هدف سئو را به صورت خلاصه، می توان به صورت زیر بیان کرد:

  1. حضور در نتایج اول و صفحه اول گوگل
  2. افزایش کلیک سایت شما
  3. افزایش برندینگ
  4. افزایش فروش کالا یا خدمات
  5. افزایش درآمد شما

جستجو های خود را به یاد آورید!

اگر جستجو های خود را به یاد اورید حتما متوجه می شود که اکثر کلیک های شما در گوگل در صفحه اول گوگل بوده است و حتی در سه نتیجه اول! پس متوجه شده اید که صفحه اول بودن چقدر مهم است!

آمار کلیک گوگل در نتایج جستجو برای سئو! کمی بیشتر بدانیم!

1- میزان کلیک یا CTR نتیجه ی اول گوگل 46.9 درصد است.

میزان کلیک کاربران بر روی نتایج گوگل سئو

2- میزان کلیک نتیجه اول صفحه اول نسبت به نتیجه ی دهم 10 برابر بیشتر است.

میزان کلیک بر روی نتایج اول تا 100 گوگل

3- میزان کلیک جایگاه 7 تا 10 تقریبا با نتیجه 10 برابر است و تغییر در این قسمت یعنی تغییر از جایگاi 10 به 7 تفاوتی برای شما نخواهد داشت.

4- تغییر 1 پله ای در نتایج جستجو تقریبا 30 درصد به میزان کلیک شما کمک می کند. البته این بسته به جایگاهی که قرار دارید، خواهد داشت. برای مثال جایگاه 10 به 9 تغییر چشمگیری نخواهد داشت ولی از رتبه 2 به یک امدن تغییر زیادی در کلیک شما خواهد داشت.

تاثیر تغییر رتبه گوگل در میزان کلیک کاربرا در سئو

الگوریتم های موتور های جستجو چه هستند و چگونه کار هر کدام را بفهمیم؟

حال که تا این قسمت مقاله با ما هستید حتما برای شما سوال پیش امده است که چگونه الگوریتم های مختلف گوگل را متوجه شویم و از در راستای آن ها اقدام کنیم.

الگوریتم های هر روز در حال تغییرند ! پس فقط تجربه می تواند بخشی از الگوریتم ها را بیابد!

همانطور که گفته شد تجربه در سئو بسیار مهم است! گوگل همان شرکت نوپای سال 1996 و 1997 نیست که الگوریتم را سالانه تغییر دهد. الگوریتم های گوگل ممکن است ماهانه و حتی روزانه تکمیل شود! دلیل این است که گوگل فقط به دلیل نتایج مرتبط در صدر است و اگر نتایج نامربوط نمایش دهد مانند یاهو باید به فکر کار دیگر باشد!

در حال حاضر بسیاری از الگوریتم ها وجود دارند که مانند پاندا، گورخر و … تمامی این موارد توضیحاتی دارند که در مطلبی جداگانه در مورد همه ی آن ها صحبت خواهیم کرد. ولیکن مهم ان است که بدانید که الگوریتم ها در حال تغییرند! قطعا الگوریتم سال 2010 بدون تغییر نمانده و تغییرات بسیاری داشته است. انچه شما باید بدانید این است:

سئو کلاه سیاه استفاده نکنید و با اصول اولیه و کاربر محور سئو را انجام دهید!

در صورتی که سئو شما کاربر محور باشد، با هر تغییری در الگوریتم موتور های جستجو، سایت شما در ابتدای نتایج خواهد ماند اما با استفاده از روش های کلاه سیاه نه شما کاربر خواهید داشت نه گوگل را و در نهایت گوگل را دشمن شماره یک سایت و کسب و کار خود خواهید دید.

سئو چقدر طول می کشد؟

زمان سئو بستگی به عوامل مختلفی دارد اما باید بدانید که سئو زمان زیادی می طلبد. در صورتی که سئو به خوبی انجام گیرد ممکن است حتی در ماه های اول نتیجه عکس داشته باشد و گوگل شما را پایین تر نمایش دهد اما پس از چند ماه بازی عوض شده و نتایج خارق العاده ان را می بینید.!

همانطور که متوجه شدید پس از شروع سئو شما نتایج را به سرعت نمی بینید به همین دلیل است که سئو نیاز به تجربه دارد و این کم بودن سرعت نیز یک الگوریتم گوگل است. وقتی شما سریع تغییرات را مشاهده کنید می توانید الگوریتم های مختلف گوگل را متوجه شوید اما در صورتی که تغییرات پس از چند ماه نمایش داده شود شما نمی توانید متوجه شوید که رتبه خوب حال حاضر به چه دلیل است و به این صورت الگوریتم های جدید گوگل دیرتر فهمیده شده و برخی کاربران نمی توانند به راحتی از سئو کلاه سیاه استفاده کنند.

هوش گوگل و ربات های گوگل را به چالش نکشید زیرا آنها کار خود را به خوبی بلدند!

بخش های مختلف سئو چیست؟

  • سئو تکنیکال
  • سئو داخلی
  • سئو خارجی

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال سئو مربوط به کد نویسی و بخش های تخصصی سایت است. از جمله سرعت و استفاده از تگ های مناسب و … . این بخش سئو، بخش پایه است و بدون ان بقیه بخش ها بسیار تحت تاثیر قرار می گیرند.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی به معنی انتخاب کلید واژه های مناسب برای فعالیت شما و تلاش برای تولید محتوا مناسب و با استراتژی برای افزایش سئو داخلی است. در این بخش به انتخاب نام، انتخاب دسته ها و … پرداخته می شود. می تونید مقاله سئو on page یا سئو داخلی چیست؟ هر آنچه باید بدانید! را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی به روش ایجاد بک لینک، فعالیت در سوشال مدیا همچون فیسبوک و … ، خرید ریپورتاژ اگهی و … می پردازد. این بخش به عوامل خارجی سایت شما می پردازد به همین دلیل به ان سئو خارجی یا off page گفته می شود.

سوالات متداول

سئو مخفف چیست؟

SEO مخفف Search Engine Optimization می باشد. که به معنی بهبود در موتور های جستجو است.

چه زمانی سئو به وجود امد؟

تقریبا سئو در سال 1373 شروع شد البته بسیار ابتدایی و نه به این پیچیدگی امروزه!

الگوریتم های گوگل چگونه تغییر می کنند؟

الگوریتم های گوگل روزانه، ماهانه و حتی سالانه تغییر می کنند و این مورد اطلاع رسانی نمی شود.

هدف سئو چیست؟

هدف سئو قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول گوگل و در نتایج ابتدایی گوگل است!

آمار کلیک بر روی اولین نتیجه گوگل چقدر است؟

46 درصد از کاربران بر روی نتیجه اول گوگل کلیک می کنند و نتیجه ی خود را می یابند.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه به شما کمک می کند با دور زدن گوگل سریع تر در گوگل بالا بیایید. اما این روش ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا در نهایت گوگل متوجه شده و سایت شما جریمه می شود.

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.