مهمترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل

استفاده از مهمترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن باعث می شود که اپ شما در 90 روز اول بتواند کاربران بیشتری را نگه دارد و کاربران پس از نصب ان را پاک نکنند. همچنین از گیج شدن کاربران خود جلوگیری کنید.

در سال 2017، بیش از 91 میلیارد برنامه از اپ استور iOS و گوگل پلی دانلود شده است. ابا این تعداد دانلود و داشتن یک میانگین، می توان به این نتیجه رسید که هر فرد در کره زمین، تقریبا 13 برنامه دانلود کرده است. اما با این وجود، تعداد اپلیکیشن های در استور های گوگل و اپ استور بسیار است. به همین منظور در اخرین آمار 57 درصد از کاربرانی که اپلیکیشن را نصب می کنند، دیگر به سراغ ان نمی روند. این میزان پس از 90 روز به 71 درصد می رسد. این به این معنی است که فقط 29 درصد از کاربرانی که اپلیکیشن را نصب می کنند، می توانند کاربر ما باشند. البته این امار یک امار میانگین است و ما باید تلاش کنیم که این نرخ تبدیل را افزایش دهیم.

در این حین بسیاری از کاربران، به دلیل سرعت کم یا تبلیغات بسیار، بازی را بسته و دیگر باز نمی کنند. ان ها می دانند که اپ های مشابه بسیاری می توانند دانلود کنند و همچنین در صورتی که اپلیکیشن مورد نظر را پاک کنند، می توانند مجدد ان را نصب کنند. تنها زحمت طراحان و یا تولید کننده اپلیکیشن است که در این مرحله از بین می رود.

اما حال پاسخ به این سوال بسیار مهم است که چرا بسیاری از برنامه ها شکست می خورند؟ تفاوت برنامه هایی که درآمد ها نجومی دارند با برنامه های شکست خورده چیست؟

پاسخ بسیار ساده است. تفاوت در رعایت اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و همچنین دوری از اشتباهات طراحی اپلیکیشن است.

اصل 1: اولین استفاده کاربر از اپ را فراموش نکنید!

اولین نگاه به اپلیکیشن بسیار مهم است. در اپلیکیشن و بازی های موبایل، اولین استفاده بسیار مهم است. اولین استفاده است که موفقیت یا عدم موفقیت اپلیکیشن شما را نشان می دهد. کاربران در فضای مجازی بسیار کم تحمل هستند. بهترین اپلیکیشن ها، اپ هایی هستند که بتوانند به سرعت قابلیت های خود را به کاربر نمایش دهند.

تور های آموزش اپلیکیشن نباید باعث شود که این تجربه طولانی شود و کاربر در حین تور اموزشی اپ یا بازی، اپلیکیشن شما را ببندد. به همین منظور باید تعادل خوبی بین نمایش قابلیت های اپ خود به کاربر و راهنما برقرار کنید. یک تعادل که با تست های بتا اولیه قابل اندازه گیری خواهد بود.

این یک مرز باریک است و شما باید تشخیص دهید که ایا اپلیکیشن من یا بازی موبایل من برای مرتبه اول چگونه است؟ ایا حوصله سر بر و خسته کننده است یا کاربر را جذب می کند! این اولین اصل از اصول اولیه طراحی اپلیکیشن است. به فکر کاربر باشید!

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل

اصل 2: طراحی اپلیکیشن باید با هدف باشد!

طراحی اپلیکیشن همچون بسیاری از کار های دیگر باید با هدف انجام شود. نمی توان هدف را برای طراحی UI و UX در نظر نگرفت و در نتیجه انتظار یک طراحی اپلیکیشن خوب داشت.

هدف باعث می شود که همه ی اجزا واحد طراحی اپ در یک مسیر منسجم و بخشی از هدف کلی قدم بردارند. هدف در کنار طراحی بر واحد های بازاریابی، فروش و … تاثیر می گذارد.

طراحی با هدف باید به این نقطه منجر شود که کاربران به راحتی ارزش افزوده برنامه را درک کنند. همچنین بفهمند که این برنامه قرار است چه چیزی را برای ان ها در زندگی آسان کند یا قرار است چه مشکلی را حل نماید.

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل

اصل 3: اهمیت به بهینه سازی UX به عنوان اصول اولیه طراحی اپلیکیشن

یکی از بخش های مهم در اپلیکیشن، UX ان است. اما متاسفانه بسیاری از اپلیکیشن ها UX را بدون برنامه ریزی اجرا می کنند. اکثرا طراحان به دنبال طراحی اپلیکیشن هستند که UI زیبایی دارد و از برنامه ریزی اولیه برای UX و همچنین روند جریانی اپلیکیشن دوری می کنند.

بسیاری از شکست های اپلیکیشن ها نیز از این بخش ناشی می شود. خود طراح نیز نمی داند که چگونه کاربر باید به قابلیت های مختلف برسد. این که چگونه برنامه با تاچ کاربر همگام باشد و چه واکنشی به ان بدهد.

این جزیئات باید اصل بعدی در طراحی باشد. ابتدا هدف را در نظر بگیرید، سپس خط جریان اپ را بر روی کاغذی بکشید و سپس UI را طراحی کنید. در حین طراحی UI همیشه به فکر UX هم باشید. نتیجه نهایی قطعا عالی خواهد شد! به خود اعتماد کنید.

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل

اصل 4: بودجه توسعه برنامه را نادیده نگیرید!

طراحان همیشه باید ابتدا در مورد بودجه با تیم توسعه نرم افزاری هماهنگ باشند. طراحی اپلیکیشنی که دارای قابلیت ها مختلف است و یک سوپر اپلیکیشن است اما تیم توسعه فقط 100 میلیون بودجه داشته باشد، یک چیز غیر منطقی است. در صورتی که طراح در همان ابتدا این بودجه را بداند، هیچ زمان همچنین اپی طراحی نمی کند، چون محدودیت بودجه را می داند.

پس قبل از طراحی، بودجه مورد نیاز را بررسی کنید و بدون بودجه طرحی رویایی نزنید.

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل

اصل 5: ویژگی های زیاد در روز های ابتدایی

بسیاری کمال گرا هستند. در کسب و کار، در دانشگاه، مدرسه و… . اما کمال گرایی در اپلیکیشن زیاد جواد نخواهد داد. شما قصد عرضه یک اپلیکیشن به بازار دارید، نباید هر ویژگی ای که به فکرتان می رسد را در اپ قرار دهید. ویژگی های زیاد باعث سردرگمی کاربران شما می شود. شما باید از ویژگی ها کم شروع کنید و به مرور ویژگی های جدید را با تست کاربران، به اپلیکیشن اضافه کنید.

بنابراین اگر ویژگی های زیادی در اپلیکیشن شما وجود دارد، شاید به نظر شما عالی باشد اما مطمئن باشد که کاربران گمراه خواهند شد و شاید همین نکته باعث شکست شما شود.

این مورد از اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل است که به هیچ عنوان نباید فراموش کنید. قابلیت کم کم و به مرور!

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل

اصل 6: پرسونای کاربران را بشناسید!

یکی از بخش های مهم در طراحی UI و UX شناخت کاربر است. شما باید بدانید که برای چه کاربری برنامه طراحی می کنید. آیا کاربران شما نسل جوان هستند؟ آیا از بازنشستگان هستند؟ آیا قشر دانشگاهی هستند؟ همه ی این موارد باعث می شود که شما خط جریانی اپلیکیشن رو به خوبی بچینید و UI مناسب را طراحی کنید.

برای مثال اپلیکیشن ها تاکسی، از بخش پشتیبانی خوبی برخوردار هستند. اما این بخش های در صفحه اول نمایش داده نمی شود. بلکه زمانی که در حین سفر به ان نیاز داشته باشد به راحتی می توانید ان را بیابید.

همچنین برای مثال تپ سی، حتی با شناخت پرسونای کاربران خود، برای گروه مسن کاربران خود خط اختصاصی برای رزرو تاکسی راه اندازی کرد. حتی برخی مواقع طراحی نکردن اپلیکیشن بهتر از طراحی کردن اپلیکیشن برای گروه مورد نظر ماست.

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل -پرسونای کاربران

اصل 7: از نوتیفیکیشن سو استفاده نکنید!

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل

نوتیفیکیشن ها یا اعلان ها، بخش بسیار مهم از اپلیکیشن است. بسیاری از اپلیکیشن ها از اعلان های خود سو استفاده کرده و در نهایت امر باعث می شود که کاربران برای همیشه نوتفیکیشن اپ شما را ببندند.

در ارسال نوتیفیکیشن همیشه سخت گیر باشید. نوتیفیکیشن باید به گونه ای ارسال شود که بیشتر جنبه شخصی داشته باشید.

نوتیفیکیشن نباید به تعداد زیاد ارسال شود. همچنین اخبار عمومی که هیچ تاثیری بر روی کاربر نمی گذارد نیز باعث کاهش کاربران فعال نوتیفیکیشن شما خواهد شد.

از نوتیکیفیشن به خوبی برای افزایش تعامل کاربران با اپ خود استفاده کنید. یک هدیه شخصی یا تخفیف شخصی می تواند در بازه های بلند مدت به فروش شما کمک کند.

اصل 8: به جای پیچیدگی در طراحی اپلیکیشن، تا می توانید کم کنید!

معمار معروف میس ون در روهه یک بار گفت: «خوب بودن بهتر از منحصر به فرد بودن است». شاید بسیاری از موارد دنبال منحصر به فرد بودن هستیم اما باید بدانیم که پیچیدگی باعث از دست رفتن کاربران است.

منحصر به فردی را بیخیال! خوب باش! این را در ذهن داشته باشید و همیشه در پروسه طراحی از خود بپرسید چه بخش هایی را می توان حذف کرد. این سوال به جای این سوال است که چه بخشی اضافه کنم. تمام تلاش خود را بکنید که اپلیکیشن ساده تر شود.

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل - پیچیدگی اپلیکیشن

اصل 9: آزمایش بتا اپ را فراموش نکنید!

ازمایش بتا، بخش جدایی ناپذیر از یک پروژه موفق است. شما باید پس از طراحی و کد نویسی اپ یا بازی خود، ان را در تست آزمایش بتا بسنجید. اما بسیاری از تیم های برنامه نویسی این بخش را در داخل گروه خود انجام می دهند.

بهترین اصول اولیه طراحی اپلیکیشن و اشتباهات طراحی اپلیکیشن موبایل - باگ ها

اما مشکل دقیقا چیست؟ چرا تست بتا داخل گروه مناسب نیست؟ دلیل ساده است! ما نیازمند نگاه ها جدید هستیم. نگا هایی که بتواند مشکلات را بگوید و از دید جدید به برنامه نگاه کند. دیدی که شاید کل تیم ما به ان نرسیده است.

این 9 اصل بیان شده از اصول مهم در طراحی اپ است. تلاش کنید در طراحی خود از ان ها بهره ببرید و هیچ گاه پا بر روی این اصول نگذارید. زیرا در انتها باید ان را به عنوان اشتباهات خطرناک طراحی اپ به گنجینه تجربیات زندگی خود اضافه کنید.

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.