انتخاب اسم برند | چگونه برای برند یا شرکت خود اسم انتخاب کنیم؟ بازاریابی دیجیتال

انتخاب اسم برند | چگونه برای برند یا شرکت خود اسم انتخاب کنیم؟

اولین دغدغه صاحبین مشاغل انتخاب اسم برند است. درست مثل مادر و پدری که قرار است صاحب فرزندی شوند و پروسه ی انتخاب اسم پیش رویشان است. این مسئولیت خیلی بزرگی است، به هر حال هویت و آینده ی فرزند را رقم میزند.

برند شما، فرزند شماست

برند، شرکت یا کسب و کار شما، فرزند شماست. برای خلق آن زحمت میکشید، پس دوست دارید بهترین هویت را به آن بدهید! انتخاب اسم برند، هم اندازه ی انتخاب اسم فرزند مهم و خطیر است. چرا که اگر در انتخاب اسم جدی نباشید و عجولانه تصمیم بگیرید به زودی پشیمان خواهید شد. اگر بعد از مدتی متوجه شوید که این اسم مناسب برند شما نیست تغییر و شناساندن اسم جدید به همین راحتی ها نیست!

انتخاب اسم برند | چه اسمی مناسب برند ما است؟

اسم برند چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

اسم مناسب، با ارزش ترین دارایی برند شماست. اما این انتخاب نام چندان کار راحتی هم نیست. اسمی که شما از آن خوشتان میآید و معنای خوبی هم دارد، لزوماً اسم مناسب شرکت شما نیست. پس باید دقت کنید اسمی انتخاب کنید که:

  • معنادار باشد: اسم معنی دار و مرتبط با برند شما، میتواند تصویری را در ذهن مخاطب متبادر کند و یک حس مثبت در او ایجاد کند. با توجه به اینکه در ایران مردم اندکی نسبت به زبان مادری خود متعصب هستند، دقت کنید اسم انتخابی شما در فرهنگها و زبانهای مختلف ایرانی هم معنای خوبی داشته باشد.
  • منحصر بفرد باشد: اسمی متمایز و خاص به یاد ماندنی خواهد بود و شما را در بین رقبا برجسته تر میکند.
  • ساده باشد: اسمی باشد که مردم راحت معنی آن را بفهمند، راحت تلفظ و هجی اش کنند تا بتوانند به سادگی آن را در گوگل جستجو کنند.
  • قابلیت ثبت و مالکیت داشته باشد: در انتخاب اسم برند باید دقت کنید نامی پیدا کنید که از نظر قانونی بتوانید آن را ثبت تجاری کنید، برایش دامنه بگیرید و مالکیت آن را در شبکه های مجازی از آن خود کنید.
  • آینده‌نگرانه باشد: بتواند با شرکت رشد کند و ارتباطش را با آن را حفظ کند. همچنین برای محصولات مختلف و الحاقات نام تجاری سازگار باشد. آینده شرکت را نیز در نظر بگیرید؛ مثلاً شاید خواستید حوزه ی کاریتان را گسترش دهید. مثل اسنپ که یک سال اول نام دیگری داشت(تاکسی یاب)، ولی به دلیل گسترش فعالیت تصمیم گرفتند این نام را تغییر دهند. حتی این را در نظر بگیرید که شاید بخواهید بعدتر در سطح جهانی کار کنید، پس اسمی را انتخاب کنید که در فرهنگها و ملل مختلف معنا و مفهوم بدی نداشته باشد.
  • جنبه‌ی بصری داشته باشد: اسم برند شما باید بتواند به خوبی با عناصر گرافیکی چون لوگو، رنگ و آیکون تفسیر و بیان شود. مثل ردبول(گاو قرمز)، گاو خندان، پوما و اپل…

چگونه اسم مناسب برای برند خود انتخاب کنیم؟

از آنجایی‌که انتخاب اسم برند، فرایند سخت و پر استرسی است، سایتهایی وجود دارند تا در این مسیر به شما کمک کنند. مثل: Shopify’s Business Name Generator یا Wordoid . اما این کار خیلی پیشنهاد نمیشود. نام برندی که به صورت خودکار انتخاب شود خیلی چنگی به دل نمیزند!

از آنجا که نام برند، هویت برند شماست، مهم است که قبل از شروع فرآیند نامگذاری، استراتژی نام تجاری خود را توسعه دهید. در این راستا شاید لازم باشد مشاور دیجیتال مارکتینگی استخدام کنید. در ادامه راهنمای قدم به قدم انتخاب اسم برند را بخوانید:

گام اول: در بطن برند شما چه خبر است؟

قبل از اینکه به فکر انتخاب اسم برای شرکت خود بیفتید، باید بفهمید چه شرکتی هستید و هدف شما چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید هویت بنیادین برند خود را بشناسید که شامل موارد زیر است:

  • هدف
  • چشم انداز
  • مأموریت
  • ارزش ها

این چهار عامل در مورد برند، شرکت یا کسب و کار شما، همه ی فعالیت ها مخصوصاً انتخاب اسم برند شما را تحت شعاع قرار میدهند. وقتی این 4 مورد را فهمیدید، باید بروید سراغ وجه تمایز خودتان و رقبا.

گام دوم: روی تمایز خود با دیگران تمرکز کنید

درک آنچه برند شما را منحصر به فرد می کند، کلید یافتن نام تجاری مناسب شما است. هویت بنیادین برند شما مطمئناً یکی از مواردی است که شما را منحصر به فرد می کند. اما موارد زیادی نیز درباره کسب و کار شما وجود دارد که شما را سرآمد می کند. این وجوه تمایز را در حین انجام فرآیند نامگذاری، در گوشه ذهن خود نگه دارید.

گام سوم: با یک طوفان فکری، ایده پردازی کنید

این مرحله جذاب ترین بخش انتخاب اسم برند است. گروهی از شرکا، دوستان و افراد خلاق را دور هم جمع کنید و از ایده های آنها استفاده کنید. اما نه اینکه هر کسی یک سری اسم مورد علاقه اش را پیشنهاد کند! برای رسیدن به بهترین نتیجه و صرفه جویی در زمان میتوانید یک سری قوانین برای این (به اصطلاح) سرگرمی تعیین کنید.

مثلاً از آنها بخواهید:

  • تمام صفتهایی را که محصول یا خدمات شما را توصیف می کنند، بنویسند.
  • آنچه می خواهید مشتریان شما هنگام استفاده از محصول یا خدمات شما احساس کنند را بر روی کاغذ بیاورند.
  • کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات خود به ترتیب یادداشت کنند.

حالا بر اساس مجموعه ی این اطلاعاتی که نوشته اید، میتوان یک سری نام پیشنهاد داد. اما برای ایجاد این طوفان فکری یک روش دیگه هم وجود دارد. مثلاً اسم برند را بر اساس یک دسته بندی خاص انتخاب کنید. مثلاً:

  • اسم شخص: اسم برند شما میتواند اسم یک شخص معروف(اساطیری،دانشمند، هنرمندو…) بسته به فعالیت شما باشد. مثل: کوروش، تسلا. حتی میتواند اسم خود شما باشد مثل برند بیژن. اما باید خیلی محتاط عمل کنید. (سراغ اسمهایی مثل برادران شجاعی به جز نقی نروید!). خیلی از سلبریتی ها را هم میبینیم که به اسم خودشان عطر و یا لوازم آرایشی عرضه میکنند: عطر لیلا حاتمی، لوازم آرایشی هدا بیوتی و…اما خب میدانید که آنها سلبریتی هستند. خودِ اسمشان برند است.
  • توصیفی: اسمی که فعالیت یا بخشی از خدمت یا محصول شما را در بر دارد. مانند جنرال موتورز، شیرآوران، ایران خودرو، شهر فرش و …
  • استعاری: اسمهای استعاره ای از مکانها، اشیا، یا اسامی اساطیری مانند Nike یا Patagonia. مثلاً Nike برگرفته از نام الهه ی پیروزی در اساطیر یونان است. (برند پوشاک)Patagonia: پاتاگونیا بخش بزرگی از آمریکای جنوبی است که دربرگیرنده بخش‌های جنوبی آرژانتین و شیلی است.
نایک الهه پیروزی
  • اسامی مخفف: استفاده از حروف مخفف چند کلمه مثل: LG:life’s Good- یا برند HPکه مخفف اسمهای منیان گذاران این برند است: Hewlett و Packard. مثال دیگرش Adidas که از مخفف اسم موسس این برند، آدولف داسلر (Adolf Dassler)، گرفته شده است. فروشگاههای اتکا (اداره تدارکات کارمندان ارتش)، هما(هواپیمایی ملی ایران)-هما نمونه یکی از بهترین انتخابهای اسم شرکت است. چرا که مخفف سه کلمه ی توصیف کننده فعالیت شرکت، کلمه ای معنادار درست کرده است. معنایی که بازهم با فعالیت شرکت به خوبی جور شده است.-
  • اسمهای ساختگی: اسمهای ساختگی و من درآوردی که الزاماً معنایی هم ندارد مثل :Kodak
  • اسمهای مرکب: اسمهایی که از ترکیب دو اسم، (ممکن است هر دو اسم معنادار باشد یا فقط یکی) تشکیل شده باشد. مثل: افق کوروش، فیس بوک، ایران وبر و …

از تیم خود بخواهید برای هر دسته، چندین مثال پیشنهاد دهند. در نهایت هم بین اسامی پیشنهادی دو یا سه اسم را کنار بگذارید تا برویم مرحله بعدی!

گام چهارم: بررسی قانونی اسم انتخابی

خب این مرحله شاید کمی کسل کننده باشد، اما خیلی مهم است. باید به دقت بررسی کنید که اسم انتخابی قبلاً ثبت نشده باشد. اگر لازم باشد با یک مشاور حقوقی مشور کنید.

گام پنجم: بارها و بارها تست کنید، تست، تست، تست!

اکنون که مانع قانونی را برطرف کردید، جالب ترین قسمت اینجاست. سه اسم انتخابی خود را آزمایش کنید. ببینید لوگویش چطور میشود؟ به بسته بندی، بنر و صفحه ی سایتش فکر کنید. میتوانید به کمک موکاپ ها بیلبورد، کارت ویزیت و همه ی اینها را بررسی کنید.

ببینید آن اسم از لحاظ ظاهری هم قابل قبول است؟ از دید مردم نیز آن را بررسی کنید. میتوانید با با ابزارهای نظرسنجی اس ام اس یا ایمیل انبوه ارسال کنید و نظر مردم را بخواهید.

شاید بگویید ما اطلاعاتی از مشتریان نداریم، پس این نظر سنجی به کارمان نمی آید. اما راه دیگری هم وجود دارد. برای هر اسمی که انتخاب کرده اید یک لندینگ پیج یا صفحه ی فرود انتخاب کنید. یک هفته تبلیغاتش را صفحات وب مثل گوگل ادز یا شبکه های اجتماعی قراردهید. در آخر اسمی که بیشترین نرخ تبدیل را داشت، به عنوان اسم برند خود انتخاب کنید.

چرا انتخاب اسم برند امری بسیار مهم است؟

نام، هویت برند شماست. با این نام برند شما را میشناسند، سمت شما جذب میشوند و مشتری‌تان میشوند. اگر در انتخاب اسم برند عجله کنید، فرصتی برای پشیمانی و جبران نیست.

ویژگیهای یک اسم خوب برای برند چیست؟

اسم برند باید، معنادار، ساده، منحصر بفرد، قابل ثبت و آینده نگرانه باشد. همچنین باید از جلوه ی بصری خبی هم برخوردار باشد.

آیا ابزاری برای انتخاب اسم برند وجود دارد؟

بله. سایتهایی وجود دارند تا در این مسیر به شما کمک کنند. مثل: Shopify’s Business Name Generator یا Wordoid

آیا میتوانیم اسم شخصی خود را بر روی برند یا شرکتمان بگذاریم؟

این نوع اسامی را اصلاً پیشنهاد نمیکنیم. شما از برندی که اسمش رولکس است خرید میکنید یا برادران شجاعی؟

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.