الگوریتم MUM یا الگوریتم مام چیست و چگونه نتایج جستجو و سئو را تغییر می دهد؟ سئو

الگوریتم MUM یا الگوریتم مام چیست و چگونه نتایج جستجو و سئو را تغییر می دهد؟

گوگل به تازگی خبر از فعال شدن الگوریتم جدید خود را داده است. الگوریتم MUM یک الگوریتم جدید است که در جستجو خود را نمایان می کند. به گفته وبلاگ رسمی گوگل، الگوریتم MUM هزار مرتبه از BERT قوی تر است. حال در این مقاله به بررسی الگوریتم MUM می پردازیم و تغییراتی که بر روی سئو ایجاد خواهد شد را بیان خواهیم کرد. با ایران وبر همراه باشید.

الگوریتم MUM چیست؟

کلمه MUM مخفف عبارت  Multitask Unified Model است. این مدل جدید یک نوع هوش مصنوعی است که باعث می شود که بتوانید با تصاویر جستجوی بهتری انجام دهید. برای مثال شما یک کفش کوهنوردی دارید و نمی دانید که ایا برای کوهنوردی اینده خود در دامنه ها زاگرس مناسب است یا خیر! شما می توانید با عکس گرفتن از کفش خود و پرسیدن این سوال، به جواب خود برسید و نتایج جستجو مرتبط را ببینید. همچنین زمانی که جواب سوالات شما به سادگی نیست، الگوریتم MUM جواب های بسیار مناسبی برای شما خواهد یافت. کافی است شما سوال خود را صورت کامل در گوگل وارد کنید و بقیه ان را الگوریتم جدید گوگل انجام می دهد.

الگوریتم MUM
در این تصویر، کاربر به راحتی جورابی که با این لباس و با این طرح باشد را جستجو می کند و گوگل لنز نتایج را نمایش می دهد. این بخشی از هوش مصنوعی الگوریتم MUM است.

در حال حاضر موتور جستجوی گوگل 10 لینک را داخل صفحه نمایش می دهد. اما با این تغییرات این موضوع از 10 لینک خارج می شود.

حال به بررسی تغییراتی که در ظاهر موتور جستجو ایجاد می شود خواهیم پرداخت.

چگونه الگوریتم مام (MUM) نتایج جستجو را تغییر می دهد؟

در تغییرات این الگوریتم، سه بخش جدید و مجزا را باید بررسی کرد:

  1. Things to know (چیزا هایی که باید بدانیم)
  2. Topic zoom(بخش عادی سرچ که شامل نتایج می شود و موضوع اصلی برای بررسی را نمایش می دهد)
  3. Visually browsable search results (بخش برای یافتن ایده)

بخش اول: چیزهایی که باید بدانیم!

در این بخش که به انگلیسی Things to know نامیده می شود، با توجه به کلیدواژه های مرتبط با کلید واژه جستجو شده، سوالات و پاسخ هایی را می اورد. برای نمونه می توان به کلید واژه “acrylic painting” را مثال زد. در مورد این کلید واژه حدود 350 موضوع مشابه وجود دارد. که پاسخ های متفاوتی در مورد بخش های مختلف ان ارائه می کند. حال گوگل در ابتدا 10 سوال را در این بخش نمایش می دهد.

زمانی که شما در حال خواندن هستید، این بخش ها اضافه می شود و در صورتی که از این بخش استفاده نکنید، تعداد همین مقدار باقی می ماند. می توانید همینک این کلید واژه را سرچ کنید.

بخش اول: چیزهایی که باید بدانیم!

بخش دوم: لینک های عادی به همراه صفحات مرتبط با ان ها

در صورتی که سایت خود را انالیز کرده باشید یا در گوگل سرچ کرده باشید، حتما متوجه موضوعی شده اید. برخی نتایج سایت ها با یک نتیجه جدید دیگر به عنوان زیر جستجو نمایش داده می شود. به این معنی که شما در مورد سئو موضوعی نوشته اید، اما گوگل علاوه بر این مقاله در جستجو، صفحه اصلی مرتبط با مقاله را نشان می دهد. به این معنی که صفحه اصلی سئو یا صفحه دیگر که به نظر گوگل مرتبط است را به کاربر نمایش می دهد و به این صورت کاربر می تواند بیشتر در مورد موضوع بخواند یا مقاله اصلی را بخواند.

شاید این مقاله برای شما مناسب باشد: تاریخچه سئو : از شروع تا امروز | پنالتی شدن bmw و دستگیری متخلفان توسط امریکا

در تصویر زیر نمونه ای از این نوع نمایش مشاهده می کنید:

بخش دوم: لینک های عادی به همراه صفحات مرتبط با ان ها

بخش سوم: بخش مخصوص یافتن ایده های جدید

این بخش بیشتر برای یافتن ایده های به کار می رود. این بخش در همه نتایج نمایش داده نمی شود. گوگل برای معرفی این بخش از دو کلید واژه “Halloween decorating ideas” و “indoor vertical garden ideas” استفاده کرده است. شما هم به راحتی با جستجوی این دو مورد می توانید این بخش را مشاهده کنید. البته این بخش هنوز در جستجو فارسی مشاهده نشده است. اما با توجه به لانچ تازه این قابلیت، باید در هفته های آینده منتظر مشاهده این بخش در نتایج فارسی نیز باشیم.

بخش سوم: بخش مخصوص یافتن ایده های جدید

تاثیر الگوریتم MUM (مام) بر روی سئو چیست؟

با توجه به این که این الگوریتم بر هوش مصنوعی تاکید دارد، قطعا تصاویر تاثیر به سزایی در سئو پیدا خواهد کرد. اما از نظر کلی نمی توان تغییر محسوسی را در رتبه بندی های قبلی مشاهده کرد و همان سایت هایی که برای گوگل ارزشمند بوده اند نیز همچنان ارزشمند خواهند بود و گوگل بیشتر از پیش در نتایج خود آن ها را نمایش می دهد.

حتی می توان گفت با این تغییر ظاهری، هر چند به چشم یک کاربر عادی دیده نمی شود، در اکثر کشور ها باعث افزایش تعامل کاربر و مشاهده صفحات بیشتر خواهد شد.

مطالب مرتبط:

موضوعات مرتبط MUMالگوریتم گوگل

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.