اصول طراحی لوگو ی تجاری

طراحی یکی چیز خلاقانه و سلیقه است اما توجه به نظر مخاطبان و نظر ان ها باعث می شود که طراحی لوگو ما بسیار بهتر از قبل شود و یک لوگو بسیار عالی را برای کاربر طراحی کنیم. برای طراحی یک لوگو طی نظر سنجی انجام شده در آمریکا، در بین 50 لوگو انتخاب شده ویژگی هایی وجود داشت که مشابه بود و باعث جذابیت ان ها شده بود. در ادامه چند دقیقه وقت خود را با مقاله ی اصول طراحی لوگو ی تجاری ایران وبر بگذارنید.

ویژگی های مهم همه ی لوگو های مورد علاقه عموم به صورت مختصر به صورت زیر بوده اند:

  1. مسطح بودن لوگو
  2. استفاده از پشت زمینه ی ساده

اما در کنار دو مورد بالا، موارد دیگری نیز برای طراحی بهتر لوگو پیشنهاد می شود که از قرار ذیل می باشد:

  1. استفاده از نظرات مشتریان
  2. استفاده از ایده های لوگو های دیگر
  3. تغییر تدریجی لوگو

در ادامه هر یک را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

مسطح بودن لوگو

طی تحقیقات مشخص شد که از 50 لوگوی موجود در لیست بهترین های ، 90 درصد سطح صاف داشته اند. این امار خیره کننده است و این امار باید نظر هر طراحی را در مورد طراحی لوگو غیر مسطح تغییر دهد. فقط 10 درصد از لوگو ها دارای سطح غیر مسطح بودند. علاوه بر این آمار لوگوی مسطح زیبایی خاصی در نمایشگر های کوچک مانند گوشی های همراه و تبلت ها دارد.

استفاده از رنگ بندی و پالت ساده در طراحی لوگو

در بین لوگو های برتر، 86 درصد از لوگو ها فقط از یک یا دو رنگ بهره برده بوده اند. همچنین طبق امار بیان شده لوگو هایی که رنگ آبی و قرمز استفاده کرده بودند محبوبیت بیشتری داشته اند.

از منظر این که چرا دو رنگ آبی و قرمز در طراحی لوگو تجاری زیبا تر به نظر می رسند می توان به علم روانشناسی مراجعه کرد. بر اساس علم روانشناسی رنگها، رنگ قرمز، پویایی را به کاربر نشان می دهد و در کنار ان رنگ آبی احساس آرامش را به کاربر منتقل می کند. این که پالت لوگو ساده تر باشد به همین دلیل است. هر رنگ روانشناسی خاص خود را دارد و استفاده از رنگ های مختلف در طراحی باعث می شود که در بعضی رنگ ها تضاد ایجاد شود و ذهن مخاطب را دچار تشویش کند که در طراحی اصلا توصیه نمی شود.

اصول طراحی لوگو ی تجاری

برای طراحی لوگو بهتر چه کار هایی می توانیم انجام دهیم؟

در اینجا به موارد توصیه ای می رسیم که بهتر از ان ها در طراحی لوگو و سایت خود استفاده کنید.

استفاده از نظرات مشتریان در طراحی لوگو ی تجاری

همیشه یک طراحی خوب زمانی خود را نشان می دهد که از نظر دیگران در ان استفاده شده باشد. شما هم می توانید از نظر مشتریان خود برای طراحی لوگو استفاده کنید. شرکت های بزرگ برای طراحی لوگوی خود از نظر مشتریان خود بهره می برند تا بهترین لوگو طراحی گردد. از جمله شرکت هایی که در طراحی لوگو ی خود از نظر مشتریان بهره گرفتند می توان به بی ام و اشاره کرد.

استفاده از ایده های لوگو های دیگر در طراحی لوگو ی تجاری

این که از ایده های لوگو های دیگر بهره ببرید بسیار مناسب است. در طراحی لوگو با دیدن ایده های مختلف ایده های جدید به ذهن شما وارد می شود. بنابراین به لوگو های دیگر دقت کنید و طرح دلخواه را طراحی کنید.

اصول طراحی لوگو ی تجاری

شبیه لوگوهای معروف نباشید!

لوگو شما به عنوان اولین هویت بصری برند شما باید خاص و منحصر بفرد باشد. شما میتوانید از نمونه های معروف برای ایده پردازی الهام بگیرید، ولی کپی برداری و شبیه سازی را فراموش کنید. به محض اینکه لوگو شما، مخاطب را یاد برندی دیگر بیاندازد رسالت لوگو شما با خاک یکسان شده است.

پس اگر میگوییم در از ایده های لوگو های دیگر در طراحی لوگو ی تجاری خود ایده بگیرید به معنای کپی برداری نیست. کپی برداری شاید منجر به شکست قطعی شما نشود، ولی قطعا کاری اخلاقی و قانونی نیست. این کار برند و اعتبار خود را زیر سوال میبرید. هرچند این کار توسط خیلی برندهای بزرگ (مانند اسنپ) صورت گرفته است…

بعد از طراحی طراحی لوگو ی تجاری خود میتوانید آن را از لحاظ کیفیتی و فنی مورد بررسی قرار دهید. در مقاله ی آیا لوگوی من استاندارد است، به طور مفصل در مورد راههای بررسی و تست استاندارد لوگو توضیح داده ایم.

تغییر تدریجی لوگو

برندها به دلایل مختلف دست به تغییر لوگو خود یا بازطراحی آن میزنند و این کاملاً طبیعی و نرمال است. اما یکی از مواردی که باید در تغییر لوگو توجه داشته باشید این است که نباید به یک باره کل لوگو را تغییر بدهید زیرا که مشتری احساس غریبه بودن با شرکت شما را خواهد کرد. پروسه ی تغییر لوگو باید تدریحی باشد تا کاربر لوگوی جدید را بپذرید.

این نکاتی بود که شما می توانید در طراحی لوگو ی تجاری از ان بهره بگیرید. همواره دقت کنید طراحی لوگو برند خود را به افراد کار بلد بسپارید یا در این باره از مشاورانی در این زمینه کمک بگیرید. تیم ایران وبر در زمینه طراحی و مشاوره میتواند شما را راهنمایی کند.

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.