اموزش طراحی لوگو | از ایده‌پردازی تا اجرای لوگو

به دنبال اموزش طراحی لوگو هستید و هنوز هم راهنمای مناسبی پیدا نکرده اید؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا قدم به قدم مراحل طراحی لوگو را به شما معرفی کنیم. از ایده تا اجرای لوگو با نرم‌افزار.

طراحی لوگو خوب نیازمند تخصص و مهارت کافی در زمینه گرافیک است. اما هر گرافیستی نمیتواند طراح لوگو خوبی باشد. چرا که آشنایی با نرم افزارهای طراحی لوگو، به تنهایی کافی نیست!

این مقاله را بخوانید تا با مختصری از کاری که طراحان لوگو انجام میدهند نیز آشنا شوید.

اموزش طراحی لوگو

ایده پردازی لوگو، طراحی و اجرای آن در 10 قدم انجام میگیرد. پس اگر میخواهید یک لوگو خوب طراحی کنید باید این به این مراحل پایبند باشید:

  • ببینید مشتری چه میخواهد
  • کلمات کلیدی را یادداشت کنید
  • وقت به تصویر کشیدن ایده هایتان است
  • طرح خود را بهبود بدهید
  • نظر مشتری را بپرسید
  • طرح خود را با نرم افزار اجرا کنید
  • متن یا شعار را اضافه کنید
  • طرح را رنگ آمیزی کنید
  • طرح خود را به مشتری معرفی کنید
  • از طرح نهایی خروجی مناسب برای ارائه به مشتری بگیرید

چگونه لوگو طراحی کنیم؟

در ادامه مراحل اموزش طراحی لوگو با ایلاستریتور(illustrator) را برای شما نام خواهیم برد. پس با دقت این مطالب را بخوانید و مو به مو اجرا کنید.

1- ببینید مشتری چه میخواهد

یک سری اقدام هست که باید قبل ورود به نرم افزار و شروع طراحی انجامشان داد. قبل از اینکه illustrator را باز کنید، باید اطلاعات کافی از مشتری خود، سلیقه اش و مهمتر از همه فعالیتش داشته باشید. بدون آن، در تاریکی سرگردان خواهید بود و فقط باید حدس بزنید مشتری چه می خواهد!

با پرسیدن سوال شروع کنید. در ادامه چند نمونه سوال آورده ایم:

  • تجارت مشتری چیست و در چه زمینه ای فعالیت میکند؟
  • مخاطبان برند چه کسانی هستند؟
  • تاریخچه شرکت چیست؟
  • ارزش های برند چیست؟
  • مشتری شما به دنبال چه نوع طراحی و گرایش های بصری است؟ (با توضیح انواع لوگو برای مشتری، از او بپرسید کدام نوع را ترجیح میدهد؟)

ارتباطات باز با مشتری خود را حفظ کنید. و فراموش نکنید که شما حرفه ای هستید و این وظیفه شماست که به مشتری مشاوره دهید و آنها را در جهت درست در مورد طراحی خود راهنمایی کنید.

در ضمن بعد از توضیح انواع لوگو باری مشتری، از او بپرسید کدام یک از انواع لوگو را ترجیح میدهد! لوگومارک را بیشتر میپسندد یا لوگوتایپ؟ یا ترکیبی از هر دو!

2-کلمات کلیدی را یادداشت کنید

هنگامی که تمام اطلاعات مورد نیاز مشتری خود را دریافت کردید، حالا میتوانید وارد عمل شوید.

با تهیه لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با پروژه شروع کنید. هر کلمه ای را که هنگام فکر کردن در مورد برند به ذهن شما خطور می کند یادداشت کنید. نگران معنادار بودن یا زیبا بودنش نباشید. پیش پا افتاده ترین کلمات هم یادداشت کنید. شما هرگز قرار نیست این لیست را به کسی نشان دهید!

مثلاً فرض کنید قرار است لوگو یک بستنی فروشی را شما بازطراحی کنید. بنشینید و هر انچه به بستنی ارتباطی دارد یادداشت کنید:

انواع بستنی، اسکوپ، تازگی، خنکی، گرما، تشنگی، تابستان، کودکان، شادی، قیف بستنی، دستگاه بستنی ساز نوستالژیک، توت فرنگی، شاه توت، شکلات، سبز، صورتی، برگ درخت و … یک لیست بلند بالا میتوانید تهیه کنید… بدون ترس و محدودیت بنویسید.

اموزش طراحی لوگو | از ایده‌پردازی تا اجرای لوگو

3-ایده های خود را ترسیم کنید

حالا، از کلمات کلیدی خود به عنوان الهام استفاده کنید و طراحی را شروع کنید. درخواستهای مشتری خود را به یاد اورید و دست به قلم شوید.

در این مرحله به ترسیم یک طرح “زیبا” فکر نکنید. به سرعت طراحی کنید و بیش از حد فکر نکنید فقط به این فکر کنید که ایده های خود را از روی کاغذ ببرید. هرچه بیشتر ایده ها و مفاهیم را ترسیم کنید، موفق تر خواهید بود. این کار ممکن است ساعتها و روزها طول بکشد! مهم خروجی با کیفیت است.

اموزش طراحی لوگو | از ایده‌پردازی تا اجرای لوگو

وقتی احساس کردید تمام ایده ها را به پایان رسانده اید، کاغذ را تا روز بعد کنار بگذارید. گاهی لازم است یک قدم به عقب برگردید و طرح های خود را با چشمانی تازه ببینید. ممکن است اشتباهاتی را مشاهده کنید که ندیده اید، ایده های جدید بگیرید یا حتی پتانسیل جدیدی را در مفاهیمی که قبلاً مشاهده نکرده اید، کشف کنید.

4-طرح های خود را ویرایش کنید و بهود بخشید

این بار با نگاهی انتقادی، دوباره به تمام طرح های خود نگاهی بیندازید. به دنبال اشتباهات بگردید، راه هایی برای بهبود پیدا کنید. سپس، چند طرح که بیشتر از همه دوست دارید را انتخاب کنید و آنها را بارها و بارها ترسیم کنید. ترسیم مکرر چندین طرح به نظر اتلاف وقت می رسد. اما در واقع بسیار مفید است. هر نسخه بهتر و بهتر می شود و شما ممکن است فقط در دهمین نسخه ی تمرین خود به طرح مطلوب برسید!

اموزش طراحی لوگو | از ایده‌پردازی تا اجرای لوگو

در حین طراحی، چیزهایی را که دوست دارید نگه دارید و مواردی را که دوست ندارید اصلاح کنید. برای تکمیل هرچه بیشتر تلاش کنید، آنها را کامل کنید، اما در جزئیات کوچک خیلی گم نشوید. وقتی تصویر را به نرم افزار Illustrator وارد کنیم، آنها را اصلاح خواهیم کرد.

5- نظر مشتری در مورد طرح خود بپرسید

بهترین طرح های خود را برای ارسال به مشتری انتخاب کنید. ما توصیه می کنیم 2-3 مفهوم اولیه را ارسال کنید، البته این به شما و آنچه قبل از شروع پروژه با مشتری خود توافق کرده اید بستگی دارد.

در دور اول فقط طرح های سیاه و سفید ارسال کنید. افزودن رنگ باعث می شود افراد روی آن تمرکز کنند. در این مرحله فقط به دنبال تأیید مفهوم هستید.

فراموش نکنید که شرح مفصلی از طرح های مفهومی خود را نیز ارسال کنید. درباره ایده های خود صحبت کنید و توضیح دهید چرا تصمیم گرفتید با آن مفاهیم، اشکال، عناصر و ترکیبات خاص کار کنید.

6-طرح خود را وارد نرم افزار کنید

بعد از اینکه مشتری شما یکی از طرح ها را انتخاب کرد، وقت آن است که ایده خود را به نرم افزار تخصصی طراحی لوگو، یعنی ایلاستریتور وارد کنید!
در این مرحله از اموزش طراحی لوگو، باید از طرح خود عکس بگیرید و آن را وارد ایلاستریتور کنید. حالا میتوانید با ابزار pen tool یا به کمکlive tracing یا با shapes یا lines از روی طرحتان بکشید. در مطلب تکنیک طراحی لوگو در ایلاستریتور این روش ها را توضیح خواهیم داد.

هیچ یک از این تکنیک های طرحی لوگو بهتر از روش دیگر نیستند، اما یکی از آنها برای پروژه فعلی شما مناسب است.

7-افزودن متن یا شعار به لوگو

اکنون وقت آن است که اگر متن یا شعار یا به اصطلاح tagline دارید، به لوگو خود اضافه کنید. مکان خاصی برای قرار دادن tagline وجود ندارد، اما شاید ساده ترین آن این است که آن را در زیر لوگو با قلم تمیز و متناسب با سبک اضافه کنید.

هنگام انتخاب فونت، موردی را پیدا کنید که متناسب با تصویر شما باشد و اطمینان حاصل کنید که این دو در مقابل یکدیگر رقابت نخواهند کرد. تصویر شما باید با متن هماهنگ باشد.

اگر پروژه طراحی لوگو شما یک لوگوتایپ است (نوعی از طراحی آرم که فقط شامل نام تجاری است) باید ارزش ها و زیبایی های نام تجاری را فقط با استفاده از تایپوگرافی بیان کنید. در این حالت، در انتخاب قلم خود بسیار مراقب باشید. توجه کنید و با کنتراست، فاصله و وزن ها بازی کنید. چند حرف را با هم ترکیب کنید یا با حروف شکل معنادار و مرتبطی ایجاد کنید. حروف را با حذف یا افزودن به آنها تغییر دهید.

دقت کنید که این مقاله اموزش طراحی لوگو وقتی برای شما مفید خواهد بود که تمام مراحل را به صورت عملی همکام با ما پیش بروید!

8-حالا به لوگو رنگ و لعاب بدهید

وقتی شروع به افزودن رنگ می کنید، مطمئن شوید که رنگ هایی که استفاده می کنید برای نام تجاری منطقی است. با یادگیری کمی در مورد رنگ لوگو، تئوری رنگ شروع کنید و سپس ترکیبات رنگی را که مکمل یکدیگر هستند انتخاب کنید. ما در مقاله ای به طور مفصل در مورد روانشناسی رنگ ها توضیح داده ایم. رنگ های لوگو باید خودنمایی کنند، اما همیشه لازم نیست بیش از حد اشباع شوند.

چگونه لوگو را رنگ کنیم؟

ابتدا عناصری را که به رنگ نیاز دارند انتخاب کنید. سپس، روی ابزار Shape Builder کلیک کرده و بر روی فضاهایی که به رنگ نیاز دارند بروید. اگر این یک مسیر بسته باشد که می تواند به شکل تبدیل شود، رنگ پر رنگ خاکستری روشن را مشاهده خواهید کرد.

اموزش طراحی لوگو | از ایده‌پردازی تا اجرای لوگو

پس از ایجاد هر شکلی، می توانید با رنگ ها بازی کنید! با گروه بندی تمام عناصری که رنگ یکسانی دارند شروع کنید. این باعث می شود بعداً راحت تغییر رنگ دهید. سپس، تمام عناصری را که می خواهید تغییر دهید انتخاب کنید، Recolor Artwork را در نوار ابزار انتخاب کنید و تنظیم مقادیر رنگ را شروع کنید.

اموزش طراحی لوگو | از ایده‌پردازی تا اجرای لوگو

9-ارائه و معرفی کار نهایی به مشتری

حالا کار ما در بخش اموزش طراحی لوگو تمام شد. دو مرحله اخر مربوط به تحویل کارنهایی به مشتری است. وقتی لوگو کامل شد، یک ارائه ی زیبا برای مشتری اماده کنید. نسخه های مختلف رنگی را به نمایش بگذارید. در این ارائه تمام نسخه های لوگو را قرار دهید. با رنگ هایی که کار کردید، پالت رنگی تان، روند تکامل و مفهیم نهفته در ان!

10- از کار نهایی برای تحویل به مشتری خروجی بگیرید

خب طراحی یک لوگو زیبا و خوب همه ی کار شما نیس و در واقع کافی نیست. شما باید انواع نسخه های مناسب و لازم را از فایل لوگو بگیرید. بنابراین مطمئن شوید که هر پرونده ای را که مشتری به آن نیاز دارد ارسال می کنید. به طور معمول، این شامل نسخه های افقی و عمودی، و همچنین نسخه های تمام رنگی، سیاه و سفید، فقط سیاه و فقط سفید است.

برای هر کدام از این نسخه های لوگو، باید این 7 فایل را باید خروجی بگیرید:

  • پرونده Illustrator در هر دو پروفایل رنگی CMYK و RGB
  • پرونده EPS در هر دو پروفایل رنگی CMYK و RGB
  • پرونده SVG در نمایه رنگی RGB
  • پرونده PNG (با پس زمینه شفاف) در نمایه رنگی RGB
  • فایل JPG در نمایه رنگی RGB
  • برای تغییر مشخصات رنگ (CMYK برای چاپ و RGB برای وب) ، روی File> Document Color Mode کلیک کرده و پروفایل مورد نظر را انتخاب کنید. داشتن هر دو نسخه CMYK و RGB برای چاپ و استفاده دیجیتال مهم است.

با نامگذاری صحیح فایلها، آنها را سازماندهی کنید. از نام پرونده هایی که محتوای هر پرونده را توضیح می دهد، مانند “Kindred_FullColor_CMYK.eps” استفاده کنید.

امیدواریم که این اموزش طراحی لوگو برای شما مفید باشد و بتوانید از ان برای پیاده سازی لوگوهای حرقه ای به خوبی استفاده کنید.

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.