بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز

امروز مک دونالد، به عنوان بزرگترین فست فود رستوران زنجیره ای در جهان، لوگوی مینیمال و جذابی دارد. آنچنان که در هر کجای دنیا، رنگ قرمز و کمان طلایی را ببینید میفهمد که این لوگو مک دونالد است. اما همین لوگوی ساده و محبوب امروزی که میبینید، بارها و بارها دستخوش تغییراتی شده است. ما در این مقاله به بررسی طراحی لوگو مک دونالد میپردازیم.

تاریخچه‌ی لوگو مک دونالدز

اولین لوگوی مک دونالد : Speedee Service

اولین بار، در سال 1940 برادران مک دونالدز(موریس و ریچارد) اولین شعبه فست فود خود را در سن برناردبنای کالیفرنیا افتتاح کردند. آن زمان مک دونالد فقط همبرگر و باربکبو داشت و حتی خبری از سیب زمینی سرخ کرده هایش هم در منو نبود. در سال 1948، موریس و ریچارد برای ارائه ی سریع خدمات خود سیستم Speedee Service System را پیش گرفتند. به همین منظور کباب از منو حذف شد و لوگوی این برند انتخاب شد. سرآشپز چشمک زن به نام Speedee نماد سرعت خدمات رسانی، به عنوان لوگو طراحی شد.

بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز

دومین لوگوی مک دونالدز : ورود کمانهای طلایی به لوگو

در سال 1952، برادران مک دونالدز معماری نمای فروشگاه خود را به استنلی مستون سپردند. طرح اولیه را ریچارد به صورت دو کمان طلایی طراحی کرد. این دو کمان از زاویه ی خاصی شبیه به حرف “M” دیده میشد. یک خط مورب هم این حرف M را قطع میکرد که نماد سقف رستوران بود. در اینجا رنگ قرمز به بوردر تمام قسمت های لوگو و همچنین نام برند اضافه شد. که این انتخاب رنگ بسیار هوشمندانه و به جایی بود. پیشتر در بخش رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی به تاثیر روانی رنگ قرمز، برای لوگوی برندهای غذایی اشاره کرده بودیم. توصیه میکنیم حتما این بخش را مطالعه فرمایید.

بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز

البته تا قبل از اینکه ری کروک امتیاز مک دونالدز را بخرد(1961)، این نماد به عنوان لوگوی این برند قرار نگرفته بود.

بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز

سومین لوگوی مک دونالد : بهبود کمانهای طلایی

اینجا بود که دیگر کمانهای طلایی در همه جا برای همه شناخته شده بود:دهه ی 70 میلادی! همین لوگو کمک شایانی در محبوبیت این برند در آمریکا داشت. از تاریخ 1975تا 2006 هم تغییرات لوگو مک دونالد خیلی شدید و بولد نبود. عضو ثابت هم همیشه همان کمان های M مانند بوده و هست. در این بازه ی تاریخی که گفتیم، یک ذوزنقه قرمز پشت لوگو اضافه شد. که بر روی آن هم اسم برند نوشته شده بود. یک سری طراحی هایی هم روی کمانها موجب شده بود تا سه بعدی به نظر برسد.

بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز

چهارمین لوگو : افزودن شعار به لوگو

در دوم سپتامبر2003، موفق ترین کمپین تبلیغاتی تاریخ مک دونالد در کشور آلمان ایجاد شد. شعار این کمپین ها هم این بود: (‘Ich liebe es’) به انگلیسی i’m lovin’ it به معنی “من عاشقشم”. خیلی سریع این کمپین به کشورهای انگلستان، استرالیا و ایالات متحده آمریکا معرفی شد. کمپین نامبرده که خیلی هم موفق بود، باعث شد تا سالها این شعار جزئی از لوگو شود.

بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز

بعدتر بک گراند قرمز هم به کمانهای طلایی اضافه شد.اسم برند هم با رنگ سفید در میان این لوگو قرار داشت. اما امروزه بیشتر لوگو مک دونالد را با همان کمانهای طلایی(به تنهایی) میبینیم.

بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز

تاثیر لوگو در مارکتینگ

آنچه که مهم است تاثیر و نفوذ لوگوی یک برند است. کاری که لوگو مک دونالد واقعاً در آن موفق بوده است. آنقدر که حتی وقتی گوشه ای از کمان طلایی را نشان دهند، همه متوجه برند مک دونالدز میشوند. تیم تبلیغاتی مک دونالدز هم مدتی ست از همین ترفند در تبلیغاتش استفاده میکند. این قدرت، اقتدار و اعتماد به نفس برند را در مقابل رقیبانش نشان میدهد. بیلبوردهای جالب زیر را نگاه کنید! از هر گوشه ی کمانهای لوگو، برای آدرس دادن نزدیک ترین شعبه، استفاده شده است.

بررسی لوگو مک دونالد : از ابتدا تا امروز

با بررسی لوگوی برندهای بزرگ و کوچک میتوان نقاط قوت و ضعف آنها را دریافت. و از آنها در جهت طراحی بهترین لوگو برای برند خود استفاده کنید. طراحی لوگو ممکن است کار ساده ای به نظر برسد و صاحبان کسب و کار ارزشی برای آن قائل نشوند، ولی با همین بررسی کوتاه لوگو مک دونالد میشود به جایگاه و اهمیت این مورد پی برد. پس با طراحی لوگوی اصولی و مناسب، اولین قدم را بردارید و جای پای برند خود را محکم کنید.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.