بررسی لوگو گوگل | رنگهای لوگو گوگل چه مفهومی دارند؟

میدانستید تقریباً هر روز 3.5 میلیارد جستجو در گوگل اتفاق می افتد! پس با چنین آمای هم بعید نیست که یک فرد عادی، لوگو گوگل را هر روز بین 1 تا 30 بار ببیند. پس مطمئن هستیم که همه ی شما حداقل یک بار این لوگو به چشمتان خورده است. اما آیا طراحی و ایده لوگو گوگل برایتان جالب و تامل برانگیز نبوده است؟ ما در این مقاله قرار است پرده از راز طراحی این لوگو برداریم. همراه ما باشید.

تاریخچه ی گوگل

قبل از ورود به تاریخچه لوگو گوگل، لازم است تا خلاصه ای از تاریخچه ی این شرکت بدانید.

در سال 1996 Larry Page و Sergy Brin دو دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا پروژه ای تحقیقاتی شروع کردند. آنها موتور جستجویی طراحی کردند که عملکرد بین وب سایتها را تجزیه و تحلیل میکرد.

آنها مفهوم رتبه ی صفحه (PageRank) را بیان کردند که رتبه بندى هر سایت بنا به تعداد بک لینکهایی به این سایت داده میشد، مشخص مى شد. بر همین اساس Larry Page و Sergy Brin در ابتدا مرورگر وب خود را “BackRub” می نامیدند.

تغییر نام به گوگل

خوشبختانه ، در سال 1997 ، آنها نام شرکت را به “گوگل” تغییر دادند. اما چه شد که گوگل نام انتخابی مؤسسین شد؟ گوگل(google) دیکته ی غلط googol کلمه ای لاتینی است. این کلمه در ریاضی به عدد 10 به توان 100 اطلاق میشود. یعنی یک 1 و صد 0مقابلش! و این یعنی موتور جستجوی گوگل در آینده خواهد توانست دسترسی به دریایی از طلاعات را برای کاربران فراهم کند.

این شرکت باعث شد تا فعل گوگل کردن، به معنای جستجو کردن(در گوگل) وارد همه ی زبان ها شود.

بالاخره 15 سپتامبر 1997، لری و سرجی دامنه ی گوگل را ثبت کردند و شرکتشان در چهارم سپتامبر 1998 به طور رسمی تاسیس شد. جالب است بدانید اولین دفتر آنها در گاراژ خانه ی دوستشان (Susan Wojcicki) قرار داشت. سوزان امروز مدیر عامل یوتیوب است.

روزانه بیش از 3 و نیم میلیارد جستجو در گوگل صورت میگیرد

تاریخچه لوگو گوگل

1996: اولین لوگو گوگل، قبل از گوگل شدن

همه چیز از سال 1996 شروع شد. اولین لوگو این موتور جستجو در واقع قبل از نام “گوگل” است. همانطور که گفتیم اولین نام این شرکت BackRub بود. پس لوگو آنها نز بر اساس همین اسم طراحی شده بود:

1997: ظهور لوگو وقعی گوگل

بررسی لوگو گوگل | رنگهای لوگو گوگل چه مفهومی دارند؟

از سال 1997 لوگوی گوگل به شکل لوگوتایپ طراحی شد و تا امروز نیز با تغییرات اندک هر چند سال آپدیت میشود. اولین لوگویی که در تصویر میبینید توسط خودِ Sergy Brin با نرم افزار (GIMP) طراحی شده بود.

1998 تا 2010

بعد از آن در سال 1998، تایپ فیس لوگو گوگل و ترتیب رنگها در آن نیز تغییر کرد. طراح این لوگو Ruth Kedar بود که بعد از چند طرح به این لوگوی ساده رسید. لوگویی که به معروف ترین لوگو جهان تبدیل شد.

در کنار همان لوگو تا سال 1999 یک علامت تعجب قرار گرفت. این کار تقلید از لوگو یاهو بود! گویا داشتن علامت تعجب در کنار لوگوتایپ از آن زمان مد شده بود. (لوگو جدید اسنپ را که یادتان است؟)

سال بعدش علامت تعجب را از لوگوتایپ گرفتند. چه بهتر! خیلی اضافه به نظر میرسید.

تغییر ریز لوگو گوگل در 2010

رنگ لوگوی گوگل د سال 2010 تغییر کرد. البته اینکه میگوییم تغییر رنگ، خیلی تغییر محسوسی نبود و فقط رنگ زرد حرف”o” کمی تیره تر شد.

البته سایه ی لوگو تایپ هم حذف شد. شاید بپرسید چرا! چون لوگو زیبا تر شود! واقعاً نشد؟ دیگر دوره ای سایه دادن به لوگوتایپ تمام شده بود.

فونت این لوگو catull نام دارد که در اینجا میتوانید دانلود کنید.

2015: یک لوگو جدید برای گوگل

در سال 2015، لوگوی گوگل تغییر چشمگیری داشت. این لوگو الگوی رنگی خود را حفظ کرد. اما فونت آن از Catull به Product Sans تغییر پیدا کرد. از سال 2015 تا کنون لوگوی گوگل تغییر نکرده است.

Product Sans یک نوع فونت sans-serif است. این تغییر در فونت برای سازگاری بیشتر لوگو صورت گرفته بود تا این لوگو در هر سایزی قابل تطیق و تنظیم باشد.(برای آشنایی با فونت های سریف و سان سریف مقاله انواع فونت ها در لوگوتایپ را مطالعه کنید)

گوگل همچنین برای ایکون اپلیکیشن هایش در تلفن های هوشمند لوگویی به شکل یک حرف“G” با همان الگوی رنگی معروفش ارائه کرد. این لوگو برای میکروفون جستجوی صوتی گوگل هم مورد استفاده قرار گرفت.

بررسی لوگو گوگل | رنگهای لوگو گوگل چه مفهومی دارند؟

مفهوم رنگها در لوگو گوگل چیست؟

در بازاریابی و تبلیغات، از رنگ به عنوان نشانه احساسی استفاده می شود. رنگ های مختلف می توانند احساسات مختلفی را در ما احساس کنند – با این حال ، روانشناسی رنگ، معنای رنگ را در دسته بندی های کلی “واکنش عاطفی” قرار می دهد. به عنوان مثال ، رنگ قرمز می تواند هیجان، فوریت یا اشتیاق را ایجاد کند، در حالی که رنگ آبی اعتماد و امنیت را ساطع می کند. زرد رنگ شاد و روشن و خوش بینانه ای است. اما رنگ سبز برای نشان دادن این است که Google از نقض قوانین نمی ترسد.

قرار گرفتن این رنگها در کنار هم میتواند نشان می دهد که چگونه افراد مختلف با مهارت و استعداد مختلف می توانند برای یک هدف مشترک در کنار هم کار کنند.

پیاده سازی و رشد Google Doodle

Google Doodle تغییراتی موقتی است که گوگل به مناسبتهای مختلف در لوگو صفحه ی اصلی سرچ خود ایجاد میکند. مناسبتهایی در سراسر جهان میان تمام ملیتها و ادیان! مثل سال نو، نوروز، ولنتاین و … حتی اتفاقات مختلف از جمله پاندمی کورونا نیز باعث ایجاد یک گوگل دودل جدید شده است.

بررسی لوگو گوگل | رنگهای لوگو گوگل چه مفهومی دارند؟

اولین Google Doodle در سال 1998 آغاز شد – قبل از اینکه این شرکت حتی از نظر فنی حتی یک شرکت باشد. Larry Page و Sergy Brin در فستیوال Burning Man تصویر زیر را در پشت “O” دوم لوگو قرار دادند.

بررسی لوگو گوگل | رنگهای لوگو گوگل چه مفهومی دارند؟

همانطور که مردم و تکنولوژی پیشرفت می کنند، طراحی نیز پیشرفت می کند. با توجه به سرعت تغییر اوضاع، احتمالاً طی چند سال دیگر شاهد نسخه جدیدی از لوگو گوگل خواهیم بود.

این استراتژی شرکتهای بزرگ است! لوگو ی خود را هر وقت لازم باشد تغییر میدهند. شما نیز از تغییر نترسید. میتوانید در هر سطح، چه طراحی و چه بازطراحی و تغییر لوگو برند خود با متخصصین ما در عرصه ی طراحی و بازایابی مشاوره بگیرید.

کلمه ی “گوگل” به چه معنا است؟

google دیکته ی غلط “googol”، کلمه ای لاتینی است. این کلمه در ریاضی به عدد 10 به توان 100 اطلاق میشود. این یعنی موتور جستجوی گوگل در آینده خواهد توانست دسترسی به دریایی از طلاعات را برای کاربران فراهم کند.

اولین لوگوی گوگل به چه شکل بوده است؟

نام این شرکت در سال اول backrub بود. پس اولین لوگو گوگل، به شکل لوگو تایپ backrub بوده است. اما بعد از تغییر نام به گوگل، لوگو جدیدی توسط Sergy Brin(یکی از بنیان گذاران گوگل) با نرم افزار (GIMP) طراحی شده بود.

مفهوم رنگهای لوگوی گوگل چیست؟

طبق گفته ی طراح، هیچ نظم و قاعده ی خاصی در انتخاب و ترتیب این رنگها وجود ندارد. اما افراد مختلف ایده هایی در این باره بیان کرده اند. رنگ قرمز می تواند هیجان، فوریت یا اشتیاق را ایجاد کند، در حالی که رنگ آبی اعتماد و امنیت را ساطع می کند. زرد رنگ شاد، روشن و خوش بینانه ای است. اما رنگ سبز برای نشان دادن این است که Google از نقض قوانین نمی ترسد.

در لوگو تایپ گوگل از چه فونتی استفاده شده است؟

فونت این لوگو در بتدا تا سال 2015 به شکل Catull بود و سپس به Product Sans تغییر پیدا کرد.

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.