تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای هنری فورد، لوگوی فورد

اگر ماشین باز باشید و از علاقه مندان به صنعت خودروسازی، حتما تا الان لوگو فورد را دیده اید. جدیدترین لوگوی فورد به اسم Blue Oval(بیضیِ آبی) یک نماینده واقعی از برتری و تفکر خلاق این برند است. این لوگو در سطح جهانی به عنوان یکی از قدرتمندترین نمادهای صنعت خودرو شناخته شده است. بنابراین تجزیه و تحلیل و بررسی آن خالی از لطف نخواهد بود.

در این مقاله قصد داریم با نگاهی کوتاه به تاریخچه ی شرکت خودروسازی فورد موتورز، طراحی و اجرای لوگو این برند را مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه شرکت فورد

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

تاریخچه طراحی لوگو فورد مستقیماً تحت تأثیر توسعه این شرکت قرار گرفته است. بنابراین ابتدا لازم است مروری کوتاه بر چگونگی راه اندازی و رشد نام تجاری Henry Ford در اوایل قرن 20 داشته باشیم.

شرکت آمریکایی فورد موتور (Ford Motor Company) به عنوان پروژه مشترک تاجر، هِنری فورد و 11 سرمایه گذار دیگر در سال 1903 در دیترویت، میشیگان تاسیس شد.

در چند سال اول، فورد خودروهای زیادی تولید نکرد زیرا کارخانه قادر به تولید روزانه بیش از چند خودرو نبود. اما در سال 1913 با افتتاح خط مونتاژ، وضعیت به کلی تغییر کرد. این کار روند تولید را سرعت بخشید و خودروها را برای افراد کم درآمد نیز مقرون به صرفه کرد.

افزایش خط مونتاژ به فورد رونق زیادی بخشید و به شرکت اجازه داد چندین قرارداد با مقامات دولتی و شرکتهای خصوصی منعقد کند. از جمله توافق نامه همکاری با دولت روسیه در سال 1929.

در اواسط سال 1914، در تمام جاده های جهان بیش از 500000 ماشین فورد مدل T وجود داشت. تا اواخر دهه 1920، فورد بیش از نیمی از اتومبیل های ایالات متحده را تولید می کرد. این شرکت بیش از 20 کارخانه مونتاژ خارج از کشور در آمریکای جنوبی، اروپا، کانادا، آسیا، استرالیا و آفریقای جنوبی داشت.

امروز این شرکت پس از جنرال موتورز دومین خودروساز بزرگ در ایالات متحده است. در مقیاس جهانی ، شرکت فورد موتور رتبه پنجم را بعد از جنرال موتورز، تویوتا، هیوندای و VW دارد. فورد در سال 2018 بیش از شش میلیون وسیله نقلیه در سراسر جهان فروخته است.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد
سال1927-هنری فورد- در مراسم رونمایی از مدل Ford A

لوگو فورد

همانطور که شرکت فورد سابقه ی درخشان و خوبی دارد، لوگو ی این برند نیز از سابقه و محبوبیت بالایی برخوردار است. فورد پس از 6بار تغییر لوگو، به لوگو ی مشهورِ “بیضی آبی” رسید. منشأ و تاریخچه این نشان مملو از حقایق جالب است که در ادامه به آن میپردازیم.

تاریخچه لوگو فورد

به طورکلی لوگو بیضی آبی(Blue Oval) قطعاً یکی از با ارزش ترین جلوه های بصری در دنیای تجارت است. اما از سال 1903 تغییرات زیادی را تجربه کرده است. روند تغییرات صد ساله ی این لوگو را در ادامه با ذکر سال، برای شما اورده ایم.

برای جمع اوری اطلاعات این مقاله، چند مقاله معتبر بررسی شده اند که یکی از مهمترینِ آنها سایت هزار لوگو است.

1903-1907

اولین اتومبیل تولید شده توسط فورد، مدل معروف A بود که لوگوی کاملاً متفاوتی از فورد بر روی خود داشت. این نسخه از لوگو با رنگ های سیاه و سفید بود و شامل این متن بود: Ford Motor Co. Detroit، Mich.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

1907-1909

طراحان فورد در سال 1907 به یک طرح جدیدی رسیدند؛ لوگویی که 2 سال هم دوام نیاورد. این لوگو اسم برند را در بر داشت اما شکلی شبیه توپ فوتبال امریکایی داشت! که هیچ ارتباطی با فورد و تولیداتش نداشت.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

1909-1911

سال 1909 لوگو این شرکت خودروسازی با الهام از امضای هنری فورد هویت بصری خود را تغییر داد. امروزه هم همچنان همین لوگو تایپ هسته اصلی لوگو فورد است؛ با کمی اصلاحات و تغییر در پالت رنگی!

این نسخه با فونت script نوشته شده بود و حرف “D” دارای یک کشیدگی زیر کل کلمه ی فورد داشت.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

1911-1912

طراحان این شرکت در سال 1911 با یک بازطراحی در لوگو ، هویت دیداری جدیدی به فورد دادند. در این نسخه امضای بنیانگذار (هنری فورد) بدونِ گیومه، در یک بیضی افقی دو خطی، محصور شده است. در بین این دو خط بیضی هم نوشته شده بود:”The Famous Motor Cars”.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

1912-1917

نسخه 1912 جالبترین نسخه لوگوی فورد است. اسم فورد با (تقریباً)همان سبک و سیاق قبلی بر روی یک نشان آبی رنگ که گویی بال هم دارد، نوشته شده است. یک نوشته ظریفتر در زیر اسم فورد نیز وجود دارد: “ماشین جهانی-The Universal Car”. در ضمن تمام جزئیات با رنگ سفید اجرا شده اند. این طرح به مدت پنج سال به عنوان لوگو در شرکت ماند و تنها طراحی فورد با چنین شکل غیرمعمول بود.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

1917-1927

در سال 1917، فورد تصمیم می گیرد که لوگویی مینیمال داشته باشد و به همین خاطر به طراحی سال 1911 برمیگردد. پس امضای هنری فورد در داخل یک بیضی سفید با یک قاب نازک قرار دادند. این یک لوگو ساده و در عین حال بسیار ظریف بود که ده سال دوام آورد.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

1927-1957

پالت رنگ در سال 1927 به آبی و سفید تغییر یافت. قاب کمی تغییر کرده است، با خطوط ضخیم سفید و آبی نازک دولایه به نظر میرسد. این لوگو به نمونه ای از لوگوهایی تبدیل شد که امروزه همه می شناسیم.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

1957-1961

لوگو سال 1957 طرحی بود که مدت زیادی باقی نماند، اگرچه تأثیر خود را در نسخه های بعدی گذاشت. بیضی فورد کمی تغییر کرد و حروف آن پررنگ تر و دارای خطوط کشیده شد. رنگ آبی پس زمینه سایه جدیدی به خود گرفت.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

1961-1976

این لوگو که در سال 1961 طراحی شد، به مدت 15 سال توسط خودروساز به عنوان لوگو اصلی مورد استفاده قرار گرفت و امروزه همچنان به عنوان نشان ثانویه مورد استفاده قرار می گیرد. اسم برند با فونت اسکریپت سفید در وسط بیضی آبی با یک قاب سفید ضخیم قرار دارد. این لوگو ساده، زیبا و بلافاصله قابل تشخیص است.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

از اینجا به بعد تغییرات لوگو خیلی کم و نا محسوس بوده است.

1976-2003

در سال 1976 فورد تصمیم به استفاده از نسخه سه بعدی می گیرد. به همین منظور رنگ سفید را به نقره ای تغییر می دهد و مقداری سایه روشن به سطح آن اضافه میکند. رنگ آبی در اینجا تیره تر و سایه ها گرادیانت دارند.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

2003 تا کنون

نسخه 2003 مانند نسخه 1961 به نظر می رسد اما کمی روشنتر و حجیم تر. حروف اندکی تغییر کردند و در رنگ ابی هم کمی گرادیانت مشاهده میشود.

تاریخچه طراحی لوگو فورد | امضای فورد، لوگوی فورد

نماد فورد

نشان فورد یک شکل بیضی مسطح است که در چندین رنگ سفید و آبی طراحی شده است. بیضی شامل امضای معروف هنری فورد است. شناخت، سنت و سبک همیشه برای شرکت فورد موتور مهم بوده است. در طول تاریخ موفقیت آمیز و طولانی خود هم فقط تغییرات جزئی در لوگو ایجاد کرده است.

فونت لوگو فورد

لوگوتایپ معروف فورد با فونت اسکریپت بسیار شبیه به Neville Regular و Fabiola طراحی شده است. اعتقاد بر این است که این لوگوتایپ از امضای هنری فورد الهام گرفته شده است.

مفهوم رنگ لوگو فورد

این لوگو در سال 1912 رنگی شد و تا قبل از ان همانطور که دیدید سیاه و سفید بود. دو رنگ نارنجی و آبی پیشنهاد شد که نهایتاً آبی به عنوان رنگ لوگو انتخاب شد. حروف سفید یا نقره ای در پس زمینه آبی بسیار زیبا به نظر می رسند و همچنین نشانگر اشرافیت، خویشتنداری و شهرت بی عیب و نقص برند هستند.

لوگو فورد از شناخته شده ترین و تاثیرگذارترین لوگوهای صنعت خودرو محسوب میشود. این لوگو در طول دهه ها تغییر کرد، اما هرگز تاثیر خود را از دست نداد. در واقع ، آرم فورد به عنوان یکی از موفق ترین پروژه های طراحی کل صنعت خودرو سازی به طور گسترده ای شناخته شده است.

ما در این مقاله ما به طور مختصر تاریخچه این شرکت را به شما نشان دادیم و به شما معرفی کاملی از طرح لوگو فورد ارائه دادیم. امیدوارم از نمونه های موفق جهانی ایده بگیرید و بتوانید بهترین انتخاب را برای برند خود داشته باشید. در هر صورت مشاوران ما برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سفارش طراحی لوگو در خدمت شما هستند.

دیدگاه ها

    ابوالفضل توسلی

    02 تیر 1402 در 2:18 ق.ظ

    اینجانب:
    رنگ آمیزاتومبیل هستم ازبوشهر،
    وحس علاقه ای که به این اتومبیل دارم ،موجب شدبرند مغازه ام رو تشخیش ورنگ آمیزی اتومبیل(موستانگ)بذارم

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.