لوگو تپسی | تپسی هم از اتهام کپی‌برداری در امان نبود

شما به عنوان یک ایرانی حتما با نام تپسی آشنا هستید و یک بار هم که شده از خدمات آن استفاده کرده اید. اکنون ما در این مقاله تصمیم داریم به بررسی لوگو تپسی بپردازیم. البته طبق روال تمام بررسی های لوگو، در ابتدا تاریخچه ای از خودِ برند و فعالیت آن به شما ارائه میکنیم.

تاریخچه برند

تپسی با نام تجاری شرکت “پیشگامان فناوری و دانش آرامیس” در خردادماه سال 95 شروع به فعالیت کرد. میلاد منشی پور (مدیر عامل) به همراه حمید مهینی و هومن دمیرچی از بنیان گذاران این شرکت هستند. جالب است بدانید که هومن دمیرچی طراح نرم افزار تاکسی یاب(اسنپ) هم بوده است.

معنای اسم تپسی

تپسی میتواند القا کننده همان نام “تکسی” یا تاکسی باشد با این تفاوت که شما به یک tap یا لمس در گوشی هوشمند خود میتوانید تاکسی بگیرید. باید گفت شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس در انتخاب اسم برند خود خیلی هوشمندانه عمل کرده است. اسمی که راحت تلفظ میشود و در بردارنده ی فعالیت آن نیز هست.

این شرکت در مسیر رقابت فراز نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است با این حال هنوز هم قدرتمند، راه را ادامه میدهد. یکی از موانع تپسی این بود که اسنپ به رانندگان خود اجازه نمیداد همزمان با تپسی هم کار کنند. و دیگری هم نفوذ به سرورهای تپسی بود که به موجب آن اطلاعات 60 هزار راننده تپسی لو رفت.

شکایت سازمان تاکسیرانی از تپسی

در ابتدای فعالیت، تپسی بارها صدای اعتراض تاکسیران ها را در اورده بود و مخالفهای زیادی داشت. حتی یک بار هم سازمان تاکسیرانی به علت ارزان فروشی (dumping) از تپسی شکایت کرد. البته این شکایت ثمره ای نداشت و رد شد.

شکایت از اسنپ

در سال 1396 تپسی از اسنپ شکایت کرد. به ادعای تپسی، اسنپ به رانندگان خود اجازه نمیداد که همزمان با پلیکیشن تپسی نیز همکاری کنند. شکایتی که نتیجه ای نداشت و رد شد.

هک شدن تپسی و لو رفتن اطلاعات رانندگان

در سال 1398، یکی از سرورهای تپسی هک شد و اطلاعات فاکتور ۶۰ هزار راننده آن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ لو رفت. به گفته ی تپسی این هکرها با آی پی اوکراین به یکی از سرورهای جانبی این نرم افزار نفوذ کرده بودند.

اولین لوگو تپسی

خب بپردازیم به موضوع اصلی مقاله: لوگو تپسی. اولین لوگو نمادین این تاکسی اینترنتی به صورت دایره ی مشکی رنگ نصفه و نیمه بود که میانش سه خط دیده میشد. تایپوگرافی این لوگو هم به فارسی و انگلیسی به شکل زیر بود. دقت کنید که در تایپوگرافی انگلیسی از عدد 30 در”تپسی” استفاده شده است.

وقتی شرکت رقیب، یعنی اسنپ سال 97 دست به تغییر لوگو خود زد تپسی هم چند وقت بعد از سالگرد این تغییر اسنپ، از لوگو جدید خود رونمایی کرد. لوگویی که بحثهای زیادی هم به دنبال داشت.

تغییر در لوگو تپسی و القای حس نوستالژیک

لوگو جدید تپسی، با رنگ جدیدش همه ی کاربران را مجذوب خود کرد: نارنجی! یک لوگو دوخطیِ نارنجی مینیمال… توجیه تپسی برای لوگو جدیدش یک شعار بود و یک ویدئویی که در سایتش منتشر کرد: “زندگی در حرکت معنا پیدا میکند”

[pars-player mp4=”https://www.iranweber.com/wp-content/uploads/2021/06/لوگو-جدید-تپسی98-ایران-وبر.mp4″ mp4_label=”720″ id=”97938222″]

شاید خیلی ها با دیدن این دو خط نارنجی بگویند “چه ساده و بی معنا! طراح خسته نباشد! خب که چی؟!” ولی در واقع این دو خط معنا و مفهوم زیادی رای تپسی دارد که در ادمه به آن میپردازیم.

لوگو تپسی | تپسی هم از اتهام کپی‌برداری در امان نبود

رنگ لوگو

اولین تغییر محسوس در لوگو تپسی، رنگ آن بود که از مشکی به نارنجی تغییر پیدا کرده بود. تپسی میگوید رنگ نارنجی تداعی گر تاکسی های نارنجی قدیم است و این رنگ قصد دارد حس نوستالژیک کاربران را برمی انگیزد.

از طرفی در رنگ شناسی هم نارنجی در دسته رنگهای گرم و پر انرژی است. رنگ نارنجی، رنگ پاییز است؛ رنگِ تغییر! برگهای پاییز یا آسمان نارنجی هنگام طلوع یا غروب آفتاب را تصور کنید. این رنگ اغلب توسط برندهایی استفاده می شود که میخواهند متفاوت و متمایز نشان داده شوند.

البته تپسی از رنگ آبی، سفید و مشکی به عنوان پالت فرعی و ثانویه برند خود معرفی کرده است.

لوگو تصویری تپسی

تغییر اساسی بعدی در ظاهرِ لوگومارک تپسی بود. دیگر خبری از آن دایره ی شلوغ و خطهای داخلش نبود. این بار در لوگو تپسی تنها دو خط ساده ی نارنجی میبینیم. تپسی میگوید این دو خط را از خطهای کف خیابان گرفتیم تا مفهوم “حرکت” را برسانیم. از طرفی شبیه به حرف “ت” اول تپسی هم شده ست. پس میتوانیم آن را یک لوگو مونوگرام نیز به حساب آورد.

تایپوگرافی لوگو

و اما تایپوگرافی تپسی که خیلی ساده و تقریبا بدون ادیت بر روی فونت انجام اجرا شده است. اما نکته ی قابل توجه در تایپوگرافی جدید، حذف نیم فاصله است. در لوگوتایپ جدید به جای “تپ‌سی” “تپسی” داریم. دقیقا همان کاری که دیجیکالا با اسم برند خود کرد. گویا این دو برند متوجه شده بودند که اسمی دو بخشی استانداردهای لازم برای انتخاب اسم برند را ندارد و ادا کردنش برای مخاطب خیلی راحت نیست.

البته لوگوتایپ انگلیسی تپسی هم از tap30 به tapsi تغییر پیدا کرد.

آیا لوگو تپسی کپی است؟

خیلی از منتقدین بر این باورند که ایده ی لوگو جدید تپسی نه تنها در خارج از کشور بلکه در ایران هم متعلق به برندهای دیگر است. در تصویر زیر متوجه این شباهت ها میشوید.

لوگو تپسی | تپسی هم از اتهام کپی‌برداری در امان نبود

هرچند خود من هم در ابتدا با دیدن لوگو جدید تپسی کپی برداری به ذهنم خطور کرد. اما بعد از دیدن ویدئوی منتشر شده از تپسی برای معرفی لوگوی جدید، تا حدی قانع شدم و ایده و خلاقیت پشت این لوگو را پذیرفتم.

[pars-player mp4=”https://www.iranweber.com/wp-content/uploads/2021/06/لوگو-جدید-تپسی-گروه-طراحان-یران-وبر.mp4″ mp4_label=”720″ id=”95016536″]

به هر حال این لوگو تپسی که با شعار تغییر ظهور کرد نسبت به لوگو قبلی مینیمال تر و بهتر به نظر میرسد.

شما نیز اگر برای برند خود به دنبال طراحی لوگو خاص و منحصر بفرد هستید با همکاران ما در این عرصه در ارتباط باشید.

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.