تفاوت RGB و CMYK  | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

تفاوت RGB و CMYK | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک

دانستن تفاوت بین دو چیز که بسیار شبیه به هم هستند می تواند بی اهمیت باشد. در دنیای طراحی گرافیک تفاوت بین فونت و تایپ فیس تفاوتی است که تأثیر کمی بر درک ما از مفهوم کلی امروزی دارد. برعکس، تفاوت RGB و CMYK (حالت‌های رنگی) بیش از یک واقعیت سرگرم‌کننده است، در حالی که ندانستن این تفاوت می‌تواند پروژه طراحی گرافیکی شما را پیروز کند یا به فنا دهد. پس بسیار مهم است که چه در طراحی لوگو چه در بحث کلی طراحی هویت بصری برند، طراح از تفاوت RGB و CMYK به طور کامل مطلع باشد. اگر زمان زیادی برای خواندن در مورد چیزهای کوچکی که تفاوت ایجاد می کنند ندارید، حداقل یک لحظه وقت بگذارید تصویر زیر را ببینید و بدانید چه زمانی از هر حالت استفاده کنید:

تفاوت RGB و CMYK  | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک

تفاوت RGB و CMYK

به طور کلی، حالت رنگ RGB برای طراحی ارتباطات دیجیتال مانند وب سایت ها، و تلویزیون و هر آنچه که از طریق مونیتور مشاهده مکنیم، استفاده می شود. حالت رنگی CMYK برای طراحی ارتباطات چاپی مانند کارت ویزیت و پوستر و … استفاده می شود.

RGB چیست؟

RGB همه چیز در مورد دیدن نور است. صفحه نمایش کامپیوتر رنگ را در تصاویر، متن و طرح ها با ترکیب های مختلف نور قرمز، سبز و آبی نشان می دهد. RGB از اینجا می آید.

بنابراین، هر چیزی که برای یک صفحه نمایش طراحی شده است – از ساعت هوشمند گرفته تا یک جامبوترون – باید در حالت رنگی RGB طراحی شود. صفحه نمایش تصاویر را با صدها پیکسل نمایش می دهد. هر کدام از این پیکسل ها دارای سه پیکسل فرعی هستند: نور قرمز، نور سبز و نور آبی. این پیکسل‌های فرعی بر اساس رنگی که پیکسل در نهایت نمایش می‌دهد با شدت‌های مختلف روشن می‌شوند تا نتیجه‌ای را روی یک نمایشگر مشکی ایجاد کنند. جالب نیست؟

تفاوت RGB و CMYK  | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک

صفحه‌ای که در حال خواندن این مقاله هستید از صدها پیکسل تشکیل شده است. این پیکسل ها برای نمایش کلمات و تصاویری که می بینید کنار هم قرار می گیرند.

مقادیر RGB در محدوده ای بین 0 تا 255 نمایش داده می شوند، به این معنی که 256 سطح از هر یک از سه رنگ (قرمز، سبز و آبی) وجود دارد که می توانند با هم ترکیب شوند تا رنگی در طیف بین سیاه و سفید ایجاد کنند. این بدان معنی است که بیش از شانزده میلیون رنگ ممکن در حالت رنگ RGB وجود دارد. خیلی زیاده! مگه نه؟

به عنوان مثال، مقدار RGB برای رنگ سیاه:

R: 0
G: 0
B: 0

این بدان معنی است که 0٪ نور قرمز، 0٪ نور سبز و 0٪ نور آبی وجود دارد. به عبارت دیگر، فقدان کامل نور و در نتیجه سیاهی وجود دارد.

برای ایجاد رنگ سفید، طراح باید موارد زیر را وارد کند:

R: 255
G: 255
B: 255

این بالاترین مقدار ممکن برای هر رنگ است، به این معنی که نورهای قرمز، سبز و آبی 100٪ روشن هستند و در نتیجه حداکثر حضور نور: سفید است.

تفاوت RGB و CMYK  | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک

راه دیگری برای فکر کردن در مورد حالت رنگ RGB استفاده از رنگ های قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ های افزودنی است. این بدان معناست که RGB با اضافه کردن مقادیری از قرمز، سبز و آبی با هم رنگ های دیگری ایجاد می کند.

در اینجا مقادیر RGB برای برخی از رنگ های سنتی و محبوب آورده شده است.

تفاوت RGB و CMYK  | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک

CMYK چیست؟

تفاوت RGB و CMYK  | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک

هر چیزی که طراحی می کنیم را نمی توان در مقابل نورهای روشن قرار داد. بنابراین طرح هایی که برای چاپ در نظر گرفته شده اند باید در حالت CMYK طراحی شوند.

نام CMYK از چهار رنگ تشکیل شده است: فیروزه ای(cyan)، سرخابی(magenta)، زرد(yellow) و سیاه (black). از آنجایی که “B” در مدل RGB “آبی” است، از آخرین حرف “بلک” به جای حرف اول استفاده می شود تا با blue اشتباه گرفته نشود.

در این حالت رنگی، رنگ مشکی استفاده می‌شود، زیرا حتی خالص‌ترین ترکیب فیروزه‌ای، سرخابی و زرد (همه رنگ‌های روشن‌تر) نمی‌تواند یک رنگ کاملاً سیاه ایجاد کند.

CMYK از سیستم کم کردن رنگ ها استفاده می کند نه افزودن. افزودن رنگ ها به هم در حالت CMYK اثر معکوس بر نتیجه دارد همانطور که RGB می کند. هرچه رنگ بیشتری اضافه شود، نتایج تیره تر می شود. بنابراین، رنگ ها حذف یا کم می شوند تا نتیجه ای روشن ایجاد شود.

این به این دلیل است که رنگ‌های CMYK نور را جذب می‌کنند، به این معنی که جوهر بیشتر باعث نور کمتر می‌شود. ترکیب رنگ فیروزه ای، سرخابی و زرد رنگ قهوه ای تیره ایجاد می کند. تا زمانی که کلید (سیاه) اضافه نشده است که رنگ به طور کامل حذف می شود.

مقادیر CMYK بر حسب درصد اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، برای رنگ سفید مقادیر CMYK، باید به صورت زیر وارد نرم افزار طراحی شوند:

C: 100%
M: 100%
Y: 100%
K: 100%

تفاوت RGB و CMYK  | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک

رنگ سیاه واقعی در سیستم رنگی CMYK

جالب است بدانید ، تنظیم CMY روی 0٪ و K روی 100٪، سیاه ترین سیاهی ممکن را ایجاد نمی کند. برای ایجاد یک سیاه “واقعی”، مقادیر زیر باید وارد شوند:


C: 75٪
M: 68٪
Y: 67٪
K: 90٪

این رنگ سیاه غنی (rich black) یا سیاه فتوشاپ (Photoshop black) نامیده می شود و رنگ مشکی خالص تر است زیرا بیشترین نور را جذب می کند. این رنگ اغلب استفاده نمی شود زیرا مقدار فیزیکی جوهری که برای تولید آن لازم است می تواند کاغذ کیفیت پایین را پاره کند. این رنگ خیلی شدید است. پس از آن استفاده نکنید!

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از جوهر باعث ایجاد لکه‌ می‌شود که خواندن متن را بسیار دشوارتر می‌کند. هنگام استفاده از رنگ مشکی، چند نسخه مختلف وجود دارد که توسط طراحان مورد استفاده قرار می گیرد که پروژه شما را سوراخ نمی کند.

Cool Black: 60 . 0 . 0 . 100

Warm Black: 0 . 60 . 30 . 100

Designer Black: 70 . 50 . 30 . 100

Rich Black: 75 . 68 . 67 . 90

تفاوت RGB و CMYK  | اهمیت حالتهای رنگی در طراحی گرافیک

تفاوت CMYK و RGB چیست؟

به زبان ساده، CMYK حالت رنگی است که برای چاپ با جوهر در نظر گرفته شده است، مانند طرح های کارت ویزیت. RGB حالت رنگی است که برای صفحه های نمایشگر در نظر گرفته شده است.

هر چه رنگ بیشتری در حالت CMYK اضافه شود، نتیجه تیره تر می شود. هرچه رنگ بیشتری به RGB اضافه شود، نتیجه روشن تر است.

CMYK دارای محدوده عددی 4×100 است. RGB دارای محدوده عددی 3×256 است. بنابراین، رنگ‌های پرانرژی که RGB می‌تواند تولید کند در CMYK دشوار است.

هنگام طراحی، بزرگترین اشتباهی که می توانید مرتکب شوید این است که فراموش کنید حالت رنگ مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنید. اگر این کار را فراموش کنید، رنگ ها ممکن است شسته شده یا خیلی زنده به نظر برسند.

به عنوان یک طراح، واقعاً مایه شرمساری خواهد بود که رنگ هایی که با دقت برای پروژه خود انتخاب کرده اید، آنطور که در نظر داشتید ظاهر نشوند. همانطور که باید مراقب فونت ها، اندازه عناصر و فاصله در طرح هایمان باشیم، رنگ نیز جنبه دیگری است که باید توجه شما را به آن جلب کنید. داشتن درک بهتر از نحوه عملکرد این حالت ها نمی تواند ضرری داشته باشد. شما قرار نیست به اندازه ی یک ناظر چاپ اطلاعات داشته باشید!

روانشناسی رنگها

رنگها اثرات و انرژی های متفاوتی دارند. افراد با دیدن هر رنگ واکنش هایی دارند که این امر در انتخاب رنگ در طراحی باید مد نظر قرار گرفته شود. مثلا رنگ قرمز هیجان انگیز است و میتواند اشتهای مخاطب را برانگیزد. آبی رنگ اعتماد و اطمینان است… و همینطوز هر رنگ اثر متفاوتی خواهد داشت.

بحث روانشناسی رنگها نه تنها در طراحی های گرافیکی مخصوصا لوگو باید در نظر گرفته شود، بلکه باید در کل هویت بصری برند آن را هوشمندانه انتخاب کرد تا در بازاریابی نیز بتوان موفق بود.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.