تاریخچه سئو : از شروع تا امروز | پنالتی شدن bmw و دستگیری متخلفان توسط امریکا سئو

تاریخچه سئو : از شروع تا امروز | پنالتی شدن bmw و دستگیری متخلفان توسط امریکا

زندگی بدون موتور جستجو بسیار سخت است. شما فکر کنید برای پیدا کردن محصول خود از موتور جستجو استفاده می کنید و حتی برای یافتن عکس دلخواه، مکان دلخواه، فروشنده دلخواه و… . این به این معنی است که موتور های جستجو بسیار پر اهمیت هستند و پیشرفت کسب و کار ها یا پسرفت ان ها به موتور های جستجو بستگی دارد.

موتور های جستجو به مرور تغییر کردند و انچه ما می توانیم در آنها بیابیم و این که چه مطالبی نمایش داده شوند، هر روز پیشرفته تر می شوند. حال این که سایت شما در صفحات اول گوگل باشید یا نه، آنچیزی است که سئو یا بهینه سازی موتور های جستجو به بررسی ان می پردازد.

در مطالب قبل در مورد “سئو چیست؟” صبحت کردیم. اما در این مطلب به بررسی تاریچه سئو می پردازیم. این که سئو از کجا شروع شد. در سال های قبل هر فردی چه تاثیری بر روی سئو داشته تا به امروز برسیم. سفر ما از سال 1994 آغاز می شود و تا به امروز همراه افراد مختلف تاثیرگذار در سئو خواهیم بود. در این مقاله زمان ایجاد الگوریتم های مختلف گوگل را نیز مشاهده خواهید کرد.

سال 1994 میلادی : شروع موتور های جستجو

تاریخچه سئو - 1994

در سال 1994، برایان پینکرتون اولین خزنده برای صفحات وب را ایجاد کرد. این خزنده تمام صفحه ی وب را می خواند و ذخیره می کرد.

این خزنده لیست 25 سایت برتر را ایجاد نمود. نام این وبسایت webcrawler بود.

تاریخچه سئو

سال 1997 : EXCITE ظهور قدرتمند و پایان سریع و Lycos و یاهو

تاریخچه سئو -1997

EXCite یکی از بزرگترین تغییرات در دهه 90 میلادی می باشد. این موتور جستجو در سال 1993 به وجود امد و در سال 1996 وبسایت WebCrawler را خریداری کرد و در سال 2001 به ناگهان به جمع اوری لیست خود پایان داد.

تاریخچه سئو

Lycos در سال 1994 به وجود امد. این موتور جستجو از جمله اولین موتور های جستجو بر اساس خزنده ها و ربات های در صفحات وب بود. این شرکت در سال 1997 بالغ بر 60 میلیون صفحه وب را ایندکس کرده بود اما به یک باره تمامی اطلاعات خود را در اختیار کل فضای اینترنت قرار داد.

یاهو در این سال ها همچنان از قدرت انسان برای رده بندی وبسایت ها استفاده می کرد و در کنار ان در صورتی که نتیجه ی انسانی یافت نمی شد از نتایج خزنده های وب استفاده می کرد.

تاریخچه سئو

در این سال ها دنی سالیوان search engine watch را ایجاد کرد تا در مورد موتور های جتسجو و هر انچه در مورد ان ها است بحث و بررسی کند.

سال 1998 میلادی: شروع پیج رنک گوگل

تاریخچه سئو- 1998

در سال 1998 گوگل از سیستم پیج رنک خود برای رده بندی بهتر وبسایت ها استفاده نمود.

پیج رنک لینک ها ورودی به وبسایت را بررسی می کرد و بر اساس این لینک ها سایت ها را رتبه بندی می کرد.

پیج رنک به عنوان “Link Juice ” نیز شناخته می شود و این مورد باعث شروع رابطه ای طولانی بین سئو و لینک سازی شد.

سال 1999 : اولین کنفرانس سئو

تاریخچه سئو -1999

در سال 1999 دنی سالیوان اولین کنفرانس در مورد سرچ را برگزار کرد. موضوعات مختلفی از جمله روش طراحی سایت برای موتور های جستجو و متا تگ ها و همچنین روش هایی برای بهینه سازی بهتر صفحات برای موتور های جستجو در این کنفرانس به بحث و بررسی قرار گرفت.

در سال 1999 متخصصان SEO با اپدیت جدید موتور های جستجو مشکلاتی داشتند. Altavista وبسایت خود را بازطراحی کرد و الگوریتم خود را تغییر داد. بسیاری از سایت ها در این آپدیت ناپدید شدند.

سال 2000 : شروع ادوردز گوگل

تاریخچه سئو - 2000

در سال 2000 گوگل لینک با هزینه یا همان AdWords امروز را راه اندازی کرد. شروع Adwords از همین سال است که با نام لینک با هزینه شناخته می شد.

گوگل همچنین در این سال تولباری را ایجاد کرد که می توان از طریق ان پیج رنک سایت را مشاهده نمود.

به این ترتیب کارشناسان SEO از این ابزار استفاده می کردند تا لینک های خوب از سایت هایی با پیج رنک بالا بگیرند.

این موضوع پیج رنک حتی تا سال ها قبل نیز مورد بررسی خیلی ها در ایران نیز قرار می گرفت تا این که گوگل کلا پیج رنک و نمایش ان را حذف نمود.

سال 2002 : بمباران لینک گوگل

تاریخچه سئو -2002

در این سال بود که بمباران گوگل شروع شد. بمباران گوگل اصطلاحی بود که برای خرید لینک از سایت های نامرتبط انجام می شد. به این صورت در موتور های جتسجو سایت ها به نمایش در می آمدند.

تاریخچه سئو

در این سال بود که باب مِسا اولین شبکه تبلیغات پیج رنک را به عنوان SearchKing ایجاد نمود. کار این سایت همانند بسیاری از سایت های فروش لینک امروزی بود. به این صورت که خریدار و دارنده سایت در این سایت هم را پیدا کرده و می توانستند لینک خریداری کنند.

تاریخچه سئو

سال 2003 : شروع به کار ادسنس گوگل

تاریخچه سئو -2003

در سال 2003 گوگل وارد تبلیغات متنی شد. در این سال گوگل ADSENSE را معرفی کرد.

در این سال پاتریک گاوین خرید تبلیغاتی لینکی را راه اندازی کرد.

در این سال آپدیت جدید فلوریدا گوگل، تاکتیک های دهه 90 میلادی را پنالتی کرد. از جمله این روش ها استفاده از کلمات کلیدی نامربوط و بیش از حد بهینه کرد وبسایت و لینک های ورودی بود.

سال 2004 : سئو ماز یا ماز امروزی

تاریخچه سئو -2004

در این سال رند فیش کین SEOMOZ را راه اندازی کرد. و به سرعت تبدیل به همه چیز در مورد موتور های جستجو شد.

آرون وال در این سال اولی کتاب سئو را منتشر کرد. که یک کتاب بسیار معروف در دنیای سئو به شمار می امد.

اما در این سال نیز اسپم یکی از مشکلان بزرگ موتور های جستجو بود. کمپانی هایی مانند TrafficPower با استفاده از تاکتیک های مختلف جاوا اسکریپت اقدام به افزایش ترافیک می کردند.

در این سال سث گودین کتابی در مورد ترافیک موتور های جستجو نوشت و در مورد غیر قابل اعتماد بودن موتور های جستجو بحث کرد. (سث گودین نویسنده کتاب گاو بنفش و موسس سایت هاب اسپات می باشد.)

سال 2005 : پیدایش گوگل انالیتیکس

تاریخچه سئو -2005

در سال 2005 گوگل تگ نوفالو را برای مقابله با اسپم در کامنت ها که توسط یاهو و MSN پشتیبانی می شد، ایجاد کرد. به این ترتیب به صفحه ی نوفالو هیچ ارزشی در SEO اختصاص داده نمی شد.

در این سال گوگل، گوگل انالیتیکس را ایجاد کرد که به کارشناسان سئو این امکان را می داد که به خوبی کمپین ها خود را انالیز کنند.

در این سال نیز شایعه های مختلفی پخش شد که از ایجاد یک فیلتر جدید توسط گوگل خبر می داد که به نا AGING Filter شناخته می شود. این فیلتر باعث می شد که سایت های جدید نتوانند رنک خوبی بگیرند.

سال 2006 : سایت bmw پنالتی شد

تاریخچه سئو -2006

در سال 2006 گوگل خبری منتشر کرد که BMW به دلیل استفاده از Cloaking، بن شده است.در cloaking، سایت ها به موتور جستجو محتوای متفاوتی با کاربران نمایش می دهند.

تاریخچه سئو

در این سال نقشه xml سایت نیز ایجاد شده و استفاده از ان نیز شروع شد.

تاریخچه سئو

سال 2008: گوگل سجست یا پیشنهادات کمک رسان سئو کاران

تاریخچه سئو - 2008

در این سال گوگل بخش پیشنهادات خود را ایجاد کرد. این قابلیت به سئوکاران این امکان را می داد که کلمات کلیدی مهم را بیابند و با ان اقدام به سئو وبسایت ها نمایند.

تاریخچه سئو

سال 2009 : پیدایش الگوریتم کافئین گوگل

تاریخچه سئو -2009

در سال 2009 با تاثیر بالای شبکه های اجتماعی، گوگل از الگوریتم جدید استفاده کرد. الگوریتم کافئین چیزی بود که باعث می شد، که کاربران بتوانند اخبار جدیدی که در توییتر و شبکه های اجتماعی نمایش داده می شود را مشاهده کنند.

تاریخچه سئو

اما این مورد در سال 2011 به پایان رسید. زمانی که قرارداد گوگل و توییتر به پایان خودش رسید و این قراداد تمدید نشد.

در این سال الگوریتم گوگل وینس باعث شد که بسیاری از سئو کاران خود را برند مورد علاقه ببینند و محبوبیت خود را در گوگل مشاهده کنند.

سال 2010 : دستگیری متخلفان توسط پلیس امریکا

تاریخچه سئو -2010

در سال 2010 نیویورک تایمز در مقاله ای به بررسی روشی جدید برای دور زدن گوگل پرداخت. در این روش شرکت ها سرویس های بدی به مشتریان ارائه می کنند که مشتریان با شکایت خود در سایت هاس دیگر به این سایت ها لینک های با ارزشی بدهند و به این صورت رتبه سایت این شرکت ها در گوگل بالا رود.

تاریخچه سئو

در این سال در یک مصاحیه با دنی سالیوان ، بینگ و گوگل، تاثیر فیسبوک و توییتر در سئو را تایید کردند.

سال 2011 : معرفی الگوریتم پاندا گوگل

تاریخچه سئو - 2011

در این سال نیویورک تایمز از روش لینک سازی جی سی پنیز به عنوان روش کلاه سیاه نام بردند. پس از این مقاله گوگل جی سی پنیز را پنالتی کرد اما این پنالتی 3 ماه بیشتر به طول نیانجامید.

در این سال گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد. در این الگوریتم تلاش بر این بود که سایت ها با محتوای ضعیف و کم کیفیت در نتایج بالای گوگل نمایش داده نشوند.

این الگوریتم متخصصان سئو را بر ان داشت که کیفیت محتوا و سایت را افزایش دهند.

در این سال همچنین گوگل پلاس معرفی شد. با معرفی گوگل پلاس، گوگل اطلاعات کلمات کلیدی را رمز نگاری کرد و ترافیک “(not provided)” در بخش انالیز گوگل بسیار رشد داشت.

سال 2012 : معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

تاریخچه سئو - 2012

در این سال گوگل الگوریتم پنگوئن را منتشر کرد. در این الگوریتم گوگل به نبرد ساخت لینک های کم کیفیت رفت. در این بخش دایرکتوری های محتوا و شبکه های وبلاگی در خط اتش گوگل قرار گرفت. حتما شما هم دایرکتوری هایی که ادرس سایت های مختالف را در خود قرار داده بوند را به یاد دارید. با ورود به این سایت ها لینک سایت های مختلف را مشاهده می کردید. به لطف گوگل و این الگوریتم این سایت ها به کلی حذف شدند.

در این سایت گوگل سرویس disavow خود را معرفی کرد تا سایت ها را از پنالتی شدن توسط لینک های بعد یاری دهد.

تاریخچه سئو

سال 2013 : ریبرندیگ سئوماز به ماز

تاریخچه سئو-2013

در این سال سئو ماز، ریبرندینگ انجام داد و به ماز تغییر نام داد و به یک شرکت بازاریابی ربایشی تغییر کرد.

برای شما مناسب است: بازاریابی ربایشی یا درونگرا : بهترین روش بازاریابی دیجیتال

این مقاله به بررسی تاریخچه سئو که تاثیر گذار بوده، پرداختیم. باید بدانید که تا به امروز نیز بسیاری دیگر از الگوریتم های مختلف از طرف گوگل معرفی شده است. این الگوریتم ها به شما کمک می کند که مطالب بهتر در گوگل به نمایش دراورده شود. ولیکن این موارد به هیچ عنوان رسانه ای نمی شود.

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.