لوگو امازون | از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

آمازون، غول تجارت خرده فروشی، یکی از جالب ترین تاریخچه ها را بین هر برند دیگری در پشت خود دارد. داستان لوگو امازون نیز جذاب و شنیدنی است.

آمازون شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی است که بر تجارت الکترونیکی، رایانش ابری، جریان دیجیتال و هوش مصنوعی تمرکز دارد. همچنین یکی از 5شرکت بزرگ در صنعت فناوری اطلاعات ایالات متحده در کنار گوگل، اپل، مایکروسافت و فیس بوک است. از این شرکت به عنوان “یکی از تأثیرگذارترین نیروهای اقتصادی و فرهنگی در جهان” و از ارزشمندترین برندهای جهان یاد شده است.

اما چگونه یک فروشگاه اینترنتی کتاب کوچک، اکنون یک شرکت با ارزش 1 تریلیون دلار است؟

در این مقاله قصد داریم به تاریخچه ی امازون(از ابتدا) و نقش لوگو امازون در این موفقیت، نگاهی بیندازیم.

تاریخچه امازون

آمازون توسط جف بزوس(Jeff Bezos) در سال 1994 تاسیس شد. البته ابتدا با نام “Cadabra”. اما بزوس یک سال بعد، پس از پی بردن به شباهت آوایی نام اصلی با کلمه cadaver (به معنای جسد)، نام را به “Amazon” تغییر داد.

لوگو امازون | از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

در زمان تاسیس، آمازون فقط کتاب می فروخت. در دو ماه اول که فروش خود را آنلاین کرد، آمازون توانست در 45 كشور مختلف كتاب بفروشد و هفته ای 20 هزار دلار درآمد کسب کرد.

اما انچه که باعث شد امازون تنها مردِ میدان باشد، استراتژی سرمایه گذاری کل سود خود برای رشد و توسعه بود. این استراتژی باعث شد شرکت در سال 2001 به سود خیره کننده 5 میلیون دلاری دست یابد. از زمان زمان دیگر هرگر امازون به عقب برنگشت و مسیرش به سمت اینده و پیشرفت هموار و هموارتر شد. تا امروز که یکی از محبوب ترین غول های فناوری دنیا است.

لوگو فعلی آمازون با موفقیت و رشدی که امروز این شرکت دارد مطابقت دارد. آمازون همه چیز را از A تا Z می فروشد. مثل همان ضرب المثل خودمان: از شیرمرغ تا جان آدمیزاد!

لوگو امازون | از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

اما لوگو این شرکت در ابتدای فعالیت به این شکل نبوده است. در ادامه به تاریخچه طراحی لوگو امازون میپردازیم.

تاریخچه لوگو امازون

رشد سریع شرکت تنها داستان جذاب این برند نیست. توسعه و تکامل طرح های لوگو آن یکی دیگر از عناصری است که به دلیل نوآوری اش این برند را مشهور کرده است. این لوگو با هر بار باز طراحی موفق به انتقال پیام برند به مشتریان شده است.

لوگو امازون | از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

1- اولین لوگو آمازون (1995)

اولین لوگوی آمازون تفسیر تحت اللفظی نام شرکت بود: پس زمینه آبی و حرف “A” با شکلی از رودخانه در داخل، به علاوه یک عنوان که اهداف بلند پروازانه این شرکت را برای اعلام نام تجاری نشان می داد “بزرگترین کتابفروشی زمین“.

از آنجا که لوگو اولیه این شرکت به نوعی در ابتدای عصر دیجیتال ساخته شد و ابزارهای بسیار کمی یا بی کیفیت برای طراحی لوگو وجود داشت، بسیار مورد نقد و انتقاد قرار گرفت.

بسیاری گفتند که خواندن دشوار است، شلوغ است و برخی حتی رودخانه را در داخل لوگو تکراری و کلیشه ای نامیدند.

با این حال، حتی اگر بهترین لوگو نبود، برای مدت کوتاهی(تا سال1997)، نماینده این شرکت بود.

2- دومین لوگو آمازون (1997)

لوگو امازون | از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

در سال 1997، طرح اصلی لوگوی آمازون با یک نسخه اصلاح شده و خوش ساخت تر جایگزین شد که منعکس کننده رشد شرکت بود. این بار در زیر لوگو فقط نوشته شده بود: amazon.com . رنگ لوگو نیز به سیاه و سفید تغییر یافت و نهایتاً نسخه لوگو 1997 به یک نسخه ساده تر و نمایشی تر تبدیل شد.

با این حال، نسخه دوم لوگو هنوز به اندازه کافی حرفه ای نبود که بتواند ارزش واقعی شرکت را نشان دهد. و لوگو برند در حال تلاش بود تا جایگاه خود را پیدا کند.

3- شروع لوگوتایپ و ورود رنگ نارنجی

تنها یک سال بعد(1998)، لوگو با تغییرات جدیدی روبرو شد که باعث شد به نوعی به آنچه که نشان امروز آمازون می شناسیم نزدیک شود. در لوگو جدید که کاملاً یک لوگوتایپ بود با متن: amazon.com، در این لوگوتایپ از حروف بزرگ استفاده شده بود و به جای حرف “O” از یک دایره ی توخالی نارنجی بزرگ قرار داشت.

لوگو امازون | از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

این نسخه بدون شک یکی از مهمترین تغییرات در طراحی لوگو امازون بود. نشان تجاری 1998 این برند را یک قدم به طراحی لوگو امروزی نزدیک کرد.

4- 1998تا 2000

خیلی سریع در همان سال، لوگو قبلی عوض شد و فونت بزرگ به حروف کوچک تبدیل شدند. کارشناسان معتقد بودند نسخه ی کوچک، قابل دسترس تر بود.

این نسخه شامل کلمات “amazon.com” بود که در پایینش یک خط نارنجی خمیده به سمت پایین مشخص شده است و نشان دهنده اولین شکل چهره خندان فعلی است که امروز در لوگو برند میبینیم.

آنچه باعث شد این نسخه از لوگو به محبوبیت بیشتر شرکت کمک کند، انتخاب رنگ توسط طراحان بود. طبق روانشناسی رنگ، نارنجی، به ویژه سایه نارنجی مورد استفاده آمازون، نشان دهنده شادی و گرما است. که به نوعی صمیمیت شرکت با مصرف کننندگان را نشان میدهد.

همچنین، ارتباط با رنگ سیاه حتی بیشتر نمایانگر ارزش های شرکت است. در طراحی لوگوی آمازون، رنگ سیاه نمادی از سلطه و ظرافت شرکت است.

5- پنجمین لوگو (2000)

این نسخه دیگر خیلی شبیه لوگو امروزی امازون است. این لوگوی ترکیبی شامل خط نارنجی است که صورت خندان را نشان می دهد که از حرف “A” تا حرف “Z” کشیده می شود و با یک پیکان پایان می یابد. این نشان دهنده این واقعیت است که برند اکنون قادر است از “a” تا “z” به مشتریان ارائه دهد. همان مفهومی که گفتیم: “از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در امازون پیدا میشود”.

در مقایسه با تمام نسخه های آرم قبلی این شرکت، این نسخه واقعاً رشد و تکامل غول فناوری را نشان می دهد. همچنین در آن زمان بسیار به استراتژی بازاریابی شرکت کمک کرد. اما چطور؟

این برند تصمیم گرفت طرح لبخند نارنجی را بر روی جعبه ی سفارشات مشتریان خود بزند. این استراتژی باعث ایجاد صمیمیت و ارتباط خوشایند بین مشتری و شرکت شد. کاری که امروز در دیجیکالا هم شاهدش هستیم!

6- لوگو امروزی آمازون

در سال 2012، طرح لوگو آمازون با تغییرات قابل توجه جدیدی توسط طراح لوگو اولیه شرکت، ترنر داکورث(Turner Duckworth) ، انجام شد. در واقع این نسخه نمادین ترین طرحی است که نشان دهنده رشد تجاری برند است. طراحی جدید بخش “com.” از لوگو را حذف کرد. این کار نشانگر این واقعیت است که این شرکت در حال حاضر فراتر از دنیای دیجیتال گسترش یافته است و دیگر محدودیتی ندارد.

با بیش از 100 میلیون مشترک، این برند حتی نیازی به درج چنین کلمات بزرگی در آرم خود ندارد تا موفقیت چشمگیر خود را نشان دهد . زیرا همه از قبل آن را می دانند! امروزه لبخند آمازون به اندازه خود لوگو معروف است. و این یک مثال عالی است که چرا همه برند ها باید لوگویی همه کاره داشته باشند که بتواند به روش های مختلف برای بازاریابی استفاده شود.

از آمازون یاد بگیرید

آمازون با تغییرات در طراحی لوگو خود، یک درس اساسی به ما یاد داد و این است که “هرچه کمتر، بهتر” یا همان “less is more”.

این برند فهمید که لوگو بی عیب و نقص لوگویی است که در عین سادگی به یاد ماندنی باشد. همچنین نشان داد که ایجاد حس خوب برای مشتری و برقراری ارتباط با آنها، رمز موفقیت این برند است.

به نظر می رسد که این شرکت یک اصل را به خوبی درک کرده است که امروزه اکثر برندها قادر به درک آن نیستند: نشان تجاری(لوگو) فقط نمایانگر مجموعه ای از نمادها، حروف، اشکال و رنگها نیست بلکه یک قسمت اساسی از وجود و تکامل یک شرکت است.

نویسنده مهسا سلیمیان
موضوعات مرتبط آمازونلوگوهای موفق

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.