بررسی لوگو تردز و حقایق پشت آن

هفته پیش، مارک زاکربرگ برنامه Threads را معرفی کرد، رقیب جدی توییتر که به نظر می‌رسد سریع‌ترین برنامه دانلود شده تا کنون باشد. هر کاربر جدید به محض ورود با لوگوی برنامه، یک سیم پیچ فنری و در خلاف جهت عقربه های ساعت که معمولاً به رنگ سفید در پس زمینه سیاه ارائه می شود، استقبال می شود. Thread در زبان انگلیسی به معنای نخ یا رشته است.

این لوگو بسیار شبیه به نماد @ است که حتما در ادرسهای ایمیل و بعد تر در توییتر دیده اید. توییتر این نماد را برای منشن کردن آیدی افراد در توییت ها بین همه شناساند. (آیا این یک اعلام جنگ بین دو شرکت است؟) هم اکنون در تلگرام و اینستاگرام هم این نماد به همین منظور استفاده میشود. با این حال، کاربران برداشتهای مختلفی (بعضا به شوخی) از لوگو تردز داشته اند.

شوخی ها با لوگو تردز

یک نفر نوشت: «به نظر می رسد که لوگو تردز اسپاگتی به دیوار چسبیده یا موی فر خورده است. یکی دیگر گفت: “شبیه کرم نواری یا یک نخ است”. برخی هم این لوگو را به گوش سیمپسون ها شبیه دانستند. کاربران ایرانی هم آن را به شیرینی زولبیا تشبیه کرده اند و تصاویر طنزی هم در این باره متشر کرده اند. البته فقط ایرانی ها نبودند که این لوگو را به زولبیا تشبیه کردند؛ برخی به شوخی گفته اند این لوگو از شیرینی jalebi (نوعی شیرینی در آفریقای شمالی شبیه زولبیای خودمان ) الهام گرفته است. عده ای گفتند یا گیره کاغذ است یا حروف مالایایی. افراد مختلف ناگزیر این لوگو را به طرق مختلف درک خواهند کرد. اما آدام موسری، مسئول اینستاگرام از راز نهفته در لوگو تردز پرده برداشته است.

مفهوم لوگو تردز از زبان متا

قبل از اینکه درباره آنچه موسری در مورد لوگوی Thread گفته است صحبت کنیم، اجازه دهید نگاهی به آرم Threads بیاندازیم. لوگو Threads یک طرح ساده است که از یک دایره تشکیل شده است که یک خط عمودی از آن عبور می کند. در نگاه اول، این لوگو مانند یک نماد “@” به نظر می رسد، اما دقیقا نماد “@” نیست. این لوگو با فونت sans serif اینستاگرام ساخته شده است که ظاهری مدرن و شیک به آن می دهد.

موسری پستی در Threads منتشر کرد که در آن معنای Threads Logo را معرفی کرد.

او گفت که نشان‌واره Threads از نماد اینترنتی کلاسیک «@» گرفته شده است که نشان‌دهنده نام کاربری، استقلال فردی و صدای فرد است. لوگو “@” را به عنوان یک خط ناگسستنی تفسیر می کند که از حلقه ای الهام گرفته شده است که هنگام شروع یک نخ رخ می دهد. این معنی از لوگو تردز این است که وقتی یک Thread شروع می شود، به صورت یک حلقه ادامه می یابد.

آدام موسری

این لوگو با فونت sans serif اینستاگرام ساخته شده است که ظاهری مدرن و شیک به آن می دهد. متا بیان کرده است که آرم Threads از الفبای تامیل الهام گرفته شده است. الفبای تامیل خطی است که برای نوشتن زبان تامیل که در هند و سریلانکا صحبت می شود استفاده می شود. الفبای تامیل از 12 مصوت و 18 صامت تشکیل شده است و به حروف منحصر به فرد و پیچیده اش شناخته شده است.

شایان ذکر است که خطوط این لوگو توسط هنرمند نقاشی نشده است، بلکه بر اساس فونت اینستاگرام Sans خود اینستاگرام است. کل فونت به شکلی بین یک دایره و یک مربع طراحی شده است، که همچنین باعث می‌شود لوگوی Threads یک بدنه گرد تا حدودی مربع به نظر برسد.

آرم Threads بر اساس حرف تامیلی “ம” (ma) است. حرف “ம” صامتی است که در تامیل به صورت “ma” تلفظ می شود. شکل حروف “ம” از دایره ای تشکیل شده است که یک خط عمودی از آن عبور می کند. این شبیه به آرم Threads است. آرم Threads یک نسخه ساده شده از حرف تامیل “ம” است که ظاهری تمیز و مدرن به آن می دهد.

برداشت کاربران از لوگو threads

آرم Threads گمانه زنی های زیادی در مورد معنای آن ایجاد کرده است. برخی از افراد بر این باور هستند که این لوگو نشان دهنده یک سوزن و نخ است که نمادی مناسب برای اپلیکیشنی به نام Threads است. برخی دیگر پیشنهاد کرده اند که لوگو نشان دهنده یک اتصال دیجیتالی است که دایره نشان دهنده یک دستگاه و خط نشان دهنده یک اتصال است.

کاربری نوشته است” آیا می‌دانستید که لوگوی تردز بر اساس صدای مالایالام به زبان هند و دراویدی است – “KRA”. نماد صدای یک کلاغ است، یک پرنده سیاه جایگزین پرنده آبی توییتر است.”

با این حال، پذیرفته شده ترین تفسیر از آرم Threads این است که نشان دهنده حرف تامیلی “ம” است. این تفسیر با بیانیه متا که نشان می دهد از الفبای تامیل الهام گرفته شده است پشتیبانی می شود. آرم Threads تفسیری مدرن و مینیمالیستی از حرف تامیل “ம” است که ظاهری منحصر به فرد و به یاد ماندنی به آن می بخشد.


محبوبیت Meta Threads

Meta Threads، یک برنامه اجتماعی متمرکز بر متن که برای بازگرداندن زیرساخت های اینستاگرام و پایگاه کاربران طراحی و توسط متا در 6 ژوئیه 2023 راه اندازی شد. طبق گزارش CNBC، این برنامه به عنوان “برنامه مکالمه مبتنی بر متن” اینستاگرام ارائه می شود. گاردین گزارش می دهد که در چند ساعت اول راه اندازی، Threads قبلاً 5 میلیون کاربر ثبت نام کرده بود. رویترز ادعا می کند که تا 6 ژوئیه 2023، این برنامه 30 میلیون کاربر را ثبت نام کرده است. طبق گزارش CNN Business، تا روز بعد، این اپلیکیشن از 70 میلیون کاربر گذشته بود.

رویترز همچنین گزارش داد که Threads به عنوان یک تهدید آشکار برای توییتر تلقی می شود. این گزارش ادعا می کند که برخی از تحلیلگران معتقدند که این یک تهدید واقعی برای پلت فرم رسانه های اجتماعی متعلق به ماسک است. در واکنش به راه اندازی Threads، توییتر متا را تهدید به شکایت کرد.

به گزارش سی ان ان، این اپلیکیشن با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده است و بسیاری از رابط کاربر پسند و توانایی مکالمه متنی با دوستان و خانواده آن را تحسین می کنند. این اپلیکیشن همچنین به کاربران اجازه می دهد تا عکس ها و فیلم ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. Meta Threads از زمان راه‌اندازی خود به سرعت محبوبیت پیدا کرد و میلیون‌ها کاربر در چند ساعت اول انتشار آن ثبت نام کردند.

کلام آخر

لوگو تردز یک طرح ساده و زیبا است که از الفبای تامیل الهام گرفته شده است. این لوگو با فونت sans serif اینستاگرام ساخته شده است که ظاهری مدرن و شیک به آن می دهد. لوگو Threads گمانه زنی های زیادی در مورد معنای آن ایجاد کرده است. اما پذیرفته شده ترین تفسیر این است که نشان دهنده حرف تامیلی “ம” است. آرم تردز نمادی مناسب برای اپلیکیشنی است که همه چیز در مورد ارتباط افراد و به اشتراک گذاری داستان های آنهاست. محبوبیت Meta Threads بسیار زیاد است. بر اساس گزارش CNN، بسیاری از کاربران رابط کاربری عالی آن را تمجید کرده اند.

نویسنده مهسا سلیمیان
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.