اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

یک لوگوی موفق لوگویی است که به یادماندنی ، گیرا و متناسب با برند باشد. شما باید هدف برند، مخاطبان و صنعتی را که شرکت در آن زمینه فعالیت می کند، در نظر بگیرید. از نظر اجرا، باید اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما رنگ متناسبی دارد و تایپوگرافی در آن مشخص است. به عنوان یک طراح، شما همچنین باید اشتباهات رایج در طراحی لوگو را بشناسید و از آنها احتناب کنید. پس باید مطمئن شوید در معرض اشتباهات رایجی قرار نخواهید گرفت که باعث می شود کار شما غیرحرفه ای به نظر برسد.

طراحی لوگو، خط مونتاژ یک محصول نیست

لوگو یکی از اساسی ترین عناصر در برندسازی مشتری شما است. اگر مدت زمان لازم را برای طراحی و ایجاد آن صرف کنید ، در طولانی مدت نتیجه می دهد. مهم نیست که خدمات یا محصولات شرکت مشتری شما چقدر عالی باشد: اگر طراحی لوگو این تعالی را منعکس نکند، برای مشتری لوگوی شما دشوار است که مردم را از صلاحیت خود مطمئن کند. برای شروع، ما 6 مورد از اشتباهات رایج در طراحی لوگو که قابل اجتناب هم هستن، جمع آوری کرده ایم.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

در ادامه 6 مورد از خطاهایی که طراحان ممکن است حین طراحی لوگو مرتکب شوند را آورده ایم؛ آنها را با ذکر مثال بررسی میکنیم و راه جایگزین و مناسب را پیش روی شما قرار میدهیم.

استفاده از نمونه‌های آماده

اگر طراحی لوگو را به عنوان خرید الگوهای آماده و سپس تنظیم متن و رنگ آن می دانید، بهتر است هرچه زودتر این حرفه را کنار بگذارید! وظیفه شما این است که به گونه ای منحصر به فرد تجارت مشتری خود را به نمایش بگذارید. بنابراین فکر ادیت و شخصی سازیِ یک لوگوی از پیش ساخته شده را از ذهنتان بیرون بیاندازید. چرا که این اصلاً لوگو نیست. شما صرفاً میتوانید از این منابع الهام بگیرید و از طراحی ها و رنگهای ترند سال، آگاه شوید. سپس طرح و ایده ی خودتان را پیاده کنید.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

پیچیدگی بیش از حد و غیر ضرور

پیشتر در بخش نکات مهم در طراحی لوگو، گفتیم که سعی کنید ساده طراحی کنید. امروزه همه دنبال سادگی و مینیمالیسم هستند. گاهی طراح بیش از حد شوق و اشتیاق دارد و ایده های متعددی از ذهنش تراوش میکند. حالا فرض کنید همه ی این ایده ها را روی طرح پیاده کند. نتیجه ی نهایی میشود لوگویی که حاوی چندین پیام مختلف است. در نهایت هم هیچ چیزی به درد بخوری در مشت خود ندارد. یک ایده خوب، روشن و قابل درک، بسیار بهتر از چندین ایده ی خوب است که بدون هیچ گونه ارتباطی در کنار هم قرار گرفتند.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

یک ایده ی خوب را در نظر بگیرید و همان را دنبال کنید. سعی نکنید در طراحی پراکندگی و تعدد ایده و دیزاین داشته باشید.

تداخل رنگ‌ها

هرچه رنگ های بیشتری انتخاب کنید، تعادل همه آنها با هم سخت تر خواهد بود. انتخاب اشتباه رنگ می تواند زحمات شما برای یک طراحی برجسته و عالی را خیلی سریع از بین ببرد. همین تداخل رنگها یکی از موارد مهم اشتباهات رایج در طراحی لوگو است. مشتری خود را در روند طراحی شرکت دهید ، از او سؤال بپرسید – بنابراین می توانید تعیین کنید که کدام رنگ برای کسب و کار او مناسب است. برای انتخاب رنگ مناسب به مطلب رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی رجوع کنید.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

تعدد و تداخل رنگی در لوگو، موجب میشود تا مخاطب اگر مدتی به آن نگاه کند دچار سردرد و چشم درد شود. این کار را نکنید!

استفاده از فونت عمومی

همه ی فونت ها عالی هستند و طی دهه ها این را ثابت کرده اند. اما آیا اگر فونتی خوب است و معروف، برای برند مشتری شما مناسب است؟ هر فونت جلوه ی خاص خود را دارد و هر کدام مناسب یک برند! برای رسیدن به بهترین نتیجه چندین فونت را چندین بار امتحان کنید، ضرری ندارد.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

درست است که فونت Helvetica، بین لاتین ها فونت زیبا و خوبی است، اما همیشه فونت مناسب برای همه ی برندها نیست! عمومی و کلیشه نباشید، به دنبال فونت جدید و مناسب با برند بگردید.

استفاده از فونتِ یک برند معروف

بعضی مواقع، یک سری های مشهور لوگوی خود را با فونت خاصشان به مردم معرفی کردند. این شهرت حتی ممکن است جهانی نیز باشد. شما فرض کنید برای لوگوی مشتری خود از فونت مختص به کوکاکولا استفاده کنید! اگر برند غذایی نباشد که افتضاح به بار می آید! اگر هم از برندهای غذایی باشد باز هم از دید مخاطبان، چنگی به دل نمیزند. چون آن فونت، با کوکاکولا شناخته شده است.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

استفاده از چند فونت در یک لوگو

یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی لوگو، استفاده از بیش از دو قلم در طراحی لوگو است. در این صورت احتمال زیادی وجود دارد که طرح شما نتواند بیانِ تصویری دقیقی ارائه دهد. یک قلم اصلی را با یک قلم مکمل و ثانویه ترکیب کنید و از همان اصل سادگی پیروی کنید.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

استفاده از تکنیک‌ها و افکت‌های قدیمی

یک مشکل رایج در طراحی های بدِ لوگو این است که از تکنیک ها، جلوه های بصری و افکتهای قدیمی استفاده می کنند. آرم‌های بالا به نظر می‌رسند که دهه‌ها پیش ایجاد شده‌اند – و نه به روش خوبی. در دهه‌های 1980 و 90، جلوه‌هایی مانند اسکئومورفیسم(skeuomorphism)، گرادیانتهای سه‌بعدی، کلیپ‌آرت و فونت‌های خاص بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گرفتند. یا به اصطلاح خیلی مد بودند! همین‌ها باعث شده تا لوگوهای زیر قدیمی‌تر و دِمده به نظر برسند.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

پس دیگر دوره طراحی این سبک لوگوها به پایان رسیده و هرگز نباید سمت این مدل کار رفت!

لوگو اینستاگرام، کروم، فولکس واگن و خیلی های دیگر از همین skeuomorphism به مدل فلت امروزی تغییر کرد و آپدیت شد. چرا؟ چون دیگر مد نبودند. پس گاهی تغییر مد و قدیمی شدن لوگو، لزوم ریدیزاین یا بازطراحی لوگو را ایجاد میکند.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

چگونه لوگو را به سبک امروزی نزدیک کنیم؟

اگر با لوگوی قدیمی سروکار دارید، بهترین راه حل این است که آن را دوباره طراحی کنید تا آن را به یک لوگو مدرن تبدیل کنید. مطمئناً، طراحی ها نیز با ترند و مد پیش میروند. اما اگر می‌خواهید یک لوگو کلاسیک داشته باشید، این کار را هدفمند انجام دهید. فقط از عناصر طراحی قدیمی استفاده کنید که به سبک بازگشته‌اند، مانند ظاهر وینتیج مثل لوگو زیر.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

استفاده از جزئیات زیاد در لوگو

این به این معنا نیست که لوگوهای detaield و با جزئیات زیاد بد هستند، بلکه مقیاس پذیر نیستند. برای بیلبوردهای بزرگ، نقاشی های دیواری یا روکش وسایل نقلیه، آرم های جزئی واقعا عالی هستند. اگر این تنها مکان‌هایی بود که لوگوی خود را نمایش می‌دادید، ایرادی نداشت. اما در نظر بگیرید که لوگوی شما چقدر روی سطوح بسیار کوچک‌تر، سخت‌تر دیده می‌شود.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

مشکل لوگوهای پر از جزئیات این است که آنها در صفحه نمایش های کوچک مانند تلفن های هوشمند و همچنین برخی کالاها مانند خودکار یا حتی کارت ویزیت وحشتناک به نظر می رسند. مطمئناً، لوگوهای بالا خوب به نظر می رسند و با مهارت طراحی شده اند، اما این تصاویر در مقیاس های کوچک هدر می روند، ناگفته نماند که گاهی اوقات لوگو را ناخوانا یا غیر قابل تشخیص می کنند.

راه حل عبور از این مشکل در طراحی لوگو

اگر نمی خواهید این سبک لوگو را رها کنید، مجبور نیستید. یک جایگزین کاملاً منطبق با سایزهای کوچک طراحی کنید: طراحی لوگوهای مختلف برای اندازه های کوچکتر.به عبارت دیگر، لوگوی پر جزئیات خود را برای مکان های بزرگ نگه دارید و برای مکان های کوچک لوگوی متفاوت داشته باشید.

آرم Bluffton Inn را در زیر ببینید. معماری کلاسیک ساختمان آنها یک نقطه فروش قوی است و استفاده از یک طرح دقیق برای یک فضای روستایی عالی است. اما زمانی که نیاز دارند لوگوی خود را در فضاهای کوچک چاپ کنند، از نسخه های طراحی شده مخصوص استفاده می کنند که همچنان به همان اندازه خوب به نظر می رسند.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

لوگوهای خوبی که در جای درست استفاده نشده اند. اینها دقیقاً طراحی لوگوهای بدی نیستند، فقط برای برند خاص آنها بد هستند. سه لوگوی بالا عالی به نظر می‌رسند، اما مارک‌هایشان را دقیقاً نشان نمی‌دهند! گویی برای شرکت‌هایی در صنایع دیگر طراحی شده اند. یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی لوگو درست نشناختن برند است. نتیجه اش هم میشود لوگویی که هیچ ربطی به برند و نوع فعالیتش ندارد!

لوگوی شما باید نشان دهنده برند شما باشد. شما می توانید از تمام اصول طراحی تخصصی استفاده کنید. اما اگر چیزی را طراحی نکنید که حس شرکت شما را منعکس کند، برای شناخت برند یا ایجاد وفاداری مشتری موثر نخواهد بود.

چگونه تم مرتبطی در لوگو داشته باشیم؟

به تصاویری روی آورید که مستقیماً به شرکت شما مرتبط است و نام شرکت شما یا کاری که انجام می دهد را منعکس می کند. راه حلش این است که خلاق باشید!شما همچنان می توانید از تصاویر آشنا و نمادین بدون ایجاد لوگوهای عمومی استفاده کنید.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

Eaglehead Woodcraft می توانست با تصاویر لوگوی خود به جهات مختلفی برود: نجاری، مبلمان، حتی عقاب. اما آنها هوشمندانه درختی را انتخاب کردند – که مستقیماً مربوط به نجاری بود، اما کمی تامل برانگیزتر و احساساتی تر از تصاویر واقعی نجاری بود.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

باز هم، اگر لوگوی شما از هر نظر خوب به نظر می رسد اما چیزی در مورد برند شما نمی گوید، باز هم طراحی لوگوی بدی است. یکی از اهداف لوگوها این است که توضیح دهند شما چه کسی هستید و چه می کنید، حتی اگر اولین بار باشد که کسی لوگوی شما را می بیند.

این کار آسانی نیست، اما برخی از طراحی‌های لوگوی بد به خصوص هیچ اطلاعاتی ارائه نمی‌دهند، با نام شرکت‌های مبهم و تصاویر به ظاهر تصادفی. این لوگوهای بالا می‌توانند به راحتی جواب دهند، اگر فقط کمی توضیح بیشتری داشته باشند که شرکت‌هایشان را روشن کند.

چطور میتوان لوگو را ابهام زدایی کرد؟

اما راه حل ما برای این یکی از اشتباهات رایج در طراحی لوگو چیست؟

گاهی اوقات واضح ترین راه حل بهترین است: در این مورد، فقط یک توضیح، اضافه کنید! شما مجبور نیستید کل سخنرانی خود را ارائه دهید! در واقع در طراحی لوگوها هرچه متن کمتری داشته باشیم بهتر است. اما می توانید به راحتی چند کلمه برای توضیح آنچه می توانید به مشتریان ارائه دهید یا حداقل نام خود اضافه کنید.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

لوگوی Phoenix Internal Medicine ساده و زیبا است و به طور هنرمندانه ای همنام برند را نشان می دهد و در عین حال از روندهای لوگوی مدرن مانند مینیمالیسم و استفاده از رنگ آبی قابل اعتماد استفاده می کند. اما این لوگو اگر بدون شرح بود، ممکن بود اشتباه تعبیر شود. آن بال ها می توانند ساختمان هایی برای یک شرکت معماری یا حتی کلیدهای پیانو باشند!

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

لوگوها می توانند به ایجاد روحیه برای برند شما کمک کنند. اگر یک برند جدی برای افراد جدی هستید، می توانید از اشکال زاویه دار و رنگ های خاموش استفاده کنید تا حرفه ای تر به نظر برسید.

اگر شما یک شرکت فناوری هستید که در تلاش برای آینده نگری هستید، می توانید از تصاویری مانند مدارهای سیمی یا اشکالی امثال آن برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

مشکل زمانی است که تم ها با هم مطابقت ندارند و شما در حال ایجاد احساس اشتباه برای برند خود هستید. پس مورد بعدی از اشتباهات رایج در طراحی لوگو همین عدم تطابق ها است. آیا یک مرد با ظاهر ترسناک با ماسک مسکات خوبی برای یک باشگاه ورزشی است؟ به نظر می رسد که آنها می خواهند خود را از معانی برای استنشاق دود دور کنند.

به همین ترتیب، یک کودک عصبانی ممکن است به معنای واقعی کلمه مسکاتِ گروه کنترل خشم کودکان باشد. اما ناخواسته به عنوان پرخاشگر ظاهر می شود. یک تصویر خوشایندتر برای تازه واردان ممکن است نتیجه نهایی باشد: کودکی شاد که می تواند خشم خود را کنترل کند، والدین را تشویق می کند و بچه های آشفته را آرام می کند.

راه حل عبور از مفاهیم ضد و نقیض در لوگو

هم تصاویر و هم سبک هنری شما باید اهداف برندسازی شما را منعکس کنند. استفاده از نمادهای شناخته شده جهانی و مضامین ترجیحی مشتریان شما راهی میانبر برای برقراری ارتباط موثر است. لوگوی Amazing Outdoor Adventures را در زیر ببینید که به وضوح برای دوستداران طبیعت طراحی شده است. (و توسط دوستداران طبیعت با قضاوت در طراحی ساخته شده است).

اشتباهات رایج در طراحی لوگو و راهکارهای جلوگیری از آن ها

Silhouettes در برابر طلوع/غروب خورشید سبک هنری عالی است. دوستداران طبیعت هر بار که خورشید ناپدید می شود یا دوباره ظاهر می شود دیوانه می شوند! این لوگو همچنین شنا، قایق رانی و تماشای حیوانات را برجسته می کند و پیام را با نمادهای اضافی در کادر گسترش می دهد: فلش، پارو قایق سواری و قطب نما.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.