نکات مهم در طراحی لوگو |  چگونه لوگوی خوبی طراحی کنیم؟ آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

نکات مهم در طراحی لوگو | چگونه لوگوی خوبی طراحی کنیم؟

فرض کنید شما یک گرافیست یک شرکت هستید و طراحی لوگو به شما واگذار شده است. خب، این کار از دید خیلی ها شاید خیلی ساده به نظر بیاید؛ یک دایره میکشید و اسم برند را تایپ میکنید و کار تمام است. (خیلی از طراح ها واقعا همین کار را میکنند.) اما اگر برای کار حرفه‌ای خود و دست مزدی که قرار است دریافت کنید، ارزش قائل باشید هرگز اینگونه عمل نخواهید کرد.

اقدامات پیش از طراحی لوگو

شما به عنوان یک طراح لوگو، یک سری پیش زمینه برای ایده پردازی و طراحی لوگو لازم دارید. در واقع قبل از این اقدامات نمیتوانید کار خود را شروع کنید.

1-برند مورد نظر را به خوبی بشناسید

قبل از اینکه بخواهید لوگویی برای یک برند طراحی کنید ، مطمئن شوید که نسبت به آن برند تجاری ، خدمات یا محصولاتش و همچنین در مورد پیشینه اش اطلاعات کافی دارید. این را بخاطر داشته باشید که مخاطب لوگو، مشتریان آن برند هستند. بنابراین ، باید قبل از شروع یک سری اطلاعات را در مورد برند مورد نظر یادداشت کنید از جمله اینکه تجارت، برند و بازار این شرکت در مورد چه چیزی است. دریابید که ایدئولوژی برند چیست و از چه الهاماتی برای آینده برخوردار است.

شخصیت برند را نیز بشناسید. آیا از نظر لحن برند نرم تری است یا سخت و خشن. روشی که می خواهد خود را در میان بازار و مشتریان خود ارائه دهد چیست؟ تمام این جزئیات باید از قبل آماده باشد. چنین اطلاعاتی به عنوان راهنما برای ایجاد طرح لوگوی شما لازم است. با توجه به اطلاعات مربوط به نام تجاری خود ، عناصر لوگوی خود را راحت تر انتخاب خواهید کرد.

2-ماهیت تجارت برند را بشناسید

لوگوی شما باید نماینده ی برند و بیزنس مورد نظر باشد. رنگ ها و تصاویر استفاده شده در لوگو باید با محصولات یا خدماتی که آن برند ارائه میدهد، همسو باشد. این همسویی، هویت و ماهیت تجاری برای شرکت مربوطه، در بازار رقابتی محسوب میشود. مشتریانی که مخاطب آن برند هستند ، پیام لوگوی شما را نیز هنگامی دریافت می کنند که این طرح بازتاب کسب و کار و ارزش ها یا ویژگی های آن باشد. بنابراین ، اگر در حال طراحی لوگوی تجاری هستید ، این نکات مهم را در نظر داشته باشید.

شروع طراحی لوگو

حالا همه ی موارد ذکر شده در مورد برند یا شرکت مورد نظر را شناختید. همچنین هدف تان را هم مشخص کردید و یادداشت کردید. دیگر باید دست به کار شوید و بروید سراغ طراحی لوگو. ما در این مقاله به چند مورد از نکات مهم در طراحی لوگو‌ی خوب اشاره خواهیم کرد.

1- نوع لوگوی خود را انتخاب کنید

بعد از بررسی های لازم و الهام گرفتن از نمونه های موجود، وقت آن است که نوع لوگوی خود را انتخاب کنید. این البته میتواند با مشورت صاحب برند نیز صورت بگیرد. آیا لوگو تایپ را انتخاب میکند؟ که در این صورت اسم شرکت اصلی ترین عنصر در آن لوگو خواهد بود. ایده ی بسیار خوبی هم هست و در برندهای محبوبی چون کوکاکولا .و یا آیا لوگویی با تصویر نمادین را در نظر دارند؟ مثل خیلی از برندها: نایکی، آدیداس، بنز و …

-در مقاله انواع لوگو | آشنایی با 7 سبک طراحی لوگو برای سفارش به طور مفصل در مورد انواع لوگو و اینکه هر کدام مناسب چه مشاغلی هستند توضیح داده ایم. اما در ادامه همین مبحث به 3 گروه اصلی انواع سبک طراحی لوگو اشاره ای خواهیم کرد.

لوگوتایپ

اگر یک لوگو تایپ انتخاب کنید ، نام شرکت شما بلافاصله برای مشتریان قابل مشاهده است. این بدان معنی است که لوگوی شما نیز به تبلیغات برند شما تبدیل خواهد شد. برای تولید تبلیغات در مورد نام تجاری خود هزینه زیادی نخواهید کرد. این لوگو نام شرکت شما را به مردم نشان می دهد. این نوع طراحی لوگو فکر خوبی برای مشاغل کوچک با بودجه کم خواهد بود.

نکات مهم در طراحی لوگو |  چگونه لوگوی خوب طراحی کنیم؟

لوگوی تصویری

اما اگر یک نماد را به عنوان لوگو خود انتخاب کنید ، لازم است بودجه زیادی را صرف آگاهی در مورد نام تجاری خود کنید. شرکت های مشهوری که از نمادها به عنوان لوگو استفاده می کنند ، مثل لوگوی اپل، که یک سیب گاز زده است. لوگوی استارباکس یا برگر کینگ.

نکات مهم در طراحی لوگو |  چگونه لوگوی خوب طراحی کنیم؟

لوگوی ترکیبی

همچنین می توانید به یک آرم ترکیبی فکر کنید که هم دارای نماد باشد و هم نام شرکت. چنین لوگویی نام شرکت شما را همراه با یک پیام تجاری از نماد بیان می کند. مثل لوگوی BMW.

نکات مهم در طراحی لوگو |  چگونه لوگوی خوب طراحی کنیم؟

2- از کلیشه‌ها بپرهیزید

امروزه میلیون ها نفر در صنعت طراحی لوگو فعالیت میکنند. اغلب آنها از سایتهای تکراری، ایده های تکراری برمیدارند و لوگویی کلیشه و بی محتوا تحویل میشتری میدهند. اما شما به عنوان یک حرفه ای، که کارش را جدی گرفته، چگونه از این جمعیت متمایز می شوید و لوگوی با کیفیت، جدید و با محتوا تولید می کنید؟ کافیست کمی خلاق باشید و نکاتی که در ادامه میگوییم را رعایت کنید.

3- ساده و مینیمال طراحی کنید

این نصیحت را از ما به یاد داشته باشید، لوگوی ساده طراحی کنید. وقتی میگوییم لوگویی ساده، یعنی طرحی که در نگاه اول پیامش را به محاطب برساند. مخاطب برای درک و فهم آن، زمان صرف نکند. در این صورت است که یک لوگو در ذهن میماند. اگر طرح شما پر از اشکال پیچیده باشد مخاطب گیج میشود و این یعنی شکست شما و برند.

نکات مهم در طراحی لوگو |  چگونه لوگوی خوب طراحی کنیم؟

درست است شما یک گرافیست هستید و هزاران ترفند طراحی بلدید. اما قرار نیست هرچه از فوتوشاپ و ایلاستریتور میدانید در یک لوگو خالی کنید. این چند کلمه قدرتمند را بخاطر بسپارید: این کار را خیلی ساده انجام دهید! لوگو های ساده اما قدرتمند در دنیای تجارت نفوذ می کنند و همیشه ثابت می کنند که بهترین نمادها برای آزمایش وقت هستند. به لوگوی برندهای معروف در دنیا دقت کنید. از آنها الهام بگیرید. لوگوی نایکی، یک طرح ساده و تک رنگ. لوگوی اپل. نمونه های ایرانی اش مثل لوگو اسنپ.

4- حساب شده از رنگ ها استفاده کنید

رنگ ها نقش تعیین کننده ای در تعیین پیام برند دارند. به عنوان مثال ، اگر از رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی در لوگوی خود استفاده کنید ، این برند را پرشور و پرانرژی نشان می دهد. این بدان معنی است که برند شما قصد دارد مشتریان جوان را هدف قرار دهد. یا حتی قصد تحریک اشتهای شما را دارد. مثل لوگوی مکدونالدز و خیلی برندهای غذایی دیگر. اگر رنگ اصلی رنگ آبی باشد ، احساس هوش و همبستگی را برمی انگیزد. این دلیل است که اکثر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر دارای آرم های آبی هستند. اگر می خواهید صفحه ای در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید ، به این فکر کنید که رنگ آبی در طراحی آن رنگ اصلی باشد.

از رنگ های روشن و پررنگ برای جلب توجه مردم استفاده کنید. اما این رنگ ها باید در مورد شخصیت برند شما نیز صحبت کنند. به یاد داشته باشید که هر رنگ احساسی را برمی انگیزد. در پس همه ی رنگها علم و فلسفه ای وجود دارد که طراحان گرافیک مدرن از آن استفاده می کنند. باز هم یادآوری میکنیم که در مبحث رنگ نیز، اصل سادگی را رعایت کنید.

-بهتر است برای آشنایی کامل با مفهوم هر رنگ و راز نهان پشت انها مطلب رنگ مناسب برای لوگو | بررسی روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرشان در بازاریابی را مطالعه کنید.

5- فونت را با دقت انتخاب کنید

بسیاری از طراحان به انتخاب فونت توجه نمی کنند و آنها را سرسری میگیرند. واقعیت این است که فونت در مورد شخصیت یک برند صحبت می کنند. به عنوان مثال ، نوع چاپی که برای لوگوی یک شرکت اسباب بازی استفاده می شود ، به احتمال زیاد یک دست نوشته است. این به این دلیل است که کودکان، مخاطب هستند و شما می خواهید برند خود را به عنوان یک تجارت دوستانه برای کودکان ارائه دهید.

به همین ترتیب ، اگر در حال طراحی لوگو برای یک گروه موسیقی راک هستید ، قلم های پررنگ را انتخاب کنید که شخصیت قوی گروهِ شما را برساند. بنابراین ، مطمئن شوید که بین نوع حروف انتخابی شما و شخصیت برند شما تطابق وجود دارد. اگر فونت انتخابی به مفهوم نام تجاری شما نیاید ، این لوگو سیگنال های اشتباهی را به مشریان شما ارسال می کند. کوکاکولا نمونه ای بارز از استفاده ی درست از فونت و رنگ است.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.