بررسی لوگو نایک (نایکی) | لوگو 35 دلاری، محبوب ترین لوگو شد! آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

بررسی لوگو نایک (نایکی) | لوگو 35 دلاری، محبوب ترین لوگو شد!

اول از همه باید بگوییم تلفظ صحیح این برند، نایکی است نه نایک. اما با توجه به اینکه سالهاست با این تلفظ در بین ایرانیان شناخته شده، ما نیز در این مقاله بررسی لوگو نایک از همین نام استفاده میکنیم.

اگر از ما بخواهند چند برند جهانی نام ببریم، فقط چندتایی شرکت هستند که اسم و تصویرشان(لوگویشان) به ذهن ما خطور میکند. مثل نایکی، اپل، مک دونادز. یا حتی اگر لوگو آنها را جایی ببینید سریع شناساییشان میکنیم. اینها شرکتهایی هستند که در انتخاب اسم و طراحی لوگو و شناسایی بصری به خوبی عمل کرده اند.

در این مقاله قصد داریم با بررسی لوگو نایک، به چگونگی طراحی و مفهوم نهفته در این لوگو بپردازیم. طبق روال تمام بررسی ها، با تاریخچه ای کوتاه از خودِ برند و آغاز کار آن شروع میکنیم.

تاریخچه ی برند نایک (نایکی)

این برند محبوب آمریکایی در سال 1964 توسط Bill Bowerman و Phil Knight با هدف عرضه پوشاک و تجهیزات ورزشی در جهان با نام Blue Ribbon Sport تأسیس شد. در سال 1971 بنیان گذاران تصمیم گرفتند نام برند خود را به نایکی(Nike) تغییر دهند. نایکی در سالهای آخر دهه 80 شعار معروف JUST DO IT را به عنوان شعار رسمی و انحصاری برند خود انتخاب کرد.

شروع نایک

بررسی لوگو نایک (نایکی) | لوگو 35 دلاری، محبوب ترین لوگو شد!

بعد از 9 سال این برند تصمیم میگیرد نوع خاصی از کفش ورزشی با تکنولوژی air تولید کند. آنجا بود که بنیان گذاران به فکر تغییر نام برند نیز می افتند. خیلی ها نام حیواناتی چون Bengal یا Falcon را به آنها پیشنهاد میدادند. یکی از فروشندان، به نام اسم هدفمند و الهام بخشِ نایکی را پیشنهاد میدهد. اسمس ساده و روان که معنای خوب و درخوری هم دارد. “نایکی” نام الهه ای در اساطیر یونان است که نماد پیروزی بوده. شاید اگر Blue Ribbon Sport اسم برند خود را تغییر نمیداد، محبوبیت امروزی را به دست نمی اورد!

لوگو نایک

لوگو نایک هم از آغاز تاسیس تا کنون دچار تغییراتی شده است. در ادامه به بررسی تغییرات این لوگو خواهیم پرداخت.

بررسی لوگو نایک (نایکی) | لوگو 35 دلاری، محبوب ترین لوگو شد!

لوگو نایک (نایکی) قبل از تغییر نام

زمانی که اسم برند Blue Ribbon Sport بود، لوگوی رسمی هم به سبک لوگو مونوگرام متشکل از حروف اول سه کلمه اول برند بود. این لوگو از سال 1964 تا 1971 مورد استفاده قرار گرفت. (برای آشنایی با سبکهای دیگر لوگو، به مقاله انواع لوگو | آشنایی با 7 سبک طراحی لوگو برای سفارش مراجعه کنید)

بررسی لوگو نایک (نایکی) | لوگو 35 دلاری، محبوب ترین لوگو شد!

لوگو معروف نایک (نایکی): Swoosh

طراح لوگو نایک Carolyn Davidson، دانشجوی گرافیکی بود که به طور فری لنس برای خرج هزینه های تحصیلش کار میکرد. Phil Knight در سال 1971 از کارولین خواسته بود تا برای برند نایک که تغییراتش را با تولید کفش فوتبالی شروع کرده بود، لوگویی مناسب طراحی کند.

بررسی لوگو نایک (نایکی) | لوگو 35 دلاری، محبوب ترین لوگو شد!
کارولین در سال 2003

کارولین بیش از 17 ساعت زمان صرف کرد تا این لوگومارک را طراحی کند. او می خواست پیام “حرکت” را طوری در طرحی منتقل کند که وقتی روی کفش قرار می گیرد تمیز و کلاسیک به نظر برسد. مهم این بود که طراحی باید متفاوت با شرکت رقیب (آدیداس) هم باشد. پس او به علامت Nike tick / swoosh رسید که با استفاده از دو خط منحنی ایجاد شده بود. نکته ی جالب این لوگو، این بود که صدا یا نام آوای (Swoosh) حرکت نشان میدهد. خیلی جالب است. یک بار با صدای بلند بگویید Swoosh. تصورتان از صدایش همین لوگوی نایک نیست؟ حتی خود کلمه Nike در دلش عنصر حرکت دارد. چه ترکیب زیبایی!

کارولین با ترسیم مفاهیم طراحی روی کاغذ دستمال کاغذی و سپس قرار دادن این طرح ها روی نقاشی کفش کار می کرد.

بررسی لوگو نایک (نایکی) | لوگو 35 دلاری، محبوب ترین لوگو شد!

Knight در ابتدا خیلی هم از این لوگو راضی نبود. اما در واقع هیچ چیزی بهتر از Swoosh، نمیتوانست حرکت را نشان دهد. لوگوی نایک امروز به یکی از شناخته شده ترین نمادهای جهان تبدیل شده است.

لوگو نایک (نایکی) تا 1995

بررسی لوگو نایک (نایکی) | لوگو 35 دلاری، محبوب ترین لوگو شد!

تا سال 1995 ، اسم نایک با Futura Bold درون Swoosh نوشته می شد. Futura یک فونت سان سریف است که بر اساس اشکال هندسی ساخته شده است و در طول قرن بیستم خیلی مورد استفاده قرار میگرفته. پس از سال 1995 ، نایک بخش لوگوتایپ را از طرح حذف کرد. اکنون Carolyn Davidson’s Swoosh شناسه اصلی نام تجاری نایک است.

کارولین در ازای طراحی این لوگو، فقط 35 دلار دریافت کرد. البته بعد از موفقیت چشمگیر برند نایک، به کارولین یک انگشتر طلا و 500 سهم از این شرکت هدیه داده شد.

تردیدی نیست که توسعه یک برند نیاز به فکر، زمان و برنامه ریزی دارد. اما این تصور غلطی است که ایجاد نام یا لوگو تجاری شما نیاز به صرف هزینه خیلی زیادی دارد. دیدید که لوگو نمادین نایکی توسط یک دانشجوی معمولی در طراحی و نیازمند به چند دلار اضافی ایجاد شد. لوگوی نایک، هوشمندانه طراحی شد و به طرحی مانا و معروف تبدیل شد. بحث قیمت نیست! بحث، بحث کیفیته!

بنیان گذاران نایک چه کسانی بودند؟

این برند در سال 1964 توسط Bill Bowerman و Phil Knight با هدف عرضه پوشاک و تجهیزات ورزشی در جهان با نام Blue Ribbon Sport تأسیس شد.

راز اسم و لوگو نایک چیست؟

نایکی نام الهه‌ی پیروزی در یونان باستان است. خیلی‌ها معتقدند طراحی لوگو نایک هم برگرفته از بالهای همین الهه است.

چه کسی لوگو نایک را طراحی کرده است؟

طراحی لوگو نایک توسط یک دانشجوی معمولیِ طراحی به نام Carolyn Davidson در سال 1971، انجام شده است.

چرا لوگو نایک تغییر کرد؟

در سال 1971 اسم برند از Blue Ribbon Sport به Nike تغییر پیدا کرد. این تغییر نام باعث شد تا لوگوی جدیدی برای این برند انتخاب شود.

هزینه طراحی لوگو نایک در سال 1971 چقدر بود؟

نایکی در سال 1971 برای طراحی این لوگو، تنها 35 دلار به کارولین(دانشجوی طراحی) پرداخت کرد. اما سالها بعد، با موفقیتها و کسب درآمدهای بیشتر، این برند انگشتری طلا به همراه بخشی از سهام شرکت را به کارولین هدیه داد.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.