انواع لوگو | آشنایی با سبک های طراحی لوگو برای سفارش

همانطور که میدانید سبکهای مختلفی از لوگو وجود دارد. شما چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان طراح باید تمام این مدلهای مختلف را بشناسید. ما در این مقاله به معرفی کامل انواع لوگو میپردازیم و در نهایت شما میتوانید به راحتی تصمیم بگیرید کدام سبک برای برند شما بهترین انتخاب است. با ما همراه باشید!

انواع لوگو از نظر متریال

ما انواع لوگو را در سه گروه کلی لوگوتایپ، لوگو تصویری و لوگو ترکیبی دسته بندی میکنیم. اما اگر بخواهیم در مبحث طراحی لوگو و هویت بصری برند کمی حرفه ای تر وارد شویم، باید به موارد بیشتری از انواع لوگو اشاره کنیم. در زیر گروه لوگوهایی که تایپی هستند همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره کرده ایم، لوگو مونوگرام نیز قرار میگیرد. و اما در گروه لوگوهایی که تصویری هستند یا به اصطلاح لوگومارک، میتوان به لوگوهای سمبلیک، انتزاعی و مسکات اشاره کرد. سه گروه اصلی را در مقاله های حداگانه به طور مفصل تر توضیح داده ایم.

ما در ادامه تمامی این انواع مختلف لوگو را برای شما به طور کامل توضیح خواهیم داد.

لوگوتایپ (wordmark)

لوگوتایپ همانطور که از اسمش پیداست بر مبنای تایپوگرافی یا همان فونت است. پس هر لوگویی نیاز به خوانش داشته باشد لوگوتایپ است. این نوع لوگو، فقط بر روی نام یک کسب و کار ( بیزنس) تمرکز دارد. مثل لوگو کوکاکولا یا لوگو گوگل! اگر برندی نام کوتاه و مختصری داده باشد، این نوع لوگو به خوبی جواب میدهد! یک نام کوتاه و جذاب و ترکیبش با یک لوگوتایپ حرفه ای و قوی به شناخته شدن و پیروزی آن بسیار کمک خواهد کرد.

دقت کنید که نوشتن اسم برند شما صرفا با انتخاب یک فونت در نرم افزار، لوگوتایپ نخواهد بود. اسم شما باید با سبکی منحصر بفرد و مختص به خودتان طراحی شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که یک متخصص حرفه ای استخدام می کنید که جزئیات این کار را به خوبی میداند. شما میتوانید برای همکاری با یک تیم حرفه ای با مشاوران ما در این زمینه در ارتباط باشید.

لوگو تایپ برای کسب و کار های نو پا

این نوع لوگو با توجه به این که نام برند را در بر دارد، بنابراین بسیار برای کسب و کار های نوپا مناسب است. دلیل این موضوع نیز خوانایی بسیار بالای ان دارد. لوگو تایپ می تواند در کنار انواع دیگر لوگو قرار گیرد و یک لوگو ترکیبی ایجاد کند.

لوگو ترکیبی ایجاد شده می تواند به مرور با شناخته شدن بخش تایپ خود را حذف کند. بنابراین توصیه اکید تیم طراحی لوگو ایران وبر برای شروع کسب و کار استفاده از لوگوتایپ است.

لوگو مونوگرام (lettermark)

لوگوهای مونوگرام از حروف اسم برند تشکیل شده اند. حالا میتواند اسم برند شما یک کلمه باشد یا سه چهار کلمه ای. پس اگر اسم برند شما طولانی است این سبک لوگو قطعا مناسب شماست. نمونه ای زیادی از این لوگو میبنیم. برندهای جهانی مثل: IBM ، CNN ، HP ، HBO و در میان برندهای ایرانی میتوان به لوگو بانک اقتصاد نوین اشاره کرد.

تنها دو یه حرف جای اسم طول و دراز برند شما را میگیرد. گفتن ناسا راحت تره یا اداره ملی هوانوردی و فضایی؟!

یک لوگو مونوگرام مبتنی بر تایپوگرافی است که از چند حرف تشکیل شده است، معمولاً حروف اول اسم یک برند. اگر طرفدار سادگی و مینیمالیستی هستید این لوگو خوراک شماست. اما اگر این سبک را انتخاب میکنید باید دقت کنید حتما خوانا باشد و نام کامل برند خود را در پایین این لوگو قرار دهید.

حالا لوگومارک مناسب برند ماست یا لوگوتایپ؟

  • اگر نام برند شما طولان است، لوگومارک!
  • کسب و کار جدید هستید ( با نامنه چندان طولانی) لوگو تایپ!
  • نام برند شما خاص و جالب است، لوگوتایپ!
  • ترکیب لوگوتایپ و لوگومارک، یک ترکیب بی نظیر خواهد بود و اسم برند شما در ارهان حک خواهد کرد!

لوگو تصویری

لوگو تصویری که بعضا به ان لوگو مارک نیز گفته میشود، تصویری گرافیکی است که به صورت منحصر بفرد طراحی میشود. این تصویر ممکن بر چیزهای محتلفی دلالت داشته باشد. مثلا نمادین باشد(مثل لوگو کفش ملی)، رئال یا واقع گرا باشدمانن لوگو اپل و حتی انتزاعی(ابستره) باشد.

تصاویری چون پرنده در لوگو توییتر، سیب در لوگو اپل و … اینها لوگو برندهای معروف است که تا میبینمشان، اسم برند نیز به یادمان می اید. یا حتی اگر اسم برند را بشنویم تصویر لوگو انها در ذهنمان پدیدار میشود. پس آنقدر تثبیت شده اند که لوگو به تنهایی فوراً قابل تشخیص است.

بزرگترین چالش در هنگام تصمیم گیری برای استفاده از یک لوگو تصویری این است که چه تصویری را انتخاب کنید. این تصویر جلوه ی برند و محصول یا خدمات شماست. پس در انتخاب ان باید نهایت دقت را به کار ببرید. پیشنهاد میکنم برای انتخاب یک تصویر نمادین درست و مناسب برند خود مقاله ی مفهوم نمادها در لوگو | جادوی استفاده از نمادها در طراحی لوگو را مطالعه کنید!

اصلِ لوگو، یعنی همین لوگو تصویری! یک تصویر خاص و حرفه ای میشود تجلی برند شما. ولی خب گاهی برخی کسب و کارها این قابلیت برایشان فراهم نیست و باید از سبک های دیگر طراحی لوگو بهره برد.

لوگو تلفیقی یا ترکیبی

انواع لوگو | آشنایی با 7 سبک طراحی لوگو برای سفارش

لوگو تلفیقی یا ترکیبی همان طور که از اسمش مشحص است از تلفیق یا ترمیب دو سبک لوگو تصویری و لوگوتایپ ایجاد شده است.

خب لوگوترکیبی همانطور که از اسمش پیداست و قبلا هم در بخش طراحی لوگو در باره اش توضیحی دادیم، ترکیبی از این لوگوهایی است که نام بردیم. حالا با توجه به سلیقه طراح و به اقتضای برند، ممکن است ترکیب هر نوع با دیگری باشد. میتوان تصویر و متن را کنار هم قرار داد، میتوان در لوگوتایپ یک بخشی از هویت برند را در بین حروف به صورت تصویری اجرا کرد، مثل لوگو fedEx نمونه ی خارجی اش لوگو برگرکینگ. نمونه ایرانی مثل لوگو استاندارد ایران.

باید در انتخاب لوگو ترکیبی دقت کنید!مثلا برای کارت های ویزیت، یک لوگو شلوغ ممکن است غیر از اینکه خواندن آن خیلی دشوار شود، بسیار کوچک شود! البته بستگی به نوع ترکیب دارد! همچنین، اگر می خواهید این نوع لوگوها را روی کلاه یا پیراهن بدوزید، باید بسیار ساده باشد، در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد بود.

لوگوهای ترکیبی تقریباً برای هر بیزنسی انتخابی عالی است. این سبک منحصر به فرد، محبوب ترین انتخاب شرکت های برجسته و معروف از بین تمام انواع لوگو است.

لوگو تصویری بر اساس فضای منفی

لوگوهای فضای منفی (Negative Space Logos) یک گزینه خلاقانه منحصر به فرد برای هر برندی است. ایده بصری فضای منفی استفاده از مناطق خالی برای به تصویر کشیدن یک نماد، شکل یا گرافیک است. این می تواند یک اثر ظریف یا بسیار واضح باشد، که بستگی به هدف شما برای رسیدن به آن دارد.

به طور کلی، لوگوهای فضای نگاتیو از دو نمای بصری تشکیل شده است، یکی که اطراف را احاطه کرده و دیگری که محصور شده است. شکل محصور شده همان فضای منفی است. هیچ محدودیتی برای اینکه از چه اشکالی برای ایجاد افکت فضای منفی استفاده کنید وجود ندارد. حتی می تواند یک حرف و یک شکل یا حتی دو حرف باشد.

پیشتر، لوگوهای فضای منفی فقط ترند بودند، اما این روزها بسیار مورد استقبال قرار میگیرند و دیگر هرگز از بورس خارج نمیشوند. معروف ترین لوگو با همین ایده لوگو شرکت فدکس یا همان فدرال اکسپرس است.

قابلیت اسم و حوزه ی برند شما این امکان برای لوگو فراهم میکند تا با ایده ی فضای منفی، کانسپ مورد نظر شما طراحی شود.

انواع لوگو | آشنایی با سبک های طراحی لوگو برای سفارش

در دسته بندی دوم گفتیم لوگوهای تصوصیری بر اساس آنچه که به آن دلالت دارند تقسیم بندی میشوند. رئال، سمبلیک و آبستره.

وقتی از یک تصویر رئالیستیکی برای لوگو استفاده میکنیم و منظور ما از این تصویر هیچ نماد و سمبلی نیست، به آن لوگو رئال میکویی. مثلا وقتی برای یک پت شاپ از تصویر سگ(یا هر پتی) استفاده میکنیم، این لوگو در دسته لوگوهای واقع گرا یا روال قرار میگیرد.

انواع لوگو | آشنایی با سبک های طراحی لوگو برای سفارش

وقتی تصویری که در یک لوگو استفاده میشود معنی غیر مستقیم بدهد و نماد و سمبل چیزی باشد آن لوگو سمبلیک است. مثلا وقتی از تصویر سک در لوگویی به عنوان نماد وفاداری استفاده میشود. یا مثال بارز تر آن لوگو کفش ملی. فیل در این لوگو مفهوم مستقیم فیل را ندارد. در اینجا نماد محکمی و دوام کفش مدنظر است.

انواع لوگو | آشنایی با سبک های طراحی لوگو برای سفارش

لوگو انتزاعی(آبستره)

لوگو انتزاعی یک سبک خاص از انواع لوگو در گروه لوگوهای تصویری است. به جای اینکه یک تصویر قابل تشخیص استفاده کنید – مانند یک سیب یا پرنده – یک شکل هندسی انتزاعی نمایانگر تجارت شما خواهد بود. مثل لوگو پپسی و آدیداس.

مانند تمام لوگوهای سمبولیک، لوگوهای انتزاعی نیز به خوبی جواب میدهند. زیرا یک تصویر واحد متراکم از برند تجاری شما ارائه میدهد. با این تفاوت که لوگوهای انتزاعی به شما امکان می دهند چیز کاملاً منحصر به فرد برای نشان دادن نام تجاری خود ایجاد کنید.

مزیت لوگو انتزاعی

مزیت لوگو انتزاعی این است که شما می توانید آنچه را شرکت یا برند شما انجام می دهد به صورت نمادین و بدون تکیه بر پیامدهای فرهنگی یک تصویر خاص منتقل کنید. از طریق رنگ و فرم، شما می توانید معنا را نسبت دهید و احساسات را در اطراف نام تجاری خود پرورش دهید. (به عنوان نمونه، به لوگو نایکی نگاه کنید و ببینید که چگونه حرکت و آزادی را به تصویر میکشد)

لوگو مَسکات

لوگوهای مسکات ان دسته از لوگوهایی هستند که یک کاراکتر را به تصویر میکشند. این کاراکتر اغلب اوقات رنگارنگ، گاهی هم کارتونی و البته همیشه بامزه و جذاب است. این سبک، راه خوبی برای شخصیت دادن به برند و در نتیجه به خاطر سپاری ان است. مثل لوگو KFC.

انواع لوگو | آشنایی با 7 سبک طراحی لوگو برای سفارش

لوگو مسکات برای شرکت هایی که می خواهند با جلب نظر خانواده ها و فرزندان یک فضای سالم ایجاد کنند بسیار مناسب است. نمونه های ایرانی این سبک میتوان به چی‌توز و میهن اشاره کرد که البته با یک لوگوتایپ همراه شده اند.

چه زمانی میتوان از لوگوهای تصویری استفاده کرد؟

  • یک لوگو تصویری به تنهایی می تواند مشکل باشد. مگر اینکه برند شما پیشینه ی معتبری داشته باشید. اگر نام شما بیش از حد طولانی باشد، می توانید کاری را که تجارت شما انجام می دهد به صورت گرافیکی انجام دهید. لوگو تصویری همچنین می تواند برای انتقال ایده یا احساس مورد نظر به طور مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.
  • لوگوهای تصویری و انتزاعی برای بازار جهانی خیلی مناسب تر است. چرا که تصویر، یک زبان جهانی است و نیازی به ترجمه ندارد.
  • اگر پیش بینی تغییراتی را در مدل کسب و کار خود در آینده داشته باشید، لوگو تصویری به شما پیشنهاد نمیشود. شما ممکن است شروع به فروش پیتزا کنید و از یک پیتزا در لوگوی خود استفاده کنید. اما شاید کمی بعدتر تصمیم بگیرید ساندویچ و برگر هم درست کنید. تکلیف شما و لوگویتان چه میشود؟!
  • اگر می خواهید کودکان خردسال یا خانواده ها را مجذوب خود کنید، به دنبال یک لوگو مسکات باشید. یک مزیت بزرگ لوگو مسکات این است که می تواند تعامل با مشتری بالا ببرد. بنابراین ابزاری عالی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی و همچنین رویدادهای بازاریابی در دنیای واقعی است. مثلا اگر در یک نمایشگاه، عروسک Pringles را ببینید دوست ندارید با ان عکس بیندارید؟
  • به یاد داشته باشید که مسکات تنها بخشی از یک لوگو و برند موفق است و شما ممکن است نتوانید از آن در کل ابزارهای بازاریابی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، یک تصویر با جزئیات بسیار دقیق ممکن است به خوبی روی کارت ویزیت چاپ نشود. بنابراین بروید سراغ یکی دیگر از انواع لوگو یعنی لوگو ترکیبی!

وقتی از یک لوگو ترکیبی استفاده میکنید، مخاطب بلافاصله با نام شما را با تصویر لوگو ارتباط میدهد. به این ترتیب بهتر در خاطر انها خواهید ماند. در آینده شاید بتوانید منحصراً از یک نماد لوگو استفاده کنید و مجبور نیستید همیشه نام خود را در کنار ان داشته باشید.

لوگو آمبلِم(emblem)

وقتی یک نوشته با فونتی خاص درون یک لوگو سمبولیک یا ایکون قرار بگیرد لوگو نهایی امبلم نامیده میشود. مثل لوگو استارباکس (البته نسخه ی سال 1992).

این لوگوها بیشتر ظاهری سنتی دارند و انتخاب مدارس، دانشگاهها، سازمانها و نهادهای دولتی و همچنین صنعت خودروسازی است. مثل لوگو فورد!

نمای سنتی یک این لوگو ممکن است مورد علاقه بسیاری از ارگانهای دولتی و مدارس باشد اما همچنین می تواند به خوبی در خدمت یک شرکت خصوصی باشد، به ویژه در صنعت غذا و نوشیدنی: (استارباکس!) اما به جزئیات خیلی توجه داشته باشد. شما طرحی می خواهید که بتوانید از ان به طور مرتب در تمام بخش های بازاریابی استفاده کنید.

انتخاب شما چیست؟ چه سبکی را برای طراحی لوگو خود انتخاب میکنید؟!

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.