بررسی لوگو مسترکارت | چرا لوگو مستر کارت بیش از 50 سال دوام آورده است؟ آموزش طراحی لوگو و بررسی لوگو

بررسی لوگو مسترکارت | چرا لوگو مستر کارت بیش از 50 سال دوام آورده است؟

مسترکارت یکی از بزرگترین شرکت های خدمات مالی آمریکا است. این مرکز اکنون در نیویورک مستقر است. این نام تجاری در سال 1966 به عنوان Master Charge به عنوان یک نام تجاری فرعی از کارت بین بانکی (در حال حاضر Mastercard Incorporated) راه اندازی شد. قرار است در این مقاله قصد داریم به بررسی لوگو مسترکارت و چگونگی تغییراتش تا به امروز بپردازیم. با ما همراه باشید.

لوگو مسترکارت

این شرکت بین المللی دارای یکی از نمادین ترین و شیک ترین لوگوهای تاریخ است. از وقتی در سال 1966 برای برند MasterCharge طراحی شد، ماهیت آن هرگز تغییر نکرده است. فقط در طول سالهای وجود نام تجاری تکامل و ارتقا یافته است. دو دایره، یکی نارنجی و یکی قرمز!

مفهوم

لوگوی MasterCard نمونه ای از کاربرد نمادین شماره دو است. اولین شرکای ژاپنی به هم پیوستند و لوگویی متشکل از دو دایره روی هم قرار گرفت. این دو حلقه نمایانگر همپوشانی تجارت بین قدرتهای بین المللی، به ویژه شرق و غرب است.

تغییرات لوگو مسترکارت از ابتدا تا کنون

لوگو مسترکارت همانطور که گفتیم از ابتدا تا کنون تغییرات عمده ای نداشته است. در واقع ماهیت اصلی خود را حفظ کرده است و در عین حال دستخوش تغییرات اندک و ریزی هم شده است. در ادامه به این تغییرات میپردازیم.

از 1966 تا 1979

اولین لوگو مسترکارت در سال 1966 طراحی شد. دو دایره با رنگ های قرمز و نارنجی در هم فرو رفته است. اسم برند و تک لاین بر روی همین دابره ها با رنگ سفید قرار داشت. نماد “i” سفید رنگ در دایره ای سیاه که در پاسسن و سمت راست این لوگو قرار میگرفت به کلمه ی “بین بانکی” “INTERBANK” تاکید داشت.

دو سال بعد، در سال 1968، نشان امبلم ، که نشان دهنده همکاری چندین بانک آمریکایی بود، طراحی شد. در آن دو دایره قرمز و نارنجی با یک نوشته سفید روی آنها وجود داشت. این نوشته از دو قسمت تشکیل شده بود – “MasterCharge” با حروف کوچک و “کارت بین بانکی” در زیر آن، که با حروف بزرگ نوشته شده بود. این یک لوگوی ساده و در عین حال بسیار به یاد ماندنی و مدرن بود که پالت رنگ آن نشان دهنده شور ، انرژی و ترقی بود.

از سال 1379 تا 1990

در سال 1979 لوگو مسترکارت بر اساس نام جدید بازطراحی شد. تنها نوشته ی روی لوگو هم همین اسم بود”MasterCard”. ورژنی که تا سال 1990 مورد استفاده قرار گرفت.

از سال 1990 تا 1996

طراحی مجدد 1990 یک پالت رنگی روشن تر به ارمغان آورد. نارنجی به زرد تغییر کرد، که باعث شد این نشان دوستانه تر و پویاتر به نظر برسد. بخش میانی دایره های همپوشان اکنون دارای نوارهای افقی با رنگهای زرد و قرمز بر روی آن بود.

وردمارک(word mark) سفید رنگ نیز به صورت ایتالیک در آمد. زیبا و پیش رونده به نظر می رسد و رویکرد رو به چلو و توسعه مداوم شرکت را نشان می دهد.

از سال 1996 تا 2016

دایره زرد لوگو مسترمارت در سال 1996 سایه شدیدتری پیدا کرد و تعداد خطوط افقی در قسمت وسط نشان کاهش یافت. همین باعث شد لوگو مینیمالیستی به نظر برسد. یکی دیگر از مواردی که در دهه 1990 تغییر کرد، لوگوتایپ یا وردمارک بود که اکنون سایه مشکی دارد.

این لوگو هنوز در برخی از محصولاتبرند قابل مشاهده است. نسخه شرکتی لوگو در سال 2006 ایجاد شد و تا طراحی مجدد بعدی ده سال در گروه ماند. این لوگو از همان نشان تشکیل شده بود ، اما یک دایره دیگر نیمه شفاف در بالای آن وجود داشت. لوگوتایپ “MasterCard Worldwide” در زیر آن به رنگ مشکی قرار گرفته و در دو سطح تنظیم شده است و قسمت اصلی آن با حروف بزرگتر و بولد تر تنظیم شده است.

از سال 2016 تا 2019

در سال 2016 اسم این برند تغییر کرد. اما این تغییر صرفا در دیکته ی این اسم بود. “MasterCard “به ” Mastercard” تبدیل شد. اما تغییر اصلی مینیمال تر شدن لوگو بودن؛ خط های میان دو دایره از بین رفته بودند. این لوگو به همراه تگ لاین مشکی شامل اسم برند تا سال 2019 مورد استفاده قرار گرفت.

از سال 2019 تا کنون

ورژن 2019 مینیمال ترین ورژن لوگو مسترکارت است. این شرکت معتقد بود که همه مردم جهان دیگر دو دایره قرمز و زرد را تحت عنوان مستر کارت میشناسند. پس اسم مستر مارت را از لوگو حذف کرد.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.